MuscleMeat

de beste groene groentes voor in de cut

• Topic Starter Topic Starter
Net veel werk in mijn groentenmix gestoken; maar het loont zeker de moeite =)
mix van 3 kleuren paprika met witte ajuin en knoflook; daarbij komkommerstukjes en een halve tomaat + een grote berg gemixte sla en sla met ricola.

Daarover wat 6pepers-mix en basilicum.

=> om van te smullen:D

paprika :kots:

---------- Toegevoegd om 19:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:03 ----------

Blend je groenten met vruchtensap (zonder toegevoegde suikers) en een paar stuk fruit, als je de verhouding juist heb heb je een heerlijke shake.

Bijvoorbeeld brocoli + wortels + een flinke hand aardbeien + een mango + sap
Dan heb je een shake vol gezonde voedingsstoffen en anti oxidanten, wel goed blenden ;)

btw, kan je brocoli rauw eten of moet je het koken voordat ik het ga mixen?

---------- Toegevoegd om 19:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:03 ----------

Had ook het idee dat ik paprika niet zo superlekker vond. Maar als je aan het cutten bent, dan wordt die paprika opeens overheerlijk =)

Je kan alles rauw eten. Maar het gaat toch makkelijker binnen als je het kookt.
In minder als 4 minuten kan je het klaarmaken in de micro. Was je broccoli af, schud hem even uit en steek hem gewoon in zo'n glazen kom met deksel. Micro op full en 3min30sec heb je een prachtige groene broccoli die eruit komt =)

Broccoli kan het beste rauw of gestoomd worden gegeten om de maximale voedingswaarde eruit te halen. Door het te koken gaat een groot deel van de phytostoffen en vezels verloren. Als je eerst bereid, wel iets laten koelen om een half lauwe shake te vermijden ;)

Trouwens ook goed om te weten:
Broccoli is geweldig als je gewicht wilt verliezen, bevat gezonde vezels waarvan je een vol gevoel krijgt en houdt en die het insulinepeil reguleren. Een kop verse broccoli bevat 2,6 gram vezels en maar 25 calorieën en de meeste calorieën worden verbruikt tijdens de spijsvertering. Het is een zogenaamde 'supergroente': reduceert het risico op kanker, werkt ontstekingremmend, bevat krachtige antioxidanten, helpt tegen ongezonde hormonen en zit vol met vezels.

O ja, over die paprika: wist je dat in een rode paprika 3x zoveel vitamine C zit als in een sinaasappel, oranje paprika's bevatten zelfs nog iets meer vit C en duidelijk meer vit A en dat met maar de helft van de caloriën van een sinaasappel, probeer 'm eens uit, de oranje zijn een stuk zoeter en sappiger en zijn rauw prima te eten, maar in the mix kan natuurlijk altijd ;)

Laatst bewerkt:
Broccoli kan het beste rauw of gestoomd worden gegeten om de maximale voedingswaarde eruit te halen. Door het te koken gaat een groot deel van de phytostoffen en vezels verloren. Als je eerst bereid, wel iets laten koelen om een half lauwe shake te vermijden ;)

Broccoli is geweldig als je gewicht wilt verliezen, bevat gezonde vezels waarvan je een vol gevoel krijgt en houdt en die het insulinepeil reguleren. Een kop verse broccoli bevat 2,6 gram vezels en maar 25 calorieën en de meeste calorieën worden verbruikt tijdens de spijsvertering. Het is een zogenaamde 'supergroente': reduceert het risico op kanker, werkt ontstekingremmend, bevat krachtige antioxidanten, helpt tegen ongezonde hormonen en zit vol met vezels.

O ja, over die paprika: wist je dat in een rode paprika 3x zoveel vitamine C zit als in een sinaasappel, oranje paprika's bevatten zelfs nog iets meer vit C en duidelijk meer vit A en dat met maar de helft van de caloriën van een sinaasappel, probeer 'm eens uit, de oranje zijn een stuk zoeter en sappiger en zijn rauw prima te eten, maar in the mix kan natuurlijk altijd ;)

paprika lust ik echt niet, als het in me eten zit haal ik het er altijd uit. Als ik zo n shake ga maken hoeveel brocoli etc heb ik dan nodig per keer. Want wat is goed 3 van die groente shakes per dag? Zat te denken aan:

200 gram brocoli
200 gram wortels
wat aardbeien
Stuk mango
Water

Is dit goed? en dat 3 maal daags voor in de cut

broccoli gemixt met aardbeien, ik hoop voor je dat het lekker is.

Tijdens het koken van Broccoli gaan er geen vezels verloren, de vezels worden echter zachter waardoor ze hun positieve werking minder goed kunnen uitvoeren.

Het is trouwens niet handig om Vitamine C te gaan "mixen". Als Vitamine C reageert met zuurstof wordt het onwerkzaam. Door het mixen wordt dat proces versnelt. :)

Verder snap ik niet waarom je van die ranzige shakes zou gaan drinken als je aan het cutten bent, ik zou zeggen, zoveel mogelijk "verantwoorde" dingen eten die je juist lekker vindt. Dan wordt het ook allemaal wat makkelijker ;)

Laatst bewerkt:
Tijdens het koken van Broccoli gaan er geen vezels verloren, de vezels worden echter zachter waardoor ze hun positieve werking minder goed kunnen uitvoeren.

Het is trouwens niet handig om Vitamine C te gaan "mixen". Als Vitamine C reageert met zuurstof wordt het onwerkzaam. Door het mixen wordt dat proces versnelt. :)

Verder snap ik niet waarom je van die ranzige shakes zou gaan drinken als je aan het cutten bent, ik zou zeggen, zoveel mogelijk "verantwoorde" dingen eten die je juist lekker vindt. Dan wordt het ook allemaal wat makkelijker ;)

Ik ben geen fan van groenten en die heb je volgens mij toch wel nodig in de cut en zo n shake heb je veel eerder weg dan het opeten.

---------- Toegevoegd om 00:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:29 ----------

me voeding op het moment ziet er ongeveer zo uit:

10.00 60 gram brinta met 50 gram whey en water
12.00 500 gram kwark & lepel lijnzaadolie
14.00 200 gram pangafilet of een blik tonijn in water
17.00 pre workout 50 gram whey met water
18.30 post workout 50 gram whey met water
19.30 200 gram pangafilet en 2 roer eieren
22.00 200 gram pangafilet en lepel olijfolie
24.00 500 gram kwark en lepel lijnzaadolie

tussen de dag door ongeveer 3 visolie caps erbij.

paprika lust ik echt niet, als het in me eten zit haal ik het er altijd uit. Als ik zo n shake ga maken hoeveel brocoli etc heb ik dan nodig per keer. Want wat is goed 3 van die groente shakes per dag? Zat te denken aan:

200 gram brocoli
200 gram wortels
wat aardbeien
Stuk mango
Water

Is dit goed? en dat 3 maal daags voor in de cut

Kwa vitaminen en mineralen zit je sowieso geramd bij die hoeveelheid :thumb:

Wat overige voedingsstoffen betreft:
200 gram broccoli = 58 kcal / 4gr kh
200 gram wortels = 66 kcal / 10,4gr kh
handvol aardbeien (150gram) = 54 kcal / 10gr kh
Stuk mango = 50 kcal / 10gr kh

Totaal dus 228 kcal waarvan 35gr koolhydraten (60En%) per shake
Over 3 van deze shakes dus 684 kcal waarvan 410 kcal afkomstig uit koolhydraten.

Afhankelijk van hoe hard je wilt cutten heb je dus nog ruimte over voor nog meer koolhydraten (ik ga uit van 40En% KH tijdens de cut). Ik zou niet weten waarom je alles uit groente zou willen halen maar ik zou in dit geval naast de shakes nog wat extra complexe koolhydraten met veel vezels kiezen(zodat je ook niet te hard aan de racekak gaat met al dat vloeibare voedsel en verhoogde eiwit inname) ;)

Kwa vitaminen en mineralen zit je sowieso geramd bij die hoeveelheid :thumb:

Wat overige voedingsstoffen betreft:
200 gram broccoli = 58 kcal / 4gr kh
200 gram wortels = 66 kcal / 10,4gr kh
handvol aardbeien (150gram) = 54 kcal / 10gr kh
Stuk mango = 50 kcal / 10gr kh

Totaal dus 228 kcal waarvan 35gr koolhydraten (60En%) per shake
Over 3 van deze shakes dus 684 kcal waarvan 410 kcal afkomstig uit koolhydraten.

Afhankelijk van hoe hard je wilt cutten heb je dus nog ruimte over voor nog meer koolhydraten (ik ga uit van 40En% KH tijdens de cut). Ik zou niet weten waarom je alles uit groente zou willen halen maar ik zou in dit geval naast de shakes nog wat extra complexe koolhydraten met veel vezels kiezen(zodat je ook niet te hard aan de racekak gaat met al dat vloeibare voedsel en verhoogde eiwit inname) ;)

Wil alleen me kh uit groente halen tijdens rustdagen, maar tijdens trainingsdagen wel uit andere bronnen zoals brinta en rijst.

Btw. Broccoli is voor mij #1

Stoom het meestal een minuutje in de magnetron met een heel klein beetje water en dat beetje water kun je ook opdrinken daarna. No waste ;)

Broccoli rauw eten is niet zo handig. Duurt verrekte lang! Bij mij althans. :o
Daarom beetje stomen totdat het goed eetbaar is.

Broccoli is ook heerlijk met rijst :)

Ik ben zelf ook erg fan van doperwten (want heel makkelijk en goed te doen) en komkommer (nog makkelijker en eveneens goed te doen).
Spinazie is ook makkelijk te maken en vaak nog goedkoop ook.

Terug
Naar boven