XXL Nutrition

Cardio en toch spiergroei

PatrickvH

Freaky Bodybuilder
Waardering
342
Lengte
1m85
Er zijn vele berichten over cardio en spierbehoud voor vetverlies.
Ik wil graag buiten me hobby bodybuilding/krachttraining ook gaan hardlopen.

Me doel is dus een betere conditie verkrijgen/fitter zijn en toch spiermassa blijven aankomen.
Waar ligt dan de grens betreft cardio,want kan me niet voorstellen dat cardio per definitie spierverlies betekent.

Mensen als Yuri van Gelder, Mike Tyson, Jerome le Banner en nog meer brede gasten die echt niet, maar 1 uurtje krachttraining doen op een dag en toch flikken ze het om behoorlijk breed te worden.
Zo zijn er wel meer voorbeelden die vast niet allemaal zullen kuren lijkt me.
Er zijn dus wel degelijk mensen die veel spiermassa kunnen omzetten en toch ook cardio activiteiten doen.

Wie kan me hier duidelijkheid over geven, want hoewel ik een betere conditie wil ben ik toch bang om te gaan cardioen :eek:
Moet namelijk nog heel wat massa bij. :D

Ik train zo'n 4 keer per week met 3 soorten schema's wat elkaar omwisselt.

1borst triceps
2rug Biceps
3schouders benen

Vrij klassiek, maar vind het lekker traine.
Voeding klopt ook wel aardig met pasta, brood, fruit/groente, 300 gram kip, kwark in de avond, wat zalm op een dag, me eiwit shakies etc etc.

Trainingsdagen zijn dan maandag, woensdag, vrijdag en zondag.

• Topic Starter Topic Starter
Zat zelf te denken om het wel op de dagen te doen dat ik kracht train, maar wel gescheiden zodat er nog in ieder geval een maaltijd tussen zit.

Dit om te zorgen dat ik over het algemeen toch altijd 1 rustdag heb op zondag/maandag na.

Wil je groeien en terwijl toch nog hardlopen, moet je eten, véél eten.
Echt veel meer als wat je nu gewoon bent wsl.
Er is nix mis met cardio tijdens je bulk, maar het calorieverschil dat je creëert door je cardio, moet opgevangen worden.
Aangezien je zeer veel moet bijkomen veronderstel ik dat je een hardgainer/ecto bent?
Stel dat je een onderhoud hebt van 3000kcal. Indien je cardio doet tel je daar 700kcal bij. Tel daar dan nog eens 20% bij om te groeien en je komt uit op een kleine 4500kcal.

Allesinds dat is hetgeen ik doe.
Ik moet wel zeggen dat ik relatief weinig spieren bij kom, maar dat is men doel dan ook niet. Ik eet ook niet zoveel extra en doe dit bewust omdat ik eerder aanleg heb om dik te worden.
Ik vind wel dat men lichaam er athletischer uitziet nu, en dat is waar ik naar streef.
Hoe je het ook draait of keert, cardio zal sowieso je spiergroei iets beperken. Het één maakt rode spiervezels aan en het andere witte...
Even een intressante link naar concurrerend forum :D : http://forum.bodynet.nl/trainingsschemas/31073-duur-kracht-training-combineren.html#post507973

Ik zou trouwens sowieso supplementeren met BCAA's vlak voor je cardio om spierafbraak tegen te gaan.
Spierafbraak zal niet enorm zijn zolang je goed en eiwitrijk eet, niet té lang loopt en niet té intensief maar een deel van je energie komt altijd uit aminozuren.
Bij het supplementeren van extra aminozuren kan je dit effect tegengaan. Ik neem dan ook wat BCAA's vlak voor men cardio.

Ben 1.85 m ongeveer, 85-90 kg en 17/18% vet dus, mag ook allemaal wel wat minder.
Ik ben geen ecto volgens mij en denk toch wel voldoende aanleg te hebben.

Waar het op neer komt is dat ik het sowieso met voeding moet zien op te vangen en BCAA's hier ook een geschikt supplement voor is.
Waarom BCAA's en geen simpele whey?
Hou het graag bij whey gezien me budget wat ik al besteed op voeding.

Maar toch blijf ik me afvragen waar de grens ligt, is 2 of 3 keer een half uurtje rennen nog oke om toch spieren aan te blijven komen?

Ben 1.85 m ongeveer, 85-90 kg en 17/18% vet dus, mag ook allemaal wel wat minder.
Ik ben geen ecto volgens mij en denk toch wel voldoende aanleg te hebben.

Waar het op neer komt is dat ik het sowieso met voeding moet zien op te vangen en BCAA's hier ook een geschikt supplement voor is.
Waarom BCAA's en geen simpele whey?
Hou het graag bij whey gezien me budget wat ik al besteed op voeding.

Maar toch blijf ik me afvragen waar de grens ligt, is 2 of 3 keer een half uurtje rennen nog oke om toch spieren aan te blijven komen?

Doe je het om af te vallen of om conditie te winnen?

BCAA's vlak voor je cardio gaan meteen opgenomen worden en gaan ervoor zorgen dat tijdens je cardio geen spieren maar de aminozuren van je BCAA's aangesproken worden.
Neem je whey vlak voor je cardio, gaat het nog minstens een uur duren eer die omgezet wordt naar de nodige aminozuren en zal deze dus pas na je cardio een spiersparend effect hebben.
Indien je echter slechts een half uurtje loopt en je dieet is verder in orde, maak je jezelf hier best niet te veel zorgen over. Normaalgezien zou er dan zo goed als geen spierverlies mogen zijn.
Ik neem persoonlijk BCAA's tijdens men cut omdat ik weet dat men eiwitinname dan ook wat lager is. Ow en voor de prijs moet je ze ook niet laten, BCAA's zijn supergoedkoop.

2 tot 3 keer per week een half uur lopen zal trouwens normaalgezien weinig problemen geven.

Voorlopig nog conditie omdat ik toch nog wat spier wil aanzetten voor ik ga cutte.
Je zegt dat 2-3 x een half uurtje geen kwaad kan, ik neem aan dat je bedoelt dat het geen belemmering oplevert in spiergroei?

Of heb je het hier puur over verlies?
Het zou toch te gek voor woorden zijn als je nooit meer cardio mag om spiermassa aan te komen.

Voorlopig nog conditie omdat ik toch nog wat spier wil aanzetten voor ik ga cutte.
Je zegt dat 2-3 x een half uurtje geen kwaad kan, ik neem aan dat je bedoelt dat het geen belemmering oplevert in spiergroei?

Of heb je het hier puur over verlies?
Het zou toch te gek voor woorden zijn als je nooit meer cardio mag om spiermassa aan te komen.

Voor spiergroei kunnen zulke hoeveelheden (op niet KT-dagen bvb) absoluut geen kwaad.
Ik denk dat de meesten wel af en toe een vorm van cardio all year round doen, maar dan natuurlijk een pak minder als in de cut.

hey,

ik doe dit nu al een half jaar( ik ben geen bodybuilder ofzo). Ik doe 3x per week krachttraining, en doe 4x een half uurtje hardlopen over het algemeen.

Wat ik ervaren heb, dat je het vanzelf aan je lichaam merkt.. je hebt meer honger, dus gewoon veel eten. Ik heb ook weleens dat ik zeg maar van half 9 tot 10 krachttraining doe en dan om 11u nog even half uurtje harlopen. Zorg er dan wel voor dat ik tussendoor ff wat eet( half bakje kwark met een banaan ofzo) en wat druivensuiker in water opgelost.

Ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar best redelijk gegroeid ben, maar het wordt wel wat 'atletischer'. Ik veronderstel dat als je echt heel serieus wilt bodybuilden je vrij minimaal aan cardio moet doen..

Wil mezelf niet in het hokje bodybuilder plaatsen.
Ik wil graag meer spiermassa, een kg of 10/15 maar focus me bijv ook erg op kracht en gezondheid.

Streef dus eigenlijk naar de perfecte balans en niet perse zo zwaar mogelijk 100++
Denk dat ik het er toch maar op moet wagen dan.

Zit dan wel te denken aan cardio op dezelfde dag als krachtraining, want als ik een andere dag doe heb ik geen enkele rustdag meer.
Zit meestal laag in herhalingen en hoog in gewicht dus wat rust en mentale ontspanning is dan wel prettig. :)

Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat ik het er dan toch maar op ga wagen.

Ben nog wel steeds benieuwd hoe prof sporters het flikken die dagelijks cardio doen toch zo gespierd zijn zoals ik in me eerste post noem, mensen als le banner, tyson, van gelder en andere vechtsporters om maar als voorbeeld te nemen.
Wie kan me hier antwoord op geven?

Als je bodybuilders moet geloven bestaat er niet zoiets als balans en is het keizen tussen spiermassa of conditionele sporten, maar ik vraag me dit af of dat echt zo is.

Zoals ik al zei, er is maar 1 mogelijkheid:
Genoeg eten zodat het calorietekort dat je creeert door cardio opgevangen wordt.

Ik moet me dus alleen op eten focussen begrijp ik zoals calls en verhoudingen etc etc.
Jij zegt dus eigenlijk dat dit het enige is dat telt, en het verder een kwestie is van experimenteren waar de grenzen liggen?

Dus ik moet experimenteren tot ik de juiste weg gevonden hebt gezien elk persoon verschilt, want een direct antwoord is hier niet op te geven begrijp ik.

Er is alleen info te vinden over cardio/cut of spiergroei, nooit kom je ergens iets tegen over spiergroei, krachttraining combineren met conditie training.

Dus heb je nog wat algemene tips of info bronnen voor me?
Buiten het voeding aspect om, want dat is me nu wel duidelijk.

Voeding is idd imo het allerbelangrijkste wanneer je cardio hoog wil houden en toch wil groeien.

Velen doen cardio tijdens hun off-days.
Zo blijf je in conditie en houd je je vetwinst wat onder controle.
Ook is het gemakkelijk omdat je zo je calorieinname niet hoeft aan te passen.
Je kan namelijk evenveel eten tijdens KT dagen als tijdens rustdagen (=cardiodagen).

Het probleem is dat, wanneer je dit niet doet, je energiebehoefte per dag zo immens zal verschillen, dat je misschien 2 voedingsschema's moet maken om je calorieinname daaraan aan te passen.

Verder heb ik er weinig over te zeggen.
Misschien vind je wat terug in onderstaande link :)
[Link niet meer beschikbaar]

Oke bedankt voor de uitleg.
Heb nu dan iets om aan vast te houden zodat ik me angst voor cardio kan overwinnen. :D

Wat me dan wel dwars zit is het volgende.
Als ik het op niet trainingsdagen doe, doe ik het dus de dag voor ik weer kracht ga doen gezien ik 4 x per week kracht doe.
Houd dit niet in dat ik de volgende dag minder kracht heb omdat ik nog van me cardio sessie moet herstellen?
Doe nu pyramide maar ik neig altijd naar weinig herhalingen en veel gewicht wat mijn voorkeur heeft.

Is het aan de andere kant dan niet goed juist op WEL krachttrainingsdagen cardio te doen omdat ik dan 1 dag ruimte voledige rust er tussen heb?
Bedoel dan wel cardio gescheiden, dus kracht en later op de dag na wat maaltijden nog cardio.

Het lijkt me aan de ene kant ook wel goed juist wat dagen ertussen te hebben met totale rust wat inhoud cardio + kracht zelfde dag.
Ook om mentaal voledig fit te zijn voor je volgende training lijkt mij dit geschikter.

Zou graag nog jou objectieve en kritische mening hierover horen.

Normaalgezien wordt gesteld dat je, 4u na je cardiosessie, voldoende herstelt zou moeten zijn om aan je KT te beginnen.
Speciaal een dag extra rusten om te herstellen van je cardio vind ik dan ook niet nodig. Dit is echter niet meer objectief :)
Wat jij zegt ivm die rustdag je spieren te laten herstellen van je KT klopt namelijk ook. De meningen hierover zijn dan ook verdeeld.

Persoonlijk ben ik niet van mening dat je jezelf met cardio kan overtrainen, zolang je niet overdrijft. Ik heb het afgelopen jaar minstens 1x per dag aan cardio gedaan en heb nooit last gehad van oververmoeidheid.
Iedereen is natuurlijk verschillend en het effect van zowel cardio als krachttraining op je lichaam moet je zelf wat ondervinden.

Ik ga binnekort voor de eerste keer in lange tijd terug bulken met enkel cardio op men rustdagen.
Dit gaat voor mij ook wennen zijn aangezien ik, zoals ik al zei nogal veel cardio gedaan heb het afgelopen jaar.
Ik ben echter van mening dat dit beter werkt aangezien je , zoals ik al zei, zo je voeding constant kan houden.

Misschien vind je wat meer info terug in oudere topics mbt dit onderwerp indien je toch je cardio op je KT-dagen wil doen.
Het zal trouwens zoveel verschil nu ook weer niet maken, en indien het zo beter uitkomt voor je kan je het wsl beter gewoon doen.
Anders ga je er misschien na een tijdje tegenop kijken.

Voorlopig maar eens 2 x per week cardio proberen dan zoals jij zegt in de rustdagen.
Ik ben geen pure BBer en is voor mij vooral ook zoveel mogelijk gewicht wegdrukken (in momenteel pyramide systeem).

Denk zelf dat als je een dag half uur hardgelopen hebt en de volgende dag gaat squate, of deadlifte je dit toch wel merkt tijdens zware gewichten met bijv 4-5 herhalingen.
Heb het dan ook puur over kleinigheden, geen vermoeidheid of dergelijke.

Mentaal lijkt het me ook prettiger gewoon afentoe wat voledige rustdagen ertussen te hebben, maar wil toch eens proberen wat jij zegt en minimaal een paar maanden aankijken, want heeft ook wel weer zijn voordelen.

Als ik in de buurt kom van de massa die ik wil hebben ook me cardio weer wat opvoeren om in de toekomst weer te gaan thaiboxen.
Ben zelf namelijk ervan overtuigd dat massa niet direct invloed hoeft te zijn op snelheid en massa zelfs belangrijk is mits er kracht bij zit.

Dit is 1 van me vele doelstellingen, wil natuurlijk ook mooi droog en gespierd lichaam.
Ik ga me voorlopig iig niet vervelen!

Hehe alvast succes ermee en laat maar weten wat je bevindingen zijn :)

Komt goed. :)
Zal de grenzen van me lichaam proberen op te zoeken, steeds meer en meer tot ik het perfecte lichaam heb met de perfecte capiciteiten naar mijn mening. :)

Lijkt me een leuke uitdaging en zal eerdags ook een log of dergelijke maken met doelen, gewichten en prestaties.

De dag nadat ik cardio deed had ik aanzienlijk minder kracht merkte ik. :|
Kan ook door voeding komen dat ik even verwaarlooste of me lichaam moet nog in conditie komen en is dus nog traag met herstel.

de meningen hierover zijn zeer uiteenlopend, het is iets dat je zelf gaat moeten uitzoeken denk ik.
cardio zou ik op niet trainingsdagen doen en ook niet de dag na je benen training zodat ze genoeg kunnen rusten. Eigenlijk zou je de dag erna niet in staat mogen zijn om te lopen, je benen moeten dan gwn volledig kapot zijn :D
gr

Terug
Naar boven