hey ariane!
Bedankt ik ga het proberen!
Enne...wat vinden jullie van het Sonja Bakker dieet, want ik wil de kilo's wat sneller eraf hebben en ik hoor er zulke goeie verhalen over, maar ik vraag het liever aan jullie..
groetjes Tamara
SB is een hongerdieet. Je eet veel te weinig, daardoor vertraagt je metabolisme, dwz je energieverbruik gaat omlaag. Tegelijk presteer je ook minder. Je hebt geen spieropbouw maar spierafbraak, je raakt in kilo's zelfs meer eiwit kwijt dan vet. Kortom, je gaat een negatieve spiraal in waarin je wel snel gewicht kwijtraakt, maar het meeste daarvan is spier ipv vet.
En als het klaar is, dan heeft je lichaam geleerd om het te doen met heel erg weinig voedsel. Ga je dan weer normaal eten, zelfss al is het minder dan vóór het dieet, dan eet je toch boven je verbruik en vliegen de kilo's er zo weer aan: vooral vet. Dat is de jojo.
Bij het zg "cutten" door bodybuilders dreigt dit ook altijd: te snel afvallen zet het metabolisme in "de spaarstand". Maar die hebben eerst enorm veel spiermassa opgebouwd door de training, dus die kunnen wel wat hebben, en ze weten dat ze na de cut weer hard gaan trainen en veel eten, en nemen het vet daarbij op de koop toe.
De verstandige maar minder snelle methode is om goed te blijven eten, vooral goed ontbijten. Daarbij zorg je dmv training ervoor dat je gemiddeld iets meer energie verbruikt dan je eet en drinkt (bv 300 kcals). Een deel van de training is krachttraining, die zorgt ervoor dat je spieren geprikkeld blijven om te groeien. Door het energietekort lukt echte groei misschien niet of misschien net, maar je gaat in ieder geval niet hollend achteruit zoals bij hongerdiëten.
Wil je sneller afvallen, dan blijf je gewoon hetzelfde eten en doet er nog een tandje bij bij de trainingen. Vaak kan je dan zelfs nog iets meer gaan eten ook, en toch harder afvallen.
Gezond afvallen: minder eten dan je verbruikt is de absolute voorwaarde, maar trainen is de sleutel.
En ook:
Gezond groeien: meer eten dan je verbruikt is de absolute voorwaarde, maar trainen is de sleutel.