Fitness Seller

Advies bij zelf samengesteld schema

tbilgic

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste post. Graag wil ik advies/tips van jullie hebben bij een schema dat ik
zelf heb samengesteld.

Mijn voornamelijke doel bij het maken van mijn schema was dat ik de tijd dat ik aan het trainen
ben efficiënter kon indelen, omdat ik het erg druk heb met mijn studie, werk, vriendin etc.

Ik hoop goed en bruikbaar feedback te krijgen.

Ik heb gekozen om ongeveer een half uurtje in de ochtend, en een halfuurtje in de avond te sporten.

----------------------------------------
Hieronder mijn schema:

Dag 1 - ochtend:
Benchpress
Flys

Dag 1 - avond:
Upright row
Achterkant schouders
Buil

Dag 2 - ochtend:
Pull up
Dumbell zagen

Dag 2 - avond:
Barbell curl (bicep)
French curl (tricep)
Dumbell curl (tricep, boven je hoofd zeg maar)

Dag 3 - ochtend:
Squat
Lunges

Dag 3 - avond:
Dumbell press
Side raise
Buik

Dag 4 - ochtend:
Bench press
Dumbell press

Dag 4 - avond:
French curl (tricep)
Dumbell curl (bicep)
T-bar (bicep)

Dag 5 - ochtend:
Pull up
Bar row
Shrugs

Dag 5 - avond:
Arnold press
Front raise
Buik

Dag 6 - ochtend:
Dead lift
Lunges

Dag 6 - avond:
Calve raises
Barbell curl reverse (biceps onderarm)
Pols rollen (zo heb ik het maar genoemd, maar met een bar polsen trainen)

Hierbij train ik de eerste week:
15-12-10-8

Tweede week:
5 x 5

Derde week:
10-10-10

En dan weer startend bij 15-12-10-8 etc..
Dit om de spieren telkens op een andere manier te prikkelen

Ik moet er wel bij vertellen, ik train thuis. Heb zelf een squat en bench reck gemaakt. Ik heb
nu 105 kilo aan gewichten, is nog niet veel, maar beetje bij beetje wil ik wel meer kopen.

Verder heb ik genoeg supplementen en kan ik ze ook aanschaffen. Kunnen jullie mij vertellen, wat buiten whey nog meer een aanrader is?

Mijn doel is tussen de 80-85 kg droog zijn. Ik weeg nu 77 ongeveer met een lengte van 177cm.

Hoe zou ik hierbij moeten ontbijten, lunchen, avond eten en voor het slapen gaan innemen.

En natuurlijk, wat vinden jullie van mijn schema, wat zijn de voor en nadelen, wat kan absoluut niet?

Met vriendelijke groet,
Tarkan

Als je dag 4 savonds je biceps pakt ga je dag 5 ochtend niet fatsoenlijk pullups of andere rugoefeningen doen. Verder is 2 rugoefeningen en 3 biceps beetje omgekeerde wereld natuurlijk. Zou eerder 5/1 doen.

• Topic Starter Topic Starter
Hallo Jwdoetookmee,

Bedankt voor je reactie.
Hoe en waarmee zou ik mijn schema kunnen aanpassen?

---------- Toegevoegd om 13:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:37 ----------

Als je dag 4 savonds je biceps pakt ga je dag 5 ochtend niet fatsoenlijk pullups of andere rugoefeningen doen. Verder is 2 rugoefeningen en 3 biceps beetje omgekeerde wereld natuurlijk. Zou eerder 5/1 doen.

Hallo Jwdoetookmee,

Bedankt voor je reactie.
Hoe en waarmee zou ik mijn schema kunnen aanpassen?

Heb niet veel ervaring met sochtends en savonds trainen en ook niet met 6dagen per week.

ik zou eerst een verdeling maken over de dagen
(Ma borst tric.....)
En dan pas kijken naar wat je de ochtend en de avond doet

Erg bedankt!

Zijn er nog mensen die me op weg kunnen helpen?

Met vriendelijke groet

Als aller eerst moet ik zeggen dat je met twee keer een halfuurtje trainen niet het meeste uit je spieren haalt. Een goede warming-up is namelijk essentieel. Dit kost minimaal 5 tot 10 minuten, waarna je nog maar 20 minuten overhoud. Daarnaast moet je dit tweemaal daags doen. Hierdoor hou je minder tijd over. Het is beter om deze twee halve uren samen te vatten naar 1 uur. Hierdoor heb je meer tijd voor krachttraining en hoef je in verhouding minder tijd in je warming-up te steken. Maar goed, ik snap jouw punt.

Zelf gebruik ik Assault (pre-workout (ongeveer 20-30 min voor de training innemen. Geeft een enorme boost/pump)) en Magnificent (direct innemen na de training. Zit vol met vitamines en zorgt voor herstel van de spieren).
Een tijdje geleden ben ik begonnen met Whey eiwit en koolhydraten shake, maar daar ben ik snel vanaf gestapt. Simpelweg omdat ik niet de progress zag die ik wilde zien. Maar hierin verschilt ieder mens. Over het algemeen wordt Whey wel aanbevolen als je wilt groeien.

Wat het eten betreft: zorg ervoor dat je lichaam genoeg vitamines en eiwitten binnen krijgt. Daarnaast is een goede nachtrust, 110% inzet in de sportschool en water essentieel.

Constant eten is ook belangrijk en bevordert de groei. Dit vergt wel discipline en is vaak moeilijk om constant vol te houden.

De aantal herhalingen die je doet, bepalen de manier waarop jij je spieren traint:
3-8 herhalingen te doen voor krachttraining
8-12 voor spiermassa
12 of meer voor spieruithoudingsvermogen

Ik hoop dat je hier wat aan heb. Als je nog vragen heb, kun je ze uiteraard stellen.

Hallo Larsftb,

Heel erg bedankt voor je feedback!
Ik ben de warmingup vergeten te melden. Ik doe uiteraard eeb warming up vooraf, maar dit is wel buiten de 30min, want dat is de tijd wat ik puur voor de KT gebruik.

Ik gebruik voor het trainen Neurocore van Muscletech, een pwo.
Na het trainen heb ik Amino van BSN.
Ook heb ik whey voor na het trainen, en in de middag. 3x op een dag dus.

Om 'groter' te worden zou ik dus eigenlijk de reeks van 15-8 weg moeten laten en switchen tussen 5x5 en 3x10 ?

Discipline qua eten heb ik wel, ik kom sochtends goed uit bed en tijdens mujn ontbijt kook ik ook direct 2 maaltijden (sinpel, bv 6eieren en kip met roerbakgroenten).

Verder, mijn schema inhoudelijk, wat kan je daar over zeggen? Is het verstandiger om bijvoorbeeld alles anders in te delen, 2rustdag in te plannen bv?

Bij voorbaat dank!

Ik zou 8-12 aanhouden. Bij die andere is het natuurlijk ook mogelijk om te groeien, alleen gaat dit langzamer. Voeding ziet er goed uit BTW, keep that up!
Persoonlijk vind ik het niet lekker om een dag nadat ik schouders gedaan heb, mijn rug of borst te pakken. Andersom kan het wel. Maar als je daar geen last van heb, kan je dit gewoon doorzetten. Ikzelf heb twee weekschema's.

De eerste week: maandag: triceps en biceps (+ voetbal trainen). Dinsdag: bovenbeen, hamstring en kuiten. Woensdag: Cardio en voetbal training. Donderdag: Borst en rug. Vrijdag: Buik en schouders. Zaterdag: Voetbal wedstrijd. Zondag rust.

De tweede week: Maandag: Bovenbeen en hamstrings (+ voetbal trainen). Dinsdag: Borst, kuiten en biceps. Woensdag: Cardio en voetbal training. Donderdag: Rug en biceps. Vrijdag: Buik en schouders. Zaterdag: Voetbal. Zondag: Rust.
Dit wissel ik per week af.

Zoals ik al zei, het is voor je spieren beter om langer te trainen. Bijvoorbeeld, maandag en dinsdag een uurtje (per dag), woensdag rust/cadio, donderdag en vrijdag weer een uurtje (per dag) en in het weekend één dag cardio en één dag rust. De vraag is echter of je bereid bent hier tijd voor vrij te maken.
Ikzelf begin volgende week met een nieuw schema. Mijn gym-sessies duren gemiddeld 1 tot 1,5 uur. Als je geïnteresseerd bent, zou ik het ook kunnen posten of kunnen sturen via een prive bericht.

Als aller eerst moet ik zeggen dat je met twee keer een halfuurtje trainen niet het meeste uit je spieren haalt. Een goede warming-up is namelijk essentieel. Dit kost minimaal 5 tot 10 minuten, waarna je nog maar 20 minuten overhoud. Daarnaast moet je dit tweemaal daags doen. Hierdoor hou je minder tijd over. Het is beter om deze twee halve uren samen te vatten naar 1 uur. Hierdoor heb je meer tijd voor krachttraining en hoef je in verhouding minder tijd in je warming-up te steken. Maar goed, ik snap jouw punt.

Zelf gebruik ik Assault (pre-workout (ongeveer 20-30 min voor de training innemen. Geeft een enorme boost/pump)) en Magnificent (direct innemen na de training. Zit vol met vitamines en zorgt voor herstel van de spieren).
Een tijdje geleden ben ik begonnen met Whey eiwit en koolhydraten shake, maar daar ben ik snel vanaf gestapt. Simpelweg omdat ik niet de progress zag die ik wilde zien. Maar hierin verschilt ieder mens. Over het algemeen wordt Whey wel aanbevolen als je wilt groeien.

Wat het eten betreft: zorg ervoor dat je lichaam genoeg vitamines en eiwitten binnen krijgt. Daarnaast is een goede nachtrust, 110% inzet in de sportschool en water essentieel.

Constant eten is ook belangrijk en bevordert de groei. Dit vergt wel discipline en is vaak moeilijk om constant vol te houden.

De aantal herhalingen die je doet, bepalen de manier waarop jij je spieren traint:
8-12 voor spiermassa

Ik hoop dat je hier wat aan heb. Als je nog vragen heb, kun je ze uiteraard stellen.

De repranges die je geeft zijn een vuistregel maar ab so luut niet een gouden. Zo heb je per spiergroep een verschillende verhouding tussen vezeltype 1 2a en 2b, en afhankelijk hiervan zou je de reprange het beste kunnen aanpassen.
Ook dat je zegt dat whey je niet de groei gaf die je wou; dan klopt je voeding niet. Constant blijven eten is ook absoluut niet nodig. Ik eet onregelmatiger dan een ethiopiër in het droogteseizoen en groei toch.

De repranges die je geeft zijn een vuistregel maar ab so luut niet een gouden. Zo heb je per spiergroep een verschillende verhouding tussen vezeltype 1 2a en 2b, en afhankelijk hiervan zou je de reprange het beste kunnen aanpassen.
Ook dat je zegt dat whey je niet de groei gaf die je wou; dan klopt je voeding niet. Constant blijven eten is ook absoluut niet nodig. Ik eet onregelmatiger dan een ethiopiër in het droogteseizoen en groei toch.

Wat jij zegt klopt. Daarbij komt ook dat elk lichaam anders reageert. Zelf vind ik het lekkerder om 10 tot 12 reps te doen, dan 3 tot 8.

Mijn lichaam reageert beter op Magnificent na de training dan een eiwitshake. Daarbij komt dat ik Magnificent nog lekkerder vind ook. Misschien komt dit omdat ik al genoeg eiwitten binnen krijg, maar niet genoeg vitamines en dat Magnificent dit tekort goed aanvult.

Laat ik het dan anders zeggen; constante voeding is niet essentieel, maar door constant te eten, groei je sneller. Hoe je het ook went of keert.

Wat jij zegt klopt. Daarbij komt ook dat elk lichaam anders reageert. Zelf vind ik het lekkerder om 10 tot 12 reps te doen, dan 3 tot 8.

Mijn lichaam reageert beter op Magnificent na de training dan een eiwitshake. Daarbij komt dat ik Magnificent nog lekkerder vind ook. Misschien komt dit omdat ik al genoeg eiwitten binnen krijg, maar niet genoeg vitamines en dat Magnificent dit tekort goed aanvult.

Laat ik het dan anders zeggen; constante voeding is niet essentieel, maar door constant te eten, groei je sneller. Hoe je het ook went of keert.

En met constant eten bedoel je, om het (...) uur eten? Of bedoel je daarmee, constant boven onderhoud elke dag?

Zou je de spieren met vezeltypes kunnen toelichten en welke repranges per vezeltype gebruikelijk zijn?

Bij voorbaat dank!

En met constant eten bedoel je, om het (...) uur eten? Of bedoel je daarmee, constant boven onderhoud elke dag?

Met constant eten bedoel ik eigenlijk dat je goed op je voeding let. Ervoor zorgen dat je genoeg eiwitten koolhydraten, vitaminen, vetten etc. binnen krijgt. En dit constant vol- en bij te houden. (Ik bedoel dus geen 'tijdsschema')

Hoewel dat natuurlijk ook kan. Hoe dan ook, eten is ontzettend belangrijk en bepaalt een groot deel van jouw progressie. Dit heb ik namelijk zelf ook ervaren. Sinds ik goed op mijn eten let, heb ik meer energie en kracht tijdens het sporten. Daarbij herstel en groei ik aanzienlijk sneller.

Met constant eten bedoel ik eigenlijk dat je goed op je voeding let. Ervoor zorgen dat je genoeg eiwitten koolhydraten, vitaminen, vetten etc. binnen krijgt. En dit constant vol- en bij te houden. (Ik bedoel dus geen 'tijdsschema')

Hoewel dat natuurlijk ook kan. Hoe dan ook, eten is ontzettend belangrijk en bepaalt een groot deel van jouw progressie. Dit heb ik namelijk zelf ook ervaren. Sinds ik goed op mijn eten let, heb ik meer energie en kracht tijdens het sporten. Daarbij herstel en groei ik aanzienlijk sneller.

Dat is consequent, niet constant.

@Larsftb

Zou je misschien jouw schema kunnen pm'en?

Als aller eerst moet ik zeggen dat je met twee keer een halfuurtje trainen niet het meeste uit je spieren haalt.
Ligt er maar net aan hoe je het indeelt. Het kan namelijk een prima oplossing zijn.

Een goede warming-up is namelijk essentieel. Dit kost minimaal 5 tot 10 minuten, waarna je nog maar 20 minuten overhoud. Daarnaast moet je dit tweemaal daags doen. Hierdoor hou je minder tijd over. Het is beter om deze twee halve uren samen te vatten naar 1 uur. Hierdoor heb je meer tijd voor krachttraining en hoef je in verhouding minder tijd in je warming-up te steken.

In principe heb je al meer dan voldoende aan een lokale warming up van de spier(en) die je traint door een paar lichtere voel/wen setjes te doen waarmee je opbouwt naar je werksets. Kan makkelijk minder dan 5m zijn.

Al die pomp pre/pwo shakes zijn gigantisch overhyped. Bij een goed dieet is het totaal niet nodig.
De pomp ervan is natuurlijk erg leuk maar iets tijdelijks, en voor het geld dat je erin stopt....

Idem ditto met carb en eiwit shakes, niet nodig als je dieet goed is. Het kan natuurlijk wel zeer handig/gemakkelijk zijn als je, door wat voor reden dan ook, niet aan je macro's komt met je normale dieet.
Daarin zijn ze al veel nuttiger als bv een assault...

8-12 voor spiermassa

Zoals idd eerder aangehaald is dat een richtlijn, geen gulden regel. Met 3-8 reps kun je makkelijk en prima spiermassa kweken, afhankelijk van volume en intensiteit. Het ligt dus complexer dan in vaste ranges te denken. Een goede aanpak is dan je ranges per workout te variëren of zelfs binnen de workout, bv; lagere reps op compounds en hogere op isolatie.

Het idee wat ts daarmee had is op zich helemaal niet verkeerd. Zou daarmee ook een ub/lb of fullbody aanraden. Vooral 531 lijkt me in situatie van ts een flexibele, en efficiënte, oplossing.

@Hell93
Geheel zinloze discussie in dit topic lijkt mij.

@Barbellman
Thanks voor de reactie! Kan ik ook nog wat van leren.

@tbilgic
Kan het nog niet verzenden. Je ontvangt hem zodra het mogelijk is.

Laatst bewerkt:
@Hell93
Geheel zinloze discussie in dit topic lijkt mij.

@Barbellman
Thanks voor de reactie! Kan ik ook nog wat van leren.

@tbilgic
Send.

Geheel zinloos niet, TS kan er namelijk wat aan hebben om jou te begrijpen..Volgens mij wil jij ook dat TS jou begrijpt of niet?

Terug
Naar boven