Fitness Seller

Nieuws Belgische tak van de WDFPF zoekt Nederlandse krachtsporters die DRUGFREE hoog in het vaandel hebben!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat begrijp ik niet zo goed...ik kan me voorstellen dat je er een probleem mee zou hebben als je een positieve test had dat het dan openbaar gemaakt zou worden. Heb je er ook een probleem mee dat je resultaten die je hebt neergezet tijdens het NK openbaar zijn? Of gaat dit ook tegen je privacy in?

Dat is toch persoonlijk dan? Ook mijn positieve test hoeft wat mij betreft niet openbaar gemaakt te worden. Zoals ik al zei deel ik het wel wanneer ik er behoefte aan heb.
En een uitslag van een doping test kun je imo toch niet gaan vergelijken met uitslagen van een wedstrijd waar je openbaar staat te liften en ook nog eens een livestream meedraait. Daarvan weet je dat het openbaar is. Mochten ze er voor kiezen de doping uitslagen wel openbaar te maken, so be it maar daar teken je dan ook voor.

• Topic Starter Topic Starter
Dat is toch persoonlijk dan? Ook mijn positieve test hoeft wat mij betreft niet openbaar gemaakt te worden. Zoals ik al zei deel ik het wel wanneer ik er behoefte aan heb.
En een uitslag van een doping test kun je imo toch niet gaan vergelijken met uitslagen van een wedstrijd waar je openbaar staat te liften en ook nog eens een livestream meedraait. Daarvan weet je dat het openbaar is. Mochten ze er voor kiezen de doping uitslagen wel openbaar te maken, so be it maar daar teken je dan ook voor.
Ik respecteer je mening, maar begrijp het niet zo goed...een negatieve dopinguitslag waaruit blijkt dat je op eigen kracht traind en de competitie aangaat is toch voorbeeldig? Mijns inziens niets om je voor te schamen of te verbergen.

Ik ben voor dopingvrij maar het is een utopie gebleken in welk spelletje dan ook. Ik ben voor zo vaak als mogelijk testen maar de praktijk betekent keuzes maken met de beschikbare middelen. Huggy, het is "maar" een spelletje. Liften doe je primair voor jezelf. Als je naast een podiumplek vist omdat een persoon doping heeft gebruikt zijn daar strafmaatregelen voor. Natuurlijk is het ontzettend zuur, oneerlijk en competitievervalsing. Maar het meerendeel houdt zich aan de regels. Die niet aflatende jacht op een dopingvrije bond is zonde van je tijd, energie en vertrouwen in mensen.

En wat betreft het laatste; een discussie over wel of geen plaatsing van welke testuitslagen dan ook openbaar maken is daar een goed voorbeeld van. Iedereen verwacht het van een sporter die miljoenen per jaar krijgt en waar hele naties naar kijken, lijkt soms haast op publiekelijk bezit, maar van een vrijwilliger die in eigen onbetaalde tijd van een sport genieten wilt? Die wilt vooral een goede organisatie, met leuke vrijwilligers en een gezellige sfeer. En als er eens eentje door de mand valt, so be it. Eigenlijk verwacht ik van een bond die zo dopingvrij als mogelijk wilt zijn dat er ook zo raw als mogelijk wordt gelift. Dit maakt het het gelijker op meerdere vlakken.

Laatst bewerkt:
Hogere records zal vooral door statistiek komen. De andere grotere bonden hebben volgens mij bij lange na niet zoveel deelnemers als de ipf.
En voor zulke zaken kan gestemd worden op ALVs dacht ik?
Ik waag te betwijfelen of enkel de statistiek de oorzaak is van de hoge records.

En ja, daarover kan gestemd worden op een ALV.
Maar gezien de reacties zoals bijvoorbeeld van Natty maakt mijn voorstel weinig kans, blijkbaar was ik binnen de NPB een buitenbeentje met mijn visie over doping. En ik kan nog wel meer voorbeelden gaan noemen waarin het dopingbeleid van de IPF/NPB duidelijk te wensen overlaat maar wil niet als voormalig lid van de NPB/IPF deze bekritiseren. Ik heb er zo'n 10 jaar met plezier bij gelift, maar voelde me al langer niet meer thuis bij de NPB...er was echter geen ander alternatief in NL. Powerlifting Holland heeft helemaal geen dopingbeleid en daarvan lid worden zou nooit in me opkomen. Ik heb contact opgenomen met Wim Backelant, de president van de WDFPF en gevraagd welke mogelijkheden er voor mij als Nederlander bij de WDFPF waren. Deze bleek zeer toegankelijk en sympathiek te zijn en vertelde me dat ik als Nederlander aan wedstrijden kon meedoen onder Belgische licentie. En ik wil slechts deze mogelijkheid hier kenbaar maken, zodat eventueel krachtsporters die daarvoor belangstelling hebben ook gebruik kunnen maken van die mogelijkheid.

Ik respecteer je mening, maar begrijp het niet zo goed...een negatieve dopinguitslag waaruit blijkt dat je op eigen kracht traind en de competitie aangaat is toch voorbeeldig? Mijns inziens niets om je voor te schamen of te verbergen.

Negatief bedoelde ik btw, maar goed positief net zo.
Al zal men er vast en zeker achter komen wanneer je positief getest bent en daar maatregelen op volgen.

Ik waag te betwijfelen of enkel de statistiek de oorzaak is van de hoge records.

En ja, daarover kan gestemd worden op een ALV.
Maar gezien de reacties zoals bijvoorbeeld van Natty maakt mijn voorstel weinig kans, blijkbaar was ik binnen de NPB een buitenbeentje met mijn visie over doping. En ik kan nog wel meer voorbeelden gaan noemen waarin het dopingbeleid van de IPF/NPB duidelijk te wensen overlaat maar wil niet als voormalig lid van de NPB/IPF deze bekritiseren. Ik heb er zo'n 10 jaar met plezier bij gelift, maar voelde me al langer niet meer thuis bij de NPB...er was echter geen ander alternatief in NL. Powerlifting Holland heeft helemaal geen dopingbeleid en daarvan lid worden zou nooit in me opkomen. Ik heb contact opgenomen met Wim Backelant, de president van de WDFPF en gevraagd welke mogelijkheden er voor mij als Nederlander bij de WDFPF waren. Deze bleek zeer toegankelijk en sympathiek te zijn en vertelde me dat ik als Nederlander aan wedstrijden kon meedoen onder Belgische licentie. En ik wil slechts deze mogelijkheid hier kenbaar maken, zodat eventueel krachtsporters die daarvoor belangstelling hebben ook gebruik kunnen maken van die mogelijkheid.

Hoezo zou dat voorstel weinig kans maken? Denk dat er wel meer zullen zijn die voor meer controle zijn ook buiten de competitie en andere methoden.

Levenslang je eigen integriteit verneuken door het gebruik van doping (of een ander manier van vlasspelen) is al genoeg straf.

Ik ben voor dopingvrij maar het is een utopie gebleken in welk spelletje dan ook. Ik ben voor zo vaak als mogelijk testen maar de praktijk betekent keuzes maken met de beschikbare middelen. Huggy, het is "maar" een spelletje. Liften doe je primair voor jezelf. Als je naast een podiumplek vist omdat een persoon doping heeft gebruikt zijn daar strafmaatregelen voor. Natuurlijk is het ontzettend zuur, oneerlijk en competitievervalsing. Maar het meerendeel houdt zich aan de regels. Die niet aflatende jacht op een dopingvrije bond is zonde van je tijd, energie en vertrouwen in mensen.

En wat betreft het laatste; een discussie over wel of geen plaatsing van welke testuitslagen dan ook openbaar maken is daar een goed voorbeeld van. Iedereen verwacht het van een sporter die miljoenen per jaar krijgt en waar hele naties naar kijken, lijkt soms haast op publiekelijk bezit, maar van een vrijwilliger die in eigen onbetaalde tijd van een sport genieten wilt? Die wilt vooral een goede organisatie, met leuke vrijwilligers en een gezellige sfeer. En als er eens eentje door de mand valt, so be it. Eigenlijk verwacht ik van een bond die zo dopingvrij als mogelijk wilt zijn dat er ook zo raw als mogelijk wordt gelift. Dit maakt het het gelijker op meerdere vlakken.

Super dat je net als mij ook voor dopingvrij bent!

Ik deel je mening dat je primair voor jezelf liften doet en dat competitie “een spelletje” is, MAAR ook het simpelste spelletje heeft regels, toch? Ik ben overigens niet zo naïef om te geloven dat de WDFPF 100% dopingvrij is, maar de WDFPF doet er wel alles aan (in tegenstelling tot de IPF) om faire dopingvrije competitie zoveel als mogelijk te waarborgen.
In de WDFPF heb ik dan ook alle vertrouwen, wat ik helaas niet meer heb in de IPF.

RAW/unequipped versus equipped zijn twee verschillende werelden en staan verder volledig buiten de dopingdiskussie,
Beide zijn aan regels onderworpen en zolang je binnen dat raamwerk van regels je "kunstje laat zien" is er mijns inziens plek voor zowel unequipped als equipped competitie.

Ik denk niet dat de meesten hier een seconde van wakker liggen, hoor.
Dat denk ik ook niet dat daar personen wakker van liggen...integendeel...de praktijk is dat ze vaak overstappen naar een andere bond zonder dopingbeleid waar ze ondanks hun schorsing dan verder kunnen liften. Bij een tijdelijke schorsing zie je ook wel dat zulke personen niets ervan hebben geleerd en gewoon doorgaan met doping en vaak sterker dan voorheen terugkomen.

Laatst bewerkt:
Hoezo zou dat voorstel weinig kans maken? Denk dat er wel meer zullen zijn die voor meer controle zijn ook buiten de competitie en andere methoden.
De NPB bepaalt het dopingbeleid overigens niet alleen..daar heeft de KNKF ook nog een dikke vinger in de pap. Effectievere controles zou ongetwijfeld leiden tot meer positieve uitslagen. Aangezien powerlifting alreeds het hoogste aantal dopinggevallen van alle sporten met een dopingbeleid in NL heeft staat men niet te wachten op nog meer positieve uitslagen. Dat is negatieve publiciteit. Men wil geen subsidies en sponsoren kwijtraken.

Laatst bewerkt:
Aangezien powerlifting alreeds het hoogste aantal dopinggevallen van alle sporten met een dopingbeleid in NL heeft staat men niet te wachten op nog meer positieve uitslagen. Dat is negatieve publiciteit. Men wil geen subsidies en sponsoren kwijtraken.
Geen idee of dat zo is met een kleine sport als powerlifting. Misschien wordt er veel meer dan bij andere sporten gecontroleerd. Is daar een bron over?

Hier is de globale top 5. What Sports Have the Worst Doping Problems?
(op basis van statistieken van de World Anti-Doping Association - UKAD Olympic doping data )

Geen idee of dat zo is met een kleine sport als powerlifting. Misschien wordt er veel meer dan bij andere sporten gecontroleerd. Is daar een bron over?

Hier is de globale top 5. What Sports Have the Worst Doping Problems?
(op basis van statistieken van de World Anti-Doping Association - UKAD Olympic doping data )

Weightlifting staat wereldwijd gezien dus op de 2e plek, wielrennen op nummer 1. Ligt ook wel in de lijn der verwachting, beide zijn "dopinggevoelige" sporten.

Hier de bevindingen van 2016+2017 in Nederland, er waren 8 dopinggevallen in totaal in de krachtsport...dat is helaas het hoogste resultaat van alle sporten waar er getest wordt (Honkbal had ook vrij veel met in totaal 5).

Dopingautoriteit

Ja honkbal verbaasde mij enigszins. Al ken ik vooral gevallen uit Amerika tbv slagkracht.
er waren 8 dopinggevallen in totaal in de krachtsport
Staat ook bodybuilden bij, ben benieuwd naar de verdeling.
Krachtsport (powerliften en bodybuilden)
Weet jij de verdeling powerliften/ bodybuilding (ontbreekt gewichtheffen?). Wordt er alleen bij de NPB getest of ook andere PL bonden Rene?

Dat vroeg ik me ook al af. Net zoals een onderscheid in Boksen en Vechtsport, groepeer dan alles. Rammen we de rest onder de noemer "Balsport" of Racesport" en je staat weer onderaan.

Ja honkbal verbaasde mij enigszins. Al ken ik vooral gevallen uit Amerika tbv slagkracht.
Staat ook bodybuilden bij, ben benieuwd naar de verdeling.
Weet jij de verdeling powerliften/ bodybuilding (ontbreekt gewichtheffen?). Wordt er alleen bij de NPB getest of ook andere PL bonden Rene?

Die verdeling is mijns inziens onzinnig (maar ik kan het uiteraard mis hebben).
Bij mijn weten zijn er in NL twee powerliftbonden...de NPB (met dopingbeleid) en Powerlifting Holland (zonder dopingbeleid). De NPB is dus de enige powerliftingbond in NL waar gecontroleerd wordt.
Bij mijn weten wordt er in NL NIET tijdens bodybuildingwedstrijden gecontroleerd zoals dit bijvoorbeeld wel het geval is in België (waar de wetgeving inzake doping beduidend strenger is en ook recreatieve sporters gecontroleerd worden buiten wedstrijden).
Bij het olympisch gewichtheffen wordt overigens ook gecontroleerd, maar er staat specifiek powerliften en bodybuilden.
Ik vrees dan ook dat het leeuwendeel van deze dopinggevallen bij de NPB te betreuren valt.

DOen jullie dan ook bloed testen?

DOen jullie dan ook bloed testen?

Daar ik onder Belgische licentie til bij de WDFPF zal ik toelichten hoe e.e.a. te werk gaat met dopingcontrolen bij de BDFPF.

Er zijn drie instanties die in België dopingcontrolen kunnen doorvoeren:

1. De overheid
  2. De sportfederatie (de BDFPF)
  3. De Wada
Dopingtesten d.m.v. bloedafname zijn eerder de uitzondering dan de regel daar via de urine vrijwel alles te achterhalen valt wat in de krachtsportwereld gebruikt wordt als doping. Zelfs EPO wat veel als doping in het wielrennen wordt gebruikt is sinds 2000 traceerbaar via urine en is bloedafname niet meer noodzakelijk.
Controle d.m.v. bloedafname kent overigens veel beperkingen.
Wist je bijvoorbeeld dat iemand om religieuze redenen mag weigeren om bloed af te staan?
De mogelijke opvang van een bloedmonster is daarnaast erg beperkt en het hanteren daarvan vereist speciale voorzorgsmaatregelen.
Een unrinetest kan in principe “iedereen” doorvoeren, maar voor afname van een bloedmonster zal iemand specifiek geschoold moeten zijn. De persoon die bloed afneemt mag bijvoorbeeld slechts 3x prikken, als er dus tijdens de 1e poging te weinig bloed kan worden afgenomen mag er nog slechts twee keer geprikt worden.
Als het dan nog niet voldoende is wordt de bloedafname beëindigd.
Ik heb zelf wel eens bloed moeten afgeven in het ziekenhuis voor een onderzoek…het lukte niet om via een ader in mijn arm bloed te prikken, uiteindelijk hebben ze dan via mijn vingers wat bloed afgenomen.
Bij een urinetest moet je minimaal 90ml urine afstaan en als dat niet de eerste keer lukt, krijg je gewoon wat te drinken totdat je weer moet plassen.
Organisatorisch is de afname van urine dus veel eenvoudiger en ook de gebruikelijke methode.
Desondanks kan de overheid of de Wada (in Nederland de Dopingautoriteit) besluiten tot een bloedmonster.

Een recent voorbeeld over de verhouding tussen urine- en bloedmonsters.
Tijdens de Olympische zomerspelen in Rio deden zo’n 11.500 deelnemers mee.
Er werden zo’n 3000 dopingcontrolen uitgevoerd waarvan 2700 urinetesten en slechts 190 bloedtesten.

De WDFPF is bij mijn weten overigens de enige powerliftingbond waar op ELKE wedstrijd controles plaats vinden, en als de overheid of de WADA niet zelf komt dan doen functionarissen van de WDFPF die hiertoe opgeleid zijn dit zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven