Baseggio voetbalt opnieuw in het Astridpark.
Anderlecht bevestigde dat nieuws zopas tijdens een persconferentie. Baseggio speelde het voorbije jaar op uitleenbasis voor het Italiaanse Treviso, maar komt nu dus terug naar de club waar het voor hem allemaal begon. "Walt" tekende een contract tot 2008 met een optie voor één bijkomend seizoen. Hij zal spelen met rugnummer 28.
De komst van Baseggio was gekoppeld aan het vertrek van de Argentijn Cristian Leiva. Mogi Bayat, de manager van Charleroi en Anderlecht-manager Herman Van Holsbeeck bereikten deze dinsdagochtend een akkoord over het uitlenen van de Argentijnse middenvelder. Cristian Leiva zal de rest van het seizoen afwerken bij de Zebra's. Charleroi heeft geen aankoopoptie.
Verleden laten rusten
Walter Baseggio is nu - na een jaar Italië - opnieuw thuis. "Dit is natuurlijk een heel speciaal gevoel", aldus Baseggio. "Het is voor mij heel belangrijk dat ik terug in het Astridpark kan voetballen." Het verleden wil Baseggio nu liever laten rusten. "Ik heb fouten gemaakt, dat geef ik toe. Ik heb vroeger te veel van mijn talent geleefd. Maar enkel vandaag telt. Het belangrijkste nu is dat we een groep vormen. Ik ben teruggekomen om het beste van mezelf te geven." Een echt succes was zijn verblijf bij Treviso niet, maar toch ziet de middenvelder zijn periode bij de Italiaanse club niet als een mislukking. "De Italiaanse Serie A is niet te onderschatten. Ik heb in het jaar dat ik er voetbalde veel geleerd, zowel op als naast het veld", aldus Walt.
De besprekingen over een terugkeer van Baseggio naar het Astridpark waren al een tijdje aan de gang. "We waren al een twee- à drietal weken aan het bestuderen of een terugkeer mogelijk was", legt manager Herman Van Holsbeeck uit. "Walter heeft veel inspanningen gedaan en tijdens de gesprekken met de trainer heeft hij ook blijk gegeven van maturiteit. Baseggio heeft Anderlecht in het verleden al veel gegeven, we moeten hem nu de kans geven om te bewijzen dat hij meer is dan een talent."
Inzetbaar tegen ... Club Brugge
De supporters van Paars-Wit dragen de middenvelder nog steeds op handen. "Ze hebben me altijd gesteund, ik ben hen daar heel dankbaar voor", aldus een duidelijk gelukkige Baseggio. "Ik moet er nu voor zorgen dat ik hen ook iets kan teruggeven op het veld." Baseggio zal deze namiddag al een eerste keer trainen met de groep. Tegen Westerlo is hij nog niet inzetbaar, hij zal dat wel zijn binnen twee weken, tegen ... Club Brugge.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
.........