MuscleMeat

Aanschaf Powerrack en halters

@ The Locust
ik wil wel met verstelbare dumbbells werken daarom was mijn vraag ook: welke schijven ik in het schijvenset en halterset ik zou moeten kiezen om zo goed mogelijk gebruik van mijn lange en 2 korte halters gebruik te maken?

Davy, ik denk dat je heel goed uit de voeten kan met wat je wilt aanschaffen.
In het ergste geval zal de stang misschien enigzins krom trekken.

Kan je later altijd nog op zoek naar een andere stang.

Voor je verstelbare dumbbells zou ik gaan voor:

8 x 5 kg
4 x 2,5 kg
4 x 1,25 kg

kan je dumbbells maken van 27,5 kg + het gewicht van de stangen en sluiters.

Mocht je dit te licht vinden dan neem je 12 x 5 kg. (voor dumbbells van 37,5 kg + stang en sluiters)

Om meerdere schijven van een lichter gewicht te nemen is onzin want dat levert geen combinatie winst op!

Voor je barbell is het natuurlijk afhankelijk hoeveel gewicht je wilt gaan gebruiken.
Persoonlijk zou ik niet gaan voor schijven van 25 en meer, ik vind ze onhandig.

2 x 2,5 (heb je al voor dumbbells)
2 x 5 (heb je al voor dumbbells)
2 x 10
.. x 20 licht aan je behoefte.

de "profi langhantel 50mm x 220cm schwarz" is ook maar tot 200kg belastbaar. dat is dezelfde als in het halterset zit maar dan zwart.
misschien zou ik ze kunnen vragen of ze er een "Profi-Langhantel 50mm x 220cm bis 450kg" bij zouden kunnen doen ipv die in het halterset zit?

Beetje verder lezen... die 200kg is een goedkoper model, ze hebben nog verschillende modellen...

Er is er één tot 450kg van 179euro en een competition-approved bar tot maar liefst 700kg van 299 euro.

Ik zou één van die laatste 2 kiezen

• Topic Starter Topic Starter
140 kg Halterset

Halterstang = 20kg

120kg schijven

4x 20kg = 80kg
4x 10kg = 40kg
_____+
140kg

+100kg Schijvenset

2x 20kg = 40kg
8x 5kg = 40kg
4x 2,5kg = 10kg
4x 1,25kg = 5kg
4x 0,5kg = 2kg
_____+
97kg

of kan ik beter in het schijvenset

2x 20kg = 40kg
2x 10kg = 20kg
4x 5kg = 20kg
4x 2,5kg = 10kg
4x 1,25kg = 5kg
4x 0,5kg = 2kg
_____+
97kg

Hiermee kan ik dan 2 dumbbells maken van 53,5kg (stang(5kg)/2x10kg/4x5kg/2x2,5kg/2x1,25kg/2x0,5kg).

Alleen heb ik nu nog 3kg over, ik kan dan wel 10 schijven van 0,5 kg nemen maar wat heb ik daaraan?
4 of 6 van die 0,5kg schijfjes zijn wel makkelijk, maar 10?

en als ik deze stack bestel hoeveel kg zou dan op de lange halterstang kunnen schuiven? (kwa dikte van schijven en lengte van sleeves ed).

Laatst bewerkt:
@Davy, ik wil je adviseren om geen dumbbells te maken met 10 kg schijven.
Worden veel te grote dumbbells, wat absoluut niet fijn traint.
Je kan hiermee ook niet de volledige bewegingsbaan maken.
Is mijn bescheiden mening

Vandaar het advies om meerdere 5 kg schijven aan te schaffen!

Mijn ervaring is dat je die 0.5 kg schijven ook niet gebruikt.

Om kort te gaan:

Barbell 20 kg
4x20 kg schijven 80 kg
2x10 kg schijven 20 kg
12x5 kg schijven 60 kg
4x2,5 kg schijven 10 kg
4x1,25 kg schijven 5 kg

de barbell wordt dan maximaal 195 kg,
de sleeves zijn 40 cm,
20 kg schijf 5 cm,
10 en 5 kg schijf 3 cm,
2,5 kg 2 cm

Je dumbbells kunnen dan varieëren van 5 kg (stang) tot en met 42,5 kg in stappen van 2,5 kg:
stang 5 kg
6x5 kg
2x2,5 kg
2x1.25 kg

Laatst bewerkt:
Ik heb ook verstelbare Dumbbells, heb ook 10KG schijven van Helisport en ik moet zeggen, het valt mij reuze mee, betreffende de beperkte bewegingsruimte met de 10'ers..
Kan gewoon: benchen, MP, rowing etc..
Curlen met de 10'ers is niet nodig, aangezien je met de kleintje + stang&sluiter(9KG) al snel 34kg kunt maken..

Als je wel schijven van 10 gebruikt, kun je al snel Dumbbells van 84KG maken! ;)

Dat is het hem net. Iedere fabrikant gebruikt zomaar de term 'olympische halter' voor gelijk welk stuk lang metaal met 50mm sleeves.

Je hebt goedkope baren van nog geen 100euro die je al plooit aan 180kg, terwijl een echte Eleiko of Ivanko competitiebaar 600 euro kost.

Verder wordt de term 'olympische baar' hier vaak verkeerd gebruikt. Die term slaat eigenlijk echt op het soort elastische verende baren met sneldraaiende sleeves die specifiek gemaakt zijn voor snatch, clean&jerk, en dergelijke explosieve lifts waarbij snelheid cruciaal is (ze veren maar keren dan terug naar de normale toestand). Voor PL en BB oefeningen zijn die minder geschikt.

Wat je eigenlijk nodig hebt is een stugge 'deep knurled' (meestal zwarte) PL-type baar met vaste sleeves, bv een Texas of York barbell. Zo'n baar is keihard, roert voor geen cm, en is ook iets dikker. Voor squats, benches, military presses zijn die 10keer beter.

Probleem is dat de meeste gym-eigenaars zelf het verschil niet weten en investeren in goedkope shit, wat voor het gros van de 30kg curlende beachboys trouwens ook geen verschil uitmaakt.

Het leuke is dat ik mijn gym de keuze heb. Voor cleans en high pulls gebruik ik de Eleiko en voor power&massa-oefeningen een PL-baar

Is dan het nadeel bij oly stangen als je zwaar gaat op bench of deadlift dat ze buigen? Waar heb jij je stangen gekocht en voor hoeveel euro's?

een nadeel hoeft het niet perse te zijn, maar die stangen zijn ontworpen om door de vering die erin zit, het gewicht alvast een push te geven. (kijk maar eens naar een clean en jerk, dat gewicht veert op de schouders en op het juiste moment duiken ze eronder)
Als pl-er wil je dit niet, je wilt gewoon een stang die stug in je handen of je traps ligt. Maar ook daar kan je natuurlijk mee cleanen enz, evenals andersom. Bij gewichten tot (inschatting) 150 kg, zal ook een olympic bar nog niet zo buigen.

een nadeel hoeft het niet perse te zijn, maar die stangen zijn ontworpen om door de vering die erin zit, het gewicht alvast een push te geven. (kijk maar eens naar een clean en jerk, dat gewicht veert op de schouders en op het juiste moment duiken ze eronder)
Als pl-er wil je dit niet, je wilt gewoon een stang die stug in je handen of je traps ligt. Maar ook daar kan je natuurlijk mee cleanen enz, evenals andersom. Bij gewichten tot (inschatting) 150 kg, zal ook een olympic bar nog niet zo buigen.
Dacht dat cleanen met een niet-olympische bar verschrikkelijk slecht was voor de polsen? Saar heeft dit eens gezegd in een ander topic.

@ The Locust
ik wil wel met verstelbare dumbbells werken daarom was mijn vraag ook: welke schijven ik in het schijvenset en halterset ik zou moeten kiezen om zo goed mogelijk gebruik van mijn lange en 2 korte halters gebruik te maken?

de "profi langhantel 50mm x 220cm schwarz" is ook maar tot 200kg belastbaar. dat is dezelfde als in het halterset zit maar dan zwart.
misschien zou ik ze kunnen vragen of ze er een "Profi-Langhantel 50mm x 220cm bis 450kg" bij zouden kunnen doen ipv die in het halterset zit?

Dat heb ik zo ook gedaan. De gewichten heb ik er los bijgekocht.

Wat betreft die handhalters; Zorg gewoon dat je 4 schijven hebt van elk gewicht kleiner dan 5 kg en een veelvoud van 4 aan 5 kg schijven, al naargelang je aankan. Als je gaat beginnen met 10 kg halterschijven aan die dumbbells te hangen dan worden die dingen nogal onhandig weet ik uit ervaring.

Dacht dat cleanen met een niet-olympische bar verschrikkelijk slecht was voor de polsen? Saar heeft dit eens gezegd in een ander topic.

mwah een olympic lifter cleaned veel meer als een pl-er of ander krachtgericht trainer. Ik zou daarvoor speciaal geen ander baar aanschaffen, maar je bent uiteraard vrij om dat wel te doen en het risico uit te sluiten.

Hoe kan je het verschil zien tussen een degelijk oly bar en een pl stang?

Hoe goed de uiteinden spinnen. Eens je een eleiko baar vastgehad hebt begrijp je pas hoe goed dat ding draait.

140 kg Halterset

Halterstang = 20kg

120kg schijven

4x 20kg = 80kg
4x 10kg = 40kg
_____+
140kg

+100kg Schijvenset

2x 20kg = 40kg
8x 5kg = 40kg
4x 2,5kg = 10kg
4x 1,25kg = 5kg
4x 0,5kg = 2kg
_____+
97kg

of kan ik beter in het schijvenset

2x 20kg = 40kg
2x 10kg = 20kg
4x 5kg = 20kg
4x 2,5kg = 10kg
4x 1,25kg = 5kg
4x 0,5kg = 2kg
_____+
97kg

Hiermee kan ik dan 2 dumbbells maken van 53,5kg (stang(5kg)/2x10kg/4x5kg/2x2,5kg/2x1,25kg/2x0,5kg).

Alleen heb ik nu nog 3kg over, ik kan dan wel 10 schijven van 0,5 kg nemen maar wat heb ik daaraan?
4 of 6 van die 0,5kg schijfjes zijn wel makkelijk, maar 10?

en als ik deze stack bestel hoeveel kg zou dan op de lange halterstang kunnen schuiven? (kwa dikte van schijven en lengte van sleeves ed).

En heb je het inmiddels het Powertec powerrack besteld en al in huis? Ben benieuwd wat je ervaringen er mee zijn.:cool:

Die Eleiko schijven zijn gemaakt om miljoenen keren op de grond te laten stuiteren door oly gewichtheffers. Doe dat maar eens bij de goedkope schijven.

idd, als jij als gewichtheffer een stang met 100 kilo vanaf gestrekte arm, dus algauw dik 2 meter, vol naar beneden dondert, dan merk je het verschil wel. die goedkope schijven barsten na een paar keer denk ik uit elkaar:eek:

Die Eleiko schijven zijn gemaakt om miljoenen keren op de grond te laten stuiteren door oly gewichtheffers. Doe dat maar eens bij de goedkope schijven.

LOL das een beetje overdreven

Tested for 5,000 drops! [aldus Eleiko]

Eleiko.jpg

En heb je het inmiddels het Powertec powerrack besteld en al in huis? Ben benieuwd wat je ervaringen er mee zijn.:cool:

Hoop voor hem niet via die site, op marktplaats was er laatst nog magazijn verkoop
van die powertecs, die kon je meenemen voor 450 euro ongeveer!

Terug
Naar boven