MuscleMeat

Creatine beginnen

TrainingTzr

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m76
Massa
96kg
Vetpercentage
14%
Hallo allemaal,

Ik wil graag beginnen met creatine gebruik. Ik train inmiddels zo'n 2 jaar serieus(voeding en training op orde). Stats: 19 j, 85 kg, 10%, 1.81 m.

Ik heb veel ingelezen over creatine en ik weet ook de mechanisme erachter; ik had echter nog wel wat vragen mbt creatine:

1) Zorgt creatine nou ook voor vochtophoping, of is dat echt alleen met laag-kwaliteit creatine? Ik las namelijk o.a. op deze forum dat bij laag-kwaliteit creatine vaak nog veel sodium overblijft, wat tot vochtophoping kan leiden.
Ik wil namelijk echt geen puffy-looking fysiek krijgen. Een vriend van me kreeg er namelijk ook last van; hij kreeg wel is waar grotere armen van, je zag er geen definitie meer in.
Ik las ook dat kre-alkalyn geen vochthoudend effect had, klopt dit?

2) Is er veel verschil in resultaat tussen creatine monohydraat en creatine HCL?
Ik las dat HCL-variant vaak synthetisch is, en dat monohydraat gewoon heel goed werkt. Wat is jullie mening erover?

3) Klopt het dat creatine-cyclen(oplaadfase etc) achterhaald is en niet nodig is?

4) Ik las dat caffeine de werking van creatine kan verminderen. Is hier al meer onderzoek naar gedaan? Is het daadwerkelijk zo of...?
Ik gebruik namelijk vaak pre-workout's, waar natuurlijk ook caffeine in zit. En koffie gaat er ook vaak in

5) Welke creatine(merk) zouden jullie me aanraden en waarom?

Zou super zijn als jullie me wat op weg kunnen helpen met deze vragen :thumb:

Tzr

Laatst bewerkt:
1) Creatine monohydraat zorgt ervoor dat je vocht vast gaat houden. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de creatine.
2) Geen idee, daar zullen de meningen vast en zeker ook wel over verschillen. Ik weet wel dat monohydraat veel populairder is.
3) Men beweert nu inderdaad dat je lichaam helemaal geen 20g per dag kan opnemen, dus dan zou opladen bullshit zijn. Dit heb ik echter niet uitgezocht. Ik zou gewoon 5g per dag pakken.
4) Volgens ergogenics.com werkt cafeïne de creatine inderdaad tegen, maar er is ook een onderzoek dat andere resultaten geven. Daarom: "Als je creatine gebruikt, werkt het dagelijks gebruiken van hoge doses cafeïne daarom averechts. Maar het effect van cafeïne is kennelijk ook weer niet zo sterk dat je als sporter helemaal niks aan cafeïne hebt als je creatine gebruikt. Een eenmalige hoge dosis werkt wel degelijk. Tijdens een creatinekuur kun je cafeïne daarom wel eens inzetten als trainingsbooster, maar tijdens een creatinekuur dagelijks cafeïne slikken is geen goed idee."
5) Ik denk dat Super Creatine van B&F het beste is (dat is een mix van allerlei creatines), maar daar betaal je wel voor... je moet immers 20g per dag nemen. Anders zou je gewoon Creapure Creatine Monohydraat kunnen proberen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt je voor reactie!

Die Super Creatine ziet er erg goed uit. Bevat inderdaad veel soorten.

Ik vroeg me nog wel het volgende af: dankzij m'n lage vet% zie ik best mooie definitie bij m'n spieren. Zou door het vocht vasthoudend effect die definitie wat minder worden, of zijn het meer je spieren die er iets meer ''puffy'' uit gaan zien?

Laatst bewerkt:
Bedankt je voor reactie!

Die Super Creatine ziet er erg goed uit. Bevat inderdaad veel soorten.

Ik vroeg me nog wel het volgende af: dankzij m'n lage vet% zie ik best mooie definitie bij m'n spieren. Zou door het vocht vasthoudend effect die definitie wat minder worden, of zijn het meer je spieren die er iets meer ''puffy'' uit gaan zien?
De vocht wordt vastgehouden in de spieren. Hoe je definitie zal veranderen kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik zou er van uitgaan dat het uiterlijke effect minimaal is. Probeer het uit zou ik zeggen, en als het je niet bevalt kun je er zo weer mee stoppen ;)

Begin maar met creatine monohydraat
en laden is niet nodig (tenzij je haast hebt)

examine.com/supplements/Creatine/

Creatine van optimum

Heb al veel creatine gebruikt van verschillende merken. Nog nooit iets van gemerkt ofzo:( Maar laatst heb ik de crea-force van xxl gebruikt en deze vind ik dus echt supper!! Vraag mij niet waarom , maar mijn kracht is hiervan goed gestegen!
http://www.xxlnutrition.nl/crea-force-powder/xxl-nutrition
Ik reageer hier dus prima op;)
Anders gewoon monohydraat , is ook goedkoper. Je moet wat voor je werkt.

Heb al veel creatine gebruikt van verschillende merken. Nog nooit iets van gemerkt ofzo:( Maar laatst heb ik de crea-force van xxl gebruikt en deze vind ik dus echt supper!! Vraag mij niet waarom , maar mijn kracht is hiervan goed gestegen!
http://www.xxlnutrition.nl/crea-force-powder/xxl-nutrition
Ik reageer hier dus prima op;)
Anders gewoon monohydraat , is ook goedkoper. Je moet wat voor je werkt.

Met die crea van XXL heb ik ook goede ervaringen. Maar persoonlijk zou ik de eerste keer creatine gewoon monohydraat uitproberen. Dan kan je later als overtreffende trap een blend proberen of bijvoorbeeld MegaGrow van XXL.

dat vocht vasthouden is alleen in de spieren en ik heb ook ergens gelezen dat als je zuivere creatine hebt dat dit niet veel is maar ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb en weet ook niet of het klopt in ieder geval is creatine zeker een aanrader wat mij betreft creapure

dat vocht vasthouden is alleen in de spieren en ik heb ook ergens gelezen dat als je zuivere creatine hebt dat dit niet veel is maar ik weet niet meer waar ik dit gelezen heb en weet ook niet of het klopt in ieder geval is creatine zeker een aanrader wat mij betreft creapure
Ik denk dat dat zuiverheidsverhaal onzin is, want creatine monohydraat bindt aan water, no matter what.

• Topic Starter Topic Starter
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga nog even vergelijken qua merken en dan een keuze maken.

Maar het kan dus geen kwaad als ik op train dagen pre-workout supplement neem, zolang ik maar koffie etc tot een minimum hou?

zolang ik maar koffie etc tot een minimum hou?

Koffie remt de werking niet, nauwelijks bewezen.
Volgens mij 1 studie van de 234234 beweert dat het de werking remt.
Waarom stoppen ze anders zoveel caffeine in preworkouts?

Sochtends gewoon een lekker bakje koffie ;)

Heb hier ook naar gezocht. Is niet bewezen dat koffie de werking van creatine ongedaan maakt.
Over het algemeen kan Creatine niet goed tegen een zure omgeving. Koffie heeft in principe een iets hogere zuurgraad dan een glas water maar wat dacht je van je maagzuren ? Creatine komt ook hier heel goed door heen.
Koffie hoef je dus zeker niet te laten staan. Was zelf ook wel blij met die conclusie want ik zou echt niet zonder kunnen.
Ook voor de training gooi ik altijd eerst een paar dubbele espresso's naar binnen.

ga ik ook halen :D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Weet waar je aan begint...

Dat is in ieder geval fout. Er zijn geen 234234 studies die bewijzen dat cafeïne de werking van creatine remt.

wat hebben supplement-pushers er nu voor verstand van. Waarom zit er bijvoorbeeld in hemelsnaam creatine in een pre-workout.

geen probleem. Grote hoeveelheden voor de workout echter... kon de werking van de creatine wel eens teniet doen, tenzij het een eenmalige gebeurtenis is.

---------- Post toegevoegd Sun 11 Nov 2012 om 21:20 ----------

Heb hier ook naar gezocht. Is niet bewezen dat koffie de werking van creatine ongedaan maakt.

Stel je voor: je geeft een bodybuilder van 90 kilo elke dag 45 gram creatine, 6 dagen achter elkaar. Daardoor neemt de hoeveelheid fosfocreatine in zijn spieren toe met zo'n 5 procent en wordt hij zo'n 10-20 procent sterker. Geef je dezelfde bodybuilder ook elke dag 450 mg cafeïne, dan blijft die toename van de spierkracht achterwege. Dat publiceerden Leuvense onderzoekers in 1996. [J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.]

Terug
Naar boven