AndroidHealthClinic

Aantal rare klachten - Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Lijkt me eerder gewoon aan de voeding te liggen. The body affects the mind.

Lijkt me eerder gewoon aan de voeding te liggen. The body affects the mind.

The body achieves, what the mind believes.
Het mentale zeker niet onderschatten, carbs of kcals uppen, zal haar stress niet doen vergaan.
OP zegt bang te zijn voor extra carbs, waar zit die angst, the mind, daar zit de oorzaak.
Hoef je niet Freud voor te zijn...

Het mentale zeker niet onderschatten, carbs of kcals uppen, zal haar stress niet doen vergaan.
OP zegt bang te zijn voor extra carbs, waar zit die angst, the mind, daar zit de oorzaak.

Het is van allebei een deel denk ik. Carbs en vetten hebben ook veel te maken met je hormoonhuishouding en dus ook met hoe je je voelt.

Not when an external factor influences the body. Only psychologic influences can be averted, other external factors have to be removed to achieve total balance. Otherwise the effects of the mind will be minimal on the body.

Dus je kan mentaal zoveel doen als je wil, maar als er een andere factor zoals voeding een constant negatief effect op het lichaam uitoefent is dit op termijn nutteloos. Dus combineren, eerst oorzaak dan psyche.

Hoe is haar vet en vezelinname? Deze 2 kunnen de klachten goed verklaren als dit niet goed zit. Ik vermoed dat dit de oorzaak ook is.

Ik zelf kamp al 10+ jaren met ernstige psychische problematiek.
Mijn lichaam is door vele fases gegaan, ook dieetgewijs.
Voeding is zeker en vast belangrijk, ontken ik ook niet.
Vetten etc, inderdaad nodig voor hormonale balans/herstel.
Maar of je dit nu op orde hebt of niet, in het hoofd veranderd er echt weinig.
Zelf wanneer je medicatie etc erbij gaat betrekken, wie geen baas is over zijn of haar eigen gedachten, staat helemaal nergens, zelf al zit alles goed.
Alle symptomen die ze beschrijft herken ik maar al te goed, en die zijn echt wel van psychologische aard.
Die vetten carbs, zullen wel bijdragen bij haar menstruele problemen, maar zal weinig in gang zetten wat de rest betreft. Lichaam en geest hangen uiteraard samen, maar de geest vergt wel wat meer dan supplementatie en voeding. Voor de rest is het natte vinger werk, wij gissen slechts naar een eventuele oorzaak.
Combinatie van beide ja, maar ik kan je zeggen dat jezelf psychologisch niet in orde voelen een marteling is, en dan valt al de rest echt in het niets, het lichaam kan veel aan, geest daarentegen moet je echt meer aandacht schenken, dit is geen werk die op dagen of weken gebeurd, dit is echt hard werken aan jezelf.
Ik wens haar in ieder geval succes, haar hoofd staat op haar eigen schouders, alleen zij weet wat er om gaat in haar geest. ;)

Ik zelf kamp al 10+ jaren met ernstige psychische problematiek.
Mijn lichaam is door vele fases gegaan, ook dieetgewijs.
Voeding is zeker en vast belangrijk, ontken ik ook niet.
Vetten etc, inderdaad nodig voor hormonale balans/herstel.
Maar of je dit nu op orde hebt of niet, in het hoofd veranderd er echt weinig.
Zelf wanneer je medicatie etc erbij gaat betrekken, wie geen baas is over zijn of haar eigen gedachten, staat helemaal nergens, zelf al zit alles goed.
Alle symptomen die ze beschrijft herken ik maar al te goed, en die zijn echt wel van psychologische aard.
Die vetten carbs, zullen wel bijdragen bij haar menstruele problemen, maar zal weinig in gang zetten wat de rest betreft. Lichaam en geest hangen uiteraard samen, maar de geest vergt wel wat meer dan supplementatie en voeding. Voor de rest is het natte vinger werk, wij gissen slechts naar een eventuele oorzaak.
Combinatie van beide ja, maar ik kan je zeggen dat jezelf psychologisch niet in orde voelen een marteling is, en dan valt al de rest echt in het niets, het lichaam kan veel aan, geest daarentegen moet je echt meer aandacht schenken, dit is geen werk die op dagen of weken gebeurd, dit is echt hard werken aan jezelf.
Ik wens haar in ieder geval succes, haar hoofd staat op haar eigen schouders, alleen zij weet wat er om gaat in haar geest. ;)

Je moet ook kennen naar reden van ontstaan van de klachten. En je kan symptomen niet gaan overzetten/vergelijken zonder hier rekening mee te houden.

Als je naar TS haar verhaal kijkt is dat vrij duidelijk lijkt me.

---------- Toegevoegd om 18:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:34 ----------

Hi! Inmiddels ben ik nu bijna 2 jaar bezig met BB en het verliezen van vet/groei spiermassa. Sinds begin 2014 ben ik 16 kilo afgevallen. Nu eet en train ik geloof ik gezond maar ik begin de laatste tijd moeite te krijgen met de zwaarte van mijn trainingen. Ook blijf ik maar hangen op 57 kilo en val ik naar mijn idee niet meer af (juni-juli-aug-nu) en zit ik misschien op een nieuw pleateau. Daarnaast vallen mij kleine dingen steeds meer op:

- Mijn buik is al heel September opgezet, weeg zwaarder, trainingen trek ik niet zo zwaar meer als in bijvoorbeeld in April -> lijkt me duidelijk
- Ik ben mij af en toe heel erg bewust van het topje van mijn neus & mijn vingertoppen (soort tinteling) -> effect van tekort bepaalde voedingsstoffen
- Prikkelbare darm -> vezels en vetten
- Moeilijk in slaap vallen
- Onrustige hartslag (ben ook snel gestressed. Weet niet of dat ermee te maken heeft)
- Ongesteldheid wordt steeds minder (kan ook aan de pil liggen, na 7 jaar hormonen) -> wijst op tekort vetten meestal

Wat ik al heb geprobeerd:
- Meer eten (1500 cal. per dag) Wat meer eten? Voldoende vetten en vezels? ->kijk klachten
- Spirulina (krijg ik helaas niet door mijn strot)
- Lichter trainen en/of 5x5 Stronglifts training
- Andere oefeningen

Stats:
Vrouw, 24 jaar
Gewicht: 56 kg op 167 cm
Trainen: 3x per week (45-60 min) + 1x p week hardlopen
Kcal: 1300 kcal
Voedsel: Probeer meer eiwitten dan koolhydraten/vet te eten -> lijkt me duidelijk. Lukt bijna altijd. Eet verder bijna geen brood of andere koolhydraten
Koolhydraten: zoete aardappel, Matze crackers, veel groente

Ik geloof niet dat ik iets anders doe dan bijvoorbeeld vorig jaar, maar ik merk nu dus wel kleine dingen waar ik eerst nooit last van had. Herkennen jullie dit of weten jullie wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt toppers!

Heb het even aangeduid.

Als je minder koolhydraten eet moeten niet allen je eiwitten omhoog, maar best ook je vetten ;)

Lijkt me een geval van koolhydraten are bad mkay icm eiwit omhoog maar vetten ook laag gezien vet bad is. Dan ga je je uiteindelijk slecht voelen inderdaad.

Laatst bewerkt:
Paniekgevoel heel erg soms. Ik heb eerder het idee dat ik nu niet vaak tegen mijzelf kan zeggen: 'zo jij bent lekker ontspannen!'
Ik voel mijn ademhaling vaak in mijn keel, terwijl dat in mijn onderbuik zou moeten zitten. Gaat allemaal om de mindset hier (en die is nog niet echt gezond, ander zelfbeeld etc)
Maar is in progressie haha. Als ik een dag brood/meer aardappelen eet (trage koolhydraten) ben ik de dag erna direct stukken zwaarder. Dit is wat mij afschrikt.. Tips?

Zoals gezegd, combinatie van beide...

Zoals gezegd, combinatie van beide...

Kijk naar mijn post hierboven, kan verder komen uit slechte voeding. Zover ik kan zien zijn de klachten nadien begonnen (dus na het dieet) en niet voordien. Dit wijst waarschijnlijk op de factor voeding en hierdoor effect mind.

Eerst je oorzaak aanpakken. Logisch nadenken en proberen te bepalen wat de oorzaak is. Dus als het na een dieet komt eerst dat aanpassen en kijken naar de effecten op de mind. Niet proberen symptomen te behandelen gezien dit geen nut heeft op termijn.

Symptomen uit psychologische en lichamelijke oorzaak (of beiden) kunnen gelijkend zijn, maar wil niet zeggen dat de oorzaak hetzelfde is. Kan beiden of beter gezegd alle drie.

Dus het wil niet zeggen omdat er psychologische en lichamelijke symptomen zijn dat beiden de oorzaak zijn. De een heeft invloed op de ander. En gezien haar verhaal/begin en verwoording lijkt het me duidelijk.

Laatst bewerkt:
- Mijn buik is al heel September opgezet, weeg zwaarder, trainingen trek ik niet zo zwaar meer als in bijvoorbeeld in April
http://www.lvmp.nl/beheer/wp-content/uploads/Psyche-buik.pdf
(trainingen verlopen minder, psychologisch te verklaren...)
- Ik ben mij af en toe heel erg bewust van het topje van mijn neus & mijn vingertoppen (soort tinteling)
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/640/...009/10/29/10-signalen-dat-het-genoeg-is.dhtml (neurologisch/psychisch)
- Prikkelbare darm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prikkelbaredarmsyndroom

- Onrustige hartslag (ben ook snel gestressed. Weet niet of dat ermee te maken heeft)
(lijkt mij ook duidelijk, hier zegt ze het zelf)

- Ongesteldheid wordt steeds minder (kan ook aan de pil liggen, na 7 jaar hormonen)
http://www.lichtopdepressie.nl/stemmingsstoornissen/premenstruele-dysfore-stoornis-pmds/

Ik kan ook veel dieper en verder gaan zoeken, maar alles wat ze zegt, kan ik weerleggen naar de psyche.

Ik kan ook veel dieper en verder gaan zoeken, maar alles wat ze zegt, kan ik weerleggen naar de psyche.

Je bekijkt het verkeerd. Zo kan je van alle klachten van iedereen in de hele wereld er een psychische draai aan geven.

1. Zijn de klachten begonnen na het dieet? Indien ja, is de kans groter dat het hieraan ligt.

2. Waren deze psychische klachten aanwezig voor het dieet? Indien nee, dan kunnen we vrijwel uitsluiten dat het psychologisch is indien op vraag 1. ja is geantwoord.

3. Krijgt men alle voedingsstoffen binnen met dit dieet? Indien nee, kunnen we naar de precieze oorzaak zoeken icm de klachten. De kans dat het hieraan ligt is nog groter.

4. Wat ontbreekt er indien op vraag 3. nee wordt geantwoord? Dit aanpassen en kijken of er verbetering optreed. Psychische klachten hieruit verder gaan na enige tijd dan veranderen indien vraag 1,2 en 3 correct zijn.

Zelfde doe je voor psychische klachten, maar dan met andere formulering van vraag 3 en 4 en vraag 1 en 2 anders beantwoord. Bij een combinatie van oorzaken spreken we meestal over een 2de versterkingsfactor. Vraag 2 zal men dan ja antwoorden en vraag 1 zal beantwoord worden dat er een versterking van symptomen optrad en/of bijkomende symptomen.

Zo zoek je systematisch naar de juiste oorzaak ipv symptomen te behandelen. Je bent te gefixeerd op de symptomen waardoor je het totaalbeeld uit het oog verliest.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Jongens, bedankt voor de analyse die ter discussie is gesteld. Ik ben nu inmiddels verhoogd met mijn kcal. Deze paar dagen in vet en koolhydraten. Ik kan nog niet zeggen dat ik me anders voel. Wel weeg ik 2 kilo meer. Probeer dit de komende 2 weken te negeren en meer eten vol te houden.

Voeding kan inderdaad het grootste effect hebben, het is immers datgene wat het lichaam voedt. Daar sta ik bij stil.

Gisteren at ik in de trant van 'hee awesome ik kan meer eten dan ik deed' direct een brownie en lette ik niet op de hoeveelheid suiker ik naar binnen werkte. (waar ik al bang voor was). Mijn doel is dus om de voedingstoffen wel uit effectieve voedselproducten te halen zoals havermout, avocado, noten etc.

Overigens zal ik als ik merk dat ik blijkbaar gestressed ben, dit noteren zodat ik kan bekijken wanneer ik een gestressed gevoel heb, om de oorzaak te vinden. (Oldschool een dagboek schrijven haha)

• Topic Starter Topic Starter
Laatste bijdrage aan dit topic;

Want nu is het een ping pong spelletje, tussen veronderstellingen en veel gespeculeer.

Wat ik wel kan zeggen is:

[Link niet meer beschikbaar]

http://drleaf.com/blog/you-are-what...hysical-illnesses-come-from-our-thought-life/

Niemand hoeft akkoord te gaan met wat ik zeg, zolang ik zelf maar weet waar ik het over heb.

snnbn succes ermee!

Bedankt voor al je links, ik ga ze zodirect allemaal bekijken. Ik waardeer het meedenken echt enorm!

Jongens, bedankt voor de analyse die ter discussie is gesteld. Ik ben nu inmiddels verhoogd met mijn kcal. Deze paar dagen in vet en koolhydraten. Ik kan nog niet zeggen dat ik me anders voel. Wel weeg ik 2 kilo meer. Probeer dit de komende 2 weken te negeren en meer eten vol te houden.

Voeding kan inderdaad het grootste effect hebben, het is immers datgene wat het lichaam voedt. Daar sta ik bij stil.

Gisteren at ik in de trant van 'hee awesome ik kan meer eten dan ik deed' direct een brownie en lette ik niet op de hoeveelheid suiker ik naar binnen werkte. (waar ik al bang voor was). Mijn doel is dus om de voedingstoffen wel uit effectieve voedselproducten te halen zoals havermout, avocado, noten etc.

Overigens zal ik als ik merk dat ik blijkbaar gestressed ben, dit noteren zodat ik kan bekijken wanneer ik een gestressed gevoel heb, om de oorzaak te vinden. (Oldschool een dagboek schrijven haha)

Ok, ben benieuwd. Heeft wel enige tijd nodig natuurlijk om verschil te voelen.

En als je KH verhoogt natuurlijk vezelrijke voeding (wat weer meer nutriënten bevat), dus meergranen en volkoren producten. Brinta, zilvervliesrijst, volkoren pasta en meergranen brood.

En bij je vetten af en toe vette vis, olijfolie en kokosolie. Walnoten zijn ook een goede optie als je niet veel vis eet. Fruit ook niet vergeten, kiwi's zijn een goede toevoeging ivm vitamine c enz.

Constant op je voeding letten kan ook icm tekort aan nutriënten stress verhogen. Af en toe wat lekkers kan gewoon bij een uitgebalanceerde voeding, daar ga je niet snel van aankomen bij voldoende beweging.

Misschien eens een keer langs de huisarts voor een bloedbeeld te laten bepalen gericht op je omschreven klachten? Nu is het schieten in het donker en je weet niet op wat je moet richten.

Fosfatidylserine gaat corisol verlagen en lever- en darmwerking verbeteren. Vitamine D is gewoon algemeen goed en heeft ook positieve effecten op darm, lever en psychisch welzijn.

Maar dit lijkt me eerder een geval van slecht dieet als ik het teruglees.

Valt tegen:

J Int Soc Sports Nutr. 2011 Oct 21;8:16. doi: 10.1186/1550-2783-8-16.

The effects of IQPLUS Focus on cognitive function, mood and endocrine response before and following acute exercise.

Parker AG1, Gordon J, Thornton A, Byars A, Lubker J, Bartlett M, Byrd M, Oliver J, Simbo S, Rasmussen C, Greenwood M, Kreider RB.
Author information

Abstract
BACKGROUND:
Phosphatidylserine (PS) is a phospholipid found in cell membranes of most animals and plants. PS has been shown to reduce stress and increase performance in runners, cyclists and golfers. The purpose of this study was to investigate the effects of a PS containing formulation on cognitive function, mood and endocrine response before and after intense resistance exercise.
METHODS:
18 lower body, resistance trained, college aged males ingested 14 days of supplement (IQPLUS Focus, providing 400 mg of soy-derived PS) and a Placebo (PL), in a randomized, double-blind, placebo controlled, cross-over manner. Following 14 days of supplementation, participants performed an acute bout of lower body resistance training. Mood (Profile of Mood States, POMS) and cognitive function (Serial Subtraction Test, SST) were measured prior to, 5 minutes after, and 60 minutes after exercise. Venous blood samples were collected prior to, and 5, 15, 25, 40 and 60 minutes after exercise. Blood samples were analyzed for plasma cortisol and testosterone. Data were analyzed using repeated measures ANOVA.
RESULTS:
PS supplementation significantly reduced the time needed for a correct calculation on the SST by 20% (reduced by 1.27 s per calculation; PL: 6.4 s, PS: 5.13 s; p = 0.001), and reduced the total amount of errors by 39% (PL: 1.28 + .69, PS: .78 + .27, p = 0.53), and increased the amount of correct calculations by 13% (PL: 22.1 + 2.24, PS: 24.9 + 1.52, p = 0.07) prior to or in response to exercise compared to PL. Following exercise, there was no difference in SST scores between PS and PL. There were no significant changes in regards to mood or endocrine response to exercise as a result of PS supplementation.
CONCLUSION:
PS supplementation significantly increased cognitive function prior to exercise. Improved cognitive function could benefit athletes and non-athletes alike. PS did not appear to affect mood or endocrine response prior to or following resistance exercise.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Jan;38(1):64-71.

Effects of phosphatidylserine on exercise capacity during cycling in active males.

Kingsley MI1, Miller M, Kilduff LP, McEneny J, Benton D.
Author information
Abstract

PURPOSE:
The purpose of the study was to investigate the effects of 750 mg of soybean-derived phosphatidylserine, administered daily for 10 d, on exercise capacity, oxygen uptake kinetic response, neuroendocrine function, and feeling states during exhaustive intermittent exercise.
METHODS:
Following preliminary testing, fourteen active males completed a staged intermittent exercise protocol on two further occasions (T1 and T2) separated by 16 +/- 1 d. The protocol consisted of three 10-min stages of cycling at 45, 55, and 65% VO2max, followed by a final bout at 85% VO2max that was continued until exhaustion. Approximately 5 d after T1 the subjects were assigned, in a double-blind manner, to either phosphatidylserine (PS) or placebo (P). Breath-by-breath respiratory data and heart rate were continually recorded throughout the exercise protocol, and blood samples were obtained at rest, during the rest periods within the protocol (Post-55, Post-65), at the end of exercise (Post-85), 20 min after the completion of exercise (postexercise), and the day following exercise (Post-24 h).
RESULTS:
The main finding of this study was that supplementation had a significant effect on exercise time to exhaustion at 85% VO2max (P = 0.005). The exercise time to exhaustion in PS increased following supplementation (7:51 +/- 1:36 to 9:51 +/- 1:42 min:s, P = 0.001), whereas P remained unchanged (8:09 +/- 0:54 to 8:02 +/- 0:54 min:s, P = 0.670). Supplementation did not significantly affect oxygen kinetic mean response times (MRT(on) and MRT(off)), serum cortisol concentrations, substrate oxidation, and feeling states during the trial.
CONCLUSION:
This is the first study to report improved exercise capacity following phosphatidylserine supplementation. These findings suggest that phosphatidylserine might possess potential ergogenic properties.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Sep;38(9):1617-25.

Phosphatidylserine supplementation and recovery following downhill running.

Kingsley MI1, Kilduff LP, McEneny J, Dietzig RE, Benton D.
Author information

Abstract
PURPOSE:
This study investigated the effects of 750 mg of soybean-derived phosphatidylserine (S-PtdSer), administered daily for 7 d prior to a bout of eccentric exercise and for 2d following exercise, on delayed onset of muscle soreness and markers of muscle damage, inflammation, and oxidative stress that followed prolonged downhill running.
METHODS:
Following preliminary testing and a familiarization session, eight recreationally active males repeated an individualized downhill run at -16.5% for 51.0 +/- 1.5 min at 8.7 +/- 0.3 km x h(-1) on four occasions (trials 1-4). Trials 1 and 37 were presupplementation control trials. After trials 1 and 3 the subjects received, in a double-blind and crossover fashion, either S-PtdSer or a glucose polymer placebo. Trials 2 and 3 were separated by a 4-wk washout period. Venous blood, perceived soreness ratings, and feeling states were assessed prior to exercise, after exercise, and at 24 and 48 h after exercise during each trial.
RESULTS:
Downhill running led to elevations in perceived soreness (P < 0.05), creatine kinase activities (P < 0.001), myoglobin concentrations (P < 0.001), interleukin-6 (IL-6) concentrations (P < 0.001), and lipid hydroperoxide concentrations (P < 0.01). However, supplementation did not significantly attenuate these responses.
CONCLUSION:
These results suggest that supplementation with 750 mg x d(-1) S-PtdSer for 10 d does not afford additional protection against delayed onset of muscle soreness and markers of muscle damage, inflammation, and oxidative stress that follow prolonged downhill running.

Eur J Clin Pharmacol. 1992;42(4):385-8.

Blunting by chronic phosphatidylserine administration of the stress-induced activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in healthy men.

Monteleone P1, Maj M, Beinat L, Natale M, Kemali D.
Author information

Abstract
The effect of chronic administration of phosphatidylserine derived from brain cortex on the neuroendocrine responses to physical stress has been examined in a placebo-controlled study in 9 healthy men. Phosphatidylserine 800 mg/d for 10 days significantly blunted the ACTH and cortisol responses to physical exercise (P = 0.003 and P = 0.03, respectively), without affecting the rise in plasma GH and PRL. Physical exercise significantly increased the plasma lactate concentration both after placebo and phosphatidylserine. The results suggest that chronic oral administration of phosphatidylserine may counteract stress-induced activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in man.

The effects of IQPLUS Focus on cognitive function, mood and endocrine response before and following acute exercise (full tekst)
http://www.jissn.com/content/8/1/16.

De duur (10 dagen) van de studie of de dosis was misschien niet voldoende. Ook kan de zuiverheid van de gebruikte PS hier mogelijk effect op hebben.

Another study investigated the effects of three different doses of PS (400, 600, or 800 mg/day for 21 days) on pituitary adrenal reactivity and the psychological response to a mental and emotional stressor [10]. It was observed that the 400 mg/day supplementation level resulted in an attenuated serum adrenocorticotropic hormone and cortisol, and salivary cortisol response to the stressor, as well as a decrease in distress. These effects were not seen in the other PS supplementation groups (600 or 800 mg/day).

600mg na 10 dagen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2503954/figure/F1/

The effects of phosphatidylserine on endocrine response to moderate intensity exercise (full tekst)
http://www.jissn.com/content/5/1/11/

Effects of phosphatidylserine on exercise capacity during cycling in active males.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16394955

Full tekst kan ik van deze niet vinden.

Phosphatidylserine supplementation and recovery following downhill running
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16960523

Deze ook niet, maar cortisol heeft men niet gemeten?

Blunting by chronic phosphatidylserine administration of the stress-induced activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in healthy men.
http://link.springer.com/article/10.1007/BF00280123

En deze laatste die je post ook niet, maar wel een positief effect gevonden op cortisol en ACTH?

Dus het is nog een goede vraag. Meer onderzoek nodig om dit te bevestigen. Ben al enige tijd aan het uitzoeken wat de verschillende resultaten kan verklaren. Zal er deze avond nog eens werk van maken.

The effects of IQPLUS Focus on cognitive function, mood and endocrine response before and following acute exercise (full tekst)
http://www.jissn.com/content/8/1/16.

De duur (10 dagen) van de studie of de dosis was misschien niet voldoende. Ook kan de zuiverheid van de gebruikte PS hier mogelijk effect op hebben.

Another study investigated the effects of three different doses of PS (400, 600, or 800 mg/day for 21 days) on pituitary adrenal reactivity and the psychological response to a mental and emotional stressor [10]. It was observed that the 400 mg/day supplementation level resulted in an attenuated serum adrenocorticotropic hormone and cortisol, and salivary cortisol response to the stressor, as well as a decrease in distress. These effects were not seen in the other PS supplementation groups (600 or 800 mg/day).

600mg na 10 dagen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2503954/figure/F1/

The effects of phosphatidylserine on endocrine response to moderate intensity exercise (full tekst)
http://www.jissn.com/content/5/1/11/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16394955

Full tekst kan ik van deze niet vinden.

Phosphatidylserine supplementation and recovery following downhill running
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16960523

Deze ook niet, maar cortisol heeft men niet gemeten?

http://link.springer.com/article/10.1007/BF00280123

En deze laatste die je post ook niet, maar wel een positief effect gevonden op cortisol en ACTH?

Dus het is nog een goede vraag. Meer onderzoek nodig om dit te bevestigen. Ben al enige tijd aan het uitzoeken wat de verschillende resultaten kan verklaren. Zal er deze avond nog eens werk van maken.

Interessant.
Ik zat er zelf naar te kijken om het te supplementen. Ik ben alleen niet overtuigd van de werkzaamheid.
Jij blijkbaar ook niet blijkt uit je post. Ik zou terughoudend zijn om iemand het aan te raden in je eerste post in dit topic.

Interessant.
Ik zat er zelf naar te kijken om het te supplementen. Ik ben alleen niet overtuigd van de werkzaamheid.
Jij blijkbaar ook niet blijkt uit je post. Ik zou terughoudend zijn om iemand het aan te raden in je eerste post in dit topic.

Ik ben alvast overtuigd dat het een metaal positief effect heeft wat weer een voordeel heeft op je testosteron en cortisol aanmaak. Dus los van de korte onderzoeken ben ik vrij zeker over de positieve effecten op termijn.

Ook voegt de leverondersteuning bij aan een effect op het mentale en gehele gezondheid. Ik heb dit middel ook al bij verschillende aandoeningen aangeraden zoals darmproblemen met succes (check topic leverfunctie). Dus daarom het aanraden.

Dit zijn allemaal paniek/stressgerelateerde symptomen. Probeer in ieder geval eens te kijken of er iets is wat jou dwars zit en dit kan veroorzaken.
Daarnaast kan het ook een reactie zijn van je lichaam op een tekort aan o.a. vitamine D, of überhaupt een voedseltekort. Vitamine D heb je nodig om serotonine aan te maken en dat is het stofje wat je gemoedstoestand regelt. Te halen uit verschillende voedingsstoffen (vis vooral) en zonlicht. Probeer iig even wat meer te eten zodat je lichaam niet op zichzelf moet teren.

Terug
Naar boven