AndroidHealthClinic

De 'clean' bulk (for men only)

Eigen bevindingen uber alles.

Neemt niet weg dat een zo goed mogelijke richtlijn altijd welkom is. Je moet toch ergens beginnen:)

• Topic Starter Topic Starter
Minder eiwitten heb ik nog nooit van gehoord. Bovendien is voor niet actieve mensen de eiwitbehoefte 0,8 g/kg. Spierherstel is zoals je weet niet de enige functie dus je krijgt een aantal deficientiesymptomen bij een gebrek. Die 0,8 geld voor de niet vegetariers. Er komt nog een factor boven bij vegetariers en die is nog ff iets hoger voor veganisten. Dit omdat de eiwitkwaliteit slechter is. En dus de inname van de benodigde amino's lager is.

Als ik nu eens 5 kilo pure eiwit wegsmikkel en dan nog eens knijterhard word.. zou mooi zijn. Gegevens komen uit een onderzoek die alle recente onderzoeken met elkaar vergeleken heeft.

Tuurlijk kost het je energie om eiwitten te verbranden en spreek je hier je vetreserves bij aan.

Sporters hebben een verhoogde uitstoot van stikstof. Dat wilt zeggen dat ze ook een verhoogde behoefte hebben.

Daarom hebben vezelrijkere zilvervlies tov witte rijst ook een lagere GI. De GI is gemeten op een nuchtere maag en bij 1 voedingsmiddel per proefpersoon. Daarom is deze waarde vast. Het is een indicatie om aan te geven in welke mate je glucose opneemt. Dit wordt idd verlaagd bij toevoeging van andere producten etc maar het kan er niet sneller van worden in die zin was mijn punt om aan te geven welke producten je moet kiezen op gi geen foute tip. door andere producten te nemen erbij wordt het er beter op maar het in je achterhoofd houden is altijd handig.

dat je er zuiniger mee omspringt gaat niet op. als je 100 rijdt in plaats van 70 ga je toch ook niet zuiniger rijden. Je behoefte naar brandstof is dan toch ook hoger.

Zo kan je het vergelijken met de behoefte aan stikstof.

Minder eiwitten heb ik nog nooit van gehoord. Bovendien is voor niet actieve mensen de eiwitbehoefte 0,8 g/kg. Spierherstel is zoals je weet niet de enige functie dus je krijgt een aantal deficientiesymptomen bij een gebrek. Die 0,8 geld voor de niet vegetariers. Er komt nog een factor boven bij vegetariers en die is nog ff iets hoger voor veganisten. Dit omdat de eiwitkwaliteit slechter is. En dus de inname van de benodigde amino's lager is.

Als ik nu eens 5 kilo pure eiwit wegsmikkel en dan nog eens knijterhard word.. zou mooi zijn. Gegevens komen uit een onderzoek die alle recente onderzoeken met elkaar vergeleken heeft.

Tuurlijk kost het je energie om eiwitten te verbranden en spreek je hier je vetreserves bij aan.

Sporters hebben een verhoogde uitstoot van stikstof. Dat wilt zeggen dat ze ook een verhoogde behoefte hebben.

Daarom hebben vezelrijkere zilvervlies tov witte rijst ook een lagere GI. De GI is gemeten op een nuchtere maag en bij 1 voedingsmiddel per proefpersoon. Daarom is deze waarde vast. Het is een indicatie om aan te geven in welke mate je glucose opneemt. Dit wordt idd verlaagd bij toevoeging van andere producten etc maar het kan er niet sneller van worden in die zin was mijn punt om aan te geven welke producten je moet kiezen op gi geen foute tip. door andere producten te nemen erbij wordt het er beter op maar het in je achterhoofd houden is altijd handig.
lees dit maar eens door, komt naar voren dat atleten beter gebruik maken van eiwit:
John Berardi - Protein Prejudice

je kan ook overdrijven he met je 5 kilo eiwit, feit is alleen dat ik liever teveel eiwit eet dan teveel vet of koolhydraten vanwege het thermische effect van eiwit dat veel hoger ligt dan bij bijvoorbeeld koolhydraten en vetten, dus vandaar de uitspraak dat eiwit niet voor veel vetopslag zal zorgen.

dat je er zuiniger mee omspringt gaat niet op. als je 100 rijdt in plaats van 70 ga je toch ook niet zuiniger rijden. Je behoefte naar brandstof is dan toch ook hoger.

Zo kan je het vergelijken met de behoefte aan stikstof.
het lichaam is alleen geen auto en zal zich aanpassen aan de beschikbare omstandigheden, net als dat je sterker wordt door krachttraining.

Heel leuk die verhoudingen, maar als je die percentages uit junk/eenzijdig voedsel haalt is het nog geen 'clean bulk'.

Laatst bewerkt:
voeding zal ook nooit 100% duidelijk worden, wat belangrijk is is dat je goede resultaten behaalt met wat je doet en om tot de keuze te komen wat te doen is het belangrijk te kijken naar wat waarschijnlijk (het beste) zal werken.

Dat komt omdat voeding geen exacte wetenschap is. Ieder mens heeft een andere stofwisseling en moet zijn voeding daarop aanpassen.

Hogeschool van Amsterdam

Heren,

Weer even een 'korte post' ;) over bulken. Ik noem het clean bulken.

punt 1

Energiebehoefte is het voorzien van energie voor dat wat je doet, je moet dus niet een gelijke hoeveelheid consumeren als je minder doet. Zo kom je wel vetmassa aan.
punt 2
Controleer goed of je totaal kcal kloppen!
eiwitten en koolhydraten leveren per gram 4 kcal, alcohol 7 kcal en vetten 9 kcal

Eiwit totaal = massa g * 4 kcal/g = eiwit kcal
Kh totaal = massa g * 4 kcal/g = Kh kcal
Alcohol = massa g * 7 kcal/g = Alcohol kcal
Vet totaal = massa g * 9 kcal/g = vet kcal
Allen = eiwit kcal + vet, kh en alcohol kcal = totaal kcal

punt 3
Je percentages moeten kloppen om clean te bulken
bij een te hoog percentage vet zet je vetmassa aan
bij een te hoog eiwitpercentage ook
bij een te laag kh percentage worden de eiwitten gebruikt als energieleverancier en tevens na trainen gluconeogenese
bij een te laag eiwitpercentage herstel niet optimaal

Voorbeeld:

Als je eiwittotaal 496 kcal tov 2143 kcal (2143/496=4,32 ; 100%/4,32 = 23) totaal is dan is de energie die je krijgt van eiwitten 23%, koolhydraten 46%, vetten 31%

punt 4

Voor controle of je dieet in de goeie richting zit mbt verhouding E/kh/vet:
eiwit 20-25% koolhydraten 60-65% vet 15-20%

Clean bulken is dus niet alleen niet teveel geraffineerde koolhydraten en verzadigde vetten eten maar ook de juiste percentages hanteren.

Ik noem bulken het 'building'-plan de normen hiervoor zijn:
min. 1.6 g eiwit/kg
min. 8 g kh/kg
max. 1,52 g vet/kg
min 52 kcal/kg/dag

punt 5
Even om te komen bij de +500 kcal die vaak direct wordt ingezet. Doe dit pas als je geen resultaat ziet.

Succes heren

Leuk dat je je wijsheid deelt met ons, vergeet je niet de ecto's - meso's- endo's te onderscheiden !

en je advies geldt voor VVM toch.?

Idd vvm.

Heb geen extra factoren. Ik zal kijken of ik er iets op kan vinden.

hey menno ik ben het niet eens met de hoge koolhydraat inname. Overdag gebruik je bij inspanningen die onder de 140 harstlag zijn vet als energiebron. Bij atleten die daar overdag vaak boven zitten zou ik het begrijpen, maar voor een atleet die wekelijks een paar keer in de sportschool komt en een beetje cardio doet is het overbodig. IMO is een hoge vet inname relevant, een hoge eiwit inname zal in de meeste gevallen ook wel relevant zijn, mits de intensiteit en/of het volume van je trainingen hoog zijn natuurlijk. Carbs zijn overated imo.
Ik zou dus zeggen: 40-50% K, 20-30% E, 25-30% V.

paar puntjes;

Wat is TE ? Eiwitten hebben de hoogste thermische waarde van alle macronutrienten. Maw je lichaam verbruikt veel meer energie om de eiwitten te verwerken dan KH of vet.
Waarom heeft eiwit dan hetzelfde kcal per gram als koolhydraten?

Ok, w8 ff: :eek:

Dus avondje stappen a 15 pils:

0,25 liter (bij ons in de cafe)
7 kcal per gram alcohol

15*250*0,05*7 = 1312.5 kcal :eek: en dan heb ik de kebab/shoarma nog niet meegerekend :eek:

Damn, vandaar >20% BF :D:D:D

No more beer and kebabs = CUT 4 me :D

Grtzzz

Mo

Heren,
Ik noem het clean bulken.

Ik noem minder dan 1000Kcal per dag extra eten geen bulken en alles onder de 500Kcal extra per dag is "normaal"eten voor iemand die spiermassa bij wilt komen.

Clean bulken heeft trouwens niets te maken met hoeveelheden, maar alles met de bronnen van je voeding

Laatst bewerkt:
vind het een beetje vaag, gegeneraliseerd en kortzichtig verhaal van de TS...waarin later in het topic was blijkt dat het de manier is waarop hij er "tegen aan" kijkt....

Terug
Naar boven