MuscleMeat

Stelling Arendse Healthclub geeft niet om leden

skinnie nie burnout, skinnie lui:)

Waarom is de post van de sportschool zelf eigenlijk verwijderd? (die een tegenreactie had geplaatst)

Het probleem hier is ook dat burnout een spectrum is. Dus van burnout 'light' zullen we maar zeggen tot zeer zware burnout. Ikzelf heb de term burnout ook niet bedacht maar wordt ook heel gemakkelijk bij mensen opgeplakt. MAAR heb je echt een 'goede' burnout te pakken dan kan sporten zelfs teveel zijn. Je hormonen zijn dan zodanig van slag dat je echt ziek bent en uitgeput. De bijnieren bevatten stresshormonen (cortisol) echter wanneer je chronisch gestresst raakt zullen deze hormonen je stress niet meer kunnen opvangen. Gevolg continu spanning op je gehele lichaam en geest. Ik weet niet of deze gast ook echt een burnout te pakken heeft natuurlijk want die 'krijg' je niet 1,2,3. Daar is echt weken cq maandenlang keihard werken voor nodig + nog bijvoorbeeld stress op het vlak van relaties, thuissituatie etc. Ik heb sowieso een hekel aan al die termen burnout, ADHD, autisme. Zodra iemand ook maar één symptoom heeft huppah label opgeplakt. Daarom wordt er ook vaak zo gemakkelijk over personen gedaan met burnout. Je weet niet of het nou een echte is of niet. Zelfde eigenlijk met 10 keer 112 bellen bij de elfde keer zeggen ze ook zoek het je maar uit.

Ik heb vroeger (toen ik nog veel van fitness en krachttraining kende) wel nog heel wat gelezen over burnouts en sport had daarop en positief effect voor zover ik me kan herinneren. Nuja, als sport niet kan helpen omdat je lichaam zodanig uitgeput is dan moet je het wel op een andere manier aanpakken vermoed ik. Maar de meeste mensen die een burnout krijgen, waren sowieso al slechter bestand tegen een burnout krijgen, omdat ze totaal geen weerstandstofjes hadden opgebouwd door aan sport te doen. En aangezien de topicstarter zei dat het al terug beter werd, zou hij op termijn beter toch sport in zijn leven integreren zodat hij niet terug hervalt.

Laatst bewerkt:
Je herkent ze altijd direct, die experts. De wijze van onderbouwing, de kwaliteit van niet te weerleggen wetenschappelijke referenties en niet te vergeten de subtiele schrijfsT vol met nuance.

Als je de wetenschap er naast legt zul je naar alle waarschijnlijkheid zien dat de burn-out geen biomedische grondslag heeft. Of het dan ook maar gelijk niet bestaat is natuurlijk een tweede.

Laatst bewerkt:
Nee biomedisch. Met andere woorden: er zal geen fysiologische oorzaak aangetoond zijn oid. Het is volgens mij vooral een psychosomatische uiting van stress.

zo lijkt het mij idd ook, net zoals je bijvoorbeeld van veel stress puistjes krijgt en van verliefdheid vlinders in je buik.

Het zal vast wel bestaan en ook wel serieus genomen moeten worden, maar ik denk niet dat je het moet zien als echte ziekte, wel iets dat aandacht verdient.

Ik denk ook dat sport in eerste instantie niet goed is, omdat het net je weerstand verder gaat verzwakken en meer van je lichaam vraagt. Eerst en vooral zal er rust nodig zijn, een periode van bezinning en ff weg van de stress en het werk en de zelfde omgeving steeds. Pas later zou men aan sport moeten gaan denken volgens mij.

Ook als het gaat om hardlopen? Of roeien in teamverband? Dat schijnt namelijk gezond te zijn (lees: endorfines op te wekken). Zeker als je het doet in combinatie met een "mediterraans dieet".

• Topic Starter Topic Starter
Zoals al goed door anderen opgemerkt: Sporten kan goed zijn, maar niet als je al in een ernstige burn-out verkeerd. Je maakt het dan erger. Je moet je lichaam eerst genoeg laten herstellen. Dat sport verder goed is om in toekomst meer weerbaarheid te hebben, daar ben ik het ook wel overeens. Helaas zal dat voor mij nog wel even duren omdat ik het te bont heb gemaakt mede door te gaan sporten tijdens de burn-out (en dan bedoel ik niet die fitness, maar een jaar daarvoor was ik fanatiek gaan tennissen en dat heeft uiteindelijk de grote klap gegeven). Toen was ik nog niet bewust van het fysische process in mijn lichaam en dat ik op adrenaline leefde en daarmee mijn lichaam steeds meer uitputte.

• Topic Starter Topic Starter
Wetenschappers van de Radbouduniversiteit in Nijmegen zijn er voor het eerst in geslaagd burn-out aan te tonen in de hersenen van patiënten. Zo blijken proefpersonen met een burn-out zich -aantoonbaar- mentaal minder te kunnen inspannen. Een doorbraak want burn-out wordt niet in alle landen als officiële aandoening erkend. Bovendien biedt het mogelijkheden voor betere behandelmethodes.
(http://nos.nl/video/158706-burnout-wetenschappelijk-aangetoond.html)

Verder aan de gedupeerde: erg vervelende situatie, werk zelf ook in een dergelijke healthclub met 2 jarige contracten, al hanteren we wel de eerste 30 dagen een niet-goed-geld-terug-garantie, waarbij het abbonement ontbonden kan worden. Veruit de meeste van dit soort contracten kan je onderuit komen met een doktersverklaring dat je niet in staat bent om te sporten, ik zou het proberen, gaat waarschijnlijk om een redelijke som geld.

Dank je voor je reactie! Ik ga hier iets meer proberen te doen.
Ook El Smurfo bedankt voor een serieuze reactie.
Het gaat mij niet alleen om het geld (want ik heb zelfs aangeboden het af te willen kopen), maar de spanning die het met zich meebrengt heeft een negatieve invloed op het burn-out herstel process. In een omgeving zijn zonder spanningen levert de beste resultaten, dus daarom wil ik dit zo snel mogelijk oplossen. Tevens vind ik het er onredelijk, zeker omdat ik zo kort maar lid was. Ik word niet lid om dan meteen weer niet lid te worden. Ik had een doel, echter mijn coach gaf aan dat ik dit juist niet moet doen en ik hou me daaraan vast want dat doet goed.
Ook ondersteunende reacties van jullie doen me goed (niet degenen die het zonder enige kennis lopen afzeiken).

Zoals al goed door anderen opgemerkt: Sporten kan goed zijn, maar niet als je al in een ernstige burn-out verkeerd. Je maakt het dan erger. Je moet je lichaam eerst genoeg laten herstellen. Dat sport verder goed is om in toekomst meer weerbaarheid te hebben, daar ben ik het ook wel overeens. Helaas zal dat voor mij nog wel even duren omdat ik het te bont heb gemaakt mede door te gaan sporten tijdens de burn-out (en dan bedoel ik niet die fitness, maar een jaar daarvoor was ik fanatiek gaan tennissen en dat heeft uiteindelijk de grote klap gegeven). Toen was ik nog niet bewust van het fysische process in mijn lichaam en dat ik op adrenaline leefde en daarmee mijn lichaam steeds meer uitputte.

Er is wel een verschil tussen training en belasten. Ik weet niet of je het al eens hebt geprobeerd om op een lage intensiteit te bewegen (bijvoorbeeld wandelen)? Of yoga ofzo?

Terug
Naar boven