XXL Nutrition

controle kwijt over je eigen identiteit

TPH1976

Competitive Bodybuilder
Waardering
147
http://weblogs.nrc.nl/weblog/uitspraak/2009/06/11/een-nieuw-paspoort-met-vingerafdrukken/

Vanaf vandaag hebben wij definitief het recht verloren om controle uit te oefenen over onze eigen identiteit. Het zogenaamde grondbeginsel dat privacy alleen mag worden geschonden bij gerechtvaardigd en gerede vermoedens van schuld is van de baan.

Onze biometrische gegevens worden in databases opgeslagen en zijn toegankelijk voor jan en alleman zonder dat wij daar inspraak of inzicht in hebben.

Op dit moment gaat het om vingerafdrukken, maar binnenkort of irisscans, DNA gevens, lichaams stoffen, spraak modules etc. en zoals de NSA graag wil...ook op elk moment te updaten via sateliet.

Wie we zijn, waar we heen gaan en wat we op een gegeven moment doen zijn onze eigen zaak.er is geen enkele grond om die rechten die wij hebben af te geven en over te dragen (onvrijwillig) aan een overheid.

Hoever mag een overheid gaan voordat het gelegitimeerd is om je als burger te beschermen met elke methode noodzakelijk tegen deze dictatuur?

• Topic Starter Topic Starter
[Link niet meer beschikbaar]

Het is zover. Het lijkt erop dat de overheid omvangrijke digitale profielen van IEDEREEN gaat aanleggen, gewoon omdat het kan. Ten minste, dat is wat we opmaken uit de verklaring van minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. Hij zei vandaag dat hij "met digitale technieken de mogelijkheid wil hebben om bestanden te doorzoeken. De profielen kunnen dan worden vergeleken met personen die een strafblad hebben.". Dat houdt in dat iedereen vanaf nu in principe verdacht is. Het lijkt er op dat Ernst vluchtgegevens, bankgegevens en internetgegevens met elkaar wil combineren. Hij wil daderprofielen aanleggen en die vergelijken met normale burgers. Dat is superhandig want ambtenaren krijgen vervolgens een mailtje, of sms-alarm als een burger iets doet wat mogelijk niet door de beugel kan. Het zinnetje: 'De profielen kunnen dan worden vergeleken met personen die een strafblad hebben.' lijkt in te houden dat iedereen die een aantal overeenkomsten vertoont met een crimineel binnenkort mannen in grijze goedkope pakken aan de deur kan verwachten. Dus als blijkt dat criminelen op hyves zitten en naar Italië reizen, andere mensen die dit doen, ook wel crimineel zullen zijn. Verder wil Ballin dat ambtenaren automatische alerts krijgen als een pedo bijvoorbeeld naar een pedoland afreist. Klinkt prima, maar dit systeem gaat natuurlijk voor alles en iedereen ingesteld worden. Het goede nieuws? Gelukkig maakt de politie nooit fouten. We gaan echt niet gemonitorred worden door laagopgeleide rancuneuze ambtenaren. We kunnen de overheid vertrouwen, het zijn tenslotte de experts. Ze weten het beste wat goed voor ons is. Ernst leg eens uit, engerd. We zitten er ver naast toch... toch?

Nu nog een chip en dan hebben we bijna alles gehad.

Paniekzaaierij en zwaar overtrokken.

Leg uit...want met een woord heb je natuurlijk nog niet verklaard waarom jij van mening bent dat het dan paniekzaaierij is.

Deze databank wordt toegankelijk voor politie, justitie en de gemeentelijke administratie.

Zoals met alles wordt de toepassing in de toekomst vanzelfsprekend uitgebreid.

Naast de OV-chip (meten wie hoe vaak waar naar toe gaat), het rekeningrijden (observatie van het gaan en staan met privee vervoer), de meetkastjes voor electriciteitsgebruik (die middels simpele logoritmische software kunnen meten welk apparaat hoe vaak wordt ingeschakeld) en de huidige praktijken op communicatievlak is dit dus de zoveelste inbreuk op de privacy.

Dat is dan naast het feit dat we tegenwoordig ook ten alle tijden zonder enige vorm van verdenking gefoulleerd kunnen worden.

Sms-jes, emails en telefoongesprekken worden nu al geregistreerd en opgeslagen en intenetbezoek inclusief de adressen worden vastgelegd.

Om even aan te geven hoe ver dat gaat: in Noord-Branbant gaan ze binnenkosrt van start met een nieuwe technologie om files te meten. Zij gaan gebruik maken van apparatuur die meet hoeveel mobiele telefoons er op een bepaald wegvak staan.

Daarnaast zijn camera's in winkelcentra en uitgaansgebieden natuurlijk al weer algemeen geaccepteerd. signant detail is dat de laatste generatie ervan gaat lolpen bij "verdacht" gedrag...en wat is precies verdacht gedrag?

Dit alles zogenaamd in het kader van veiligheid en terrorisme bestrijding. Leuke motivatie, maar het lijkt er inmiddels op dat alles moet wijken voor een beetje veiligheids illusie. en eerlijk gezegd ben ik het compleet eens met Benjamin Franklin die ooit stelde: "een volk dat een beetje vrijheid opoffert voor een beetje veiligheid; verdient en krijgt geen van beide." (parafrasering)

Wat we eerszt alleen voor mogelijkhielden en zelfs met walging toekenden aan dictatoriale regimes in Oost-Europa en de USSR (bijvoorbeeld de Stassi ging hier heel ver in met zelfs een archief voor lichaamsgeur) en stevig werd gebruikt in allerlei propaganda van de overheid is nu praktijk in onze "geweldige" democratieeen die vrijheid zo belangrijk vinden.

Zogenaamd is dit alles in ons aller belang. Maar van hier naar complete 24/7 digitaal toezicht over elke burger in de EU/Nederland of VS ligt niet heel erg ver meer van ons vandaan. Het koppelen van verschillende databases is heel eenvoudig en kan zo geregeld worden. Bijvoorbeeld met het electronisch patienten dossier.

Dat dit geen paniekzaaierij is is evident. Tien, vijftien jaar geleden was een invoering van zo'n centrale databank nog ondenkbaar. Tegenwoordig is het dus al praktijk. In de VS wordt deze databank breder in gebruik genomen en onrealistisch dat dit in de toekomst gaat gebeuren in Nederland is dat zeker niet.

Naast "gelegitimeerd" gebruik is het ook verstandig te kijken naar de risico's van illigale toegang tot zo'n database. Kijk naar de creditcardgegevens en andere zogenaamd beveiligde databases, en zelfs staatsgeheime informatie die met enige regelmaat gewoon op straat komt te liggen. En dan moet je je bedenken dat biometrische gegevens nu niet versleuteld worden opgeslagen...kortom...toegankelijker kan bijna niet want je hoeft alleen maar toegang te krijgen tot de database zelf.

De machtsbalans tussen overheid en burger wordt zo wel heel erg verstoord. Niet alleen is de privacy en het principe van gerede verdenking nu ondergeschikt gemaakt aan de controle van de overheid.

Triest land. Vanaf 21 september moet ook iedereen een vingerafdruk in zijn paspoort hebben. Reden? Dan kan gecontroleerd worden of het wel de juiste persoon is die het paspoort aanvraagt. :roflol:

Het is wachten op kilometerheffing, dan kan de overheid ons straks overal volgen.

Zal mijn post van afgelopen zaterdag even citeren. Dit is hoe ik er over denk.

Binnenkort mogen we ook even DNA afstaan die in een grote databank wordt opgeslagen. Ons vingerafdruk wordt digitaal opgeslagen in het paspoort en er komt een kastje in onze auto ("kilometerheffing") waardoor ze precies kunnen zien waar we zijn geweest, hoe laat we er zijn geweest, hoe hard we hebben gereden enz. Ik kan nog wel even doorgaan hoe we in onze privacy worden beperkt komende jaren.

Het lijkt er steeds meer op dat we in een politiestaat leven. Dat het volk dit allemaal zomaar pikt verbaast me nog steeds.

Ik ben ook geen linkse hippie, ik haat linkse hippies. Maar dit baad toch ook mij wel enigszins zorgen.

Het is idd behoorlijk triest...veel triester nog als je wet dat dit officieel EU beleid is.

Beleid dus van een instantie waar een meerderheid van de Nederlanders NEE tegen heeft gezegd en het toch door de strot geduuwt hebben gekregen.

Wanneer wordt terrorisme vrijheidstrijd?
Wanneer mag je als burgers de overheid, desnoods met gebruik van geweld, afzetten?

Vroeger kreeg je een BVD-man aan de deur als je een uitstapje had gemaakt naar een Oostblokland. Registratie van gegevens en profielen aanmaken vind ik eigenlijk minder eng.

Sta het liefst zo min mogelijk geregistreerd en dat lukt ook aardig maar voor sommige doeleinden vind ik het geen probleemd dat bepaalde gegevens gelinked worden.

Dan heb ik nog liever dat er eens in de 10 jaar een station opgeblazen wordt dan dat ik met zo weinig privacy moet leven.

hoezo maak je daar zorgen over?
heb je iets te verbergen ofzo?

bekijk het aan de positieve kant,
zo worden criminelen, drugs verkopers, Marokkanen en al die shit harder en sneller aangepakt waardoor het veiliger word.

George Orwell had het hier al over in 1948 in zijn boek ''1984''.
Uit dit boek komt ook de uitspraak; ''Big brother is watching you''.
Orwell omschrijft een samenleving waarin de machthebbers totale controle hebben over hun onderdanen.

Ik vind dat je best ver mag gaan in het belang van veiligheid en ben ook van mening dat als je niks te verbergen hebt, je ook niks te vrezen hebt, maar... hoe meer over ons wordt vastgelegd, hoe meer we in de gaten gehouden worden, hoe meer kans op misbruik van deze gegevens. Het is een enorm spanningsveld deze materie.

Het wachten is op de simpele ziel die zegt "ik heb niks te verbergen" :rolleyes:

edit: "hardcorebuilder" was me voor

De vraag is of zo'n database terroristische aanslagen uberhaupt kan voorkomen.

---------- Toegevoegd om 14:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:01 ----------

Vroeger kreeg je een BVD-man aan de deur als je een uitstapje had gemaakt naar een Oostblokland. Registratie van gegevens en profielen aanmaken vind ik eigenlijk minder eng.

Toen wist je dat je gecontroleerd werd. Dat is misschien vervelend, maar je was er van op de hoogte. nu heb je geen idee wat ze met al je gegevens doen.

Sta het liefst zo min mogelijk geregistreerd en dat lukt ook aardig maar voor sommige doeleinden vind ik het geen probleemd dat bepaalde gegevens gelinked worden.

Voor welke doeleinden?

hoezo maak je daar zorgen over?
heb je iets te verbergen ofzo?

Ja, ik heb ontzettend veel te verbergen. en jij ook...want je hebt er geen idee van welk gedrag opeens in de toekomst gevolgen gaat hebben.

bekijk het aan de positieve kant,
zo worden criminelen, drugs verkopers, Marokkanen en al die shit harder en sneller aangepakt waardoor het veiliger word.

Ik zie die positieve kant helemaal niet zo. Ik zie dat elke burger nu een potentiele verdachte is en gecontroleerd kan worden op elk willekeurig moment zonder enige vorm van verdenking.

In de VS heeft de biometriche opslag van gegevens op geen moment geleid tot een veiligere samenleving. Wel heet het geleid tot duizenden onterechte arrestaties. Iemand die een muziekbestandje download kan nu al vast komen te zitten wegens terrorisme. En dat is echt geen grap.

Ach iedereen weet toch wel dat we naar een wereld gaan waarin alles gestuurd wordt? Straks zijn we niet meer dan robots van de samenleving

Aldous Huxley schreef in 1931 al een boek over klonen etc. en idereen verklaarde hem voor gek... Wie is er nu gek?
Nu ik films als The Matrix, Artificial Intelligence en Minority Report heb gezien ben ik bang dat we nergens meer van hoeven opkijken.

Ben blij dak er over 100 jaar niet meer ben

Ja, ik heb ontzettend veel te verbergen. en jij ook...want je hebt er geen idee van welk gedrag opeens in de toekomst gevolgen gaat hebben.

Ik zie die positieve kant helemaal niet zo. Ik zie dat elke burger nu een potentiele verdachte is en gecontroleerd kan worden op elk willekeurig moment zonder enige vorm van verdenking.

In de VS heeft de biometriche opslag van gegevens op geen moment geleid tot een veiligere samenleving. Wel heet het geleid tot duizenden onterechte arrestaties. Iemand die een muziekbestandje download kan nu al vast komen te zitten wegens terrorisme. En dat is echt geen grap.
ga dan ook geen muziekbestandje downloaden, is er niks aan de hand.

---------- Toegevoegd om 14:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:12 ----------

ok, beetje stomme opmerking miss, maar het is wel zo.
we zijn zo vrij is dit land, dat er door die vrijheid ook steeds meer criminalteit is ontstaan.

dat muziekbestandje downloaden is een prima voorbeeld.
het is illegaal! elke nederlander weet dat dondersgoed!
maar toch doen we het? waarom? omdat het kan!
en wat gebeurt er? de muziek/film bisness verdienen minder waardoor er weer andere negatieve gevolgen optreden.

het is juist goed dat wel allemaal ff op de duim worden getikt wat wel en niet kan.
natuurlijk zorgt dit voor angsten, en kan ik me goed voorstellen, aan alles zit positieve en negatieve kant. :)

maar goed, wat kun je eraan doen? weinig.
dus paniek zaaien heeft al weinig zin.

en als we het toch allemaal zo negatief uitpakt, mja, wat doe je ertegen?

Zolang het niet op straat komt te liggen, geen misverstanden plaatsvinden en niet voor onjuiste doeleinden gebruikt wordt is het prima.

Vraag is alleen of het bovenstaande wel zo logisch en aanneembaar is als dat het klinkt.

dat muziekbestandje downloaden is een prima voorbeeld.
het is illegaal! elke nederlander weet dat dondersgoed!

:roflol:

Wat een mong**l ben jij toch ook... het downloaden van muziek en films is momenteel nog legaal in Nederland, alleen het uploaden niet.

Maar het is goed dat jij alles dondersgoed weet! haha...

Terug
Naar boven