AndroidHealthClinic

BALKAN (Ex-Joegoslavië)

'Let us do our job'
'We're freeing a nation'

:roflol:

Jugger: Van top-kok tot forum-clown.

Ik dacht dat die oorlog al lang en breed over was.
Misschien had er moeten staan:

'Let us do our job'
'We're raping, killing and torturing another nation'

En dat geldt dan voor alle partijen.
Hoezo een (etens)bord voor uw kop? :rolleyes:

Het Joegoslavisch conflict is niet makkelijk te bevatten, veel oud zeer en veel onduidelijkheid over wandaden van welke groep dan ook. Wat ik wel weet is dat al die groepen een grote nationalistische groep kennen die de werkelijkheid nog wel eens wel rooskleuriger willen voorstellen, in hun voordeel dan.

Dat ze tijdens de Kosovocrisis de VN en Nato de boel anders voorstelden dan de werkelijkheid helpt ook niet mee om een goed beeld te krijgen. Die taktiek doet me geloven dat ze tijdens de eerdere conflicten in Bosnie en Kroatie ook niet altijd alles onpartijdig naar buiten hebben gebracht.

JuggerNaut zei:
En wat betreft het Nationalistische gevoel onder de Kroaten...daar kunnen wij nog veel van leren..helaas is het daarvoor reeds te laat.

Als daar onder valt het verheerlijken van erkende oorlogmisdadigers uit de tweede wereldoorlog dan sla ik even over. Nationalisme is op zich geen probleem, iemand mag best trots zijn op zijn land. Maar als dat ten koste gaat van andere bevolkingsgroepen is het geen nationalisme meer maar facisme.

EricR zei:
Als daar onder valt het verheerlijken van erkende oorlogmisdadigers uit de tweede wereldoorlog dan sla ik even over. Nationalisme is op zich geen probleem, iemand mag best trots zijn op zijn land. Maar als dat ten koste gaat van andere bevolkingsgroepen is het geen nationalisme meer maar facisme.

Was vroeger eens een discussie over over het verschil tussen patriotisme en nationalisme (naar aanleiding van de verschillende interpretaties van "vaderlandsliefde" door Bruce Springsteen en Rambo). Het een is houden van je eigen land, het ander denken dat je beter bent dan een ander.

• Topic Starter Topic Starter
Dylon zei:
Is Testoman nu toch eindelijk uitgel*ld of zit ie nu op google naar nog meer onzin te zoeken?!

Ik denk dat het de meeste mensen hier wel duidelijk is geworden wie er uitgeluld is.

Dylon zei:
Ik snap nog steeds niet wat mijn foto met mijn intelligentie te maken heeft?

Maakt niet uit hoor, u snapt zoveel nog niet (IQ)

Dylon zei:
Maar goed, je bent nog maar 22 dus ik vergeef je je kinderachtige gedoe!

je weet echt niks meer te zeggen he meisje!!! :o

Weet je wat zo cool is aan dit draadje.
De mensen die geen binding met de balkan hebben proberen hun best te doen om aan te geven dat het onmogelijk en zinloos is om een schuldige aan te wijzen in die verschrikkelijke oorlog en dat ieder land net zoveel schuld heeft als de ander.
Maar de mensen die wel een binding met de balkan hebben negeren ons volkomen en gaan vrolijk verder met elkaar te beschuldigen van van alles en nog wat.

Als dat de mentaliteit is van de gemiddelde ex-Joegoslaaf dan begrijp ik wel waarom het geweld er telkens weer oplaait. En dan begrijp ik ook wel waarom een buitenstaander daar nooit wat aan kan veranderen. :rolleyes::D

Lauw, waarom denk je dat daar regelmatig de vlam in de pan slaat? Voormalig Joegoslavie heeft de twijfelachtige eer om het enige gebied te zijn waar na de tweede wereldoorlog nog genocide heeft plaatsgevonden. En nee ik ga niet weer de discussie aan of er genocide heeft plaatsgevonden of niet. Die heeft er plaatsgevonden, punt uit.

De leeuw zonder tanden, de VN genaamd, stond er bij en keek er naar. Maar ja dat zijn we wel gewend.

Ach ja, de VN. Slappe bende. Die excuses van laatst waren op zijn plaats imho (kan je je überhaupt voor zoiets excuseren?)
Als ik mij niet vergis slaan ze elkaar al sinds 500 jaar na Christus de koppen in. En het houdt maar niet op.
Als buitenstaander is het voor vrij simpel: Ieder volk heeft zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden en het is niet meer te feitelijk te achterhalen wie er nou begonnen is. Het lijkt mij een mooi moment om met een schone lei te beginnen, maar dat is natuurlijk te simpel. :(
Onder het bewind van Tito dacht iedereen dat het mogelijk was, een stabiele vrede tussen de volkeren. Kroaten, Sevren en Bosniërs leefden vredig naast elkaar. Totdat Tito het loodje legde.
Persoonlijk heb ik de Balkan opgegeven. Als je naar de geschiedenis van dat gebied kijkt lijkt het naïef om te denken dat het daar ooit nog goedkomt. Dweilen met de kraan open.
Als daar weer de pl**ris uitbreekt (daar kan je op wachten), dan stel ik voor dat de VN iedereen evacueert die geen zin heeft in oorlog en verder besteden we geen aandacht meer aan de Balkan. Ze zoeken het maar uit daar, stelletje haatdragende oorlogszuchtige idioten.

DBC01 zei:
'Let us do our job'
'We're freeing a nation'

:roflol:

Jugger: Van top-kok tot forum-clown.

Ik dacht dat die oorlog al lang en breed over was.
Misschien had er moeten staan:

'Let us do our job'
'We're raping, killing and torturing another nation'

En dat geldt dan voor alle partijen.
Hoezo een (etens)bord voor uw kop? :rolleyes:

Ghehehe! Tot zover de conclusie van onze jeugdhonkportier ter plaatse :roflol:

Gooi je frustraties er maar uit ouwe..denk wel een beetje om je hart :thumbup:

Ben meer dan blij dat de oorlog teneinde is opa..gelukkig al 10 jaar ondertussen..kan er niks aan doen dat je weer herrinerd wordt aan de Duitse bezetting en bloembollen soepjes

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Jugger, waarom dat oorlogstuig op zo'n poster? Enlighten me. Komt een beetje oorlogszuchtig over deze poster.

JuggerNaut zei:
Ghehehe! Tot zover de conclusie van onze jeugdhonkportier ter plaatse :roflol:

Gooi je frustraties er maar uit ouwe..denk wel een beetje om je hart :thumbup:

Ben meer dan blij dat de oorlog teneinde is opa..gelukkig al 10 jaar ondertussen..kan er niks aan doen dat je weer herrinerd wordt aan de Duitse bezetting en bloembollen soepjes

Het is nu wel echt duidelijk waar u voor staat door dit plaatje hier te posten!!! :eek:

Tijdens deze laatste aanval (genaamd oluja) zijn honderduizenden mensen uit het "Krajina-gebied" verdreven, vermoord, etc etc.

U en uw vriendinnetje kunnen amper inhoudelijk op thema's ingaan, maar enkel provocerende teksten lanceren met daarnaast het nodige grafische materiaal!!!

Even voor uw duidelijkheid: Mij kwetst u er niet mee, maar zoveel anderen wel!!

Het is net zoiets als een Serviër een fototje plaatst van generaal Mladic met zijn troepen terwijl ze Srebrenica innemen!!! Dat is weer heel kwetsend voor de Bosnische moslims.

Door zulke mensen als u en uw vriendinnetje wordt de wereld verziekt!!

Lauw zei:
Persoonlijk heb ik de Balkan opgegeven. Als je naar de geschiedenis van dat gebied kijkt lijkt het naïef om te denken dat het daar ooit nog goedkomt.

De Serviers hebben hun kans gehad...een 2e zal er niet meer in zitten.

De onderhandelingen tbv de toetreding tot de EU zijn weer hervat..de toekomst ziet er goed uit mede dankzij de snel groeiende toerismesector

Kroatië viert 10 jaar Operatie Storm
ZAGREB/BELGRADO/DEN HAAG - In Kroatië zijn donderdag de feestelijkheden begonnen ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Operatie 'Oluja' (Storm), waarbij in augustus 1995 de Krajina-republiek van de Kroatische Serviërs werd vernietigd en Kroatië zijn "Grote Vaderlandse Oorlog" voorgoed won.

Premier Sanader zei voor het parlement in Zagreb "zeer trots" te zijn op die operatie, die hij een "blijvende inspiratie" voor Kroatië noemde.

Tijdens Oluja werden 200.000 Serviërs verdreven, die al eeuwenlang in Kroatië woonden. Dat was de grootste etnische zuivering in één keer tijdens de balkanoorlogen in de jaren negentig. Bij de Kroatische ambassade in Belgrado hielden donderdag honderden verdreven Krajina-Serviërs een vreedzame betoging. Zij wilden een lijst overhandigen met de namen van 2669 vermiste Kroatische Serviërs. De ambassade hield haar deuren echter gesloten.

Volgens mensenrechtenorganisaties heeft het Kroatische leger in Operatie Storm zeker zevenhonderd Servische burgers vermoord en ongeveer 20.000 huizen van Serviërs vernield. De Kroatische generaal Ante Gotovina is aangeklaagd door het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag, omdat zijn troepen toen zeker 150 Servische burgers zouden hebben vermoord, onder wie veel bejaarden.

Gotovina is al jaren voortvluchtig. Met name Nederland dringt aan op een uitlevering van Gotovina als voorwaarde voor verdere toenadering van Kroatië tot de EU. Kroatië zegt dat het Gotovina niet kan vinden, maar heeft het VN-tribunaal wel medewerking beloofd.

Kroatische oorlogsveteranen hebben woensdag in Dugobabe, het geboortedorp van premier Sanader, een reusachtige affiche van Gotovina opgehangen. De poster is vijf meter hoog en drie meter breed en voorzien van de slagzin: " Hij is een held".

De autoritaire heerser Tudjman vierde zijn overwinning in 1995 met het hijsen van een reusachtige Kroatische vlag op de burcht van Knin, dat de hoofdstad van de Krajina-republiek was geweest. In Knin vindt vrijdag dan ook de centrale herdenking plaats van de "Zege- en Vaderland-Bedankdag" .

link:http://www.telegraaf.nl/buitenland/article23687861.ece?rss

De wegens oorlogsmisdaden gezochte generaal Ante Gotovina houdt Kroatië voorlopig buiten de Europese Unie. De toetredingsonderhandelingen worden pas hervat als Kroatië volledig meewerkt met het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag.
De Kroatische premier Ivo Sanader heeft zeer teleurgesteld gereageerd op het besluit van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken om geen besprekingen te houden met Kroatië over toetreding tot de Europese Unie. Die besprekingen hadden deze week moeten beginnen, maar zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat Kroatië onvoldoende meewerkt met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag.

Dubbel spel
Volgens hoofdaanklager Carla Del Ponte van het Joegoslavië-tribunaal bevindt generaal Gotovina zich binnen het bereik van de Kroatische autoriteiten, maar zijn zij niet bereid hem uit te leveren. Premier Sanader van Kroatië spreekt die beschuldiging fel tegen en beweert dat zijn regering juist het uiterste heeft gedaan om Gotovina te pakken te krijgen, maar niets kan doen omdat de generaal in het buitenland is ondergedoken. Hij verzekerde de Europese ministers in Brussel dat Kroatië geen dubbel spel speelt en juist trouw meewerkt met het VN-hof in Den Haag. Sanader zei te hopen dat de EU-landen de kwestie volgende week opnieuw aan de orde zullen stellen op de Europese top in Brussel, maar volgens EU-voorzitter Luxemburg is dat uitgesloten.

Harde lijn
De Nederlandse minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken staat achter de harde lijn die de Europese Unie voert tegen Kroatië. Volgens Bot is dat een duidelijk signaal aan de landen op de Balkan:

link: [Link niet meer beschikbaar]

Waar maak ik me eigenlijk ook druk over…..
Ik doe een halfslachtige poging de boel te redden in een thread waar ik eigenlijk niks mee te maken heb. Ik lijk de VN wel.
Het siert jullie in ieder geval dat jullie het modder gooien beperken tot deze thread, en elkaar in andere threads redelijk met rust laten.:thumb: Mischien is er toch nog hoop ;).

Testoman zei:
De wegens oorlogsmisdaden gezochte generaal Ante Gotovina houdt Kroatië voorlopig buiten de Europese Unie. De toetredingsonderhandelingen worden pas hervat als Kroatië volledig meewerkt met het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag.
De Kroatische premier Ivo Sanader heeft zeer teleurgesteld gereageerd op het besluit van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken om geen besprekingen te houden met Kroatië over toetreding tot de Europese Unie. Die besprekingen hadden deze week moeten beginnen, maar zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat Kroatië onvoldoende meewerkt met het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag.

Dubbel spel
Volgens hoofdaanklager Carla Del Ponte van het Joegoslavië-tribunaal bevindt generaal Gotovina zich binnen het bereik van de Kroatische autoriteiten, maar zijn zij niet bereid hem uit te leveren. Premier Sanader van Kroatië spreekt die beschuldiging fel tegen en beweert dat zijn regering juist het uiterste heeft gedaan om Gotovina te pakken te krijgen, maar niets kan doen omdat de generaal in het buitenland is ondergedoken. Hij verzekerde de Europese ministers in Brussel dat Kroatië geen dubbel spel speelt en juist trouw meewerkt met het VN-hof in Den Haag. Sanader zei te hopen dat de EU-landen de kwestie volgende week opnieuw aan de orde zullen stellen op de Europese top in Brussel, maar volgens EU-voorzitter Luxemburg is dat uitgesloten.

Harde lijn
De Nederlandse minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken staat achter de harde lijn die de Europese Unie voert tegen Kroatië. Volgens Bot is dat een duidelijk signaal aan de landen op de Balkan:

link: [Link niet meer beschikbaar]

Is toch wel lachen dat vandaag de onderhandelingen zijn begonnen. :) :)
Ook is het wel lachen dat mensen die nog steeds denken dat Kroatie, Bosnie en Servie, Joegoslavie zijn het altijd beter weten dan de mensen die er wonen.

Toch heeft Testoman niet goed geluisterd naar zijn Servische vrienden, want in Jasenovac zijn er 35.000 Kroaten en Serven vermoord, en niet honderdenduizenden die hij beweert. Maar ja iemand van 22 en niet komend uit 1 van de landen waar dit over gaat weet het altijd beter.

Nog even en Kroatie zit in de EU, en dan kan hij elke dag genieten van dit volk, en word hij misschien toch nog positief gebrainwashed. :) :) ;)

EricR zei:
Jugger, waarom dat oorlogstuig op zo'n poster? Enlighten me. Komt een beetje oorlogszuchtig over deze poster.

Hey Eric
Kan me voorstellen dat je de afbeelding oorlogszuchtig opvat maar deze poster staat symbool voor het einde van de oorlog 10 jaar geleden

Wij vieren op 5 mei de bevrijding..Die bevrijding heeft ook plaats moeten vinden middels een interventie van het leger van de geallieerden..een eerbetoon aan de soldaten die strijden vind ik meer dan op zijn plaats. Dankzij hen leef je heden ten dage in vrijheid

Een soldaat op een lichtend zwaard tussen de vlaggen van alle geallieerde landen.

MKMMHR zei:
Is toch wel lachen dat vandaag de onderhandelingen zijn begonnen. :) :)
Ook is het wel lachen dat mensen die nog steeds denken dat Kroatie, Bosnie en Servie, Joegoslavie zijn het altijd beter weten dan de mensen die er wonen.

Toch heeft Testoman niet goed geluisterd naar zijn Servische vrienden, want in Jasenovac zijn er 35.000 Kroaten en Serven vermoord, en niet honderdenduizenden die hij beweert. Maar ja iemand van 22 en niet komend uit 1 van de landen waar dit over gaat weet het altijd beter.

Nog even en Kroatie zit in de EU, en dan kan hij elke dag genieten van dit volk, en word hij misschien toch nog positief gebrainwashed. :) :) ;)

[Link niet meer beschikbaar]

Testoman zei:
[Link niet meer beschikbaar]

Ja ja maar de CIA en de FBI hebben een onderzoek gedaan en zeggen dat de hele affaire Jasenovac een beetje overtrokken is. Maar als jij dit wil geloven is het wel goed en weten wij wel hoe het nu precies met jouw in mekaar zit. Deze site is zeker van CIDI. En zij hebben hun informatie van wikipedia afgehaald waar iedereen wat kan opschrijven. Kom nu eens met wat echt feiten.

Terug
Naar boven