Fitness Seller

6 dagen trainen

Timmeh12

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m77
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Ik train nu ongeveer 1,5 jaar en heb opzich wel redelijke progressie geboekt(ca 70kg tot 97kg nu), maar ik merk de laatste tijd dat ik erg vermoeid ben, mijn kracht niet echt meer voorruit gaat etc.
Ik train altijd 6 keer in de week met het volgende schema:

Maandag:
- borst 4 oefeningen
- biceps 2 oefeningen
- triceps 3 oefening

Dinsdag:
- rug 4 oefening
- schouders 4 oefeningen
- nek 1 oefening

Woensdag:
- benen 5 oefeningen

donderdag:
- borst 4 oefeningen
- biceps 2 oefeningen
- triceps 3 oefening

vrijdag:
- rug 4 oefening
- schouders 4 oefeningen
- nek 1 oefening

Zaterdag:
- benen 5 oefeningen

De eerste 3 dagen train ik zwaar, wat minder reps, iets minder gefocussed op uitvoering. De andere 3 dagen train ik wat lichter, meer reps, maximale focus op uitvoering en pomp.
Nou heb ik hier de laatste tijd rond zitten lezen op het forum en is mij toch opgevalle dat bijna niemand zon dergelijk schema gebruikt. Maar ik heb dit schema toch van een best ervaren bodybuilder gekregen die mij ook helpt met trainen etc, en hij zegt dat dit echt het beste is.

Je traint al anderhalf jaar met dit schema? Erg pittig schema zeg. De vermoeidheid zal toch echt door je schema komen, train je spiergroepen is keer 1x per week dat ze wat meer rust hebben dit zal goed doen aan je vermoeidheid.

Verder heb ik ook al veel reacties gekregen over het trainen van 2x spiergroep per week. Toch als je zo de meeste schema's ziet is het idd meestal 3 split of 4 split met daarbij iedere spiergroep 1 maal per week.

Maar als je idd al anderhalf jaar met dit schema traint, heb je niet vaker van deze vermoeiheid gehad dan dat je een week rust iets moest nemen? Want als dit echt zo is begin ik weer te twijfelen waarom ik zelf weer aan het trainen ben gegaan met me spiergroep 1x per week:p

zoals jordi al zegt zou ik gewoon ff een weekje rust nemen.. kan zijn dat je overtraind begint te raken... dit schema is ook wel erg veel man... dit lijkt wel een 1-spiergroep-per-week-splitschema maar dan toch 2x pw... meestal als je elke spiergroep 2 keer per week pakt dan pak je niet zoveel oefeningen, dus eigenlijk is het wel logisch dat je moe begint te raken..
en wat die ervaren bber betreft... als hij dat zegt hoeft het niet waar te zijn... misschien werkt zo een schema voor hem wel maar misschien vreet hij dan wel 5000kcal per dag naar binnen.... er zijn meerdere factoren die een grote invloed hebben op wat wel en wat niet goed is... ik ben sowieso wel impressed dat je dit al zo lang hebt volgehoude :P

#JordiV, waarom ben je dan gegaan naar 1 spiegroep per week :P, ik doe zelf dan liever ub/lb dan doe je ook 2x pw

#Dragon ub / lb is naar mijn mening niks het staat mij gewoon niet aan op die manier te trainen. Ik ben zelf gestart met vijf keer per week abcab dan twee spiergroepen per dag. Dit werd al te veel en af geraden omdat te weinig rust had. Toen heb ik er een dag rust tussen geplaatst abc a maar dit beviel ook voor mij niet zo. Dus ben ik 5 split gaan maken met een spiergroep per dag en op vrijdag biceps / triceps samen. En hierbij merk ik gewoon dat me spieren goed rusten en dat ik iedere spiergroep beter kan trainen omdat ik dan niet meer vermoeid ben bij de tweede spiergroep die ik op die dag doe :)

hmm dat zal wel per persoon verschillen dan.. ik persoonlijk vind et niet fijn om per training maar 1 of 2 spiergroepe te trainen... het geeft me een beter gevoel als ik allemaal compounds achter elkaar doe :D

Je hebt hier voor vast wel een split schema gebruikt. Bij welke heb je de meeste groei bij gehad dan ? Als ik zo ub lb zie bestaat het bijna enkel uit compound..

zijn die vragen voor mij of voor TS?

en jah bijna alleen compounds... ik doe eigenlijk helemaal geen isolatie werk behalve crunches maar ik train dan ook met hele andere doeleindes.. niet om buff te worden maar om explosieve kracht te ontwikkele voor vechtsport en ik denk dat compounds me daar veel meer mee zullen helpen

• Topic Starter Topic Starter
ik heb eigenlijk anderhalf jaar aan een stuk door getrained zonder rust weken etc. In het begin deed ik borst/rug op 1 dag, schouders/armen dag 2 en dan benen op dag 3 en dan ook alles 2 keer.
Maar ik begin de laatste tijd steeds meer te twijfelen of dit het beste voor mij is. Nu heb ik er over na gedacht om bijv. alles op te delen over 5 dagen.
Dus bijv.
Maandag: Borst
Dinsdag: Benen+kuiten
Woensdag: Rug
Donderdag: Rust
Vrijdag: Schouders+nek
Zaterdag: Armen
Zondag: Rust

Maar ik zou ook een 4 daagse split kunnen doen en dan 5 keer in de week trainen. Maar ik weet niet wat ik moet doen omdat die gast bij mij in de sportschool erbij blijft dat wat ik nu doe het beste is.

Je moet doen waar je zelf hè fijnst bij voelt maar met je vorige schema merkte je daar dan niet bij dat de vooruitgang maar langzaam ging ? Het schema wat je als laatste posten gebruik ik nu alleen train ik vijf dagen aan een stuk door en neem weekend rust en benen en rug omgewisseld. Hierbij train ik iedere me spiergroep tot het uiterste waarvan ieder 4x8 en compound 5x5.

Ik zou het gewoon een tijd proberen en dan kun je zelf bepalen wat voor jou her fijnst is. Want om met je vorige schema verder te gaan zal je vermoeidheid niet mee weg gaan of je zult tijd rust moeten nemen.

• Topic Starter Topic Starter
In het begin merkte ik zeker vooruitgang, maar ik heb de laatste tijd het gevoel dat ik voornamelijk nog vet bij kom en weinig spieren. Dit komt toch door te weinig rust? of moet ik gewoon harder trainen?

Je bent al anderhalf jaar aan dit schema gewend zoals je verteld. Gooi je schema gewoon is keer helemaal om, wissel is van wat oefeningen en verder het aantal herhalingen sets.

Maar belangrijkste is denk ik nu dat je meer rust neemt ;) Vind het al knap dat je met dit schema het zo lang vol hebt gehouden.

Afwisseling is, zoals JordiV al stelde, heel belangrijk. Dat geldt voor zowel je uitvoering (sets, reps) als schema. Ik hou mijn schema meestal voor zes weken aan.

jup.. neem een week rust en ga verder met een ander schema :D

Terug
Naar boven