AndroidHealthClinic

7 Dagen trainen? Graag uw mening

hmm, ik dacht juist aan 7 dagen zodat ik de super compensatie hou! Maandag Rug Dinsdag Borst Woensdag Schouders Donderdag Benen vrijdag Rug Zaterdag Borst Zondag Schouders Armen ---------- Toegevoegd om 15:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:59 ---------- Wat doe jij voor de hypertrofie? Of raad je aan

Als ik de luxe had om elke dag te kunnen trainen en dit ook persee zou willen. Zou ik niet in weken denken, maar me spiergroepen zo gunstig mogelijk op delen in 3 dagen. Die 3 dagen laat je gewoon over de kalender lopen. Zo,n schema bestaat al PPL:

Ma: Pull
DI: Push
Wo:Legs
enz

Elke 72uur belast je weer een spiergroep. Je moet dus in je trainingen een prikkel geven die 100% hypertrofie veroorzaakt, maar waar je wel binnen 72uur van kunt herstellen. Voor een beginner misschien een eitje, ze rdden het misschien wel in 48uur. Maar als je al wat jaartjes traint en wat massa vergaart heb en met de gewichten traint die daarbij horen wordt het lastiger. Als je kijkt naar de curve van supercompensatie zie je dat: Je beter na punt van supercompensatie kan zitten als ervoor
supercompensatiegrafiek.jpg

Nou valt overal wel een mouw aan te passen. Je kunt ook elke dag bankdrukken zolang je autoreguleerd en je lichaam niet "opblaast" zal je wel gaan aanpassen. Ook zal je daar uit eindelijk spiermassa mee pakken, want je lichaam moet wel. Maar als je niet specifiek traint om een lift te verbeteren en je doel spiermassa is het IMO suboptimaal. Dit is nog afgezien van het feit dat een caloriesurplus en het verkeren in anabole stase het belangrijkst is om spiergroei te verkrijgen. Stel een persoon tussen de 18-25, snelle stofwisseling komt moeilijk aan, druk leven. Ik was hier zelf 1 van en denk dat ik meer gebaat was geweest bij: 3x pw 45min FB en voor de rest alleen maar op de bank liggen en rijst met kip eten.

Begrijp me niet verkeerd, was absoluut niet bedoeld als een sneer. Ik denk dat jij het best kunt, je bent jong en fit. Je zult alleen dagen naar de gym moeten gaan en op halve kracht moet trainen. Je moet luisteren naar je lichaam en weten waarneer het tijd is om een stapje terug te nemen en hier ook eerlijk in zijn. Het vereist ervaring en boven alles de juiste mindset, je moet jezelf kunnen bedwingen. Dat ik begin 20 was kon ik het niet. Nu is elk persoon anders. De achteraf beste lap tekst die ik geschreven heb, is ook absoluut niet 100% de ''waarheid'' Het is mijn mening gebaseerd op wat ik gelezen heb en de ervaring met mezelf

• Topic Starter Topic Starter
Snap alleen niet waarom je benen maar een keer pakt de rest twee keer

Elke donderdag geef ik BBB dus train ik die uiteraard! En na de les extra. vergeten te vermelden

---------- Toegevoegd om 16:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:17 ----------

Als ik de luxe had om elke dag te kunnen trainen en dit ook persee zou willen. Zou ik niet in weken denken, maar me spiergroepen zo gunstig mogelijk op delen in 3 dagen. Die 3 dagen laat je gewoon over de kalender lopen. Zo,n schema bestaat al PPL:

Ma: Pull
DI: Push
Wo:Legs
enz

Elke 72uur belast je weer een spiergroep. Je moet dus in je trainingen een prikkel geven die 100% hypertrofie veroorzaakt, maar waar je wel binnen 72uur van kunt herstellen. Voor een beginner misschien een eitje, ze rdden het misschien wel in 48uur. Maar als je al wat jaartjes traint en wat massa vergaart heb en met de gewichten traint die daarbij horen wordt het lastiger. Als je kijkt naar de curve van supercompensatie zie je dat: Je beter na punt van supercompensatie kan zitten als ervoor
supercompensatiegrafiek.jpg

Nou valt overal wel een mouw aan te passen. Je kunt ook elke dag bankdrukken zolang je autoreguleerd en je lichaam niet "opblaast" zal je wel gaan aanpassen. Ook zal je daar uit eindelijk spiermassa mee pakken, want je lichaam moet wel. Maar als je niet specifiek traint om een lift te verbeteren en je doel spiermassa is het IMO suboptimaal. Dit is nog afgezien van het feit dat een caloriesurplus en het verkeren in anabole stase het belangrijkst is om spiergroei te verkrijgen. Stel een persoon tussen de 18-25, snelle stofwisseling komt moeilijk aan, druk leven. Ik was hier zelf 1 van en denk dat ik meer gebaat was geweest bij: 3x pw 45min FB en voor de rest alleen maar op de bank liggen en rijst met kip eten.

Begrijp me niet verkeerd, was absoluut niet bedoeld als een sneer. Ik denk dat jij het best kunt, je bent jong en fit. Je zult alleen dagen naar de gym moeten gaan en op halve kracht moet trainen. Je moet luisteren naar je lichaam en weten waarneer het tijd is om een stapje terug te nemen en hier ook eerlijk in zijn. Het vereist ervaring en boven alles de juiste mindset, je moet jezelf kunnen bedwingen. Dat ik begin 20 was kon ik het niet. Nu is elk persoon anders. De achteraf beste lap tekst die ik geschreven heb, is ook absoluut niet 100% de ''waarheid'' Het is mijn mening gebaseerd op wat ik gelezen heb en de ervaring met mezelf

IK ben heel dankbaar voor je comment!
Heb veel geleerd en ken de kennis ook deels uiteraard,
maar het groeit niet snel genoeg, wil wel natuurlijk blijven, en dan ga je steeds meer twijfelen aan het programma haha.
Ik pak nu weer een 6daagse split, om de 72 uur zelfde spiergroep.
Het groeien moet ik nu echt uit mijn voeding halen,
zal een nieuwe post zetten met schema + voeding (bulk)

IK ben heel dankbaar voor je comment!
Heb veel geleerd en ken de kennis ook deels uiteraard,
maar het groeit niet snel genoeg, wil wel natuurlijk blijven, en dan ga je steeds meer twijfelen aan het programma haha.
Ik pak nu weer een 6daagse split, om de 72 uur zelfde spiergroep.
Het groeien moet ik nu echt uit mijn voeding halen,
zal een nieuwe post zetten met schema + voeding (bulk)

Ik wil hier nog even commentaar toe voegen aan het supercompensatiemodel dat door Fuzzy Bastard werd aangehaald.
Dit model laat 'slechts' zien hoe het fenomeen belasting->herstel-supercompensatie schematisch werkt.
Deze weergave is eigenlijk té simpel -en we zouden graag ook willen dat het zo eenvoudig is- maar de manier waarop het lichaam functioneert in de praktijk zit een stuk complexer in elkaar.
In mijn optiek geeft de dual-factor theorie (fitness/fatique) dan een realistischer beeld op dit vlak...

Wat je hoe dan ook dient te beseffen, is dat de factoren belasting->herstel-supercompensatie vaak betrekking op meerdere -parallel lopende processen- die qua tijd en manier van recuperen niet allemaal hetzelfde zijn.

Bij haltertraining zijn er sowieso 2 zaken die je eigenlijk apart moet bekijken in een groter verband:

1. Lokaal spierherstel als gevolg van direct mechanische belasting en metabole stress.

2. Globaal herstel van het lichaam als 'systeem, wat met name betrekking heeft op het zenuwstelsel.

Op basis van factor 1, kun je zonder meer stellen dat lokaal spierherstel na 48-72 echt wel klaar is.
Dus in theorie kun je deze spiergroep in kwestie dan opnieuw zwaar belasten, wat er op neer komt dat een spiergroep zonder problemen 3x per week getraind kan worden.

Echter, in het licht van ALLE spiergroepen 3x per week belasten in een 6 of 7-daags patroon, kun je er niet om heen dat dit een grote cumulatieve hoeveelheid globale stress met zich mee brengt.
Iets waar met name factor 2 -het zenuwstelsel- onder 'lijdt'.

Stress management in met name de vorm van beperking trainingsvolume, niet of zelden tot falen gaan e.d. zijn noodzakelijk om dit soort hoogfrequente systemen op termijn vol te houden zonder op te branden.
Het goede nieuws is dat als je dit op een verantwoordelijke manier opbouwt, ook het zenuwstelsel/herstellend vermogen kan supercompenseren.

M.a.w. je lichaam is steeds beter in staat vaak, zwaar te trainen en toch ook de gewenste adaptieve response te blijven geven.

Terug
Naar boven