XXL Nutrition

Nieuws BPM blijft toch bestaan

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
Bpm niet geschrapt
door onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Het kabinet weigert de aanschafbelasting (bpm) voor auto's helemaal te schrappen bij de invoering van de kilometerheffing.

Naast de invoering van de heffing blijft ook minimaal 15 procent aanschafbelasting voor nieuwe auto's bestaan. In het kabinet wordt zelfs druk onderhandeld om dit op 25 procent te houden. Dat melden ingewijden rond de ministerraad, die deze maand de knoop wil doorhakken. Met deze opstelling dreigt het kabinet het draagvlak te verspelen, waar minister Eurlings (Verkeer) het afgelopen jaar aan heeft gewerkt. Onder meer Bovag en RAI Vereniging steunen de kilometerheffing alleen als de bpm wordt afgeschaft. Het is de bedoeling het gebruik van auto's te belasten in plaats van het bezit.

Prijs te hoog
Als reden voor het handhaven van een deel aanschafbelasting wordt nu aangevoerd dat de kilometerprijs te hoog wordt. Er is namelijk afgesproken dat het verlies aan bpm-inkomsten (in totaal 3,7 miljard euro per jaar) door de kilometerprijs geheel moet worden gecompenseerd. Bij een totale bpm-afbouw zou dat kunnen betekenen dat de heffing uitkomt op zo'n 8 cent per gereden kilometer. Daar komt mogelijk nog een spitsheffing bovenop.

Kan iemand mij 1 ding opnoemen welke verkiezingsbelofte wel is nagekomen? Deze economie wordt letterlijk de das omgedaan, om vervolgens wel even 4,7mld naar noodlijdende landen door te sluisen.

We krijgen dus:

BPM
Kilometerheffing
Aanschafbelasting (millieu)
En straks benzine van 3 euro

Iemand nog een goede fiets te koop ?

tja had iemand dan echt iets anders verwacht??

Van 42,3% naar 15% is een daling van bijna 65%! Zou op een beetje auto al snel 10.000 euro schelen...

Van 42,3% naar 15% is een daling van bijna 65%! Zou op een beetje auto al snel 10.000 euro schelen...

Die mag je ff uitleggen :D

Zoals ik het nu zo zie ,....

15% ipv 0%(afschaffing) 42,3 / 15 = -27.3% daling
ze proberen van die 15 nog 25% te maken 42,3 / 25 = -17,3% daling

welke het ook wordt , er blijft dus minimaal 15% over aan BPM ( of zelfs 25%) ,... dit plus de bijkomende kilometerheffing en de alsmaar stijgende accijns op brandstof ,.....

= uiteindelijk betalen we dus nog een stukkie meer dan dat we nu doen !

Een daling van bijna 65% van de BPM die je betaalt als je nu dus 42% BPM hebt. Als je nu 42.000 euro betaalt op een auto van 100.000 euro betaal je bij een BPM van 15% nog 'maar' 15.000 euro. Dat is dus 42.000 - 65% van 42.000 = 14.700. De werkelijke 'korting' is dus inderdaad bijna 65%.

Bij 25% gaat er zo'n 41% van de nu betaalde BPM af.

(15-42,3)/42,3=-64,54%

Voor een rekenvoorbeeld, zie post van Eric ;)

Tegenwoordig maken weinig mensen nog het verschil tussen procenten en procentpunten.

Als ik een whisky heb van 50% ervaar ik toch echt 25% meer alcohol boven een normale whisky van 40% :D

(15-42,3)/42,3=-64,54%

Voor een rekenvoorbeeld, zie post van Eric ;)

Tegenwoordig maken weinig mensen nog het verschil tussen procenten en procentpunten.

Als ik een whisky heb van 50% ervaar ik toch echt 25% meer alcohol boven een normale whisky van 40% :D

Goeiemoggel :D oké dan ,..... sry ff niet zo gekeken idd :o

Op de totaalprijs is overigens het verschil zo'n 20% als de BPM daalt tot 15% en bij 25% is het verschil 12%. Om de verwarring nog maar groter te maken :D

• Topic Starter Topic Starter
Leuk hoor die rekensommen, maar het gaat hier om 1 ding en dat is dat ze de BPM weg zouden halen als kilometerheffing erdoor heen zou komen. Dit vergrootte ook de draagvlak bij andere instanties om mee te gaan met de kilometerheffing.

Nu alles veel duurder wordt qua auto, zou de regering juist een signaal moeten afgeven, maar wat er gebeurt is gewoon boeverij. Zeggen dat je bekommert bent met je bevolking om vervolgens elke avond met de bedelpot langs de deur te gaan en een 9mm. Deur open, 9mm op je hoofd, geld erin en dan wordt er gegroet: tot morgenavond! Het blijft maar komen die afschraap praktijken.

Jongens we leven in nederland wat wil je nou ?

Ach een auto kost toch te duur maarja.. emigreren is de oplossing ?

Nee, weg met die vieze communisten in Den Haag dat is dé oplossing.

Terug
Naar boven