AndroidHealthClinic

Artikel brood

Hoi,

Ik kwam dit artikel tegen: http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/brood-daar-zit-bijna-niks-in/
Hebben jullie hier wel is meer over gelezen en klopt het een beetje of is het bullshit?

Bullshit, is gewoon feit dat als je koolhydraten in het algemeen uit je dieet haalt je gewicht gaat verliezen. Koolhydraten hechten namelijk aan waterstofatomen dit houdt in dat elke gram koolhydraten die je eet zorgt voor 3 gram extra gewicht. Als je koolhydraten uit je voeding gaat halen zul je dus veel watergewicht verliezen, waardoor je afvalt.

Je doet er gewoon beter aan om een gemiddeld aantal koolhydraten te eten en niet bijvoorbeeld 70% van je voeding uit koolhydraten te halen ;) een koolhydraat / eiwit / vet verdeling van 40%/30%/30% is voor een gemiddeld persoon een goede maatstaf, hierna kun je dit door trial en error gewoon aan jou behoeftes gaan aanpassen ;)

Succes!

Brood hoeft niet per se van tarwe te zijn he. Ik kan me tot op zekere hoogte wel vinden in de bezwaren tegen tarwe.

Bullshit, is gewoon feit dat als je koolhydraten in het algemeen uit je dieet haalt je gewicht gaat verliezen. Koolhydraten hechten namelijk aan waterstofatomen dit houdt in dat elke gram koolhydraten die je eet zorgt voor 3 gram extra gewicht. Als je koolhydraten uit je voeding gaat halen zul je dus veel watergewicht verliezen, waardoor je afvalt.

Een gram glycogeen houdt 3 ml water vast, 3g dus ja. Niet zozeer koolhydraten zelf dus. Al vullen koolhydraten natuurlijk wel je glycogeen voorraden aan.

Verder:

"De glykemische index (een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel) van volkoren tarwe is 72, die van suiker 59. Met andere woorden: het eten van twee boterhammen is afgezien van wat extra vezels niet veel beter dan een glas frisdrank of een snickers (glykemische index 41). Ahhh!"

Wut? Als een artikel zoiets zegt is het sowieso een k*t artikel imo
True, brood is niet de beste koolhydraat bron, maar dat betekent niet dat het slecht voor je is natuurlijk.

Een gram glycogeen houdt 3 ml water vast, 3g dus ja. Niet zozeer koolhydraten zelf dus. Al vullen koolhydraten natuurlijk wel je glycogeen voorraden aan.

Verder:

"De glykemische index (een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel) van volkoren tarwe is 72, die van suiker 59. Met andere woorden: het eten van twee boterhammen is afgezien van wat extra vezels niet veel beter dan een glas frisdrank of een snickers (glykemische index 41). Ahhh!"

Wut? Als een artikel zoiets zegt is het sowieso een k*t artikel imo
True, brood is niet de beste koolhydraat bron, maar dat betekent niet dat het slecht voor je is natuurlijk.

Hehe, ja maar dacht hou het vrij basic aangezien iemand al met zo'n vraag aankomt zetten. Als ik dan ook nog ga beginnen over glycogeen en dergelijke maak ik het wellicht onnodig lastig hehe ;)

Bullshit, hier zit al een grote denkfout:

"Misschien helpt de volgende vergelijking: als je twee volkoren boterhammen eet gaat je bloedsuikerspiegel meer omhoog dan wanneer je twee lepels pure suiker snoept"

Dat kan kloppen als je boterhammen zonder iets erop, dus droog eet, maar voeg je vet toe, bijv. boter erop en/of kaas, dan beïnvloedt dat de koolhydraten in het brood en gaat je suikerspiegel veel minder omhoog.

Het klopt dus gewoon niet.

Terug
Naar boven