AndroidHealthClinic

B&F Ultra fine oats = vlugge suikers, niks "complex"?

Marcus99

Cool Novice
Waardering
5
Lengte
1m89
Massa
90kg
Op de B&F site staat dat hun Ultra fine oats langzame energie geven maar is dat wel zo?

Volledige havermout is idd een complexe koolhydraat, maar als je die volledig fijnmaalt gaat dit dan niet volledig teniet gezien de opname dan juist heel vlug is en van langzame afgave geen sprake meer is.

Ultra fine oats is in feite niet zo verschillend van instant oatmeal. Op de site van Harvard (zie: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm) staat dat instant oatmeal een GI heeft 83 en een GL (load) van 30 (!) wat bijzonder hoog is.

Mag je dan niet concluderen dat die Ultra fine oats van B&F niet zo verschillend zijn van snelle carbs zoals gewone tafelsuiker en ook maltodextrine overigens?

Instant oats zijn voorgekookt of voorgestoomd en hebben idd een hogere GI.
Niet dat het iemand moet boeien, want je drinkt ze toch met melk en meestal ook nog whey erbij.
En daarnaast verandert de molecuul niet bij een fysiek proces (zoals malen) maar bij een chemisch proces, zoals bijvoorbeeld koken.
Denk je dat suikerpoeder een hoger insulinepiek geeft dan grove suiker?
Het is al laat, ik heb me vast verkeerd verwoord ergens.....of zelfs overal :P

Het maalproces zelf verandert niets of weinig aan de GI, het is het koken of bakken wat dit doet. Dus koude instant oats nemen langzaam op, ga je ze opwarmen dan nemen ze sneller op. Maar zoals gezegd eet je ze bij eiwit en vet enz. dus je algemene GI gaat nooit hoog zijn.

'Complex' staat trouwens voor veel meer dan alleen 'langzaam'. Het wil zeggen dat er vitaminen, mineralen, vezels en andere microstoffen aanwezig zijn in tegenstelling tot suiker, suikerproducten, en geraffineerde producten.

Tafelsuiker is geraffineerd en bevat alleen glucose en fructose. Maltodextrine is een lange keten snel opneembare vorm van glucose en bevat verder ook niets (gemaakt voor tijdens het sporten).

Op de B&F site staat dat hun Ultra fine oats langzame energie geven maar is dat wel zo?

Volledige havermout is idd een complexe koolhydraat, maar als je die volledig fijnmaalt gaat dit dan niet volledig teniet gezien de opname dan juist heel vlug is en van langzame afgave geen sprake meer is.

Ultra fine oats is in feite niet zo verschillend van instant oatmeal. Op de site van Harvard (zie: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm) staat dat instant oatmeal een GI heeft 83 en een GL (load) van 30 (!) wat bijzonder hoog is.

Mag je dan niet concluderen dat die Ultra fine oats van B&F niet zo verschillend zijn van snelle carbs zoals gewone tafelsuiker en ook maltodextrine overigens?

Ook jou wil ik het boek Burn the fat feed the muscle aanraden, dan had je it bijvoorbeeld al geweten :)

En hoe geraak je eigenlijk aan dat boek ?

Of je kijkt even rond op het internet voor een torrent.. staat er gewoon op hoor.. heb je het e-book binnen 3 min gratis..

Ik ook, vind het leuker om allerlei boeken over voeding, krachttraining e.d. te hebben staan dan een paar bestandjes op mijn pc. Daarnaast is het maar 18 euro en steun je de auteur.

Precies, biografie van Arnold heb ik ook gekocht bijvoorbeeld.

Het maalproces zelf verandert niets of weinig aan de GI, het is het koken of bakken wat dit doet. Dus koude instant oats nemen langzaam op, ga je ze opwarmen dan nemen ze sneller op. Maar zoals gezegd eet je ze bij eiwit en vet enz. dus je algemene GI gaat nooit hoog zijn.

'Complex' staat trouwens voor veel meer dan alleen 'langzaam'. Het wil zeggen dat er vitaminen, mineralen, vezels en andere microstoffen aanwezig zijn in tegenstelling tot suiker, suikerproducten, en geraffineerde producten.

Tafelsuiker is geraffineerd en bevat alleen glucose en fructose. Maltodextrine is een lange keten snel opneembare vorm van glucose en bevat verder ook niets (gemaakt voor tijdens het sporten).

Ik zie toch liever de wetenschappelijke definitie hoor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbohydrate
Nutritionists often refer to carbohydrates as either simple or complex. However, the exact distinction between these groups can be ambiguous. The term complex carbohydrate was first used in the U.S. Senate Select Committee on Nutrition and Human Needs publication Dietary Goals for the United States (1977) where it was intended to distinguish sugars from other carbohydrates (which were perceived to be nutritionally superior).[29] However, the report put "fruit, vegetables and whole-grains" in the complex carbohydrate column, despite the fact that these may contain sugars as well as polysaccharides. This confusion persists as today some nutritionists use the term complex carbohydrate to refer to any sort of digestible saccharide present in a whole food, where fiber, vitamins and minerals are also found (as opposed to processed carbohydrates, which provide calories but few other nutrients). The standard usage, however, is to classify carbohydrates chemically: simple if they are sugars (monosaccharides and disaccharides) and complex if they are polysaccharides (or oligosaccharides).[30]
In any case, the simple vs. complex chemical distinction has little value for determining the nutritional quality of carbohydrates.[30] Some simple carbohydrates (e.g. fructose) raise blood glucose slowly, while some complex carbohydrates (starches), especially if processed, raise blood sugar rapidly. The speed of digestion is determined by a variety of factors including which other nutrients are consumed with the carbohydrate, how the food is prepared, individual differences in metabolism, and the chemistry of the carbohydrate.[31]

Dat is het juist, oats zijn geen suikers. Ik vergelijk voeding. Maar ik snap dat dit fout opgevat kan worden.

• Topic Starter Topic Starter
-

Laatst bewerkt:
dikmakers
suiker

wat is deze Sonja Bakker retoriek

• Topic Starter Topic Starter
Het maalproces zelf verandert niets of weinig aan de GI, het is het koken of bakken wat dit doet. Dus koude instant oats nemen langzaam op, ga je ze opwarmen dan nemen ze sneller op.
Spreek mij tegen als ik ongelijk heb maar ik vrees dat het onderstaande bewijst dat het maalproces heel veel doet aan de GI en GL van oats:

Oatmeal, average: GI = 55, GL = 13
Instant oatmeal, average: GI = 83, GL = 30

bron: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm

Dus GI van gewone oatmeal is maar 55, terwijl dat bij instant 83 is en de glycemic load (GL) is zelfs 30 wat het hoogste is.

Kan je daaruit concluderen dat ultra fine oats of instant oats dikmakers zijn zoals suiker?

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:00 ----------

Ook jou wil ik het boek Burn the fat feed the muscle aanraden, dan had je it bijvoorbeeld al geweten :)
Ga dat boek eens lezen maar klopt het wat ik juist hierboven schreef.. dat ultra fine oats of instant oats door hun GI van 83 en GL van zelfs 30 even zeer dikmaker zijn zoals suiker in tegenstelling tot gewone oats met dus een lagere GI en GL.

Nee dat klopt niet oats zijn toch totaal iets anders ;)

Terug
Naar boven