AndroidHealthClinic

CD&V blaast het kartel met de N-VA op

Mad Max

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
8
Lengte
1m90
Massa
98kg
Vetpercentage
16%
CD&V blaast het kartel met de N-VA op

do 30/11/06 - CD&V heeft het kartel met de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) opgeblazen. De twee partijen gaan bij de parlementsverkiezingen van volgend jaar niet meer samen naar de kiezer. Dat is een gevolg van de toetreding van Jean-Marie Dedecker tot de N-VA.
De komst van Jean-Marie Dedecker blijkt voor CD&V een brug te ver.

Gisteravond stelde de N-VA CD&V voor een voldongen feit. Zonder de CD&V-top te raadplegen, haalde de N-VA Dedecker binnen. Dat viel zeer slecht bij CD&V.
(foto Belga) Er kwam topoverleg tussen de partijen. De christendemocratische parlementsleden wilden niet op één lijst met Dedecker, omdat hij ideologisch te ver van hen afstaat.

De N-VA wou niet op die eis ingaan en gaat nu alleen door met Dedecker. Volgens de peilingen staat de N-VA sterk genoeg om alleen door te gaan, want de partij zou goed zijn voor voor vijf tot tien procent van de stemmen, zeker nu de partij Dedecker binnengehaald heeft.

De samenwerking tussen CD&V en de Nieuw-Vlaamse Alliantie werd aangekondigd in februari 2004. Voorzitters Yves Leterme en Geert Bourgeois waren de hoofdrolspelers.

Samen werden ze bij de Vlaamse parlementsverkiezingen een paar maanden later de belangrijkste politieke groep in de Vlaamse regering, met Leterme als minister-president en Bourgeois als minister.

Maar het kartel houdt dus op te bestaan, omdat ex-VLD'er Jean-Marie Dedecker voor CD&V onaanvaardbaar is.De gemaakte afspraken op Vlaams en gemeentelijk niveau zal CD&V wel nakomen maar samen naar de federale verkiezingen gaan volgend jaar, zit er dus niet meer in.

Volgens mij maakt CD&V hier een kapitale fout, doordat zij hun belangrijkste troef om paars te breken bij de komende parlementsverkiezingen aan de kant zetten. De komst van De Decker vind ik goed en niet goed. Op persoonlijk vlak heb ik er niks op tegen, hij is een harde werker met voldoende dossierkennis. Maar het ultraliberale denken is niet aan mij besteed. Ik ben eerder voorstander van een neo-Keynsiaans beleid, met inmenging van de overheid i.p.v een vrije markteconomie. Dusja, ik heb hier een dubbelgevoel bij.

Wou hier ook net een topic over openen.

Volgens De Decker komen zijn punten voor 90% overeen met die van N-VA, dus hebben zowel hij als de N-VA een goeie keuze gemaakt imo.
Jammer dat de CD&V zo reageert en een kartel dat al bijna 3 jaar een succes is, zomaar opblaast. :(

• Topic Starter Topic Starter
Wou hier ook net een topic over openen.

Volgens De Decker komen zijn punten voor 90% overeen met die van N-VA, dus hebben zowel hij als de N-VA een goeie keuze gemaakt imo.
Jammer dat de CD&V zo reageert en een kartel dat al bijna 3 jaar een succes is, zomaar opblaast. :(

Op Federaal en Vlaams niveau is dit inderdaad een jammere zaak. Het wegvallen van het Vlaams Kartel op gemeentelijk niveau vind ik goed. Ik ben dit jaar opgekomen op een onafhankelijke N-VA lijst, en hebben er veel meer uit kunnen halen, dan in gemeenten waar er CD&V-N-VA lijsten waren. Toen werden enkel de restpostjes verdeeld aan de N-VA politici. Maarja, dit is natuurlijk een politiek gekleurde mening die ik heb.

Ik vind het heel erg goed dat Dedecker terug een partij heeft. Volgend jaar zal de N-VA mijn stem zeker hebben! Voor de VLD zal ik de eerstkomende tien jaar niet meer stemmen. Schandalig wat dat voor een linkse partij is geworden.
Ik weet niet of het van de CD&V wel zo een goede zet is om uit het kartel te stappen. Zij hadden een hoop kiezers die zich erg Vlaams voelden, maar niet zo verzuurd om te stemmen voor het VB. Of die kiezers nu blijven bij de CD&V of de N-VA blijft maar de vraag.
Voor de VLD zal ik de eerstkomende tien jaar niet meer stemmen. Schandalig wat dat voor een linkse partij is geworden.

Even tegen de TS: principieel ben ik tegen inmenging van de overheid in het marktgebeuren. Maar in praktijk vind ik het niet meer dan normaal dat de allerzwaksten onder ons geholpen worden en dat de rijken een deel (wel maar een klein deel) afstaan uit solidariteit.

Even tegen de TS: principieel ben ik tegen inmenging van de overheid in het marktgebeuren. Maar in praktijk vind ik het niet meer dan normaal dat de allerzwaksten onder ons geholpen worden en dat de rijken een deel (wel maar een klein deel) afstaan uit solidariteit.

idd, heb je gelijk in, maar daar doel ik niet echt op. Met overheid bedoel ik onderandere de monetaire overheid, wat voor Europa de 'ECB' is. Deze interveniëert zo goed als niet, wat ik een jammere zaak vind (cfr: de hoge koers van dollar maakte het exporteren van Europa moeilijk, ik vind dat er toen moest ingegrepen worden en de euro gedevalueerd moest worden )

Ok, nu ga ik iets proberen toe te passen dat ik woensdag in de les heb gezien. Mijn economische opleiding staat nog maar in zijn kinderschoenen, dus schiet mij niet neer als ik het fout heb:).

Bij het IS-LM model, met op de X-as het Nationaal product en de Y-as de intrestvoet, is er maar 1 ding dat je als ECB kan doen om de euro te laten zakken in waarde en dat is de hoeveelheid geld in omloop laten toenemen. ( of het BNP laten stijgen, maar daar heeft ze minder invloed op:))
Dus dat is wat jij nu voorstelt?

Ok, nu ga ik iets proberen toe te passen dat ik woensdag in de les heb gezien. Mijn economische opleiding staat nog maar in zijn kinderschoenen, dus schiet mij niet neer als ik het fout heb:).

Bij het IS-LM model, met op de X-as het Nationaal product en de Y-as de intrestvoet, is er maar 1 ding dat je als ECB kan doen om de euro te laten zakken in waarde en dat is de hoeveelheid geld in omloop laten toenemen. ( of het BNP laten stijgen, maar daar heeft ze minder invloed op:))

Dat heb je correct gezien. Toevallig het rode boek 'inleiding tot de economie' van berlage en de coster' dat je gebruikt ?

Dat heb je correct gezien. Toevallig het rode boek 'inleiding tot de economie' van berlage en de coster' dat je gebruikt ?

Het is ondertussen een groen boek geworden:). Ik vind het wel heel interessante materie en het wordt ook op een boeiende manier gegeven.
Wat is jouw opleiding?

Op Federaal en Vlaams niveau is dit inderdaad een jammere zaak. Het wegvallen van het Vlaams Kartel op gemeentelijk niveau vind ik goed. Ik ben dit jaar opgekomen op een onafhankelijke N-VA lijst, en hebben er veel meer uit kunnen halen, dan in gemeenten waar er CD&V-N-VA lijsten waren. Toen werden enkel de restpostjes verdeeld aan de N-VA politici. Maarja, dit is natuurlijk een politiek gekleurde mening die ik heb.
Zou op gemeentelijk niveau idd gesplitst moeten blijven. Dacht eerst dat het een goeie zaak kon zijn, maar hier heeft niemand van N-VA een zetel gehaald. :mad:

Handelswetenschappen - Bachelor 3 - Lessius - Antwerpen

De Jouwe ?

Ik zit in mijn 1ste Bach HIR in Leuven. Binnenkort examens, hopelijk lukt het een beetje. Maar ik ga eens slapen. Morgen weer om 9u naar de les:).
Het was een leuke babbel;).

Zou op gemeentelijk niveau idd gesplitst moeten blijven. Dacht eerst dat het een goeie zaak kon zijn, maar hier heeft niemand van N-VA een zetel gehaald. :mad:

Bij mij, In Sint-Gillis-Waas één zetel kunnen behalen. Dit is vergeleken met meeste gemeenten waar de N-Va in een kartel opkwam, een goede uitslag. Als je uiteindelijk de verkiezingen van oktober bekijkt, dan kom ik tot de vaststelling dat de stemmenwinst voor CD&V, bereikt werd door de samenwerking met N-VA. ik vrees dat paars volgend jaar niet gebroken wordt, door deze strategische misstap van CD&V :(

Vrees er ook voor. :(
Hopelijk wint CD&V toch, kan N-VA als zelfstandige partij eventueel mee-regeren , zou ik wel graag zien.

PS: Sint-Gillis-Waas, da's dichtbij. Groeten vanuit Zele. :D

Volgens politologen kunnen zowel CD&V als NVA zelfstandig door als partijen, ze hebben elkaar 'niet meer nodig'. Alleen zou NVA nu niets meer te zeggen hebben in de federale regering en zitten ze dan waarschijnlijk net als VB machteloos in de oppositie. Als dat het geval is vrees ik dat er federaal weer weinig gaat veranderen ten gunste van Vlaanderen...

Maw, ik vond de keuze van de NVA om Dedecker erbij te nemen niet echt verstandig.

Met de keuze op zich was niks mis mee, als z'n punten voor 90% overeenkomen met die van N-VA...
Again: de N-VA had het vroeger moeten zeggen, en de CD&V had 2x moeten nadenken voor ze uitspraken ging doen.

"Als dat het geval is vrees ik dat er federaal weer weinig gaat veranderen ten gunste van Vlaanderen..."
We're doomed. :(

domme actie. CD&V dankte zijn vlaamsgezinde karakter net aan de samenwerking met NVA en wist zo afhakende VLDstemmers, die normaal gezien richting VB gingen, voor zich te strikken.

Leterme gaat dus oftewel nog een paar keer op Di Rupo zijn tenen staan of hij verliest z'n kiezers...

Laatstejaars HIR, int. zakenwezen hier. Wacht maar eerst even op de cursus internationale economie I en II, want je praat hier over een landenblok waarbinnen de verschillende economieën anders werken. Wat goed is voor het ene land is niet noodzakelijk goed voor het andere...

Laatstejaars HIR, int. zakenwezen hier. Wacht maar eerst even op de cursus internationale economie I en II, want je praat hier over een landenblok waarbinnen de verschillende economieën anders werken. Wat goed is voor het ene land is niet noodzakelijk goed voor het andere...

Er wordt natuurlijk voor de eenvoudigheid wel een bepaald aantal assumpties gemaakt:

2 landen
2 producten
gelijke economiën
.....

= Vereenvoudigd IS-LM model

Leterme gaat dus oftewel nog een paar keer op Di Rupo zijn tenen staan of hij verliest z'n kiezers...
Het lijkt wel of Vlaamse partijen zijn te laf om iets aan die Waalse arrogantie te doen. Heel die PS moet eens zwaar onder druk gezet worden, anders veranderd er toch nooit iets. Staatshervorming over de hele lijn zeg ik.

Het lijkt wel of Vlaamse partijen zijn te laf om iets aan die Waalse arrogantie te doen. Heel die PS moet eens zwaar onder druk gezet worden, anders veranderd er toch nooit iets. Staatshervorming over de hele lijn zeg ik.

volledig mee eens. Ze incasseren jaarlijks dik uit vlaamse kas en het enige wat we er voor terugkrijgen is een Non! op ieder voorstel tot hervorming.

Opzouten Di Rupo...

Terug
Naar boven