MuscleMeat

Bodybuilding op mijn leeftijd (15)

tijdbom

Novice
Waardering
0
Hallo, ik ben nieuw hier, maar ik kijk al een tijdje mee.
Nouja eerste post enzo. Leuk..

Ik zal me even voorstellen: Ik ben thomas, 15 jaar, en ik heb dus besloten om te gaan fitnessen om wat aan m'n vadsige endo-figuur te doen. En dus heb ik me aangemeld bij een sportschool in de buurt.

Het probleem is, ze zijn echt supergay daar. Ze willen me bijna niks laten doen, en de gewichten die zij als maximaal aanraden, zijn veel te licht om te groeien, 10-15 kg enzo.

Nou heb ik er wel wat meer gewicht uit weten te lullen, maar ze trekken dan wel hun handen er vanaf. En ze bellen m'n moeder om te zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn. En ik weet nu al, dat zij dan gelijk denkt dat het levensgevaarlijk is :rolleyes:

Dit is het schema:
Code:
Vertical traction: trekken
3 sets, 8 reps, 30kg

Chest incline: met brede grip
3 sets, 8 reps, 20 kg

Low Row: pull
3 sets, 8 reps, 30-30-35 kg

Pectoral: adducties
3 sets, 8 reps, 22,5 kg

dumbbell curl staand
3 sets, 8 reps, 10 kg

french press
3 sets, 8 reps, 8 kg

leg press
3 sets, 8 reps, 50-50-60 kg

leg extension
3 sets, 8 reps, 15-15-17,5 kg

leg curl
3 sets, 8 reps, 25-25-30 kg

Wat zij zeggen, is dat het te zwaar is voor m'n botten, omdat er nog zachte groeischijven in zitten enz. en dat m'n botten daardoor krom gaan trekken.

Nouja, wat ik eigenlijk wil is jullie mening weten :)

Denken jullie dat het gevaarlijk is om met deze gewichten te werken op mijn leeftijd?

weet niet, ik ben zelf 14 jaar en heb er nog niet echt problemen van ondervonden

je kunt gewoon trainen hoor, let er wel op dat je niet maximaal traint maar wel gewoon 12-15 herhaling maakt omdat je pezen nog moeten wennen aan de gewichten, dus die gewichten die je nu doet zien er licht uit maar dat kan ook aan jezelf liggen. gewoon gewichten gebruiken waar je maximaal 15 herhalingen mee kan maken. doe dit 3 maanden en dan kun je weer je aantal herhalingen aanpassen

succes,

grtz

ik ben 15 en heb er geen last van dus volgens mij kan het wel als je maar niet TE zware gewichten pakt ;)

normaal gesproken word de lat op zestien jaar gelegd,maar ik heb ook wel jongens begeleid die jonger waren.
meestal zijn die zo enhousiast dat het moelijk is om te zeggen; Ja je mag wel trainen maar niet te zwaar.
Ik vind het het belangrijkste dat er vooral een goede techniek aangeleerd word,er word zoveel aangekloot in sportscholen....zelfs al loopt er dan nog een zg Cios boy rond die meestal meer aandacht heeft voor een lekker mokkeltje met haar strakke legging waaronder een spannend stringetje zichtbaar is.
Koop eens een goed boek waarin alle oefingen met hun uitvoering duidelijk in staan.(frederick delavier).

• Topic Starter Topic Starter
Hmm, ik ga nog wel eens overleggen dan. Maar stel dat ik gewichten neem waar ik 12 reps mee kan, en er 8 mee doe, is dat een beetje een goede regel ofzo?

Want wat is _te_ zwaar. Ik bedoel, de gewichten die zij me geven, zijn zo licht, dat ik de oefening erna nog wel 5 keer kan doen :S

Idd, maar met wat jij traint, is naar mij wete ook niet je maximum. Ik snap wel dat ze je niet 200 laten legpressen, maar je moet aanvoelen als een oefening veel te gemakkelijk is, dat je een kilo'tje erbij hangt of hoger gaat.

• Topic Starter Topic Starter
Hun argument is overigens, dat mijn spieren wel sterk genoeg zijn, maar mijn botten nog niet door de groeischijf enzo.

vind ik maar bullshit, ben ook op mijn 14de begonnen, heb jaren wat aangekloot maar heb nu echt geen last in gewrichten en pezen oid.
En ben toch ook redelijk groot geworden

ga gwoon kijken hoeveel je zelf dunkt dat geod is en trek je nix aan van die wannabee kenners in zon fitnescentrum ... gwoon goed luisteren naa rje lichaam als et niet wil dan wil et gwoon niet en niks forceren veel succes

Ik vind dat je in het begin toch nooit maximum kan gaan,ja moet eerst de juiste technieken onder de knie hebben,en als je direct met zware gewichten begint te zeulen gaat dat niet zo best...
en ik denk ook dat je spieren in het begin nog wat moeten gewoonworden aan de oefeningen,...mss te licht voor jou,ga dan iets zwaarder,maar neem voor jezelf niet te zware gewichten,dat kan je later nog genoeg doen,.... :D ;)
Als je 15 keer kan MAX. dan is het goed,doe setjes van 12,tot 15

je moet nu ook niet gaan denken dat je op deze leeftijd effe een groot lichaam gaat bouwen....denk eraan dat je nu een mooie basis kan leggen!

Ikzelf ben op mijn 12de begonnen met trainen in een fitnesscentrum. Ter ondersteuning van mijn sport. Advies dat ik altijd kreeg was niet te trainen boven 50 % van mijn maximale kracht. En veel oefeningen met het eigen lichaamsgewicht, zoals daar zijn push-ups, sit-ups, chin-ups, kniebuigen .etc. Voordeel van die laatste was, dat ik deze ook thuis kon doen.

Wat is je doel? Echt dikke spiermassa ga je niet winnen op je 15e, dus zwaar tillen heeft ook geen nut. Het kan alleen maar tot vervelenden blesseures leiden of erger.
Omdat je lichaam nu nog niet volledig ontwikkeld is het beter om rustig aan te doen.

Om iets aan je vet te doen zou ik in ieder geval meer focus leggen op cardio dan op gewichten.

heey als je in de puberteit bent gaat je lichaam bepaalde stoffen aan maken je kan daardoor wel zichtbare veranderingen zien...:cool:

sbozic zei:
Wat is je doel? Echt dikke spiermassa ga je niet winnen op je 15e, dus zwaar tillen heeft ook geen nut. Het kan alleen maar tot vervelenden blesseures leiden of erger.
Omdat je lichaam nu nog niet volledig ontwikkeld is het beter om rustig aan te doen.

Om iets aan je vet te doen zou ik in ieder geval meer focus leggen op cardio dan op gewichten.
Bullshit, waarom gaat hij geen dikke spiermassa winnen op ze 15e? Als hij 3/4x per week goed traind, met goed eet en trainschema, kan hij echt wel veel kgs pakken. Kijk alexT maar eens. Die is 1.80m ofzo en 86kg, bij vetpercentage van 14% geloof ik.

Over je leeftijd, je kan gewoon knallen hoor, maar wel goed op de uitvoering letten. Ik ben 16 en pak ook gewoon zoveel als ik kan met low reps;)

ik denk dat je beter niet met low reps kan beginnen, begin gewoon met reps tussen de 8 en 12, dan zie je daarna wel verder.

Als je gewoon met verstand traint, kan er weinig mis gaan. Probeer eerst een goede basis op te bouwen, leer de technieken van de oefeningen beheersen en laat je lichaam goed wennen aan de trainingen. Ik begon op mijn zestiende (bijna zeventien) en ik heb vooral veel reps gedaan met lage gewichten en dat deed ik dan bijna een halfjaar. Pas de laatste 6 - 7 maanden ben ik serieuze gewichten gaan gebruiken.

Mensen op jonge leeftijd maken vaak de fout te veel gewicht te willen gebruiken. Van die gastjes die net 40 kg kunnen bankdrukken (en denken dat ze heel wat zijn) en dan proberen een kilo of 80 te drukken... Maar je lijkt me niet zo iemand. Kijk, als je 20 kg met gemak bankdrukt, dus makkelijk 4 setjes van 15 reps aankunt, kun je gerust 5 kg meer op de bar gooien. En als dat weer te licht wordt: weer een paar kilo meer erbij.

Op deze jonge leeftijd moet je hoog blijven in je herhalingen... hoge gewichten met massa builders nu nog niet pakken.. het beinvloed je groei en je gaat er op latere leeftijd alleen maar last van krijgen.. je zult eerst volgroeid moeten zijn..

Een kennis van mij is daar het levende voorbeeld van.. hij had aanleg voor een dikke gespierde borstkas.. hij is erg zwaar gaan trainen en hgad ook zeker een goede borstpartij op zijn 16de.. echter is door die sterke borst een druk ontstaan op zijn ribbenkast.. zijn ribbenkast is daardoor naar binnen toe vergroei.. met als resultaat dat ie nu een "gat heeft" waar zijn middenrif zit.. operatief hebben de artsen de ribbenkast iets naar buiten kunnen halen waardoor de gevaarlijke druk van het hart af ging..

haha dikke bullshit gewoon goed eten naast dat je als een imbeciel traint!! natuurlijk: juiste bewegingsbaan, bij pijnlijke situatie stoppen etc. maar laat je door geen klote''fitniss''instructeur of welke andere vorm van verraad van mannelijkheid dan ook remmen!!

Terug
Naar boven