XXL Nutrition

Concerta/medikinet/ritalin

Na het nog een keer goed gelezen te hebben moet ik je hier nog een keer quoten.

Als je ADHD afdoet als " een beetje storm in je hoofd" dan heb je of geen of een lichte vorm van ADHD.
Denk dat je met zo een uitspraak een hoop mensen waarvan hun hele school, jeugd en relaties en omgang met autoriteiten in de soep lopen doordat ze dus geen rust kennen tekort doet.
dan komen daar vaak drank en drugs bij kijken omdat deze ontdekt worden in het uitgaansleven alleen vallen deze heel anders bij de ADHDer als bij de persoon zonder ADHD.
Voor de ADHDer is coke of drank ontspanning op bestelling en daar kom je dus uit bij zelfmedicatie.

Als je het erg hebt is het niet slechts een beetje storm in je hoofd het zal je hele levensloop bepalen en pas als je er achter komt dat je het hebt en hoe het in elkaar zit is er vaak al teveel schade.
Misschien ben jij manisch depressief of gewoon een moeilijk typetje maar echt ADHD, ik twijfel door de uitspraken die je doet.

Agree.
Als gediagnosticeerd ADHD'er vind ik 'een beetje storm' inderdaad een understatement, als ik het al op dergelijk plastische wijze moest uitdrukken zou ik het eerder als een niet aflatende orkaan willen omschrijven van een sterkte die Beaufort's schaal ontstijgt.
Ik doe het nu ook al een aantal jaren zonder medicatie maar heb er nog elke dag moeite mee, het 'alternatieve' traject (coke, speed en dergelijke hobbyfarmaceutica) heb ik ook doorlopen net als Sjors ook zonder blijvend positief resultaat.
Dat zij een methodiek heeft gevonden die werkt voor haar vind ik super, ik vind het alleen te kort door de bocht om te beweren dat elke ADHD'er zichzelf op die manier zou kunnen 'genezen'.
Zoals hierboven ergens al gezegd zijn er gradaties in deze en een universeel geneesmiddel of geneeswijze/behandelmethode is er eigenlijk niet zover ik dat kan beoordelen, van de bestaande medicijnen ken ik alleen ritalin en dat was voor mij een goede tijdelijke symptoombestrijder met teveel negatieve bijwerkingen op langere termijn, concerta kan ik niet over oordelen.

OT: Probeer een gulden middenweg te vinden wat je dosering betreft en theoretisch maakt het niet uit wanneer je eet als je maar dagelijks aan je kalorieen komt.
Succes.

Hoi,

Zelf ruim een jaar geleden de stempel add gekregen en meteen meds gekregen, inmiddels aan het afbouwen, hoewel het op werk vaak wel wenselijk is om meds te nemen.
Gaan sporten met de filosofie mijn ei kwijt te kunnen en beter te slapen, want das altijd een puntje geweest.
Merk nu na ruim twee maanden dat sporten wel degelijk rust geeft.

M

Agree.
Als gediagnosticeerd ADHD'er vind ik 'een beetje storm' inderdaad een understatement, als ik het al op dergelijk plastische wijze moest uitdrukken zou ik het eerder als een niet aflatende orkaan willen omschrijven van een sterkte die Beaufort's schaal ontstijgt.
Ik doe het nu ook al een aantal jaren zonder medicatie maar heb er nog elke dag moeite mee, het 'alternatieve' traject (coke, speed en dergelijke hobbyfarmaceutica) heb ik ook doorlopen net als Sjors ook zonder blijvend positief resultaat.
Dat zij een methodiek heeft gevonden die werkt voor haar vind ik super, ik vind het alleen te kort door de bocht om te beweren dat elke ADHD'er zichzelf op die manier zou kunnen 'genezen'.
Zoals hierboven ergens al gezegd zijn er gradaties in deze en een universeel geneesmiddel of geneeswijze/behandelmethode is er eigenlijk niet zover ik dat kan beoordelen, van de bestaande medicijnen ken ik alleen ritalin en dat was voor mij een goede tijdelijke symptoombestrijder met teveel negatieve bijwerkingen op langere termijn, concerta kan ik niet over oordelen.

OT: Probeer een gulden middenweg te vinden wat je dosering betreft en theoretisch maakt het niet uit wanneer je eet als je maar dagelijks aan je kalorieen komt.
Succes.

Dat is ook niet wat ik heb gezegd.
Ik heb gezegd dat ik het volpompen van mensen met onaangepast gedrag met medicatie onzinnig vind en pas acceptabel als alle andere opties vruchteloos zijn gebleken.
ADHD is een supervage diagnose. Of het is een ontwikkelingsstoornis, of iemand kan het gedrag gaan vertonen na trauma of drugsgebruik, of er is helemaal geen sprake van ADHD maar er zit een heel andere neurologische ziekte onder. Dan zijn er ook nog eens een stuk of 3 soorten

Het idee dat dit hanteerbaar gehouden moet worden met amfetaminen is natuurlijk waanzin. Het brein is redelijk adaptief en prima in staat om nieuwe paden aan te leggen wat gedrag betreft.
(in mijn geval was er een combinatie diagnose ASS-ADHD overigens).

ADHD heeft ook zijn leuke kanten ( vaardigheden ), wegen die dan niet meer op tegen de slechte?
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar die overdreven berusting en bijna fatalistische acceptatie van 'ziek' zijn vind ik griezelig.

Mensen zijn zo gek nog niet.

Agree.

Succes.

Dit!!
Ik heb er ook nog elke dag moeite mee al heb ik mijn goede en mij slechte dagen.
De Hyperactiviteit is gelukkig een stuk minder dan vroeger maar blijft aanwezig.
In me jongere jaren ben ik nuchter of met een paar drankjes op ben ik diverse malen al cafe's uitgezet omdat ik zo hyper was.
Kwamen ze naar me toe: Ja cokegebruik willen we hier niet hebben dat doe je maar ergens anders :roflol:
Ze moesten eens weten wat er zou gebeuren als ik een lijntje neem, wat een relaxte gast zouden ze me dan gevonden hebben.
Maar omdat coke te lekker was ben ik er na een tijdje resoluut mee gestopt, net als xtc.
de drank bleef erin helaas en dat werd een gevecht.
Straight is echt hardcore en afzien maar doe het al een tijdje en dit omdat ik al heel wat jaren voor mijn zoon moet zorgen die inmiddels 13 is.

Maar die gedachten storm raak je niet kwijt, Net ben ik lekker aan het trainen in de sportschool en dat kost me elke keer zoveel moeite want de gedachten razen door me kop van de hak op de tak, pff geen zin eigenlijk, muziek heb ik op oortjes in maar toch.
Met een maatje trainen is wel beter want dan kan ik beetje lullen de hele tijd tussen de setjes door maar ja daar wordt een "normaal"iemand ook weer moe van.
Anyway, I'm ****ed.
Yep net als jou Marcel ken ik alleen Ritalin en ook die bijwerkingen geen zin meer in.
Concerta heb ik ook nooit geprobeerd.

---------- Post toegevoegd 21 April 2013 om 12:29 ----------

Ik heb gezegd dat ik het volpompen van mensen met onaangepast gedrag met medicatie onzinnig vind en pas acceptabel als alle andere opties vruchteloos zijn gebleken.
ADHD is een supervage diagnose. Of het is een ontwikkelingsstoornis, of iemand kan het gedrag gaan vertonen na trauma of drugsgebruik, of er is helemaal geen sprake van ADHD maar er zit een heel andere neurologische ziekte onder. Dan zijn er ook nog eens een stuk of 3 soorten

Het idee dat dit hanteerbaar gehouden moet worden met amfetaminen is natuurlijk waanzin. Het brein is redelijk adaptief en prima in staat om nieuwe paden aan te leggen wat gedrag betreft.

ADHD heeft ook zijn leuke kanten ( vaardigheden ), wegen die dan niet meer op tegen de slechte?
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar die overdreven berusting en bijna fatalistische acceptatie van 'ziek' zijn vind ik griezelig.

Now you make sense, hier ben ik het weer helemaal mee eens.
Vooral het laatste stukje, het heeft ook zijn mooie kanten inderdaad, intens kunnen genieten van simpele dingen of gebeurtenissen, alles veel sneller waarnemen en opslaan als het je aandacht heeft omdat het je interseert en je je echt kan focussen.

Agree.

Succes.

Goed stukje. Ben er idd van overtuigd dat het in gradaties komt. Ikzelf heb een lichte vorm, en heb een maatje gehad die wat ze vroeger 'mbd' noemden en later toen het etiket adhd ontwikkeld werd hierop is gediagnostiseerd. Moet er wel bij zeggen dat ook hij later met medicijnen gestopt schijnt te zijn, ook op eigen initiatief.

Mag best wat meer aandacht naar het psychologische aspect van dit soort aandoeningen gaan ipv het volledig te richten op medicatie. Imo iets te veel koren op de molen voor de farmaceutische industrie.

O ja, ook wij hebben het zelfmedicatie traject doorlopen. Mijn liefde voor uppers bestaat nog steeds alleen beperk het nu tot een paar feestjes per jaar :D

Hallo,

Dit is trouwens mijn 1e post op dit forum :)

Ik slik al een tijdje medicijnen voor ADHD en het is algemeen bekend dat deze je eetlust onderdrukken.
Ik train een jaar of 3 (ben 20 jaren oud) en ben 1,97m en weeg 78,7 kg. probeer heel erg aan te komen (vooral mijn enkels en onderbenen willen maar niet dikker worden) maarja soms zit er een dag bij dat ik dus door die medicijnen letterlijk genoeg heb aan 1 tosti, beetje brinta en een eitje in de morgen (rond 8:00). smiddags met moeite kwark met havermout en noten (rond 13-14:00) en dan avond eten mwah ook niet echt om trots op te zijn en dan als ze uitgewerkt zijn (uurtje of 22:00-24:00) eet ik voor 4 me nog ff klem voor het slapen gaan. Volgens mij is dit niet echt heel erg goed.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en door persoonlijke reden niet kunnen stoppen met medicijnen maar wel iets gevonden hebben om toch wel te eten? En dus niet af te vallen!

Groet,

Erik.
Ik moet zeggen dat het bij mij juist andersom werkte :p

ik slikte dan wel concerta en ritalin maar kwam juist ernorm veel aan... ( het kan namelijk 2 kanten op vallen ;) )

ik ben er zelf mee gestopt ( de medicatie ) want ik werd er beetje heel erg naar van ( voelde me niet meer als mezelf... ik slikte het btw 10 jaar )

ik kan je helaas geen advies geven behalve toch echt proberen meer te eten... en probeer anders te eten ( bv ontbijt en dan halverwege je kom pap je ritalin erin stoppen voordat het begint te werken en je eetlust begint te onderdrukken heb je igg wat binen ;) ) en probeer hetzelfde trucje rond het middaguur wie weet werkt het voor jou :)

---------- Post toegevoegd 21 April 2013 om 13:51 ----------

Agree.

Succes.
knowthatfeel jpg brah...

alleen moet zeggen dat je wat voor mij werkte is gewoon een manier vinden die voor mij aanslaat ( met het omgaan van ) en ben ook dokters alles afgelopen en de beste heren zullen vast hun best hebben gedaan maar het sloeg njet echt aan ( voelde me in eerste instantie best een freak want WOW je had ADHD! en al die dokters dan langs om te kijken wat er "mis" was ) uiteindelijk heb ik het zelf beetje ( njet altijd :rolleyes::o:p ) onder controle gekregen maar helaas zit er geen instructieboekje bij...

ben trouwerns wel benieuwd wat jullie "ADHD-trekjes" zijn :P

mijne :

- Moeite met impulsiviteit ( ik doe eerst en dan denken :o:rolleyes: )
-ik heb het aandachtsvermogen van een walnoot
- Soms hyper ( mits ik nie in hogere sferen verkeer anders gewoon hyper )

---------- Post toegevoegd 21 April 2013 om 13:52 ----------

Goed stukje. Ben er idd van overtuigd dat het in gradaties komt. Ikzelf heb een lichte vorm, en heb een maatje gehad die wat ze vroeger 'mbd' noemden en later toen het etiket adhd ontwikkeld werd hierop is gediagnostiseerd. Moet er wel bij zeggen dat ook hij later met medicijnen gestopt schijnt te zijn, ook op eigen initiatief.

Mag best wat meer aandacht naar het psychologische aspect van dit soort aandoeningen gaan ipv het volledig te richten op medicatie. Imo iets te veel koren op de molen voor de farmaceutische industrie.

O ja, ook wij hebben het zelfmedicatie traject doorlopen. Mijn liefde voor uppers bestaat nog steeds alleen beperk het nu tot een paar feestjes per jaar :D
Wow mijn visie!

Laatst bewerkt:
Mijne:
- Concentratieproblemen / geen focus;
- Heel veel gedachtes;
- Kotertermijn geheugen is niks.

Dat ADHD alleen als 'storm in je hoofd' bestempeld wordt, klopt natuurlijk niet. Het is meer dan dat. Was dat maar waar. Dat scheelt me weer narigheid.
En je kunt ADHD niet genezen. Je kunt het hooguit verbeteren.

Heb trouwens ook van alles geprobeerd van medicijnen tot mezelf trucjes aanleren maar dat hielp maar tijdelijk, of nauwelijks dan wel veel bijwerkingen van medicijnen en het is erger geworden dan toen ik jong was i.p.v. dat het nu beter gaat. ???
Kortom, I am ****ed for life.

Laatst bewerkt:

Excuus dan heb ik weer eens te snel gereageerd en niet goed gelezen, heb ik wel vaker.
Uiteraard ben ik met je eens dat het klakkeloos voorschrijven van wat voor medicatie dan ook zonder grondige diagnose not done is.
Supervaag zou ik het niet willen noemen wel denk ik dat het begrip te breed geinterpreteerd wordt, heeft er misschien ook mee te maken dat (huis)artsen gemakshalve afwijkend gedrag onder deze noemer schuiven wellicht ook omdat ze in feite geen flauw idee hebben wat de patient dan wel mankeert.
Naja in mijn geval hielp ritalin wel, de orkaan in m'n hoofd nam af tot een stevige bries met af en toe wat felle windstoten om maar bij de beeldspraak te blijven.
Helaas zat ik na een bepaalde tijd op zo'n achterlijk hoge dosering dat het middel erger werd dan de kwaal, extreme stemmingswisselingen, extreem hyperen etc. dan weer een paar weken stoppen en dan begon het weer van voor af aan.
Ik beschouw het overigens niet als een ziekte maar eerder als een eigenschap (noch negatief, noch positief) klinkt misschien een beetje vaag maar ik zou niet weten hoe beter te omschrijven...in ieder geval ben ik redelijk content met mezelf atm.
Dat ik een superlieve en vooral begripvolle partner heb die me accepteert zoals ik ben met al m'n eigenaardigheden helpt natuurlijk ook.

Dit!!
Ik heb er ook nog elke dag moeite mee al heb ik mijn goede en mij slechte dagen.
De Hyperactiviteit is gelukkig een stuk minder dan vroeger maar blijft aanwezig.
In me jongere jaren ben ik nuchter of met een paar drankjes op ben ik diverse malen al cafe's uitgezet omdat ik zo hyper was.
Kwamen ze naar me toe: Ja cokegebruik willen we hier niet hebben dat doe je maar ergens anders :roflol:
Ze moesten eens weten wat er zou gebeuren als ik een lijntje neem, wat een relaxte gast zouden ze me dan gevonden hebben.
Maar omdat coke te lekker was ben ik er na een tijdje resoluut mee gestopt, net als xtc.
de drank bleef erin helaas en dat werd een gevecht.
Straight is echt hardcore en afzien maar doe het al een tijdje en dit omdat ik al heel wat jaren voor mijn zoon moet zorgen die inmiddels 13 is.

Maar die gedachten storm raak je niet kwijt, Net ben ik lekker aan het trainen in de sportschool en dat kost me elke keer zoveel moeite want de gedachten razen door me kop van de hak op de tak, pff geen zin eigenlijk, muziek heb ik op oortjes in maar toch.
Met een maatje trainen is wel beter want dan kan ik beetje lullen de hele tijd tussen de setjes door maar ja daar wordt een "normaal"iemand ook weer moe van.
Anyway, I'm ****ed.
Yep net als jou Marcel ken ik alleen Ritalin en ook die bijwerkingen geen zin meer in.
Concerta heb ik ook nooit geprobeerd.

Zo herkenbaar!
Trainen doe ik het liefst alleen, ik laat m'n gedachten helemaal gaan en probeer niet te sturen of me in te houden ik zit dan in m'n eigen universumpje.Dat levert soms wel akward situaties op als ik plotseling in de lach schiet of iets uitroep, mensen kijken me dan aan van wtf?Lol.
De lichamelijke hyperactiviteit -om het maar even zo te noemen- is met de jaren wel afgenomen, ik kan tegenwoordig redelijk stil blijven zitten zelfs zonder te wiebelen of andere irritante tic achtige bewegingen te maken hahaha.

Lang geleden toen de term ADHD nog niet bestond was je gewoon een 'hyperactief kind' of zoals m'n opa zei een strontvervelend jong.
Vraag me weleens af hoe men daar vroeger mee omging btw.
Op eigen initiatief stoppen met medicatie gaat niet altijd goed trouwens.

Ik moet zeggen dat het bij mij juist andersom werkte :p

ik slikte dan wel concerta en ritalin maar kwam juist ernorm veel aan... ( het kan namelijk 2 kanten op vallen ;) )

ik ben er zelf mee gestopt ( de medicatie ) want ik werd er beetje heel erg naar van ( voelde me niet meer als mezelf... ik slikte het btw 10 jaar )

ik kan je helaas geen advies geven behalve toch echt proberen meer te eten... en probeer anders te eten ( bv ontbijt en dan halverwege je kom pap je ritalin erin stoppen voordat het begint te werken en je eetlust begint te onderdrukken heb je igg wat binen ;) ) en probeer hetzelfde trucje rond het middaguur wie weet werkt het voor jou :)

---------- Post toegevoegd 21 April 2013 om 13:51 ----------

knowthatfeel jpg brah...

alleen moet zeggen dat je wat voor mij werkte is gewoon een manier vinden die voor mij aanslaat ( met het omgaan van ) en ben ook dokters alles afgelopen en de beste heren zullen vast hun best hebben gedaan maar het sloeg njet echt aan ( voelde me in eerste instantie best een freak want WOW je had ADHD! en al die dokters dan langs om te kijken wat er "mis" was ) uiteindelijk heb ik het zelf beetje ( njet altijd :rolleyes::o:p ) onder controle gekregen maar helaas zit er geen instructieboekje bij...

ben trouwerns wel benieuwd wat jullie "ADHD-trekjes" zijn :P

mijne :

- Moeite met impulsiviteit ( ik doe eerst en dan denken :o:rolleyes: )
-ik heb het aandachtsvermogen van een walnoot
- Soms hyper ( mits ik nie in hogere sferen verkeer anders gewoon hyper )

---------- Post toegevoegd 21 April 2013 om 13:52 ----------

Wow mijn visie!

Wat is nou het verschil tussen concerta en ritalin?Ben ik wel benieuwd naar.
Mijn trekjes:

-eerst doen/zeggen dan pas denken (hoewel ik dat redelijk onder controle heb gekregen)
-het kost me ontzettend veel energie om mezelf te dwingen aandachtig te blijven tijdens conversatie
-hak op de tak
-altijd alles kwijt, van huissleutel tot vergeten waar ik geparkeerd heb
-supersnel afgeleid
-ongeduldig, wat ik in m'n hoofd heb moet ook liefst gelijk gebeuren met als gevolg dat ik met 6 verschillende dingen tegelijk bezig ben en overal een puinhoop van maak.
Zo zijn er nog wel een miljoen dingen, als ik stress heb wordt het alleen maar erger.:o

Mijne:
- Concentratieproblemen / geen focus;
- Heel veel gedachtes;
- Kotertermijn geheugen is niks.

Dat ADHD alleen als 'storm in je hoofd' bestempeld wordt, klopt natuurlijk niet. Het is meer dan dat. Was dat maar waar. Dat scheelt me weer narigheid.
En je kunt ADHD niet genezen. Je kunt het hooguit verbeteren.

Heb trouwens ook van alles geprobeerd van medicijnen tot mezelf trucjes aanleren maar dat hielp maar tijdelijk, of nauwelijks dan wel veel bijwerkingen van medicijnen en het is erger geworden dan toen ik jong was i.p.v. dat het nu beter gaat. ???
Kortom, I am ****ed for life.

Verbeteren als in ermee om leren gaan bedoel je?
Het truukje met de routines heeft bij mij wel een tijdje gewerkt, punt is alleen dat je je er dan ook aan moet houden en daar ging het uiteindelijk weer fout natuurlijk.

Sinds ik ADHD heb...

Lang geleden toen de term ADHD nog niet bestond was je gewoon een 'hyperactief kind' of zoals m'n opa zei een strontvervelend jong.
Vraag me weleens af hoe men daar vroeger mee omging btw.

Vroeger was er veel meer structuur in het dagelijks leven dan nu. Ook waren er minder prikkelingen natuurlijk.

Je moet je bedenken dat men vroeger als kind een vrij rigide dagprogramma had:
zelfde tijd opstaan en naar bed, zelfde tijd school, weinig afleidingen.
Rust, reinheid en regelmaat was iets waar men tot vlak na de oorlog een hoofdzaak van maakte.

Tegenwoordig heeft men elke dag een ander schema, is er tv/uitgaan/drugs/drank/internet en is bijna niemand meer echt regelmatig of gestructureerd.
Om die reden 'lijkt' het alsof ADHD iets nieuws is, of dat er tegenwoordig meer lijers zijn. Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat mensen er nu sneller 'last' van hebben.

Als je een adhd-er van nu een paar maanden naar een boedhistische tempel stuurt voor wat orde en regelmaat, dan zal ie ook relatief weinig 'last' hebben van zijn stoornis.
Probleem is dat dat niet haalbaar is natuurlijk.

Terug
Naar boven