AndroidHealthClinic

Aantal vragen over voedsel, training, variatie en sport

Ivo Vercruysse

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
76kg
Hoi iedereen, om me even kort voor te stellen, ik heet Ivo, weeg 80kg, 1m 83cm groot en ben 16 jaar oud, bijna 17.

Ik heb verschillende vragen die ik niet rechtstreeks kan terugvinden in de sticky's (trouwens een prachtige bron van informatie). Hier zijn m'n vragen even op een rijtje:

1) Moet ik mijn dagelijkse aantal kcal gelijk verdelen of moet er meer 's ochtends gegeten worden en 's avonds minder. Zoja, is hier een bepaalde 'formule' voor?

2) Voor de niet-competitieve bodybuilders onder ons.
Eenmaal je al heel wat spier hebt gekweekt en je besluit om op dat gewicht te blijven, hoe moet je dan trainen en eten?

3) Is er variatie nodig in voedsel en training, of doet dit er helemaal niet toe?

4) Indien je aan sport doet bv. sprinten, boksen,... Heeft dit een negatief effect op je 'gains'?

Hoi iedereen, om me even kort voor te stellen, ik heet Ivo, weeg 80kg, 1m 83cm groot en ben 16 jaar oud, bijna 17.

Ik heb verschillende vragen die ik niet rechtstreeks kan terugvinden in de sticky's (trouwens een prachtige bron van informatie). Hier zijn m'n vragen even op een rijtje:

1) Moet ik mijn dagelijkse aantal kcal gelijk verdelen of moet er meer 's ochtends gegeten worden en 's avonds minder. Zoja, is hier een bepaalde 'formule' voor?

2) Voor de niet-competitieve bodybuilders onder ons.
Eenmaal je al heel wat spier hebt gekweekt en je besluit om op dat gewicht te blijven, hoe moet je dan trainen en eten?

3) Is er variatie nodig in voedsel en training, of doet dit er helemaal niet toe?

4) Indien je aan sport doet bv. sprinten, boksen,... Heeft dit een negatief effect op je 'gains'?

1 zoek eens op IIFYM. boeit geen k*t wanneer je eet, alleen wel zorgen dat je na je training eet.
2.zelfde trainen als voor gainen, maar gewoon op onderhoud eten ipv overschot.
3.net als met vrouwen: variëren is gezond.
4. Cardio is niet bevorderlijk voor spiergains, maar als je niet extreem intensief doet vallen de negatieve effecten op spiergroei naar mijn ervaring mee.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt, ik heb nog 1 vraag vergeten te vermelden, die ik ook niet rechtstreeks in de sticky's terugvind:

5) Hoeveel rust moet ik nemen tussen elke set? Van sommigen hoorde ik niet langer dan een minuut. Van anderen hoorde ik een 2-5 minuten.

ligt aan wat voor oefeningen je doet, als je een compound oefening doet(oefening waarvoor je veel spieren gebruikt, zoals de pull-up) zou ik meer rust nemen dan voor oefeningen waarvoor je 1 spiergroep gebruikt.
Ik zou zeggen voor compound oefening 1-2 minuten en voor een isolation oefening 30 sec tot 1 minuut.

het is belangrijker dat jij weer wat kracht hebt, dan dat je na exact 30 seconde weer begint met je oefening!

1 zoek eens op IIFYM. boeit geen k*t wanneer je eet, alleen wel zorgen dat je na je training eet.
2.zelfde trainen als voor gainen, maar gewoon op onderhoud eten ipv overschot.
3.net als met vrouwen: variëren is gezond.
4. Cardio is niet bevorderlijk voor spiergains, maar als je niet extreem intensief doet vallen de negatieve effecten op spiergroei naar mijn ervaring mee.

kleine aanvulling op jwdoetookmee op puntje 4: het "probleem" met cardio is dat je kcal verbrand en als je dus spiergains wilt maken je die er zeker bij moet eten. Maar het voordeel langs de andere kant kan zijn dat je meer mag eten(pas op voor de ecto's onder ons is dit geen voordeel want dat betekent nog meer eten;)).

5. Hoeveel rust je neemt is afhankenlijk, hoe meer rust je neemt hoe meer je terug op kracht zal gekomen zijn en hoe meer gewicht je kan pakken. Hoe minder rust, hoe sneller de vermoeidheid van de spier optreed.

• Topic Starter Topic Starter
Heb ergens gelezen dat het negatief is als je te veel rust neemt tussen de sets door. Een bepaald gehalte word dan te laag waardoor spiergroei moeilijker word, weet de precieze naam niet meer hoor. Ik ga uit van de ervaringen van de meeste mensen die bodybuilden. Dus, bedankt!

Terug
Naar boven