Fitness Seller

Depressief na referaat van lector. Worden we dan allemaal voorgelogen door de suplementen branche??

diehardecto

aka Timothy
R.I.P.
Waardering
13
Lengte
1m91
Massa
107kg
Vetpercentage
8%
Beste bodybuilders.

Net als de meeste van jullie ben ik vaak bezig mijn voeding te optimaliseren. Ik gebruik hierbij de informatie die ik tegen komen op dit forum en de informatie die ik lees in de bodybuild bladen die ik geregeld aanschaf. Ik bestel braaf mijn voedingspreperaten en nuttig deze op de tijden die voorgeschreven staan op internet en op de verpakkingen van deze producten.
Sinds een begin van dit schooljaar volg ik de minor sport en voeding. Tijdens deze minor ondervond ik al een aantal keer dat de informatie zoals deze wordt weergegeven op de sites en in de bladen niet geheel overeenkomt met de vakliteratuur. Nu ben ik zelf van mening dat bodybuilder door hun drang om te groeien vaak een stapje voor zijn op de wetenschap, doordat ze nieuwe dingen proberen en niet tegengehouden worden door morele barrieres. Nou tot nu toe allemaal leuk en aardig, tot gisteren. Er vond een referaat plaats van lector Gertjan Schaafsma. Een deskundige op het gebied van sport en voeding en de voedingsnormen.
In zijn referaat ging hij in op de vele misstanden die bestonden op het gebied van sportvoeding en gebruikte hierbij bodybuilding in vele gevallen als voorbeeld.
Er kwamen een aantal schokkende dingen (voor mij naar voren teminste)
Veel gebruikte supplementen zoals L-carnitine bleken geen gewenste effecten te hebben. (wetenschappelijk onderbouwd) Maar ook de hoge eiwit inname van bodybuilders was volgens hem volledig achterhaald. Het verschil tussen de minimale inname en de inname optimaal voor groei verschilde volgens hem maar 0.2 tot 0.4 gram per kilo lichaamsgewicht. Daarmee zou mijn eiwit behoefte ongeveer op 140 gram uitkomen per dag. (in de meeste literatuur wordt hier 2 gram per kg lichaamsgewicht aangehouden in de opbouw fase)
Hij illustreerde dit met een puber in de groeifase. Deze komt in korte tijd veel spiermassa aan, maar verhoogt zijn eiwit inname niet of nauwelijks in die periode.
Na het referaat ben ik naar hem toegegaan en mijn kennis wat betreft eiwit inname met hem gedeeld. Hij gaf hierbij aan dat vooral de timing voordelen met zich mee kon brengen (eiwitinname wanneer het lichaam in anabole staat verkeerd) Maar dat die hoge eiwit inname en voedingspreperaten (shakes e.d.) onzin waren..

Jullie mening??

Dat voorbeeld dat hij geeft slaat natuurlijk nergens op, verder geen goed tegenargument?

Die puber heeft met zijn hoge test en HGH waarde een betere eiwitsynthese dan oudere mensen. Hetzelfde zie je bij AS, iemand met een kuurtje kan ook meer spieren winnen met een gelijk blijvende hoeveelheid eiwitinname maar wint nog meer als hij ook meer eiwit neemt, tot een beplaalde max waarde natuurlijk. Maar wie zegt dat die puber al aan zijn optimum van eiwit zit? Als hij met gelijk blijvende hoeveelheid eiwit a in y tijd x kilo aankomt aan spieren dan zou het goed kunnen dat hij met 1.5 a eiwit 1.2x kilo spier had aangezet in dezelfde tijd.

Maar ben het wel eens met de kritische houding van die man tov eiwitiname van veel van de bodybuilders. In het kader van meer is beter slaat eiwitinname vaak door. Maar ja wat is het maximum waarop het nog nuttig is voor extra spiergroei. Ik kan ook niet zomaar een getal noemen. Ik weet voor mezelf ik ergens tussen de 200 en 300 gram zit.

Laatst bewerkt:
Die puber heeft met zijn hoge test en HGH waarde een betere eiwitsynthese dan oudere mensen. Hetzelfde zie je bij AS, iemand met een kuurtje kan ook meer spieren winnen met een gelijk blijvende hoeveelheid eiwitinname maar wint nog meer als hij ook meer eiwit neemt, tot een beplaalde max waarde natuurlijk. Maar wie zegt dat die puber al aan zijn optimum van eiwit zit? Als hij met gelijk blijvende hoeveelheid eiwit a in y tijd x kilo aankomt aan spieren dan zou het goed kunnen dat hij met 1.5 a eiwit 1.2x kilo spier had aangezet in dezelfde tijd.

Maar ben het wel eens met de kritische houding van die man tov eiwitiname van veel van de bodybuilders. In het kader van meer is beter slaat eiwitinname vaak door. Maar ja wat is het maximum waarop het nog nuttig is voor extra spiergroei. Ik kan ook niet zomaar een getal noemen. Ik weet voor mezelf ik ergens tussen de 200 en 300 gram zit.

Ja maar dat snapt iedereen (bijna).

Oke dus 0.4 * 90 = 36gr eiwit.

Nee sorry, daar groei ik voor geen meter op.

Leer lezen. Hij zei dat dat het verschil tussen minimaal benodigd en optimaal is.

Ik ben het met de man eens dat velen doorslaan. Maar ook al zijn er veel deskundigen die beweren dat zo'n hoog ewit inname ongezond is. Het is inmiddels al duidelijk geworden dat de wetenschap geen idee heeft over hoeveel eiwitiname optimaal of goed is voor groei.

Dat van die puber is een onzin voorbeeld. Zijn hormoonhuishouding is heel anders en zijn testosteron en groeihormoon ed zijn through the roof. Tuurlijk groeit hij zo ziek hard, ook zonder extra eiwit.

Sommige dingen zijn achterhaald. Imo zijn er maar een paar dingen die echt werken:
- Eiwitten en varianten zoals amino's
- Creatine (niet alle varianten)
Het meeste kan je gewoon uit natuurproducten halen.

Er is volgens mij nooit onderzoek gedaan over de eiwitinname bij bijv. krachttrainers die 4x per week hard trainen voor een periode van minimaal 2 jaar. Ik denk ook dat je in het begin hoe dan ook wel vooruit gaat, alleen op een gegeven moment kom je niet meer weg met slordigheid. Al zou een hogere eiwitinname niet noodzakelijk zijn dan zou ik het nog doen omdat het kcal's zijn die niet zo gemakkelijk 'omgezet' worden in vet, niet direct iig. Daarnaast zorgen eiwitten voor een hogere verbranding. Ik zou niet stellen dat je zo de keuze moet maken tussen verhogen in eiwit-kh-vet maar het heeft er wel mee te maken.

Leer lezen. Hij zei dat dat het verschil tussen minimaal benodigd en optimaal is.

Ik ben het met de man eens dat velen doorslaan. Maar ook al zijn er veel deskundigen die beweren dat zo'n hoog ewit inname ongezond is. Het is inmiddels al duidelijk geworden dat de wetenschap geen idee heeft over hoeveel eiwitiname optimaal of goed is voor groei.

Dat van die puber is een onzin voorbeeld. Zijn hormoonhuishouding is heel anders en zijn testosteron en groeihormoon ed zijn through the roof. Tuurlijk groeit hij zo ziek hard, ook zonder extra eiwit.
Als hij 0gram eiwit binnenkrijgt zal hij toch echt 0gram spieraanmaken hoor.
(ik ga het niet verder uitleggen, je snapt mn punt wel toch?)

Ik denk dat het goed kan kloppen wat de man zegt. Je moet zeker niet vergeten dat 'de supplement bedrijven' vooral winst willen maken en er heel weinig om geven of jij het nodig hebt en of je er harder door vooruit gaat.
Dat van die puber is wel waar, alleen gaat die puber wel meer eten ook, meer brood mee naar school, 2x opscheppen met avondeten, etc. Zo verhoogt hij ook zijn eiwit inname.

Maargoed, als je er als bodybuilder zo veel moeite voor doet om te groeien, kan je maar beter iets te veel innemen dan te weinig, en de supplementen het voordeel van de twijfel geven.
of je doet even 2maandjes zonder, en kijkt naar het resultaat.

Het gaat er niet alleen om dat je een bepaalde hoeveelheid eiwit binnen krijgt. Het gaat er ook om dat als jij 4000kcals per dag eet, en je een eiwit, koolhydraten en vetten ratio wil die beetje normaal is, je al snel komt op minimaal 250 gram eiwit. Het is niet alleen dat je zoveel eiwit neemt, je eet ook veel carbs en vetten, je eet gewoon over de gehele linie erg veel.

Maar natuurlijk, supplementen moeten verkocht worden, en het meeste kan je prima zonder. Bijna alles wel.

Terug
Naar boven