AndroidHealthClinic

Deadlift / Rug asymetrie (postuur, onderrug, errector spinae)

Jeraszi

Competitive Bodybuilder
Waardering
178
Lengte
1m78
Massa
43kg
Op dit moment heb ik al een jaar niet meer gedeadlift of gesquat. Dit kwam door een gevoel wat ik zou beschrijven als permanente verzuring van me onderrug spieren. Zelfs bij me warm-up voelde het al zwaar aan. Toen heb ik heel lang rust genomen, echter is het probleem niet beter geworden maar zelfs verergerd. Ik kan op dit moment niet eens 60kg deadliften of squatten zonder heel erg last van me rug te krijgen de volgende dag. Ik voel me dan letterlijk een oude opa van 80.

Me problemen zijn als volgt:
- Onderrug spieren zijn constant gespannen
- Linker erector spinae is een stuk intensiever gespannen
- Ik sta licht scheef, ook me bekken. (ik leun naar links toe)
- Tijdens het deadliften gaat de bar dus ook scheef (naar links toe). En zet ik meer druk op me rechter voet om het te compenseren.

Foto:
qvZM3Nv.jpg

Nu ga ik ondertussen al naar de fysio die deze problemen heeft opgemerkt. Maar elke keer een consult van 28 euro uit eigen zak te betalen om een oefening erbij te krijgen is een erg dure grap. Op dit moment moet ik vooral balans oefeningen doen zoals op één been staan en dan wisselen en een soort overhead squat waarbij ik naar links en rechts leun. En moet ik de brettzel doen om wat leniger te worden.

Dus als iemand suggesties heeft of me de juiste kant kan opwijzen qua oefeningen, videos, artikels of hoe deze problemen heten dan erg graag!

Psoas, gluteus en quadratus lumborum kunnen te gespannen staan. Al deze spieren trekken aan je bekken en wervels. Met name een te korte psoas (heupbuiger) trekt je onderrug naar voren en wanneer deze belasting eenzijdig is krijg je balans problemen in je core.

Triggerpoints laten verwijderen in dat geval (dryneedling) en zeer intensief gaan rekken.

Psoas, gluteus en quadratus lumborum kunnen te gespannen staan. Al deze spieren trekken aan je bekken en wervels. Met name een te korte psoas (heupbuiger) trekt je onderrug naar voren en wanneer deze belasting eenzijdig is krijg je balans problemen in je core.

Triggerpoints laten verwijderen in dat geval (dryneedling) en zeer intensief gaan rekken.
Dit. Welke spieren voor de problemen zorgen moet onderzocht worden, maar stabiliteitsoefeningen gaan dit niet weg krijgen hoor.

Klinkt bij mij als knopen in je spieren, heel veel zelfs, als je het over gespannen hebt. Afvalstoffen die je er niet uit krijg door middel van oefeniningen. Ik zeg triggerpoint idd.

Zelf ook veel problemen met de rug gehad voor dat ik trainde.
Conclusie was toen dat alle rugge werveld scheef stonden.
De kraker heeft het toen recht gezet,daarna 1 keer controle gehad was met 150 euro klaar.

@bokser02, scheve rugwervels rechtzetten door manipulatie? Dat dacht ik niet. Is praktisch onmogelijk ;-)

Oke. Alle spieren in de rug stonden onderspanning ik liep daardoor een soort van scheef.dat zijn idd geen wervels.

Ik kreeg ook altijd erg veel last van mijn onderrug. Dat heb ik al van jongs af aan. Toen ging ik een beetje optrekken en dat versterkte het gevoel alleen maar dus heb ik een jaartje rust gepakt. Nu gaat het wel weer. Train m'n onderrug rustig mee en zie wel hoe het loopt.

uploadfromtaptalk1428910249384.jpg

Bekend probleem, zoek een goede shiatsu therapeut nadat je alles even recht laat zetten door een manuele therapeut. Als je geen kan vinden geef ik je het nummer wel van de mijne.

Ik heb dit probleem dus ook ooit gehad!
Bij mij kwam het toen omdat ik maar niet toe wilde geven om een x wat lichter te deadliften als ik even een wat mindere dag had.. zo had ik binnen 4 weken tijd heel me onderrug naar de t*ring getrokken dat ik van een 230kg deadlift terug zakte naar nog geen 60kg wat ik nog opgepakt kon krijge.
Heb toen paar maanden rust gepakt en was nog steeds helemaal kut.

Ben uiteindelijk bij een Shiatsu therapeut terecht gekomen waar ik 10/12x ben geweest en elke x als ik daar vanaf kwam voelde ik me beter en beter, na 7/8 behandelingen begon ik vanaf 40kg weer langzaam opbouwend met deadliften en groeide ik weer door naar me ouwe max.

Heb er wel flink van geleerd, dat altijd maar zwaar en smerig deadliften meestal meer kapot maakt als goed, en als ik nu een x een wat mindere dag heb, dan verlaag ik de herh of het gewicht en nou voel ik ook wel voort beter aan wanneer me onderrug overbelast begint te worden.

Succes

Terug
Naar boven