- Waardering
- 1.246
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 154kg
- Vetpercentage
- 18%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom is de post van de sportschool zelf eigenlijk verwijderd? (die een tegenreactie had geplaatst)
Burn-out = onzin, evenals dyslexie. Cry more please.
Het probleem hier is ook dat burnout een spectrum is. Dus van burnout 'light' zullen we maar zeggen tot zeer zware burnout. Ikzelf heb de term burnout ook niet bedacht maar wordt ook heel gemakkelijk bij mensen opgeplakt. MAAR heb je echt een 'goede' burnout te pakken dan kan sporten zelfs teveel zijn. Je hormonen zijn dan zodanig van slag dat je echt ziek bent en uitgeput. De bijnieren bevatten stresshormonen (cortisol) echter wanneer je chronisch gestresst raakt zullen deze hormonen je stress niet meer kunnen opvangen. Gevolg continu spanning op je gehele lichaam en geest. Ik weet niet of deze gast ook echt een burnout te pakken heeft natuurlijk want die 'krijg' je niet 1,2,3. Daar is echt weken cq maandenlang keihard werken voor nodig + nog bijvoorbeeld stress op het vlak van relaties, thuissituatie etc. Ik heb sowieso een hekel aan al die termen burnout, ADHD, autisme. Zodra iemand ook maar één symptoom heeft huppah label opgeplakt. Daarom wordt er ook vaak zo gemakkelijk over personen gedaan met burnout. Je weet niet of het nou een echte is of niet. Zelfde eigenlijk met 10 keer 112 bellen bij de elfde keer zeggen ze ook zoek het je maar uit.
Je herkent ze altijd direct, die experts. De wijze van onderbouwing, de kwaliteit van niet te weerleggen wetenschappelijke referenties en niet te vergeten de subtiele schrijfsT vol met nuance.
Als je de wetenschap er naast legt zul je naar alle waarschijnlijkheid zien dat de burn-out geen biomedische grondslag heeft. Of het dan ook maar gelijk niet bestaat is natuurlijk een tweede.
Nee biomedisch. Met andere woorden: er zal geen fysiologische oorzaak aangetoond zijn oid. Het is volgens mij vooral een psychosomatische uiting van stress.
Wetenschappers van de Radbouduniversiteit in Nijmegen zijn er voor het eerst in geslaagd burn-out aan te tonen in de hersenen van patiënten. Zo blijken proefpersonen met een burn-out zich -aantoonbaar- mentaal minder te kunnen inspannen. Een doorbraak want burn-out wordt niet in alle landen als officiële aandoening erkend. Bovendien biedt het mogelijkheden voor betere behandelmethodes.
(http://nos.nl/video/158706-burnout-wetenschappelijk-aangetoond.html)
Verder aan de gedupeerde: erg vervelende situatie, werk zelf ook in een dergelijke healthclub met 2 jarige contracten, al hanteren we wel de eerste 30 dagen een niet-goed-geld-terug-garantie, waarbij het abbonement ontbonden kan worden. Veruit de meeste van dit soort contracten kan je onderuit komen met een doktersverklaring dat je niet in staat bent om te sporten, ik zou het proberen, gaat waarschijnlijk om een redelijke som geld.
Zoals al goed door anderen opgemerkt: Sporten kan goed zijn, maar niet als je al in een ernstige burn-out verkeerd. Je maakt het dan erger. Je moet je lichaam eerst genoeg laten herstellen. Dat sport verder goed is om in toekomst meer weerbaarheid te hebben, daar ben ik het ook wel overeens. Helaas zal dat voor mij nog wel even duren omdat ik het te bont heb gemaakt mede door te gaan sporten tijdens de burn-out (en dan bedoel ik niet die fitness, maar een jaar daarvoor was ik fanatiek gaan tennissen en dat heeft uiteindelijk de grote klap gegeven). Toen was ik nog niet bewust van het fysische process in mijn lichaam en dat ik op adrenaline leefde en daarmee mijn lichaam steeds meer uitputte.