Fitness Seller

Atheïsme neemt wereldwijd toe

pokerladron

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
482
Lengte
1m83
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Een recent onderzoek laat een wereldwijde afname van 9% zien van mensen die claimen religieus te zijn. Daarnaast is een stijging van 3% te zien van mensen die aangeven atheïstisch te zijn.

Hieronder even een Engelse stukje wat het onderzoek mooi samenvat en daaronder een link naar het onderzoek zelf.

Atheism is on the rise. While the gains are relatively small, studies continue to corroborate the fact that those embracing non-belief constitute a growing minority.
Now, a new study by RedC Opinion Poll, part of WIN-Gallup International, [Link niet meer beschikbaar] as well.
On the whole, the majority of the world still embraces faith, with 59 percent of global citizens reporting that they consider themselves religious people. In contrast, 23 percent of those surveyed count themselves as nonreligious, with an additional 13 percent claiming that they are “convinced atheists.”
In collecting the data for the “[Link niet meer beschikbaar],” WIN-Gallup International interviewed more than 51,900 men and women from 57 countries on five continents. The research has brought together some fascinating finds. To begin, there is a disparity among the rich and the poor when it comes to religiosity.
“It is interesting that religiosity declines as worldly prosperity of individuals rises,” [Link niet meer beschikbaar]. “If citizens of each of the 57 countries are grouped into five groups, from the relatively poor to relatively rich in their own countries, the richer you get, the less religious you define yourself.”

religion-270x118.png

Across the globe, there is also a notable decline among those who report being religious. When compared to the same research that WIN-Gallup International conducted in 2005, among the global average of the 39 countries examined in both waves of the study, the Religiosity Index dropped nine percent during the seven-year period. During the same time-frame, atheism has experienced a three-percentage point rise.
Declines in belief may be concerning to some, especially when examining the countries where these proportions were the largest. Vietnam (-23 percent), Ireland (-22 percent), Switzerland and France (both -21 percent) [Link niet meer beschikbaar] in faith. Even the U.S. made its way onto the most noticeable list, with a -13 percent change in religiosity.

religion1-620x370.png

Every individual included in the study was asked, “Irrespective of whether you attend a place of worship or not, would you say you are a religious person, not a religious person or a convinced atheist?”
Among the most fascinating results is a list which shows the nations that have the largest proportion of atheists. Considering that only 13 percent of the world (at least based on the countries studied) holds no belief in a higher power, the level of atheism in the countries at the top of the list may be surprising.
The 10 (technically 11, seeing as four nations tied one another) countries, in order of most non-believing are: China, Japan, Czech Republic, France, South Korea, Germany, Netherlands, Austria, Iceland, Australia and Ireland. Here’s a table that shows the details:

religion-atheist.png

On the flip side, the world’s most religious countries are also worth examining. Ghana, Nigeria, Armenia, Fiji and Macedonia lead the list. Brazil, which comes in 10th, still has a population of belief that comes in at 85 percent. Here’s the chart:

religion2.png

The “[Link niet meer beschikbaar]” took national probability samples of about 1,000 individuals from each nation (for a total of 51,927). Respondents were spoken to face-to-face or via telephone between November 2011 and January 2012. The margin of error is said to be +/- 3.5 percent at the 95 percent confidence level.

Is ook niet zo gek toch? Dat er anno 2012 nog zoveel mensen in al die onzin geloven...

Daar zal het informatietijdperk ook wel wat mee te maken hebben.
Als je nu iets niet snapt kijk je ff op internet.
Als ze vroeger iets niet begrepen "Nou dan zal een geest het wel gedaan hebben".
Of het was hekserij.
Maar goed, denk dat er nog veel hardcore christenen zijn die de info op internet afdoen als bullshit en ondermijning van het geloof blabla

Godslastering!! Op de brandstapel met die ketters!

Wat een toeval dat mensen in arme landen waar scholing slecht is(als er überhaupt scholing is) het meest gelovig zijn.

Geloof is gebrek aan educatie en hoop op betere tijden na de dood, omdat voor hun dit leven zowiezo al kansloos is.

Kreeg net nog Jehova's aan de deur, pffffff. Laat ze voortaan eerst eens vragen of iemand open staat voor zo'n 'gesprek' in plaats van doordrammen want dan draai ik me om en gaat de deur dicht.

• Topic Starter Topic Starter
Wat een toeval dat mensen in arme landen waar scholing slecht is(als er überhaupt scholing is) het meest gelovig zijn.

Geloof is gebrek aan educatie en hoop op betere tijden na de dood, omdat voor hun dit leven zowiezo al kansloos is.

Viel me ook erg op, bijna allemaal onderontwikkelde landen waar het geloof nog heerst.

Het is toch al veel langer bekend dat er een correlatie bestaat tussen intelligentie (aka scholing) en geloof

Wat ben ik in mijn kindertijd toch mooi voor de gek gehouden met al die verhaaltjes, jezus christus....

Laatst bewerkt:
About ****ing time zullen we maar zeggen. Maar als er weer een echte crisis is dan neemt geloof altijd weer toe.

Met 15% atheisme zijn Nederlanders toch aardig debiel.
Op zich bevestigt dat mijn vermoedens alleen maar.

Daar zal het informatietijdperk ook wel wat mee te maken hebben.
Als je nu iets niet snapt kijk je ff op internet.
Als ze vroeger iets niet begrepen "Nou dan zal een geest het wel gedaan hebben".
Of het was hekserij.
Maar goed, denk dat er nog veel hardcore christenen zijn die de info op internet afdoen als bullshit en ondermijning van het geloof blabla

Ik ben geen christen op basis van ontwetendheid man, ik ben het omdat ik meerdere malen ervaringen met god heb gehad en een serieuze vriendschap.
Je kan haten, maar alles waar ik om vroeg werd ik bij geholpen zodoende heb ik genoeg persoonlijk bewijs.

Inb4 BS en je ziet ze vliegen.

Ik ben geen christen op basis van ontwetendheid man, ik ben het omdat ik meerdere malen ervaringen met god heb gehad en een serieuze vriendschap.
Je kan haten, maar alles waar ik om vroeg werd ik bij geholpen zodoende heb ik genoeg persoonlijk bewijs.

Inb4 BS en je ziet ze vliegen.

je ziet wat je wilt zien

doet me deugd zulk soort statistieken

Viel me ook erg op, bijna allemaal onderontwikkelde landen waar het geloof nog heerst.
Ook door sterke invloed van de overheid, bijv. in Amerika was het in de jaren 50 ageren tegen het communisme en toen werd ook 'in god we trust' op de dollar gedrukt. Amerikanen zijn zo gehersenspoeld door hun overheid, het is een traditie geworden. En die zijn altijd moeilijk af te leren.

Ik zou zeker niet zeggen dat het altijd een gebrek aan scholing of intelligentie is. Maar meestal is het wel een gebrek aan kritisch/sceptisch leren denken, ermee opgevoed worden en niet beter weten.

OT: positieve evolutie.

Met 15% atheisme zijn Nederlanders toch aardig debiel.
Op zich bevestigt dat mijn vermoedens alleen maar.

Het probleem is dat de vraag altijd verkeerd gesteld wordt.

Als men vraagt: ben je gelovig? En men antwoord 'nee' dan ben je gewoon een atheïst.

Maar die onderzoeken plaatsen je dan niet onder atheïst. Pas als je zegt 'er bestaat geen god' oid dan ben je volgens de statistieken atheïst. Onzin natuurlijk, want atheïsme omvat iedereen die niet gelovig is. Of je nu zeker bent of niet.

Volgens mij heeft gelovig zijn weinig tot niets met intelligentie te maken.
Het is denk ik wel dat minder intelligente of minder sterke mensen vaak een toevlucht er naar toe zoeken.
Maar ook hele slimme mensen hebben hele domme dingen gedaan.

We blijven menselijk met zijn alle en in een bepaalt patroon blijven hangen is dus ook puur menselijk.

Volgens mij heeft gelovig zijn weinig tot niets met intelligentie te maken.
Het is denk ik wel dat minder intelligente of minder sterke mensen vaak een toevlucht er naar toe zoeken.
Maar ook hele slimme mensen hebben hele domme dingen gedaan.

We blijven menselijk met zijn alle en in een bepaalt patroon blijven hangen is dus ook puur menselijk.

Toch verbaast het mij altijd dat intelligente mensen zulke extreem irrationele denkbeelden kunnen hebben.

Dat klopt toch ook? Atheisme is het niet geloven in fabeltjes. Anders ben je een agnost, en dus net zo ver heen als de gelovigen.

Terug
Naar boven