MuscleMeat

Boksen

je hebt zwaargewichten en vedergewichten

dat vroeg toch niemand ???

Hm, daar is geen sluitend antwoord op.
Maar als ik enorm mag veralgemenen, zou ik zeggen dat wanneer de bodybuilder er gemiddeld 8 doet, dat de bokser er 10 tot mss zelfs 12 mag doen.

Maar hier kan eindeloos over gediscussieerd worden, hoor.

Ligt er aan waar je voor gaat als je voor meer uithoudingsvermogen gaat dan meer herhalingen. Als je kracht tekort komt minder herhalingen dr in gooien. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt

Hahaha die nick! :roflol:

OT: Denk vooral aan je schouders, deze zullen naarmate je training vordert steeds meer aangesproken worden. Benen moet je uiteraard ALTIJD meetrainen, niet alleen om je groei te stimuleren, maar ook omdat het gewoon ****IN' lekker is.
De rest van je schema zal je moeten aanpassen aan je boksschema. Hoe vaak per week boks je en heb je wedstrijdambities? In welke gewichtsklasse? Welke gewichtsklasse wil je bereiken? Etc.

moet een boxer nou meer of minder herhalingen maken bij KT dan een bodybuilder?

Veel vechtsporters hebben een trainingsdag per week waarop ze veel herhalingen doen. Dit voor het spieruithoudingsvermogen, want de armen moeten bijvoorbeeld meer kunnen dan 10 harde stoten.

Zo'n schema ziet er ongeveer zo uit:

Bench Press 50, 50, 50, 25, 25 reps
Military Press idem
Bent over Row idem
Sumo Squat idem

Wide-Grip Chins zoveel als je kan, tot een maximum van 50
Close-Grip Chins idem
Roman Chairs 5 minuten
Twists idem

Zo'n schema lijkt misschien soft maar mentaal zal het je slopen, net zoals in de ring zal gebeuren. Je kan ook andere oefeningen nemen, als jij liever dumbbells gebruikt in plaats van halters kan dat ook. Of als je liever cable oefeningen gebruikt, kan dat ook. Zorg in ieder geval wel dat je genoeg herhalingen maakt.

Ik gebruik zelf ook zo'n schema naast me Muay Thai en reguliere krachtraining. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het een aanvulling is op je normale training en geen vervangen.
De intensiteit en frequentie die je als bokser moet hanteren met betrekking krachttraining (lees: massatraining) ligt aan je lengte en je gewichtsklasse waarin je uitkomt. Ik kom uit in de -95kg klasse en heb ambitie in de super heavy weight. Dan is krachttraining een goede aanvulling op je vechtsporttraining. Maar als je minder lang bent, heeft het geen zin om jezelf zwaar te maken om zodoende als zwaargewicht te gaan vechten.

Kortom, of krachtraining een goede aanvulling is op je bokstraining hangt af van de gewichtsklasse waarin je uitkomt; je lengte; en je eventuele ambities.

Kortom, of krachtraining een goede aanvulling is op je bokstraining hangt af van de gewichtsklasse waarin je uitkomt; je lengte; en je eventuele ambities.

Ik dacht dat ik in een boek van pavel had gelezen dat je ook heel veel kracht kan gainen zonder echt in massa aan te komen. Zal eens opzoeken hoe dat zat. Dat schema met die vele herhalingen klinkt echter wel als een lekker schema (je zult wel het gewicht moeten verlagen neem k aan?:p). Maar als je bijvoorbeeld al 3 keer krachttraining en 2 a 3 keer boksen doet word het dan niet wat veel van het goede met zo'n workout erbij?

Ik dacht dat ik in een boek van pavel had gelezen dat je ook heel veel kracht kan gainen zonder echt in massa aan te komen. Zal eens opzoeken hoe dat zat. Dat schema met die vele herhalingen klinkt echter wel als een lekker schema (je zult wel het gewicht moeten verlagen neem k aan?:p). Maar als je bijvoorbeeld al 3 keer krachttraining en 2 a 3 keer boksen doet word het dan niet wat veel van het goede met zo'n workout erbij?

Ik ken het boek van Pavel niet, maar pure krachttraining, powerlifting, zonder in massa aan te komen kan natuurlijk wel als je met erg weinig herhalingen traint. Maar daar weet ik zelf niet zoveel vanaf, andere members hier vast wel.
Verder dat schema dat ik gepost hebt, moet je inderdaad gewoon met lichte gewichten trainen en explosief uitvoeren.

En of het allemaal teveel van het goede is, ik vind van niet. Als je de tijd hebt, dus je hoeft niet te stressen of je het allemaal haalt, en je voeding is in orde dan moet het lukken. Zelf doe ik per week 5x aan krachttraining, waaronder een veel-herhalings-dag, 3x aan Muay Thai training - wedstrijd voorbereiding 5x, alleen dan zonder krachttraining - en loop twee duurlopen (60 - 90 min) en een interval training (5x3min).
Andere jongens waarmee ik train die een sponsor hebben en zich fulltime op hun training kunnen richten trainen meestal nog vaker.
Als je lichaam in orde is; je voeding is goed; en je neemt voldoende (nacht-)rust kan je veel aan.;)

schaduwboxen met een paar dumbbells van 4kg ofzo is ook een hele goeie oefening om explosieve stootkracht te trainen.

Ik ken het boek van Pavel niet, maar pure krachttraining, powerlifting, zonder in massa aan te komen kan natuurlijk wel als je met erg weinig herhalingen traint. Maar daar weet ik zelf niet zoveel vanaf, andere members hier vast wel.
Verder dat schema dat ik gepost hebt, moet je inderdaad gewoon met lichte gewichten trainen en explosief uitvoeren.

En of het allemaal teveel van het goede is, ik vind van niet. Als je de tijd hebt, dus je hoeft niet te stressen of je het allemaal haalt, en je voeding is in orde dan moet het lukken. Zelf doe ik per week 5x aan krachttraining, waaronder een veel-herhalings-dag, 3x aan Muay Thai training - wedstrijd voorbereiding 5x, alleen dan zonder krachttraining - en loop twee duurlopen (60 - 90 min) en een interval training (5x3min).
Andere jongens waarmee ik train die een sponsor hebben en zich fulltime op hun training kunnen richten trainen meestal nog vaker.
Als je lichaam in orde is; je voeding is goed; en je neemt voldoende (nacht-)rust kan je veel aan.;)

Ja als je er echt de tijd voor hebt kan het inderdaar mischien wel. Als je er ook nog naast moet werken enzo dan lijkt het me wat zwaar worden, maar ik heb het nog nooit geprobeerd of niks dus kan niet echt oordelen, het schema klonk in ieder geval vrij slopend dus.

schaduwboxen met een paar dumbbells van 4kg ofzo is ook een hele goeie oefening om explosieve stootkracht te trainen.

Moet je niet doen. De massa van de gewichten willen door de zwaartekracht verder terwijl jouw armen willen stoppen (coördinatie).

Ja, echt een heel slecht idee. Helemaal k*t voor je techniek, en voor je kracht haalt het niks uit. Stootkracht komt voornamelijk uit je heupen, niet uit je armen. Als je dan toch de exacte beweging wil nabootsen met gewichten doe dan bench press.

Als je echt hard wilt leren stoten raad ik je aan om gewoon vaak op de bokszak te stoten. Vind dit zelf nogal tijd een van de beste manieren om kracht snelheid techniek en conditie te verbeteren. zorg wel voor goede zakhandschoenen en bandages

Ja, echt een heel slecht idee. Helemaal k*t voor je techniek, en voor je kracht haalt het niks uit. Stootkracht komt voornamelijk uit je heupen, niet uit je armen. Als je dan toch de exacte beweging wil nabootsen met gewichten doe dan bench press.

je kan ook iets lichtere dumbbells nemen, je moet het wel doen met de juiste techiek. als ik eerst een minuutje met dumbbells box en vervolgens op de zak ga punchen merk ik dan mijn stoten veel sneller gaan en harder aankomen. bruce lee deed het ook, en zijn techniek is niet bepaald k*t kan ik je zeggen.

Moet je niet doen. De massa van de gewichten willen door de zwaartekracht verder terwijl jouw armen willen stoppen (coördinatie).

je moet ze gewoon goed vasthouden en terug trekken op het moment dat je arm gestrekt is, niks moeilijks aan. de co-ordinatie word alleen maar beter, dat merk je wel als je daarna ff zonder dumbbells gaat boxen.

je moet niet oordelen voordat je iets geprobeerd hebt.

je moet ze gewoon goed vasthouden en terug trekken op het moment dat je arm gestrekt is, niks moeilijks aan. de co-ordinatie word alleen maar beter, dat merk je wel als je daarna ff zonder dumbbells gaat boxen.

je moet niet oordelen voordat je iets geprobeerd hebt.

Hoe kan jij weten dat ik dat nog nooit geprobeerd heb?
Wat jij zegt dat je traint met dumbbells in je hand en daarna zonder, ja inderdaad zal je zonder dumbbells sneller zijn. En misschien voor jou gevoel nog sneller omdat je eerst langzamer was met dumbbells in je hand. Hiermee heb je hetzelfde effect als wanneer je eerst met handschoenen traint op een zak en daarna zonder. En buiten het feit dat je je lichaam verdoet door zo te trainen zie ik het voordeel er ook niet van in.
En jezelf met Bruce Lee vergelijken is ook grappig. Bruce Lee deed wel meer dingen die wij hier liever niet doen.

Ben dr zelf ook niet zo'n fan van. stoten met 1 of hooguit 2 kilo voor wat meer uithoudingsvermogen oke, maar ook hierbij is wat zeep zegt, de neiging van de gewichten om onder invloed van de zwaartekracht een andere kant op te gaan als wat jij wilt, van kracht wat ik niet als "goed" beschouw. Naar aanleiding hiervan vraag ik me wel af in hoeverre enkelgewichten helpen bij trapsnelheid? Vroeger gebruikte ik deze namelijk wel eens.

En jezelf met Bruce Lee vergelijken is ook grappig. Bruce Lee deed wel meer dingen die wij hier liever niet doen.

daarom komen er ook maar weinig mensen in de buurt van zijn capaciteiten.

je kan ook enkelgewichten om je polsen doen, als je die dumbbells niet prettig vind.

daarom komen er ook maar weinig mensen in de buurt van zijn capaciteiten.

je kan ook enkelgewichten om je polsen doen, als je die dumbbells niet prettig vind.

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar waar heb jij die wijsheid vandaan? Wie heeft jou verteld dat je gewichten in je handen/ om je polsen moet doen en zo te schaduwboksen of te trainen op een zak?
En Bruce Lee, ik heb respect voor de man en zijn vaardigheden. Maar hij is niet absoluut niet mijn voorbeeld.

Ben dr zelf ook niet zo'n fan van. stoten met 1 of hooguit 2 kilo voor wat meer uithoudingsvermogen oke, maar ook hierbij is wat zeep zegt, de neiging van de gewichten om onder invloed van de zwaartekracht een andere kant op te gaan als wat jij wilt, van kracht wat ik niet als "goed" beschouw. Naar aanleiding hiervan vraag ik me wel af in hoeverre enkelgewichten helpen bij trapsnelheid? Vroeger gebruikte ik deze namelijk wel eens.

Niet of nauwelijks. Als jij je lowkicks explosiever wilt maken zou ik mij eerst richten op de techniek. Let op je voetenwerk en draai je heup helemaal in, en vanuit die basis veel oefenen zodat het een routine wordt. De beste lowkicks gaan automatisch. Zoals je een stoot van je tegenstander automatisch blokt, zo moeten je lowkicks ook worden na een combinatie. Het moet een pure natuurlijke lichaamsbeweging worden, net als lopen. Verder is conditie erg belangrijk, een harde lowkick kost erg veel energie, veel meer dan een trap tegen een voetbal. Je gooit je hele lichaam erin en alles wat je in je hebt trap je eruit. Ook denk ik dat (explosieve-) kracht voor een aanzienlijk deel in je hoofd zit. Als jij gelooft dat jou trappen op de zak of trapkussen buiten te horen zijn als pistoolschoten dan kan dat. Ook met conditie is dat zo, je bent pas moe als je toegeeft dat je moe bent.

jij gelooft cker ook dat mike tyson het zou winnen van bruce lee in een gevecht.

Terug
Naar boven