MuscleMeat

crostrainer vs lopen

wat trouwens ook niet onbelangrijk is, is dat een crosstrainer minder blessuregevoelig is dan hardlopen omdat je gewrichten minder harde schokken hoeven te absorberen.. voor blessuregevoelige mensen betekent dit dat je intensiever/langer op de crosstrainer kan trainen, want je hebt een kleinere kans op overbelastingsblessures als shinsplints/lopersknie/etc.

Dat is uiteraard heel goed mogelijk.
Je moet de vergelijking ook zien met o.a. een gelijke intensiteit.

Daarbij komt dat de crosstrainer minder impact heeft op spieren en gewrichten dan lopen.
Bij lopen moet je tenslotte bij iedere stap je lichaamsgewicht opvangen.

Ook is er verschil met de loopband en buiten lopen, maar zo kunnen we wel even doorgaan.

Klopt, ik weet niet wat het is maar ik krijg van binnen hardlopen sneller krampen in mn kuiten dan wanneer ik buiten zou gaan hardlopen. Niet dat ik dat nu doe, maar heb het wel een paar keer gedaan en daar kan ik het beter volhouden dan binnen. Binnen heb ik de neiging om steeds naar de teller te kijken hoe lang ik al bezig ben en dan gaat de tijd heel langzaam waardoor het wat moeilijk wordt om het vol te houden.

wat trouwens ook niet onbelangrijk is, is dat een crosstrainer minder blessuregevoelig is dan hardlopen omdat je gewrichten minder harde schokken hoeven te absorberen.. voor blessuregevoelige mensen betekent dit dat je intensiever/langer op de crosstrainer kan trainen, want je hebt een kleinere kans op overbelastingsblessures als shinsplints/lopersknie/etc.

Helemaal mee eens.

daar ben ik het ook mee eens heb door een ongeval een zenuwbeschadigd in mijn been en op de crosstrainer heb ik er geen alst van terwijl ik wel intensief train en elke keer verder ga.

volgens mij verbrandt een gevorderde juist meer calorieen dan een beginner.. de gevorderde is weliswaar efficienter maar zwemt/loopt/fietst/crosst op een veel hoger tempo dan een beginner..

Dat zou niet best zijn.
Dan zou bv een marathonloper snel uitgeblust zijn.

Door vaak en gericht te sporten leer je je lichaam efficiënt met brandstof om te gaan.
Daarbij wordt naarmate je vaker sport je HFtraining (oftewel je trainings hartslag lager) wat resulteert in een lager verbruik bij een 'hogere inspanning'.

Dat zou niet best zijn.
Dan zou bv een marathonloper snel uitgeblust zijn.

Door vaak en gericht te sporten leer je je lichaam efficiënt met brandstof om te gaan.
Daarbij wordt naarmate je vaker sport je HFtraining (oftewel je trainings hartslag lager) wat resulteert in een lager verbruik bij een 'hogere inspanning'.

wellicht daalt het verbruik per kilometer, maar een gevorderde loopt ook veel sneller bij dezelfde intensiteit... per saldo zal hij gewoonweg meer calorieen verbranden per training, uitgaande van een beginnende en een gevorderde sporter die beiden dezelfde tijd en met dezelfde intensiteit sporten.. niet voor niets past je lichaam zich aan door zijn glycogeenvoorraden te vergroten..

en bovendien is een topmarathonloper inderdaad snel uitgeblust.. na 2uur en 6minuten zit de top marathonloper er helemaal doorheen terwijl de beginnende marathonloper dan vaak nog 2 uur door kan tuffen..

wellicht daalt het verbruik per kilometer, maar een gevorderde loopt ook veel sneller bij dezelfde intensiteit... per saldo zal hij gewoonweg meer calorieen verbranden per training, uitgaande van een beginnende en een gevorderde sporter die beiden dezelfde tijd en met dezelfde intensiteit sporten.. niet voor niets past je lichaam zich aan door zijn glycogeenvoorraden te vergroten..

en bovendien is een topmarathonloper inderdaad snel uitgeblust.. na 2uur en 6minuten zit de top marathonloper er helemaal doorheen terwijl de beginnende marathonloper dan vaak nog 2 uur door kan tuffen.

Je spreekt over het lopen met dezelfde intensiteit.
Ik denk dat de gevorderde marathonloper niet met dezelfde intensiteit loopt als de beginner.
De gevorderde weet exact zijn grens en zal die dus met zijn intensiteit ook benaderen of zelfs overschrijden. Dat doet de beginner niet, dus intensiteit is hier niet te vergelijken.

Als kanttekening wil er bij opmerken dat je best gelijk kan hebben.
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, ook ben ik niet erg thuis in duursport laat staan de marathon.
Echter logisch redenerend (wat een hele opgaaf voor me is) kom ik tot bovenstaande gedachte!

Laatst bewerkt:
O, was het een gevecht? Ik dacht gewoon een vergelijking. Want wat kunnen die paar kalorieën verschil nou bommen? Het gaat erom dat je er zo hard mogelijk tegenaan gaat!

Het gaat om zo hard, maar toch efficiënt mogelijk te trainen. Ben je blessuregevoelig? ga dan lekker op de crosstrainer of fietsen. Ben je dit niet, gebruik dan ook de loopband, of beter nog ga buiten hardlopen. Naar mijn mening net iets effectiever .

Vraag mij of JonasW (de topic starter) zo goeie discussies verwacht had toen hij dit hier opstartte. :D

Efficient is juist voor duurprestaties van belang, daar gaat het erom zoveel mogelijk resultaat (snelheid en duur) met zo weinig mogelijk inspanning te leveren.

Dus verbruikt een gevorderde sporter toch minder calorieën dan een beginner ;)

• Topic Starter Topic Starter
inderdaad beestige discussies:D

ik heb ook een crosstrainer en doe dit om de twee dagen 10 min maar op een zeer zwaar level

kan ik daarbij ook spiermassa winnen
cardio is niet zo belangrijk maar heb weinig tijd voor benen te trainen door werk
is dit een goed alternatief voor dikke benen of moet je squatten en zo

sika

Een crosstrainer helpt je erg weinig om spiermassa in je benen krijgen.

Je moet niet squatten, maar er is geen effectievere (nu wel het goeie woord?) oefening voor (oa) je benen dan squatten.

oke thx for info
zal maar terug gaan squatten dan

kcal-verbruik is vooral afhankelijk van gewicht/massa van de sporter en de trainingsintensiteit.

Een beginnende loper traint de eerste maanden best onder de 70% van zijn max hartslag om zijn spieren en pezen niet te veel te belasten.

Als het aankomt om zo veel mogelijk te verbranden zou ik toch opteren voor de cross-trainer. De kans op blessures bij hoge intensiteit ligt een veelvoud lager dan bij hardlopen.

offtopic:
simpel gezegd:
gevorderde sporters zullen steeds meer moeten doen om hetzelfde te bereiken (en zullen ook in rust dus minder kcal verbruiker)

ontopic
wat ik nog niet gelezen heb (correct me if im blind) is dat er verschillende crosstrainers zijn; variërend in hoogte draaicirkel etc.... zo kun je ook een loopband op hoogte/diepte instellen

Natuurlijk zullen zulke discussies eeuwig voortduren, maar ik ben van mening dat iemand het beste de apparaten kan nemen die het beste bij hem/haar passen; afhankelijk van blessures/klachten, basisgewicht, voorkeur etc.

Juist wel hé, 40 min hardlopen (laten we zeggen met een hartslag van 140) in vergelijking met 40 min op de crosstainer (ook met een hartslag van 140).

Bij het hardlopen bewegen voornamelijk je benen, bij de crosstrainer armen en benen.

Wel eens een hardloper gezien die zn armen stil hield tijdens het rennen...ik nog nooit in ieder geval...:p

ik ga liever hardlopen.........lekker in de natuur ( zuurstof opname), en mooier uitzicht dan een kamer met een crosstrainer!

;)

Terug
Naar boven