AndroidHealthClinic

Deadlift vraagje

smoothy88

Advanced Bodybuilder
Waardering
15
Lengte
1m91
Massa
92kg
Hoe doe je nou een goede deadlift, want ik zie altijd 2 varianten.

variant 1:
30a3tj6.jpg

dus benen hoek van 90 graden en rug recht, schuin.

Variant 2:
2lt0kjm.jpg

dus benen niet 90 graden en rug recht, zodat je er een glaasje water op kan leggen.

Zie ook sommige die hun benen minder dan 90 graden hebben staan.

Welke is nou de goeie?

eerste

2 is meer straight leg/romanian, gewoon een variant

• Topic Starter Topic Starter
bene wel een hoek van 90 graden of een kleinere hoek?

beiden zijn goed, zolang de kracht maar vanuit het naar voren gooien van de heupen komt..

bij de 2e variant trek je het gewicht veel sneller vanuit de rug en dat is niet de bedoeling

dus het is eerst de bedoeling dat je alles uit je bene haalt en dan de heupen wanneer de stand bij je knieen zijn naar voren gooid

Eerste variant. Gezonder voor je rug en spreekt imo meer je erector aan dan de tweede variant(is meer voor je benen).
Met de tweede variant kan ik wel meer gewicht aan. Heb mezelf zo een lumbago getrokken daarom doe ik alleen maar de eerste variant(de echte dl).

dus het is eerst de bedoeling dat je alles uit je bene haalt en dan de heupen wanneer de stand bij je knieen zijn naar voren gooid

benen en rug zoveel mogelijk tegelijkertijd strekken, m.a.w. je heupen naar voren gooien :D
niet eerst vanuit de rug of eerst vanuit de benen, direct vanuit de start positie de heupen naar voren gooien en billen aanspannen aan het eind, het enige wat de rug en armen doen is het gewicht vasthouden ;)

oke en je moet het dus vooral in jde onderug voelen de pomp

Ik zie de beginpositie van variant 2 meer als de beginfase van een deadlift.

Ik kan niet beginnen zoals variant 1 laat zien, om in zo'n positie te komen kost te veel moeite en het is ook een benarde positie om een deadlift uit te beginnen.

Op het moment dat je kracht zet, 'een beetje er bij gaat zitten' (een beetje het gevoel dat je um naar achter trekt misschien), borst vooruit, buik gespannen, kom je vanzelf in de begin positie zoals te zien in het plaatje van variant 1.

oke en je moet het dus vooral in jde onderug voelen de pomp

Iets hoger dan je onderrug, eerder richting het midden van je van je rug, daar moet je de pomp voelen. Voel je lager dan dat eerder een soort branderig gevoel, dan komt het van (over)belasting van je onderrug en dus niet de spier die je target.

Dit kan duiden op een verkeerde houding, techniek of gewoon door overblasting door bijv. te vaak deadliften icm met andere oefeningen waarbij je onderrug al aardig wat te voorduren krijgt. Bijv. squatten, BoR en andere bent-over oefeningen.

variant 1
goed door de benen zakken anders til je veels te veel vanuit je rug(bij het begin van de lift)

benen en rug zoveel mogelijk tegelijkertijd strekken, m.a.w. je heupen naar voren gooien :D
niet eerst vanuit de rug of eerst vanuit de benen, direct vanuit de start positie de heupen naar voren gooien en billen aanspannen aan het eind, het enige wat de rug en armen doen is het gewicht vasthouden ;)
+1

Iets hoger dan je onderrug, eerder richting het midden van je van je rug, daar moet je de pomp voelen.
+1

de deadlift is gewoon vanuit gehurkte positie opstaan, maar dan met een stang+gewicht in je handen

Ik zie de beginpositie van variant 2 meer als de beginfase van een deadlift.

Ik kan niet beginnen zoals variant 1 laat zien, om in zo'n positie te komen kost te veel moeite en het is ook een benarde positie om een deadlift uit te beginnen.

Op het moment dat je kracht zet, 'een beetje er bij gaat zitten' (een beetje het gevoel dat je um naar achter trekt misschien), borst vooruit, buik gespannen, kom je vanzelf in de begin positie zoals te zien in het plaatje van variant 1.

Zijn wij de enige die variant 2 doen? Naar mijn idee kan variant 1 dezelfde houding aanhouden en de barbell in zijn nek leggen en is het een squat, en ik wil het verschil tussen deadlift en squat toch echt groter houden dan dat.

Variant 1 target veel meer op quads en gluteus (die zijn dan ook de beperkende factor wanneer je een PR probeert te zetten), al zou ik mn rug ook niet tot bijna horizontaal laten komen.

als ik deadlift en ik doe de bor erna heb ik wel het branderig gevoel in me onderrug

ik ook, hoe lang hou je dat gevoel?

Terug
Naar boven