AndroidHealthClinic

belasting v/d nek bij squat

cedricske

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
hallo,

wanneer ik squat, vind ik dat m'n nek nogal zwaar belast is,en dat hij geforceerd voelt, vooral wanneer ik het gewicht in en uit het squatrek steek. hebben jullie hier ook last van?

Je moet 'm lager op je traps leggen.

Je moet ook nog genoeg traps hebben waar je de bar kan op leggen :cool:

Niet in je nek leggen, maar op je traps.

En zeker niet naar boven kijken. Als je je ruggegraat belast met een zwaar gewicht (zoals met squat dus) is het een erg slecht idee om vlak erboven, in je nek, een sterke buiging te creëren. Dit kan tot ernstige nekklachten leiden. Je houdt je nek beter in een anatomisch neutrale positie. Lichtjes naar beneden kijken dus.

Dit is niet enkel mijn persoonlijke mening, zo staat het beschreven in Starting Strength. Ook Eric Cressey zegt dat naar boven kijken een slecht idee is, zie #2
[Link niet meer beschikbaar]

En zeker niet naar boven kijken. Als je je ruggegraat belast met een zwaar gewicht (zoals met squat dus) is het een erg slecht idee om vlak erboven, in je nek, een sterke buiging te creëren. Dit kan tot ernstige nekklachten leiden. Je houdt je nek beter in een anatomisch neutrale positie. Lichtjes naar beneden kijken dus.

Dit is niet enkel mijn persoonlijke mening, zo staat het beschreven in Starting Strength. Ook Eric Cressey zegt dat naar boven kijken een slecht idee is, zie #2

Vreemd . Dit is de eerste keer dat ik dat hoor . Bij ons op de gym , doet iedereen het zo en daar lopen toch een paar kampioenen rond ..Hmmm. Artikel eens lezen .

Amen!

Starting Strenght ftw:D.

Vreemd . Dit is de eerste keer dat ik dat hoor . Bij ons op de gym , doet iedereen het zo en daar lopen toch een paar kampioenen rond ..Hmmm. Artikel eens lezen .

Vrijwel iedereen kijkt omhoog tijdens de squat, zo heb ik het eerst ook geleerd. De redenering van degene die het mij zo geleerd heeft was: "je moet kijken waar je naartoe wil, dan gaat het beter." Volgens mij wordt omhoog kijken zo vaak gedaan en aangeleerd, simpelweg omdat iedereen het zelf zo geleerd heeft.

Een commentaar van Mark, hij had nog uitgebreide posts hierover, maar ik vind ze ff niet:

Ik vind het maar overdreven artikel.
Wtf maakt het nu uit of je naar voor kijkt of naar beneden bij je deadlift? Je cervicale wervels dragen je hoofd niet de bar dus al hangt er 500kg aan die bar, je nek moet enkel je lichaam hoofd dragen en niet de bar. Dus wat is het verschil dan met omhoog kijken? Of mag dat ook al niet meer voor 5 sec dat die deadlift duurt?
Zelfde met de squat. De bar ligt op je schouders, niet in je nek.
Bij high-bar: romp blijft vrij verticaal --> Schouders dragen bar tijdens de squat
Bij low-bar: bar ligt laag genoeg zodat romp nog steeds de bar draagt tijdens squat zelfs met een goodmorning squat.

Ik zie dus niet echt het gevaar in, zeker niet als je techniek in orde is. Van die nekoefeningen met zo'n harnas rond je kop lijken me eerder voor een nekhernia te zorgen.

Volgens mij is dat artikel eerder geschreven om Cressey zijn producten (boeken, dvd's, .. over mobiliteit etc) te promoten.

Misschien iemand die me van gedacht kan veranderen? Studeer immers nog maar een jaar fysiotherapie.

Ik vind het maar overdreven artikel.
Wtf maakt het nu uit of je naar voor kijkt of naar beneden bij je deadlift? Je cervicale wervels dragen je hoofd niet de bar dus al hangt er 500kg aan die bar, je nek moet enkel je lichaam hoofd dragen en niet de bar. Dus wat is het verschil dan met omhoog kijken? Of mag dat ook al niet meer voor 5 sec dat die deadlift duurt?
Zelfde met de squat. De bar ligt op je schouders, niet in je nek.
Bij high-bar: romp blijft vrij verticaal --> Schouders dragen bar tijdens de squat
Bij low-bar: bar ligt laag genoeg zodat romp nog steeds de bar draagt tijdens squat zelfs met een goodmorning squat.

Ik zie dus niet echt het gevaar in, zeker niet als je techniek in orde is. Van die nekoefeningen met zo'n harnas rond je kop lijken me eerder voor een nekhernia te zorgen.

Volgens mij is dat artikel eerder geschreven om Cressey zijn producten (boeken, dvd's, .. over mobiliteit etc) te promoten.

Misschien iemand die me van gedacht kan veranderen? Studeer immers nog maar een jaar fysiotherapie.

Het punt is dat de stand van je cervicale wervels invloed heeft op de stand van je thoracale en lumbale wervels. Je moet het niet los van elkaar zien. Het is een geheel waar wij semantisch 3 regio's van gemaakt hebben.

leg de stang op je traps, niet in je nek............dat scheeld al een heel stuk!
verder goed naar voren kijken en niet teveel voorover leunen.

voor goede en sterke traps, zul je wel veel shrugs moeten doen!
:thumbs:

Het punt is dat de stand van je cervicale wervels invloed heeft op de stand van je thoracale en lumbale wervels. Je moet het niet los van elkaar zien. Het is een geheel waar wij semantisch 3 regio's van gemaakt hebben.

Ja dat snap ik best maar een verdoete rug geeft geen verdoete nek.
Je kan hierdoor mss hernia's in rug krijgen maar dat betekent toch niet dat je er één in je nek gaat krijgen zoals in het artikel staat?

Ja dat snap ik best maar een verdoete rug geeft geen verdoete nek.

Ik snap je punt niet. Het gaat om de ideale stand van de cervicale wervels tijdens het squatten. Starting Strength is geen heilig boek, maar ik raad je aan het hfd over squatten te lezen.

Wel ik heb het op het artikel dat TheRipper postte, niet over starting strength (heb het nooit gelezen). Hierin wordt gezegd:

People don't think much about the health of their neck — at least not until they hit their 40s and 50s, and realize that they've woken up with numbness and non-functioning muscles in their arms because they've blown a disc.

These issues have a lot to do with people being stuck in a forward head posture at computers, no doubt. However, you can magnify these problems by doing various exercises in cervical hyperextension when you should be in neutral

Hier wordt dus gezegd dat verkeerde stand van de cervicale wervels tot hernia's leidt, waar ik gerust akkoord mee ga.
Maar er is geen extra last op je nek tijdens omhoog kijken bij squatten als bijvoorbeeld bij naar een vogel zien vliegen dus ja, vind ik het wat overdreven.

Terug
Naar boven