Jouw enkele ervaringen hebben blijkbaar al jouw beeld gevormd over "getinte" mensen op de weg. Elke keer dat dat weer gebeurd denk je "zie je wel weer, altijd die getinte mensen". Doet een blanke dat, dan zal je dat sneller weg wuiven.
Het gaat erom dat je iedereen die niet blank is over één kam scheert. En dat vind ik inderdaad racistisch wanneer je dat op een negatieve manier doet. Noem een marrokaan een marrokaan, en een turk een turk. Als je totaal geen verschil kan zien dan ken je blijkbaar geen één marrokaan of turk. Want dat verschil kan je wel zien.
Mijn probleem is dat ik niet in een hokje wil worden gedouwd als "getint". Ik heb niks gemeen met moslims of turken.
Je stopt jezelf in en hokje.
Ik zeg enkel dat de asociale mensen die IK heb meegemaakt in het verkeer, allemaal getint waren. Niet dat ze moslim waren of turk of marrokaans of..etc.
Er zijn wel asociale blanken op de weg, zeker..alleen reageren die minder heftig als de keren dat het BIJ MIJ een getint iemand was (uitschelden, achterna zitten, gevaarlijke situaties creëren).
Jij zegt dat ik ze over één kam scheer, maar dat is een aanname die jij neemt doordat ik gewoon voorbeelden noem.
Als er iemand mensen NIET over één kam scheert ben ik het wel.
Juist doordat ik ga zeggen: het waren turken! ben ik vooroordelend..ik weet niet van welke afkomst ze waren, want dat vind ik totaal niet boeiend. Ze waren getint en ik zeg hier niet mee dat het radicale moslims waren, dat maak jij er van.
Feit: de keren dat ik asociale mensen op de weg heb gehad die óók nog eens gevaarlijk deden en ruzie maakten, waren getint.
Wat JIJ daarvan maakt is aan jou, ik maak er verder namelijk niks van, alleen dat het in mijn ervaring dus vaker is voorgekomen.