MuscleMeat

B&F Ultra fine oats = vlugge suikers, niks "complex"?

Spreek mij tegen als ik ongelijk heb maar ik vrees dat het onderstaande bewijst dat het maalproces heel veel doet aan de GI en GL van oats:

Oatmeal, average: GI = 55, GL = 13
Instant oatmeal, average: GI = 83, GL = 30

bron: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm

Dus GI van gewone oatmeal is maar 55, terwijl dat bij instant 83 is en de glycemic load (GL) is zelfs 30 wat het hoogste is.

Kan je daaruit concluderen dat ultra fine oats of instant oats dikmakers zijn zoals suiker?

---------- Toegevoegd om 09:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:00 ----------

Ga dat boek eens lezen maar klopt het wat ik juist hierboven schreef.. dat ultra fine oats of instant oats door hun GI van 83 en GL van zelfs 30 even zeer dikmaker zijn zoals suiker in tegenstelling tot gewone oats met dus een lagere GI en GL.

Ga eens opzoeken wat instant oats zijn man.
Jij vergelijkt gemalen oats met instant oats.

Op de B&F site staat dat hun Ultra fine oats langzame energie geven maar is dat wel zo?

Volledige havermout is idd een complexe koolhydraat, maar als je die volledig fijnmaalt gaat dit dan niet volledig teniet gezien de opname dan juist heel vlug is en van langzame afgave geen sprake meer is.

Ultra fine oats is in feite niet zo verschillend van instant oatmeal. Op de site van Harvard (zie: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm) staat dat instant oatmeal een GI heeft 83 en een GL (load) van 30 (!) wat bijzonder hoog is.

Mag je dan niet concluderen dat die Ultra fine oats van B&F niet zo verschillend zijn van snelle carbs zoals gewone tafelsuiker en ook maltodextrine overigens?
Gemalen eten heeft niks met te maken met GI.

Spreek mij tegen als ik ongelijk heb maar ik vrees dat het onderstaande bewijst dat het maalproces heel veel doet aan de GI en GL van oats:

Oatmeal, average: GI = 55, GL = 13
Instant oatmeal, average: GI = 83, GL = 30

bron: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm

Dus GI van gewone oatmeal is maar 55, terwijl dat bij instant 83 is en de glycemic load (GL) is zelfs 30 wat het hoogste is.

Klopt uiteraard.
Om voedingsstoffen vrij te maken uit voedsel moet de voedingsmatrix afgebroken worden.
Dit gebeurt enerzijds mechanisch door kauwen (of malen) en anderzijds door enzymen.
Voedingsstoffen zullen dus in principe sneller vrijkomen uit gemalen voedsel.
Als je het echter wegdrinkt, dan komen er minder speekselenzymes aan te pas, hetgeen dan weer op vrijgave van de voedingsstoffen vertraagt.

http://www.eufic.org/article/en/artid/Nutrient-bioavailability-food/

Effects of food matrix and chemical form of nutrients

The first step in making a nutrient bioavailable is to liberate it from the food matrix and turn it into a chemical form that can bind to and enter the gut cells or pass between them. Collectively this is referred to as bioaccessibility.4 Nutrients are rendered bioaccessible by the processes of chewing (mastication) and initial enzymatic digestion of the food in the mouth, mixing with acid and further enzymes in the gastric juice upon swallowing, and finally release into the small intestine, the major site of nutrient absorption. Here, yet more enzymes, supplied by the pancreatic juice, continue breaking down the food matrix.

In addition to the bodily means of mastication and enzyme action, the digestibility of food matrices, especially of plant foods, is aided by cooking or pureeing the food. ...

• Topic Starter Topic Starter
Nee dat klopt niet oats zijn toch totaal iets anders ;)
Kan je beetje uitleggen waarom.. wit brood is bvb tech gezien ook complex maar wordt bijna evenvlug opgenomen als suiker in bloed en bij fine oats zie ik geen verschil gezien de hoge GI/GL.. die hoge GI/GL zegt toch genoeg?

Is er overigens verschil tussen "instant oats" en "ultra fine oats"?

Gast, de hoogte van de GI of GL heeft geen invloed op het aankomen of afvallen. Je wordt niet dikker van een boterham met een GI van 100 dan van een met een GI van 50..

Kan je beetje uitleggen waarom.. wit brood is bvb tech gezien ook complex maar wordt bijna evenvlug opgenomen als suiker in bloed en bij fine oats zie ik geen verschil gezien de hoge GI/GL.. die hoge GI/GL zegt toch genoeg?

Is er overigens verschil tussen "instant oats" en "ultra fine oats"?

Wit brood moet je sowieso niet willen eten. Heb zelf nog nooit naar die index gekeken ???

Gast, de hoogte van de GI of GL heeft geen invloed op het aankomen of afvallen. Je wordt niet dikker van een boterham met een GI van 100 dan van een met een GI van 50..
Eerst en vooral spreek mij niet denegrerend aan met "gast" :mad: ik probeer gewoon tot juiste conclusies te komen..

ten tweede, begrijpt dat niemand dat voedsel met een zeer hoge GL (zoals suiker, instant oats) juist betekent dat het heel vlug in je bloed wordt opgenomen dus alleen geschikt voor tijdens sporten.. dus fine oats als ontbijt wordt al vlug opgeslagen als vet.

of hoe zien jullie dan het verschil tussen suiker en fine oats als die allebei een zeer hoge GI en GL hebben??

Laatst bewerkt:
Eerst en vooral spreek mij niet denegrerend aan met "gast" :mad: ik probeer gewoon tot juiste conclusies te komen..

ten tweede, begrijpt dat niemand dat voedsel met een zeer hoge GL (zoals suiker, instant oats) juist betekent dat het heel vlug in je bloed wordt opgenomen dus alleen geschikt voor tijdens sporten.. dus fine oats als ontbijt wordt al vlug opgeslagen als vet.

of hoe zien jullie dan het verschil tussen suiker en fine oats als die allebei een zeer hoge GI en GL hebben??

Er is een continue process op gang van vet dat in je vetcellen opgeslagen wordt en vet dat uit je vetcellen gehaald wordt voor energie. Uiteindelijk is het enige dat telt een kcal in = kcal out principe. Het is niet zo dat zodra het in je vetcellen komt, het er ook blijft.

Laat je niet gek maken, Marcus99.

BB gaat natuurlijjk voor 100% over het wijzigen van je lichaamssamenstelling (meer spiermassa en minder lichaamsvet).
En binnen het natural BB je hebt 2 belangrijke componenten om dit te realiseren:
- training (lichaamsactiviteit)
- voeding

Binnnen de component voeding hebt je 2 belangrijke parameters waarmee je kan spelen:
- welke voedingsstoffen bied je aan aan je lichaam (wat)
- wanneer bied je deze voedingsstoffen aan (wanneer)

Beide parameters (wat en wanneer) bepalen in zekere mate wat er precies met die voedingsstoffen (eiwitten, vetten, koolhydraten) gebeurt; m.a.w. waar ze terechtkomen (als ze niet meteen als energie gebruikt worden): vetweefsel, spierglycogeen, leverglycogeen, spiereiwitten.

De GL is daar natuurlijk aan verwant, al zou ik het belang van de GL ook weer niet overwaarderen.

Verder:

instant oats = gewassen, gepeld, verhit, zeer fijn gemalen haver

GI van tafelsuiker (sucrose) = 63
GI van dextrose (glucose) = 100
GI van maltodextrine = 95
GI van fructose = 20
GI lactose = 45

BB gaat natuurlijjk voor 100% over het wijzigen van je lichaamssamenstelling (meer spiermassa en minder lichaamsvet).
En binnen het natural BB je hebt 2 belangrijke componenten om dit te realiseren:
- voeding

Binnnen de component voeding hebt je 2 belangrijke parameters waarmee je kan spelen:

Beide parameters (wat en wanneer) bepalen in zekere mate wat er precies met die voedingsstoffen (eiwitten, vetten, koolhydraten) gebeurt; m.a.w. waar ze terechtkomen (als ze niet meteen als energie gebruikt worden): vetweefsel, spierglycogeen, leverglycogeen, spiereiwitten.

De GL is daar natuurlijk aan verwant, al zou ik het belang van de GL ook weer niet overwaarderen.

Verder:

GI van fructose = 20
GI lactose = 45
Dank voor je reply :) maar weet nu eigenlijk nog altijd niet of die ultra fine oats wel een goed idee zijn voor het ontbijt.. als je daar alleen maar whey bijneemt gaat dat niet veel te vlug opgenomen door de hoge GL met gevolg dat het teveel als vet zal worden opgeslaan en ook dat je qua energie de ochtend niet gaat doorkomen?

Als tafelsuiker overigens maar gi heeft van 63 en instant oats 83, dan zou je bijna zeggen dat tafelsuiker minder erg is dan instant oats..

vraag mij alleen af of instant oats hetzelfde is als ultra fine oats.

Is het niet zo dat je alleen maar voeding met hoge GI moet nemen bij een workout en daarbuiten zoveel mogelijk vermijden?

als je ontbijt alleen uit een whey shake met havermoutmeel bestaat ben je sowieso niet goed bezig imo

Dank voor je reply :) maar weet nu eigenlijk nog altijd niet of die ultra fine oats wel een goed idee zijn voor het ontbijt.. als je daar alleen maar whey bijneemt gaat dat niet veel te vlug opgenomen door de hoge GL met gevolg dat het teveel als vet zal worden opgeslaan en ook dat je qua energie de ochtend niet gaat doorkomen?

Als tafelsuiker overigens maar gi heeft van 63 en instant oats 83, dan zou je bijna zeggen dat tafelsuiker minder erg is dan instant oats..

vraag mij alleen af of instant oats hetzelfde is als ultra fine oats.

Is het niet zo dat je alleen maar voeding met hoge GI moet nemen bij een workout en daarbuiten zoveel mogelijk vermijden?

Een zo laag mogelijke GI is idd het best tijdens het ontbijt. Tijdens en vlak na de training kies je voor een hogere GI.

Tafelsuiker bevat 50% fructose. Fructose inname houd je beperkt.

Instant oats en ultra fine oats staan voor hetzelfde, tenminste als je het over de producten hebt die supp shops verkopen voor in je shake.

Een zo laag mogelijke GI is idd het best tijdens het ontbijt. Tijdens en vlak na de training kies je voor een hogere GI.

Tafelsuiker bevat 50% fructose. Fructose inname houd je beperkt.

Instant oats en ultra fine oats staan voor hetzelfde, tenminste als je het over de producten hebt die supp shops verkopen voor in je shake.
Zijn ultra fine oats dan een goed idee voor bij het ontbijt of alleen bij een workout?

Ik dacht dat men vooral ultra fine oats nam bij de ochtend whey shake voor meer vezels, maar als die op zich natuurlijk een hoge GI heeft vraag ik mij toch af of die niet in vet omgezet gaat worden als je ietwat deftige dosis neemt.

Hoeveel gram van die fine oats nemen jullie bij de ochtend shake want lees dat velen die bij hun shake doen?

- voeding

Verder:

GI van fructose = 20
GI lactose = 45
En als je juiced zijn dit niet de belangrijkste componenten? Mijn god wat een knuppel ben jij toch. :rolleyes:

En als je juiced zijn dit niet de belangrijkste componenten? Mijn god wat een knuppel ben jij toch. :rolleyes:

Dus dat! Sorry normaal bemoei ik me niet met Mister10 posts maar nu laat ie het indd wel zo overkomen... En zo denkt de grote massa er ook over had van deze ATNB wel meer verwacht...

Mijn ontbijt:

Halfvolle melk, 350ml
Whey, 30 gr
Ultra fine oats, 120 gr

KCAL: 613, E: 41, K: 94, V: 15

Wat is hier niet goed aan volgens jou?

Je hebt er melk in gedaan vandaar dat het goed is. Als er geen melk in zat dan was je echt niet goed bezig.

Terug
Naar boven