Fitness Seller

4 of 5 dagen trainen ?

• Topic Starter Topic Starter
Als je eigenlijk toch al zo vastberaden bent om benen maar 1x week te doen, waarom vraag je hier dan nog advies? Echt no offense, maar je hebt duidelijk je redenen om 1x benen te doen. Pas diezelfde kennis dan ook toe op de rest van je schema en je hebt je antwoorden?

Je slaat overigens verder heel wat waardevolle informatie in de wind en leest enkel wat je wilt lezen lijkt het wel.

Nogmaals: geen hatelijke comment oid, maar je hebt geen idee hoe vaak beginners met vragen als deze komen, dan toch hun eigen zin doen, om dan later gewild te hebben dat ze toch maar begonnen waren met 5x5 of iets dergelijks.

Waarom niet gewoon een maand of 2 proberen wat wij je aanraden? Lukt het niet, doe dan je eigen zin? Maar tegen dan ga je sowieso al een stuk extra kennis hebben opgedaan waardoor je zelf een uitstekend schema kunt maken.
Ik zou zeggen: 2 maanden stronglifts 5x5 (of novice program van Jason Blaha).

Is goed wil ik zeker eens proberen die 5x5 schema, waarom ook niet ? En ik luister zeker naar dit advies maar ik wou te weten komen wat het meest effectieve is 4 of 5 dagen trainen, ik weet niet zeker of die 5e dag het waard is, of het echt veel meer resultaat oplevert of juist niet.

maar plots krijg ik alleen commentaar op het feit dat benen er maar 1x in staan terwijl ik dit al lang voor mezelf had uitgemaakt :)

---------- Toegevoegd om 12:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:23 ----------

Ik zou minimaal 5 aparte buikdagen doen per week man..

Ik doe 3 keer buik per week, is idd veel maar kan ik momenteel wel gebruiken om de pijn in m'n onderrug te fixen :D Aangezien m'n fitness niet over deadlifts en squads beschikt wordt buik niet echt meegenomen in m'n schema ...

---------- Toegevoegd om 12:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:23 ----------

Ik doe 3 keer buik per week, is idd veel maar kan ik momenteel wel gebruiken om de pijn in m'n onderrug te fixen :D Aangezien m'n fitness niet over deadlifts en squads beschikt wordt buik niet echt meegenomen in m'n schema ...
3x per week is overkill....
het is ook gewoon 1 spier...

• Topic Starter Topic Starter
3x per week is overkill....
het is ook gewoon 1 spier...

Dat deed ik vroeger op advies van velen hier maar sinds ik men buikspieren vaker aanpak (3 keer) merk ik meer resultaat ... Elk lichaam reageert anders zeker ? Geen idee hoe ik het anders kan verklaren ...

---------- Toegevoegd om 12:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:51 ----------

5 daags vond ik altijd fijner, zou dan wel een rustdag verschuiven, neem bijvoorbeeld de woensdag en zondag rust

Dat zou idd beter zijn maar op zaterdag en zondag is men fitness niet open ... :D

---------- Toegevoegd om 12:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:53 ----------

Squats, deadlift, press/benchpress als basis en daar je schema omheen bouwen. Gaat veel sneller dan zo'n split schema.

Heb idd al veel mensen horen zeggen dat split niet goed is voor beginners en dat andere schema's zoals stronglifts meer resultaat oplever.

Maar ik begrijp niet goed waarom ? Bij split krijgt elke groep opzich toch veel meer aandacht ? En bijna al die professionele bodybuilders enzo passen et toe ? Dus wat is dan juist de reden dat beginners het beter niet doen of waarom andere schema's sneller werken ?

Als je 3-4x per week het 5x5 programma volgt, hoef je uberhaupt geen zorgen te maken over specifiek buikspieren te trainen. De squats en rows trainen je core sowieso al hard genoeg. Dus nogmaals een reden om dat eens te proberen. :)

---------- Toegevoegd om 11:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:22 ----------

Trouwens, het grote voordeel van 5x5 tov "bro splits" is de trainingsfrequentie. Je traint dezelfde spiergroep al ongeveer 48u later. Dus een hoge frequentie. Dat kun je vergeten bij splits, daar zit er soms zelfs een week tussen. Veel te lang.

De trade-off is natuurlijk het hoger volume bij splits per spiergroep. Maar een hoge frequentie is voor drugvrije sporters sowieso nuttiger dan een hoger volume. Dat heb ik zelf ook ondervonden dit jaar. Spieren hebben vaak niet zo veel volume nodig om te groeien. Wel frequentie.
Beter 3-4x per week dezelfde spieren trainen met minder volume dan 1-2x met hoger volume.

Heeft je gym een barbel?
Zo ja, dan beschikt je gym wel over squats en deadlifts

Deadlifts: akkoord. Maar een beginner squats aanraden zonder squatrack is naar mijn mening te gevaarlijk. Overigens speelt dan ook een psychologische factor mee. Je gaat zonder rack nooit zo veel durven squatten als mét rack. Althans als je nog niet zo veel ervaring hebt.

Heeft niks met beginner zijn te maken en ook niks met 'snappen' benen zijn veel grotere spieren dan die honkbal biceps maar zoals ik hierboven al zei heb ik vroeger wielrennen gedaan. Ik ben beginnen fitnessen om een gespierd bovenlijf te krijgen. er zijn veel mensen die benen zelf niet trainen dus 1x in de week volstaat voor mij. Ik neem in beide schema's trouwens elke groep maar 1 keer, enkel in het 1e schema staan armen 2x omdat bv triceps na een borst training rap is meegenomen door enkele dips. 1 of 2 setjes volstaat.

Begrijp je standpunt en het is correct maar heb 7 jaar enkel benen gedaan dus mijn doel ligt nu ergens anders :) 1xWeek volstaat. Van die spaghetti armpjes verlost raken is belangrijker voor mij, ieder z'n doel ;)

Train je GEHELE lichaam. Je benen, je kuiten, je billen, je buik, je rug, je borstspieren, je biceps, je triceps, je armen, je grip, je schouders, je traps, je nek.

Alleen dan verbrand je veel energie en krijg je een goed mooi gespierd lichaam. Als je je focust op dumbbells voor je biceps en lekker veel crunches gaat doen zal je spiergroei minimaal zijn. Je moet je lichaam stimuleren, nee, FORCEREN om spieren aan te maken.

Squatten, legpressen, deadlift, benchpress, benchpull, eigenlijk alles met barbells. Specifieke spiergroepen doe je erna met eventueel dumbbells.

Met keihard squatten en deadliften train je ook je buikspieren. Ik train nu 5 jaar en doe vrijwel nooit specifiek m'n abs. En ik ben echt helemaal tevreden met m'n sixpack. Spreek grote spiergroepen aan, je hele lichaam, dan transformeer je.

kunt

push/pull/legs.

3 dagen trainen 1 dag rust ;)

Persoonlijk vind ik push/pull/legs een enorm vreemde indeling.
Ten eerste is een squat een push-beweging. Alle andere "legs"-bewegingen horen meestal ook gewoon bij push of pull thuis. Dus waarom een aparte legs-dag?

Ten tweede zorgt deze indeling er juist voor dat je heel wat minder van dezelfde spiergroep traint per week. Met andere woorden: je frequentie gaat lager zijn. Met push/pull/legs ga je één spiergroep maximaal 2 keer per week kunnen trainen. En dan moet je al 6 van de 7 dagen getraind hebben. Met een 5x5 programma kun je de frequentie gemakkelijk verdubbelen met slechts 4 van de 7 dagen te trainen.
Zoals al gezegd ligt dat je volume inderdaad iets lager, maar een beginner (vele gevorderden zelfs ook) is beter af met een programma met hoge frequentie dan met hoog volume.

EDIT: Maar, toegegeven, het is nog steeds een beter voorstel dan wat de topicstarter eerst zelf voorstelde. :)

Ten eerste is een squat een push-beweging. Alle andere "legs"-bewegingen horen meestal ook gewoon bij push of pull thuis. Dus waarom een aparte legs-dag?

Ten tweede zorgt deze indeling er juist voor dat je heel wat minder van dezelfde spiergroep traint per week. Met andere woorden: je frequentie gaat lager zijn. Met push/pull/legs ga je één spiergroep maximaal 2 keer per week kunnen trainen. En dan moet je al 6 van de 7 dagen getraind hebben. Met een 5x5 programma kun je de frequentie gemakkelijk verdubbelen met slechts 4 van de 7 dagen te trainen.
Zoals al gezegd ligt dat je volume inderdaad iets lager, maar een beginner (vele gevorderden zelfs ook) is beter af met een programma met hoge frequentie dan met hoog volume.

EDIT: Maar, toegegeven, het is nog steeds een beter voorstel dan wat de topicstarter eerst zelf voorstelde. :)

Er is niks vreemds aan een ppl indeling. De frequentie is dan over het algemeen 2x per week, en dat is prima. Een 5x5 over het algemeen dan wel 3x maar dan weer met een lager volume. Kijk bv naar een ub/lb, heeft ook een frequentie van 2x per week, en dat zijn prima routines. Het is maar net welke indeling handig op het moment is, zolang de middenweg tussen frequentie en volume maar aanwezig is een ublb/fb/ppl allen even goed. Maar idd voor een beginner is een fullbody toch een betere keuze door de frequentie.

Laatst bewerkt:

Klopt, over het algemeen horen oefeningen voor quadriceps bij de push dag en de hamstrings bij een pull dag.

Alleen ik ben er zelf van overtuigd dat een schema waarbij je 1x per week iedere spiergroep traint niet ideaal is voor iemand die geen AAS gebruikt.

2x per week iedere spiergroep vind ik daarom een beter idee, en aangezien benen een redelijk zware spiergroep is om te trainen is het imo wel lekker om die apart te doen op 1 dag, om vervolgens een dag rust te nemen.

Maarja hoe vaak per week je iedere spiergroep moet trainen daar blijven de meningen natuurlijk over verdeelt, maar voor mij persoonlijk werkt push/pull/legs 3 dagen trainen 1 dag rust het beste. :D

Terug
Naar boven