AndroidHealthClinic

Beginnen met Keto dieet

Darunna

Novice
Waardering
0
Even eens stukje geschiedenis wat van belang kan zijn voor eventueel advies.
Sinds mijn 14de zat ik in de sportschool en eigenlijk van mijn 18de tot mijn 22ste fanatiek. Ik was gewoon afgetraind, geen monster, geen vet, gewoon goed voor mij en ik kon eten wat ik wilde...

Echter, nu ben ik 27, getrouwd en een zoon van 6 maanden. Om die reden is de sportschool geen optie meer. Het is lastig te combineren met werk en gezin. We hebben wel een crosstrainer gekocht voor mijn vrouw en zijn nu 2 weken bezig met dieeten (random dieet van internet). Ik doe ongeveer 4-5 avonden per week een km of 4-6 hardlopen.

In eerste instantie wil ik van mijn buikvet af. Ik ben 186cm en woog twee weken geleden 91kg. Op dit moment weeg ik 87,2 kg. Er is al aardig wat vanaf, maar mijn buik lijkt niet echt veel minder te worden. (wel een beetje). Ik vind het dieeten maar niets en mis mijn vette hap...

Toen las ik over het keto dieet en in principe wil ik de atkins vorm gaan volgen. Alles leuk en wel, maar zie dat maar eens in de praktijk te brengen. NA gisteren eens in de super te hebben rondgekeken is dat nog knap lastig. creme frais, zitten koolhydraten in. Boter? Zitten koolhydraten in. Etc.

Nu ben ik nog van plan een bankdrukbank aan te schaffen en KT twee keer in de week het hardlopen te laten vervangen.

Maar terug naar het Keto dieet. Ik snap de basis principes, maar afwisseling lijkt een probleem...

Keuzes voor Ontbijt:
- 3 eieren + 5 plakken ontbijtspek.
- 3 hardgekookte eieren + kaas + sla.
- wat nog meer?

Keuzes voor lunch:
- Sla met kipreepjes, bacon en kaas en dressing (wat voor?)
- Blikje zalm met mayo
- Blikje Tonijn met mayo
- Wat nog meer?

Keuzes diner:
- Broccoli + vlees (tataar, kip, biefstuk, hamburgers, gehakt)
- Bloemkool + vlees
- Spinazie a la crème + vlees
- Sla met kipreepjes, bacon en kaas en dressing (wat voor?)
- Taco's, met gehakt, kaas, sla, sour cream of creme frais, met taco shelfs van kaas (werkt dat?)
- Wat nog meer? En wat voor groente mogen nog meer?

Keuze tussendoor:
- olijven
- amandelen
- pijnboompitten
- cashewnoten
- kaasblokjes
- ideeën?

Ik heb dus meer inspiratie nodig op het bovenstaande en advies.

Mijn streefgewicht is overigens 80 en hoop dan redelijk droog te zijn...

Hier staat zo'n beetje alles in wat je denk ik aan vragen hebt; http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/ketogeen-dieet-217517/

Voedingskeuze

Wat kan je nu eten tijdens een ketogeen dieet? Alles behalve koolhydraten, simpel toch? In tegenstelling tot wat velen denken hoeft een dieet helemaal niet saai te zijn. Een ketogeen dieet is een feest, je mag namelijk allerlei lekkers eten. Alles wat ooit ouders gehad heeft mag je opeten, dus ben je een vlees- of viseter, is dit dieet echt iets voor jou.
Eet steeds een eiwit- vet- en vezelbron. Bvb kaas (eiwit + vet) met amandelen (eiwit + vezels), Paardenvlees (eiwit + vet) met sla (vezels) en mayonaise (vet), … Hieronder vind je een lijst met enkele voorbeelden.

Rood vlees: Rijk aan proteïne en cholesterol. Rood vlees is de basis van een ketogeen dieet. Het helpt spieropbouw & vetverlies en voorziet je van energie. Het grootste deel van je dieet komt best uit rood vlees. Enkele voorbeelden: Paardenvlees, rund, varken, lam, hamburgers, gedroogd vlees, spek, worst, salami, ham, …

Gevogelte: Wit vlees is minder vet maar is nog steeds een goede eiwitbron. Je kan het eten omwille van variëteit, maar vergeet niet dat je dierlijke vetten nodig hebt. Het donkere vlees en de huid eten is een optie. Enkele voorbeelden: Kip, kalkoen, eend, gans, hamburgers (gevogelte), fazant, …

Vis: Rijk aan eiwitten en omega-3 vetzuren. Vette vis kan je helpen vet te verliezen en verhoogt je testosteron. Vis is een betere keuze als gevogelte. Indien je niet van vis houdt, neem dan visolie supplementen. Enkele voorbeelden: Ansjovis, haring, makreel, zalm, sardines, forel, baars, tonijn, …

Schelpdieren: Idem als vis. Enkele voorbeelden: Krab, kreeft, mosselen, garnalen, inktvis (niet gepaneerd!), zeevruchten, …

Zuivel: Eieren zijn naast rood vlees de beste bron van eiwitten en verzadigde vetten. Kaas is ook een goede keuze. Eet hele eieren en kaas voor snacks, kaas bvb boven op vlees & groenten. Enkele voorbeelden: Eieren, alle soorten kaas, slagroom (niet-gesuikerde), whey-shake (alhoewel een shake niet echt nodig is met al dat vlees), …

Vetten: Onmisbaar in dit dieet, alhoewel vetinname uit vast voedsel ideaal is, zal je dit sowieso moeten aanvullen met extra vetbronnen om je macro’s te behalen. Later gaan we vetten verder in detail bekijken. Enkele voorbeelden: Visolie, lijnzaadolie, boter, olijfolie, kokosolie (bak vlees in kokosolie of boter), …

Noten: Ideale snack, rijk aan eiwit en vet. Maar bevatten ook koolhydraten dus eet ze met mate. Enkele voorbeelden: Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, pecannoten, pijnboompitten, walnoten, …

Groenten: Werken hongerstillend aangezien ze goed vullen en laag zijn in calorieën. Al uw maaltijden zouden groenten moeten bevatten. Vooral groene groenten, die zijn rijk aan vezels en helpen de spijsvertering. Pas op met een grote hoeveelheid rode groenten zoals tomaten, wortelen, rode paprika, rode kool, want deze bevatten meer koolhydraten. Peulvruchten moeten vermeden worden aangezien deze veel koolhydraten bevatten. Enkele voorbeelden: Asperges, avocado, spruitjes, broccoli, bloemkool, kool, selder, cichorei, komkommer, knoflook, sla, paddenstoelen, olijven, uien, paprika, spinazie, …

Fruit: Bevatten koolhydraten dus wordt best weggelaten tijdens de week of slechts in beperkte mate geconsumeerd. Enkel bessen (aardbeien, bosbessen, zwarte bessen, frambozen, …) en watermeloen mag tijdens weekdagen genomen worden zolang je oppast dat je de toegelaten hoeveelheid koolhydraten niet overschrijdt.

Smaakstoffen: Je moet natuurlijk kunnen genieten van je eten. Voeg kruiden toe aan je gerechten. Specerijen en kruiden mogen gebruikt worden zoveel je wil. Enkele voorbeelden: Azijn, mayonaise, specerijen (let op de koolhydraten), kruiden, …

Drank: Vermijdt suiker bevattende dranken zoals vruchtensap en frisdrank. Alcohol kan ook best gemeden worden aangezien het suiker bevat maar kan je bvb wel drinken tijdens je weekend. Enkele voorbeelden: Water, groene thee, light-frisdrank (alhoewel deze geen suiker bevatten, kan je ze best mijden aangezien een overvloed van light-producten nog steeds je insulinepeil omhoog kan brengen), …

Let wel, keto is op zichzelf niet heiligmakend... je kunt zelfs aankomen op een keto dieet.

• Topic Starter Topic Starter
Let wel, keto is op zichzelf niet heiligmakend... je kunt zelfs aankomen op een keto dieet.

Ik neem aan enkel door te veel te eten?
Je verbranding komt toch op een hoger niveau dan bij gebruikelijke diëten?

Daarnaast ben ik begonnen met sporten, wat de dagelijkse behoeft ook omhoog zou moeten krijgen.

We willen nu zo snel mogelijk naar het streefgewicht, om daarna balans aan te brengen. (diëten in het einde van de decembermaand is niets)

Ik heb altijd begrepen dat Keto heel goed op het vet concentreert en dat wil er met mijn huidige dieet niet erg vanaf (buik).

---------- Post toegevoegd Fri 21 Oct 2011 om 11:54 ----------

Daar staan toch enkel losse voorbeelden van producten. Ik ben juist op zoek naar manieren deze goed te combineren... Of een idee van de lunch op werk...

Ik neem aan enkel door te veel te eten?

ja

Je verbranding komt toch op een hoger niveau dan bij gebruikelijke diëten?

nee (op zijn best verwaarloosbaar)

Ik heb altijd begrepen dat Keto heel goed op het vet concentreert en dat wil er met mijn huidige dieet niet erg vanaf (buik).

ELK dieet waarbij je onder je onderhoud eet "concentreert zich op vet". Zelfs low-fat dieten. Keto heeft bepaalde voordelen (ik vind persoonlijk een low-carb maaltijd veel beter smaken, en het zorgt ook dat ik minder snel weer honger heb), maar het heeft ook bepaalde nadelen en het is zeker niet magisch.

---------- Post toegevoegd Fri 21 Oct 2011 om 11:57 ----------

Daar staan toch enkel losse voorbeelden van producten. Ik ben juist op zoek naar manieren deze goed te combineren... Of een idee van de lunch op werk...

salades !

en voor thuis: soep !! en vlees/vis met groente.

(rijst/aardappels/pasta weglaten, en dan meer groente en extra smaak)

Maar wat stop je dan bijvoorbeeld allemaal bij een blikje zalm, behalve mayo of dressing? Is dat lekker met sla? En dat nog meer dan?
Ik ben verre van culinair aangelegd en vind ht dus lastig te combineren en te verzinnen...

Die taco's van kaas was ik nooit op gekomen...

Het is toch niet zo moeilijk?
Gewoon vlees en groente maken en je standaard carbs bron als rijst, pasta of aardappelen weglaten.

Gewoon vlees en groente maken en je standaard carbs bron als rijst, pasta of aardappelen weglaten.
Alleen een beetje oppassen met sausjes en dergelijke. Verder zou ik het niet te ingewikkeld maken met maaltijden, tenzij je koken leuk vindt.

Daarom had ik het ook over ontbijt en lunch. Normaal gesproken bestaande uit brood.
Diner is inderdaad het minst moeilijk.

Maar wat stop je dan bijvoorbeeld allemaal bij een blikje zalm, behalve mayo of dressing? Is dat lekker met sla? En dat nog meer dan?
Ik ben verre van culinair aangelegd en vind ht dus lastig te combineren en te verzinnen...

Tja, google en gebruik je fantasie... (en pas aan daar waar nodig):

voorbeeld, salade met gerookte zalm: http://www.tastyweb.nl/recept/zalm/met/kruiden/en/salade

oosterse kipsalade: http://allrecipes.nl/recept/675/oosterse-kipsalade.aspx (maar dan zonder noedels, doe maar wat extra groente)

gerookte haring salade: http://www.smulweb.nl/recepten/1075635/Salade-van-gerookte-haring-met-radijsjes

en vooral handig als je bijvoorbeeld google met "low carb"

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/l...93186-favorite-chicken-tuna-salad-recipe.html

etc etc.

Waarom zoveel moeite doen voor een dieet?
Als je ook gewoon kan afvallen door minder te eten, meer te bewegen en letten op je voeding/macro's?

Change your lifestyle...

Terug
Naar boven