Als ik zeg dat over water lopen niet kan dan zal jij zeggen dat jezus dat wel kon etc. Zinloze discussie dus.
wie de bijbel ontleed als een wetenschappelijk boek is gewoonweg dom bezig, dit geldt zowel voor gelovigen en ongelovigen.
Mythes en religieuze verhalen zijn niet meer dan filosofishe traktaten met een bepaalde metafysiche uiteenzetting over hoe de kosmos in elkaar zit VOORBIJ de empirische verschijnselen. Men had destijds nog het gedacht van religieuze ingevingen of gewoonweg het idee dat men door sterke observatie van het innerlijke tot "de waarheid" kwam.
sinds wittgenstein's tractatus weten we dat dit de grootste crap is, en dat de enigste zinvolle manier om over de wereld te praten die is van wetenschappelijke analyse, observeren, experimenteren, vergelijken, ... kortom die van de waarneming.
De bijbel is gewoon een sterk staaltje kunst, van hoe de mens altijd op zoek is gegaan naar de waarheid, en zou om die manier ook gewaardeerd worden, niet meer en niet minder.
blackadder heeft volledig gelijk en snapt het ook volledig.
De bijbel: een sterk staaltje kunst, niet meer en niet minder.

Idiots...
Nee gein, maar ik snap je punt hoor. Ik denk alleen dat het voor een selecte groep gelovigen dé wet, dé waarheid en dé weg is. (In Nederland iig) Velen vinden hun houvast ook in een god als vader/broer of in de hemel, gewoon als idee. Idd, dit komt uit de bijbel, maar had net zo goed als sprookje doorgegeven kunnen worden imo. Ik wil de impact van de fundi groepen echter niet bagatelliseren hoor (moge duidelijke zijn