MuscleMeat

Angst om te squaten

Gerges

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
75kg
Vetpercentage
14%
Beste BB'ers,
Ik ben sinds kort bezig met fitnessen, en ik zou graag ook mijn benen willen trainen en vooral d.m.v de squat oefening. Maar ik heb vroeger voor de pubertijd enorm last gehad van mijn kniebanden en zakte regelmatig ook door mijn knieen. Sinds de pubertijd is dit eigenlijk helemaal weggegaan en heb ik soms nog wel pijn aan mijn knieen als ik een lange dag achter de rug heb. Ik ben dus ook weer een aantal jaar bezig met sporten wat voorheen niet kon. Maar als ik ga squaten ben ik bang dat ik eventueel weer door mijn knieen zou kunnen gaan, omdat ik mijn knieen nog nooit heb geforceerd met zware gewichten. Zijn er misschien mensen ertussen met gelijke problemen of die er ook ooit last van hebben gehad?

Mvg,
Gerges

Waarom niet heel licht beginnen?

je begint ook helemaal niet met zware gewichten... probeer heel erg licht op te bouwen en eventueel een kiné te raadplegen als je vragen hebt. (geen huisdokter, want die zijn clueless)

• Topic Starter Topic Starter
Ik wil ook licht gaan beginnen ;) Ik vroeg me eigenlijk alleen af of er mensen zijn die ook last hadden of hebben van hun kniebanden en eventueel wat hun ervaringen zijn met zwaar squatten!

Ik mis 1 kruisband en squatten is geen probleem voor mij, mits je de techniek goed onder de hand hebt uiteraard. Succes ermee.

Hallo.
Ik kan je aanraden om eerst met bodyweight squats en/of hindu suats te beginnen.
Veel reps met bodyweight is een goed begin om ze te conditioneren voor hogere weerstand.
Concentreer op techniek, want hoe slechter je techniek, hoe groter de druk op gewrichten en pezen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval! Ik zal het zo snel mogelijk proberen.

Hallo.
Ik kan je aanraden om eerst met bodyweight squats en/of hindu suats te beginnen.
Veel reps met bodyweight is een goed begin om ze te conditioneren voor hogere weerstand.
Concentreer op techniek, want hoe slechter je techniek, hoe groter de druk op gewrichten en pezen.
Squatten met bodyweight denk ik aan je eigen gewicht aan schijven erop :o Maar ik neem aan dat jij squatten zonder gewicht bedoelt, toch?

Ik wil ook licht gaan beginnen ;) Ik vroeg me eigenlijk alleen af of er mensen zijn die ook last hadden of hebben van hun kniebanden en eventueel wat hun ervaringen zijn met zwaar squatten!

Meerdere ontstekingen en irritaties aan mijn patella gehad. Ook schade aan het kniegewricht door verkeerde bewegingen te maken. Al mn knie blessures te wijten aan 14 jaar lang voetballen.

Sinds ik squat eigenlijk nog maar 1x last gehad, te wijten aan slechte techniek en gebrek aan heup & enkel mobiliteit. Sinds dit is opgelost heb ik nooit meer last gehad en squat nu 3x per week.

---------- Post toegevoegd Thu 23 Aug 2012 om 21:35 ----------

Squatten met bodyweight denk ik aan je eigen gewicht aan schijven erop :o Maar ik neem aan dat jij squatten zonder gewicht bedoelt, toch?

Niet zo stoer doen, als beginner moet je opbouwen en de techniek aanleren door met gewichten te trainen die je makkelijk aan kan.

ik sukkel een 4-tal jaar met een pijnlijke rechterknie, oorzaak nog steeds niet bekend ondanks talloze onderzoeken.
Lopen doet teveel pijn en wandelen doet na 2-3 uur zoveel pijn dat ik moet stoppen.

ben nu een 3-4 maand geleden begonnen met squatten, eerst heel lichtjes opbouwen en nu zit ik aan 5 x 5 reps met 80kg zonder smith en ik ga net iets onder parallel. tot zover nog geen (=niets) last gehad van m'n knie... ik hoop dit zo te houden als er meer gewicht bijkomt.

Ik heb last van me linker knie( Overbelasting van de kniepees).
Ik raad je aan om tesquate, alleen begin heel licht met gewicht zorg voor goeden warming up, heel belangrijk, en doe veel stretch oefeningen!

Terug
Naar boven