AndroidHealthClinic

BB en hydrocortisone

qube

Cool Novice
Waardering
0
Ik leg even m'n situatie uit.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een partiële vorm van de ziekte van Addison heb. Dit wil zeggen dat ik te weinig cortisol produceer door een slecht werkende hypofyse en/of bijnier.

Dat een te hoog cortisol gehalte niet goed is weten de meeste wel, maar een te laag is evenmin goed. Het hormoon cortisol is de energievrijmaker van het lichaam, het regelt het metabolisme van de koolhydraten, vetten en eiwitten. Zo zal iemand na een zwaar ongeval meestal cortisol toegediend krijgen opdat het lichaam genoeg energie zou kunnen vrijmaken om te overleven/herstellen.

Dit verklaart waarom mijn prestaties als wielrenner (amateur) al 1.5 jaar constant achteruit gingen. De competitie had ik dit jaar al vaarwel gezegd maar ik bleef maar moe lopen, een uurtje fietsen zit er zelfs niet nu meer in.

Nu goed, ik neem momenteel hydrocortisone (corticosteroïden) 1x20mg en 1x10mg in de vorm van pillen om terug wat energie (cortisol) te hebben, dat is ongeveer de hoeveelheid dat een normale bijnier produceert op een dag. Genezen kan het niet maar wel ondersteuning geven, ik zou dus altijd cortisone moeten blijven nemen. Al ga ik wel eens een 2 opinie gaan vragen bij een andere endocrinoloog.

Door het gebruik van cortisone krijgen de meeste een verhoogde vetopslag. Dit komt doordat dat afgifte van cortisol niet meer in kleine beetjes gebeurd maar wel in 1 grote hoeveelheid (20mg en 10mg). Hierdoor stijgt de insuline en de glucose in het bloed hoog...met een verhoogde vetopslag als gevolg.

Een verhoogde vetopslag zie ik nu wel eventjes niet zitten, volgens mij is dit ook (een stuk) te vermijden door het tijdstip van inname en de soort voeding. Ik denk dat ik heel spaarzaam zal moeten omspringen met koolhydraten en de suikers volledig bannen (eeuwige cut-voeding) zodat mijn insuline niet nog meer stijgt.

Wanneer neem ik deze pillen dan het best voor, tijdens, na of tussen de maaltijden. De dokter zei dat het niet uitmaakte, 1tje in de ochtend en 1tje in de namiddag...

Ik had ook te weinig spiermassa, stond "te scherp" en mocht wat "kilootjes" aankomen om mijn weerstand wat te verhogen volgens de dokter. Ik heb nochtans 11% vet, wat niet heel scherp is (in de BB-wereld :p) en nog wat vet rond de buik hangen. Tot nu toe heb ik nooit aan krachttraining gedaan met oog op hypertrofie. Mijn vrij testosteron is ook beneden de grens en daar wordt voorlopig nog niks aan gedaan, kan ook een gevolg zijn van die hypofyse. Ik ben allesinds niet van plan om lang stil te zitten, wordt nu al gek! Duursport is te belastend geworden maar ik hoop toch andere sporten te vinden zoals bv BB.

Kan ik dus met een te laag gehalte cortisol en testosteron wel rekenen op een spiertoename? Ik zou graag een 5-6kg in spiermassa toenemen.

Alvast bedankt ;)

Laatst bewerkt:
Wanneer neem ik deze pillen dan het best voor, tijdens, na of tussen de maaltijden. De dokter zei dat het niet uitmaakte, 1tje in de ochtend en 1tje in de namiddag...

Kan ik dus met een te laag gehalte cortisol en testosteron wel rekenen op een spiertoename? Ik zou graag een 5-6kg in spiermassa toenemen.

1) De bijsluiter is de enige betrouwbare bron.

2) Dat kan niemand voorspellen. Waarschijnlijk wel. Gewoon proberen!

• Topic Starter Topic Starter
Testosteron: 277 ng/dl (ik denk dat dit het totale testosteron is)
Test vrij: schommelt al maanden tussen 2.5 en 5.5 ng/L

De bijsluiter is de enige betrouwbare bron

Hydrocortison wordt aangemaakt door de apotheker zelf, er zit dus geen bijsluiter bij. Ik spring wel nog even binnen om dat te vragen maar ik denk dat het niks uitmaakt of je dit met voeding inneemt.

Los van dat...Wat is dan het minst gunstige, met oog op vetopstapeling? Veel glucose/insuline in het bloed tijdens/rondom het eten of tussen de maaltijden...

Ik denk dat ik ze zal verder innemen tijdens de maaltijden, zo heb ik maar 2keer een insuline piek en verder een stabiele suikerspiegel tijdens de dag. Doordat ik geen enkelvoudige suikers gebruik hoop ik het vetopslag te beperken of zelf uit te sluiten...

ik heb hetzelde probleem

Zeg qube, hoe gaat het er nu mee?

Hij heeft al bijna 2 jaar niet meer gepost, je kan 'm beter ff een smsje sturen denk ik.

Terug
Naar boven