vet is de voornaamste energiebron wanneer er een intensiteit van 50% vd max hartslag word gereden (heb het over fietsen dus

)
als je beslist sneller te rijden dan is er minder zuurstof voorhanden om efficienter te gaan verbranden, rond de 50% verbrand je dus het meest efficient, maar dit is echt heeeel laag. vet breekt traag af tegenover koolhydraten doodgewoon : vet is 9kcal koolhydraten 4kcal, meer moet je er niet achter zoeken.
beste is eigenlijk (als je kan) paar uur aan zelfde hartslag rijden, maar nooit boven de 65% dan verbrand je heel wat kcal zonder echt voor te moeten zweten als een zwijn.
hoe langer je fiets hoe meer je verband uiteraard, maar het is nog altijd de bedoeling vetten te verbranden en hoe hoger de intensiteit hoe hoger het koolhydraten verbruik en hoe minder vetten je verbrand. concentreer je op die laatste. dus laag in hartslag blijven
wilerenners lassen soms dergelijke trainingen in om hun vetpercentage te gaan verlagen op een korte tijdspanne : paar uur (lees :een uur of 6-7) aan lage intesiteit te rijden, dus minder dan 65%. en dat werkt. heb overtijd zelf 5u30 gereden aan lage hartslag en dan ga je net wat verbranden, dan gaan de aders op u benen liggen, en overal dus
ik zou zeggen : vanaf 45min - 1uur aan lage intensiteit ga je uitsluitend vetten gaan verbranden.
uiteraard kan je gaan sprinten tegen hr van 80%...brengt niet veel op je gaat je dan toespitsen op bepaalde onderdelen van kracht. specifieke trainingen dus. maar rond die hr zit je al tegen je overslagpols wat resulteert in anaërobe inspanning. uiteraard weeg je na zo'n traning heel wat minder, minder vocht en vooran : geen koolhydraten meer. als je direct erna wat drinkt slaag je die mooi weer op en heb je een training die niet geschikt was.
intervaltrainingen zou ik niet doen, ik doe ze zelf regelmatig maar das voor mijn wielrennen niet meer niet minder.
hoop dat je er wat van op steekt.
nog detail : looptraining en fietstraining schelen in hr-percentages ! heel belangrijk.