XXL Nutrition

Advies gevraagt over schema ouderen.

iliadivilia

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Hallo allemaal lees al 2 maanden zo nu en dan wat topics door.
Maar wou vandaag graag specefiek wat feedback over ouderen (50+)

Ik werk in een sportschool als FI en had een vraag over het volgende:

Rijk is een man van 60j en heeft rugklachten en traint 4-5x p/w
Ik help hem met oefeningen etc maar wat ik moeilijk vind tov jong persoon is hoe bouw ik zijn schema op. Zelf zou ik gewoon push en pull doen denk ik en dus genoeg rust krijgen voor men spiergroepen. Maar Rijk geeft aan dat als ie een dag geen rug oefeningen doet dat zijn rug een soort vast zit. Dus ik moet eigenlijk iedere dag (onder)rug oefenningen inplannen. maar het probleem is dan weer dat zijn spieren ook weer niet veel sterker worden omdat zijn rust steeds zo kort is als ie 5x per week aan het DL'ten is welliswaar met een goed uit te voeren gewicht.

Mijn idee is dus om in iedere trainings dag iets van hyper extensie oef te doen voor souplesse en de rest gewoon splitten , dus bij benen dag squats DL en goodmorning ofzo voor echt kracht bevordering van de erector spinea.

Vind het altijd moeilijk om mijn vragen goed te formuleren, maar hopelijk willen jullie je visies hierover delen. hoeft niet zo zeer specefiek over de inhoud gaan algemeen heb ik er wel vragen over soms maar dit vb schoot me te binnen.

afwisselen.
deadlift lage reps, hoge reps, met rechte of kromme rug, hypers, reverse hypers. recht of met draai, power cleans, dumbbell swing, etc.
En veel rekken en losmaken/houden.

Heel belangrijk, zijn buikspieren flink sterk maken. trainen met gewicht en niet alleen met hoge reps.
succes

hoewel ik nog geen 60 ben heb ik toch ook in de loop der jaren gemerkt dat ik steeds meer rust nodig heb om nog vooruitgang te kunnen boeken en dat ik vaak veel stijver ben. Ik maak een duidelijk onderscheid tussen kracht trainen en wat rekken en strekken om weer wat soepeler te worden (dit laatste doe ik echt niet in de sportschool, nergens voor nodig). Krachttrainen om soepel te worden???? Mijn devies is dus als je kracht traint ook echt kracht en vervolgens herstel en daarnaast rekken en strekken.

Er valt niet zo veel meer op te bouwen.. Het gaat meer om gezondheid en fitter voelen..
Ik betwijfel of hij bij de goede sportschool zit.. Ik denk dat hij meer op zijn plaats zal zijn bij een sport&health school. Ik zou aanbevelen een full bodyschema te maken met speciale aandacht op zijn rug (heeft ie een spit of hernia L3L4 of hoger, bij zijn trap, Rug is een relatief groot begrip;).. Verder zou ik veel geisoleerde oefeningen doen (meer apparaten). De reden daarvoor is dat je veel minder gewrichten tegelijk kan bewegen.

GL

Of moet die man zo worden

http://2.bp.blogspot.com/_mmBw3uzPn...Jg/-e5G8qMK5Bc/s400/Oldest-Bodybuilder-07.jpg

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
hehe, thnx voor de reacties!

• Topic Starter Topic Starter
Heeft deze persoon al een medisch onderzoek ondergaan wat er wel en niet kan van oefeningen. Ik zou dit toch aanraden en in samenwerking met de arts en/of fysio overleggen wat wel en niet kan

wat versta je onder medisch onderzoek en wat lijkt je dan belangrijk, uiteindelijk zeggen deskundigen bijna bij iedere rug klacht dat het wenselijk is om de spieren eromheen in een goede conditie te houden/krijgen

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven