MuscleMeat

De droom om professional te worden

fromamsterdam

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Lang geleden dat ik weer eens topic heb aangemaakt, maar had de behoefte dit te zeggen:

Persoonlijk ben ik van mening dat Nederlandse en Belgische bodybuilders die goed presteren op amateurgebied veel te snel de stap naar de professionals maken.
Uiteraard heb ik enorm veel respect voor al deze kanjers, die prachtige prestaties leveren, maar wat hebben ze in vredesnaam op een profpodium te zoeken?
Kalid is een kanjer, men schrijft positief over hem en hij wordt zelfs 13e bij de Iron Man. Een topprestatie. Maar in welke andere sport ben je blij met een 13e plaats? 13e op de Iron Man betekent dat je dus kansloos bent op de topwedstrijden zoals de Arnold of Olympia, waar je uberhaupt waarschijnlijk niet zult komen.
Kurt scoort nu geweldig bij de amateurs, maar een Piotrkowicz is wereldkampioen en verkiest amateur te blijven. Waarom zou Kurt dan prof worden zolang hij nooit van Piotrkowicz kan winnen?
Mehmet Yildirim wordt 4e bij de Fed Cup, waarom wil hij in Godsnaam prof worden?
Mensen denk ik dan, probeer naam te maken, doe de Elite Tour, doe wedstrijden zoals nu deze Arnold Classic voor amateurs. Pas als je daar gaat winnen, meerdere keren, kun je gaan overwegen prof te worden.
Iemand wordt Nabba Mr. Universe en wordt meteen prof. Waarom? Ik weet het niet.
Prof betekent "Beroeps" Als je alleen maar moet betalen om mee te kunnen doen, je eigen ticket, geen cent prijzengeld wint, als sponsoring alleen wat supplementjes opbrengt, tegen wie durf je dan te zeggen, "Ik ben prof?"

Thomas Scheu was nooit prof en verdiende 10x meer dan alle Nederlandse profs van dit moment.
Als je niet meerdere malen een Euro Elite, een EK of WK of een soortgelijke wedstrijd kunt winnen, dan zou ik zeggen, lekker amateur blijven!

Het is mijn mening maar. Mij lijkt het dat je altijd wil winnen. Nou, als je als prof wilt winnen moet je dus van de categorie Heath, Martinez of Jackson zijn, of de wat mindere goden als Rockel.
Maar zolang je ook tegen subtoppers als Yamagishi, Henry, Dugdale etc geen enkele kans maakt, laat je dan niet gebruiken als podiumvulling maar probeer liever een puike amateurwedstrijd te winnen. En wat is er mis met 6 Nederlandse titels? Doet Marianne Timmer ook gewoon met schaatsen hoor! Vroeger wonnen de grote namen vele Nederlandse titels, nu denkt men na een titel, hier heb ik niets meer te zoeken. Nou, vergis je niet, een keer winnen wil niet zeggen dat je een volgende keer weer zomaar wint hoor!

mycents

..zo ben je nu opgelucht.;) zit wel een kern van waarheid, maar laat iedereen dat toch voor zichzelf beslissen want het is toch mooier om te horen dat je ''prof'' bent.

Volledig mee eens Harry. Begrijp ook niet waarom Nederlandse toppers (want dat zijn ze hier dus wel) de overstap willen maken naar IFBB prodivisie. Veel van die jongens zien blijkbaar niet dat het niveauverschil veel te groot is. Laat ze de NPC amateurklasses in de USA draaien en de meesten halen de top 3 niet... Beter een goeie amateur a la Thomas Sheu dan een matige pro

amateur willen prof worden voor het geld!
om van hun sport een beroep te maken

is dat nu zo moeilijk te bedenken?

Sorry maar je kent blijkbaar geen ruk van hoe het in BB omgaat. Door profstatus verdien je in deze sport geen cent meer, integendeel... Bij een 13e plaats op de ironman heb je 0,0 extra op je bankrekening. Win je een Belgian (amateur) Fed cup was een paar jaar terug 1000 euro, heb je toch al een klein deel van wat je in je voorbereiding stak terug... Enkel toppro's verdienen grof geld met gastoptredens, prijzengeld en sponsorcontracten. Middelmatige profs verdwijnen op den duur in de vergetelheid want ze draaien niet mee

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Topic Starter Topic Starter

Of je hebt mijn post gewoon totaal niet gelezen, of...Nou ja laat maar
Het is juist mijn punt dat je als prof geen ruk verdient mits je heel hoog scoort en dat je als amateur vaak juist meer verdient!

Even opnieuw lezen misschien?

;)

Idd ja, beter een goede amateur wat ook geweldig is !! dan een slechte pro die snel vergeten zal worden !!

Ik ben het helemaal met je eens, Harry.

Vraag me ook af wat voor voldoening die jongens hebben als je 13e wordt.

Van mij absoluut geen verkeerd woord over Khalid of Necet maar ik zie ze liever op de Holland strijden voor een eerste plaats dan dat ze ergens aan de andere kant vd wereld hun tijd verdoen.

Als dit soort jongens in Nederland blijven kunnen we er misschien ooit eens voor zorgen dat er een leuke prijzenpot beschikbaar gesteld wordt.

Eens!
niet alleen omdat je tussen die amerikanen vaak geen schijn van kans maakt, maar ook om de bodybuilding wereld in nederland naar een hoger niveau te tillen!
elke keer als er iemand van een beetje niveau hier in dit kleine landje opstaat, word ie prof en we horen er niks meer van..
Erg jammer, terwijl er eigenlijk maar weinig veranderd, want een dik salaris krijg je er niet mee.. (dik salaris, wat zeg ik? als je al geld krijgt!!)

Ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat atleten die twee internationale wedstrijdjes hebben gedraaid tegenwoordig pro kunnen worden:eek:...kan me herinneren dat je een jaar of 15 terug toch echt (IFBB) wereldkampioen moest zijn geweest om pro te worden....zelfs gasten die al een aantal jaren pro waren bij de NABBA etc. kregen niet zomaar een IFBB pro-card.

Denk ook dat je terug moet naar de situatie dat alleen de wereld kampioenen een pro-card kunnen krijgen en b.v. de overall winnaar van de amateur AC...dan heb je een aanwas van hooguit 6 pro's per jaar maar wel gasten die echt top zijn.....binnen een aantal jaren gaat het pro bestand dan terug naar zo'n 40 a 50 man maar ontstaat er voor deze gasten meer ruimte om wereldwijd echt geld te verdienen....misschien dat er dan voor deze 40-50 gasten dan al een standaard contract klaar ligt zoals dat b.v. bij voetballers gaat die tekenen voor een club. Je zou sponsorcontracten, televisiecontracten etc. moeten bundelen zodat pro's ook echt pro kunnen worden.

Ook denk ik dat pro wedstrijden dan b.v. een vast startgeld ($ 1000,-.), hotel en tickets moeten betalen aan iedere deelnemer....+ dat het prijzengeld van een pro wedstrijd op minimaal $ 30.000,-. moet liggen....zo leg je een solide basis voor serieus pro bb.

En yep;) Harry...als je het als amateur goed aanpakt, valt er meer geld te verdienen dan sommige pro's in de onderste regionen doen......

Ik begrijp waar je vandaan komt.
Maar er zijn ook genoeg jongens die vanaf het begin dromen hun proflicentie te halen. Los van het feit of je nou 13e wordt of 3e op je eerste pro wedstrijd.
Als je je afvraagt of je nu een topamateur moet blijven en zo meer kan verdienen, kan je natuurlijk ook zeggen : " in hoeverre ben je echt een bodybuilder in hart en nieren, of gaat het juist om de glitter & glamour"
Er zijn maar een handjevol bb'ers die gelijk bij hun entree echt een impact maken, denk bijv aan Flex Wheeler.
Maar het overgrote deel heeft toch jaren moeten knokken in het pro scene om iets te kunnen betekenen.
Kijk naar Ronnie, hoe vaak is hij wel niet buiten de top 10 geeindigd tijden Olympia's.
Als ik de keuze zo hebben tussen een topamateur en zeker weten dat ik lekker geld kan verdienen of mijn kansen proberen in de pro scene dan ga ik absoluut voor het eerste.
Jarenlang heb ik geinversteerd in mijn lichaam en als ik door promotie, marketing etc hierdoor geld kan verdien, hell yeah. (bijv een keer in de Flex:D)

These are my 2 cents.

Goed topic Harry!

Ik zou dan ook weleens willen weten wat het voor de profs betekend om prof te zijn. Als het al niet om het geld gaat waar dan wel om? Status?

dit is gewoon een waarheid en die gaat op in vele sporten niet alleen in het bb wereldje

Allemaal mooie argumenten maar er bestaat ook nog zoiets als je willen meten met de besten.

Enkel dingen doen waarvan je zeker bent dat je ze gaat winnen dat is toch geen uitdaging?

Geld? Ja ... van bodybuilding in het algemeen word je niet rijk. Als je dat weet moet je zorgen dat je een andere vorm van inkomsten hebt m.a.w ga werken of start een zaak.

Ehm...hoe wil je je nou meten met de besten als je van de slechteren niet eens kan winnen?

Ehm...hoe wil je je nou meten met de besten als je van de slechteren niet eens kan winnen?

Mooie postcount... 6.666. Past bij je avatar ouwe :p

Ontopic: Ik snap de drang wel op Pro te worden. Al is het maar om te kunnen zeggen later tegen je kleinkinderen.... Opa is IFBB pro geweest, het allerhoogste wat je kan behalen (muv winnen van een pro show :p)

Maar financieel gezien is het onverstandig. Maar als je je zaakjes goed op een rij hebt heb je de inkomsten van de shows niet nodig om te winnen. Ik zelf zou de drang niet kunnen weerstaan om Pro te worden mocht ik ooit voor die keuze staan.

Ik ben het helemaal met je eens, Harry.

Vraag me ook af wat voor voldoening die jongens hebben als je 13e wordt.

Van mij absoluut geen verkeerd woord over Khalid of Necet maar ik zie ze liever op de Holland strijden voor een eerste plaats dan dat ze ergens aan de andere kant vd wereld hun tijd verdoen.

Als dit soort jongens in Nederland blijven kunnen we er misschien ooit eens voor zorgen dat er een leuke prijzenpot beschikbaar gesteld wordt.

Voldoening zou er zeker moeten zijn.
13e worden in die line-up is al heel wat....hoog niveau.

Verder vind ik helemaal niet dat atleten hier in NL en BE te snel prof worden.
Je ziet die atleten in alle opzichten pas groeien als ze een goed contract hebben.
Dit was ZEKER het geval met Khalid.

Terug
Naar boven