MuscleMeat

Cutten/Bulken advies gevraagd

vdwda

Novice
Waardering
0
Lengte
1m94
Massa
94kg
Vetpercentage
22%
Beste forummers,

Hierbij mijn eerste bericht na al een tijdje het forum doorgeplozen te hebben.

Ik ben geen tiener, maar wel een absoluut beginner. Dat wil zeggen, ik heb al een tijdje niet meer regelmatig gesport. Nu wil ik daar graag verandering in brengen en consequent te gaan liften.

Met die gedachte ben recent begonnen met het stronglifts 5x5 programma en ben bezig met een voedingsschema. Ofja, ik ben bezig met een hoop informatie op te nemen over hoe ik het allemaal het beste kan doen.

Het enige waar ik niet helemaal uitkom is of ik nu op dit moment moet cutten, bulken of gewoon op onderhoud moet eten. In the long run wil ik bulken, maar moet ik dan nu eerst mijn BF richting 13% oid brengen voordat ik daaraan begin? Ik lees ook dat (hoewel traag) je BF sowieso naar beneden gaat wanneer je goed eet (lees op onderhoud met bijv 30/50/20) en natuurlijk doortraint. Maar omdat het allemaal zo persoonlijk lijkt kan ik niet een goed antwoord vinden hierop.

Dusja, de netto vraag; bulken,cutten of voorlopig nog niet mee bezig zijn? Hieronder wat gegevens over mij die wel handig zijn bij deze vraag :).

leeftijd: 28
lengte: 194
gewicht: 94 kg
BMI: 23
BF: 21,6% (via online berekening met tailleomtrek etc)
BMR: 2133 kcal
onderhoud: 3306 kcal

Alvast bedankt, ik ben erg benieuwd.

waarom wil je eerst je bf verlagen als je daarna toch terug wilt bulken( en wrs terug een hoger bf krijgt)?
je kan beter bulken= spiermassa kweken met als gevolg dat je ook sneller kcal gaat verbranden wat gemakkelijk kan zijn in je cut?

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je reactie.. nouja, dat is waarom ik de vraag stel, ik weet niet wat een goed startpunt is. als je het zo zegt klinkt mijn verhaal krom idd. Wat ik dacht is dat het misschien beter is om van een absoluut minimum in BF te beginnen zodat je de boel beter kan controleren met eten?

nouja whatever, maar jij zegt dus bulken. Als ik dan nu start met bulken, wanneer is het dan een goed moment om te gaan cutten? over een jaar? of is geheel vrijblijvend?

Bedankt voor je reactie.. nouja, dat is waarom ik de vraag stel, ik weet niet wat een goed startpunt is. als je het zo zegt klinkt mijn verhaal krom idd. Wat ik dacht is dat het misschien beter is om van een absoluut minimum in BF te beginnen zodat je de boel beter kan controleren met eten?

nouja whatever, maar jij zegt dus bulken. Als ik dan nu start met bulken, wanneer is het dan een goed moment om te gaan cutten? over een jaar? of is geheel vrijblijvend?

Ik ga niet direct zeggen dat je moet bulken.
Ik bedoel eigenlijk dat je zelf wat moet zien, persoonlijk vind ik, als je toch nog meer spiermassa wilt, ga dan nog even door bulken en als je tevreden bent met je massa, of je bf gaat echt te hoog worden, even cutten.
Alles hangt af van JOUW doelen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Got it!

Dan moet ik daar misschien wat duidelijk in worden. Maar dan nog uit nieuwsgierigheid; weet jij of het slecht is om bijvoorbeeld cutten en bulken af te wisselen iedere zeg 3 maanden ofzo? iig kort op elkaar, of bouw je dan helemaal geen massa meer op? thanks voor je antwoord btw.

Got it!

Dan moet ik daar misschien wat duidelijk in worden. Maar dan nog uit nieuwsgierigheid; weet jij of het slecht is om bijvoorbeeld cutten en bulken af te wisselen iedere zeg 3 maanden ofzo? iig kort op elkaar, of bouw je dan helemaal geen massa meer op? thanks voor je antwoord btw.

Geen probleem ;) geef enkel mijn gedachte.

Het is zeker en vast niet slecht, er loopt hier een topic ergens over,
Je zou vlak na een cut cyclus snel kunnen gainen(metabolisme verandering)
Daarom zijn er sommige die idd "cyclen" zoals jij zegt.
je moet natuurlijk zien dat je niet elke week gaat afwisselen. en dan moet je ook weer bekijken, als je nog relatief veelte gainen hebt, kan je bv je bulk periodes langer houden dan je cut periodes

Hoe dit net juist in elkaar zit, weet ik zelf niet
Maar als je even hier op het forum ronddwaalt zal je in ieder geval nog veel info kunnen vinden hoor ;)

iig. zet je doelen, Zet je gedachten op die doelen, train hard, eet goed, slaap als een baby, en je zal je doelen behalen ;)
Succes!

Terug
Naar boven