MuscleMeat

Boeddhisme nadelen?

• Topic Starter Topic Starter
Volgens budhisten is elk organisme gelijk.

En daarom hebben gehandicapten het zelf uitgelokt en moeten ze als stront worden behandeld.

Daarom doden ze bijv. ook geen vliegen e.d.
Het is bij veruit het meest vredelievende geloof.

en daarom hakken ze handen af van vrijdenkers die de dalai lama niet als God zien:

Dit gebeurde in de tijd dat de Dalai Lama de baas in Tibet was:
http://www.flickr.com/photos/dryang/2415478699/
Weg met de Dalai Lama. Tibet is al vrij onder China.

Alsof het leven voor Tibetanen vroeger wél goed was.
http://www.flickr.com/photos/dryang/2416299172/

En dit is nummer drie.
http://www.flickr.com/photos/dryang/2416299062/
Er is vast nog veel meer te vinden over de tijd dat Tibet vrij was.
Lekker landje. De mensen zijn nu beter af.

Nog meer vrolijke plaatjes van Tibetanen onder de inspirerende leiding van de Dalai Lama
http://factandtruth.wordpress.com/2008/03/24/human-rights-of-tibet-when-it-was-governed-by-dalai/
Ik hoop dat die man niet oud wordt...

Kijk naar de filmpjes die door touristen zijn gemaakt en alleen maar vernielen en mishandelen laten zien door boeddhisten.Kijk verder dan de mainstream.(ook vpro)
http://www.youtube.com/watch?v=JZLzKBvvGMg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=FP8ELPLESYI
http://www.youtube.com/watch?v=hcymyPBzzyA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=F7t2Ztb92mE&feature=related

achterlijk ideologie.

Het kaste-stelsel maakt geen deel uit van het boeddhisme.

Officieel niet, maar binnen het Tibetaans boeddhisme is er een vrij duidelijke afscheiding tussen groepen gebaseerd op afkomst. Je opwerken naar een hogere klasse is zo goed als onmogelijk.

Boedhisme is in ieder geval niet zo levenslasterend als het christelijke geloof, en is enorm veel positiever, Nietzsche heeft niet voor niets het boedhisme en de god shiva als inspiratie gebruikt voor zijn *bermenschleer van zarathoestra.

Boedhisme is in ieder geval niet zo levenslasterend als het christelijke geloof, en is enorm veel positiever, Nietzsche heeft niet voor niets het boedhisme en de god shiva als inspiratie gebruikt voor zijn *bermenschleer van zarathoestra.

achterlijke fantasten als inspiratiebron voor nog meer flauwekul :)
laten de zoroarttsristen of wete ik veel hoe je het uitspreekt hun doden niet opeten op een berg door raven, en aanbidden ze echt vuur in een tempel?

Je hebt zeker nooit gehoord van Sjiieten en Soennieten? Irak Vs Iran?

Dat komt door het testosteron ;)

Volgens budhisten is elk organisme gelijk. Daarom doden ze bijv. ook geen vliegen e.d.
Het is bij veruit het meest vredelievende geloof.

vandaar dat de Shaolinmonniken een dodelijke martial art ontwikkeld hebben terwijl ze overwegend boeddhist zijn en vroeger meevochten in oorlogen?:D

Officieel niet, maar binnen het Tibetaans boeddhisme is er een vrij duidelijke afscheiding tussen groepen gebaseerd op afkomst. Je opwerken naar een hogere klasse is zo goed als onmogelijk.
Boeddhisme is geëvolueerd uit het Hindoeïsme, vandaar dat de overblijfselen van dat kaste-stelsel idd nog aanwezig zijn bij een deel van de aanhangers. Het Boeddhisme is er wel kritisch tegenover. Je hoeft dat stelsel niet te accepteren om Boeddhist te zijn, daar ging het me om.

vandaar dat de Shaolinmonniken een dodelijke martial art ontwikkeld hebben terwijl ze overwegend boeddhist zijn en vroeger meevochten in oorlogen?:D
Het waren boeren/monniken met geen wapens die d.m.v. martial arts zich konden verdedigen. Vele wapens die worden gebruikt bij shaolin zijn oorspronkelijk landbouwwerktuigen. Shaolin is niet alleen een vechtsport, het is ook een vorm van meditatie.

Zoiets was op NG een tijd geleden.

en btw,
Shaolin Kungfu is non-religious. Throughout history, Shaolin masters have come from various religious backgrounds, including Buddhist, Taoist, Confucian, Christian and Muslim. There are also masters who claimed to profess no religion.

Gestorven mensen zijn de lucht die ze ademen. Vernielde buddha beelden verdient geen wraakzuchtigheid daar waar boeddhisten in een hogere dimensie weten wat verandering inhoud.

in de film 7 years in Tibet leek het me nog zo een lief volk.

in de film 7 years in Tibet leek het me nog zo een lief volk.

:D

Ik denk dat melkisgoed het beeld hier niet eens zo heel verkeerd schetst. Ze mogen hem hier gewoon niet, geen idee waarom overigens.

De meesten hier kijken teveel films waar de boeddhisten de bad guys ownen in een 20v1 gevecht...

achterlijke fantasten als inspiratiebron voor nog meer flauwekul :)
laten de zoroarttsristen of wete ik veel hoe je het uitspreekt hun doden niet opeten op een berg door raven, en aanbidden ze echt vuur in een tempel?

Je hebt Nietzsche duidelijk nog niet gelezen..;) Hij is namelijk de enige die het leven heeft uitgespit tot op de grond.

:D

Ik denk dat melkisgoed het beeld hier niet eens zo heel verkeerd schetst. Ze mogen hem hier gewoon niet, geen idee waarom overigens.

De meesten hier kijken teveel films waar de boeddhisten de bad guys ownen in een 20v1 gevecht...

Ik be npolitiek incorrect, dat bevalt links hier niet ;)

Je hebt Nietzsche duidelijk nog niet gelezen..;) Hij is namelijk de enige die het leven heeft uitgespit tot op de grond.

Haha Nietzsche, was dat niet die gast die in een gesticht thuishoorde?

De meeste deskundigen gingen er tot voor kort van uit dat de geestelijke aftakeling die hem de laatste tien jaar van zijn leven onproductief maakte, het gevolg was van syfilis. Recente wetenschappelijke inzichten hebben hieraan evenwel twijfel gezaaid, aangezien bij syfilitische dementie de dood doorgaans intreedt tussen de 3 en 4 jaar nadat de bacterie de hersenen heeft aangetast, terwijl Nietzsche vanaf de eerste symptomen van zijn waanzin nog elf jaar te leven had. Ook heeft niemand ooit de diagnose gesteld dat Nietzsche aan syfilis leed.

bron: [Link niet meer beschikbaar]

Bovendien is zijn ideologie der ubermenschen gebruikt door nazi's en fascisten. Mooi ideologie heeft Nietszche!

Ik moet melkisgoed dit keer wel gelijk geven. Het bhoedisme heeft zeker ook negatieve kanten zoals door hem beschreven. Tevens worden vrouwen gediscrimineerd in dit geloof/levensvisie.

Gestorven mensen zijn de lucht die ze ademen. Vernielde buddha beelden verdient geen wraakzuchtigheid daar waar boeddhisten in een hogere dimensie weten wat verandering inhoud.
Ik dacht dat gestorven mensen niet konden ademen.:eek:

Maar alle gehandicapten zijn lager dan dieren en zo horen ze behandeld te worden, in tegenstelling tot alle andere religies.

Waar baseer je dat in godsnaam op?

Dieren en mensen horen met evenveel respect te worden behandeld volgens het Boedhisme. Er is geen enkel levend wezen dat meer of minder waard is dan een ander.

~~

Vooropgesteld...er zijn verschillende stromingen in het Boedhisme.

Er zijn weldegelijk hele fundamentalistische boeddhisten en er zijn zelfs nu nog (in zeer uitzonderlijke situaties) monnikken die elkaar in complete straatoorlogen proberen uit te roeien.

Onderstaand geldt in principe vooral voor het Mahayana/Vayrayana Boeddhisme (bijvoorbeeld Tibetaans/Chinees/Japans)

In het Boedhisme draait het om Samsara, het lijden. Het leven is een cyclus van lijden doordat we niet de echte wereld kunnen zien en daardoor verzeild raken in het bevredigen van basale behoeften/verlokkingen omdat we daartoe aandrang hebben. Sex, overdadig eten, geld, goederen, status, macht etc. etc. Daardoor blijven we dus in een lijdensweg en ontdekken we niet het pure en echte geluk. Boedhisme draait om het ontsnappen uit die cyclus van lijden en door het jezelf losmaken van de basale behoeften het bereiken van opperste rust en sereniteit...de staat van complete verlichting. Hierin ontstijg je de wereld zoals wij die ervaren en zie je de echte waarheid.

Simplistisch gesteld dan.

Binnen de levenscyclus zijn er goede en slechte daden. Daden die je als mens niet kan beoordelen, maar waar je op kosmisch niveau karma voor krijgt of door verliest. Sommige zaken zijn duidelijk. Het doden van een levendwezen is slecht en daardoor verlies je karma....het onbaatzuchtig helpen van of je zelf opofferen voor andere levende wezens is goed en daardoor krijg je karma.

Krijg je genoeg karma dan kan je in de kosmische cyclus reincarneren in een hogere rangorde....krijg je alleen slechte karma punten dan daal je af naar een lagere orde. De orde waarin je je bevindt bepaald de mogelijkheden die je hebt om te ontsnappen aan die orde en de verlichting te bereiken.

Zie plaatje van het wiel des levens.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In het Boeddhisme is elk levendwezen heilig en dient met respect behandeld te worden. Gedrag mag worden afgekeurd...maar OORDELEN en VEROORDELEN is slecht voor je karma.

Dingen zijn zoals ze zijn...mensen die vreemdgaan zijn slecht...maar je moet accepteren dat mensen slechte dingen doen. De basis gedachte is dat slechte dingen die gebeuren komen door dat je slechte dingen doet, hebt gedaan...of in een vorige leven hebt gedaan. Dat neemt niet weg dat je geen medeleven moet hebben. Want dat is het kenmerk van verlichting; het lijden van anderen proberen te verlichten.

Mensen als stront behandelen vanwege een handicap is omdat je zelf een inslecht persoon bent waarvoor je echte in je karma gaat voelen dat de kosmische krachten het afkeuren. Maar mensen zijn goed, mensen zijn slecht....dingen gebeuren.

Och ja ik ben ook niet kapot van het boeddhisme, het is in ieder geval niet mijn filosofie omdat het een intens sobere levenswijze is. Daarnaast is het tibetaans boedhisme inderdaad redelijk dubieus wat betreft sommige punten, en zijn praktiserende boeddhisten in Azie vaak een stuk bijgeloviger dan wij zelf hopen en denken (kortom het rationele van het boeddhisme valt vaak mee). Ik denk dat boeddhisme meer mensen aanspreekt omdat hij volgens mij een van de weinige geloven is die andersdenkende in zijn waarde laat. Daar waar de meeste religies sterk imperialistisch zijn (behalve het Jodendom, die gaat liever uit van een 'uitverkoren volk', het summum van wij/zij denken) is het boeddhisme dat niet echt.

Mijn grootste probleem met het boeddhisme is dat je iedere vorm van hechting achterwege moet laten, een uiteindelijke boeddha staat gaat er vanuit dat alles wat je lief hebt maar relatief is, en puur energie. Ik vind dat een deprimerende gedachte. Maar misschien ben ik zelf ook gewoon bang om alles los te laten. Het principe van mediteren vind ik wel interessant maar daar ben ik te ongeduldig voor helaas.

Terug
Naar boven