Fitness Seller

dextrose? wat is het precies?

• Topic Starter Topic Starter
Met dextrose bedoelen jullie dan het merk ? zo die druivensuiker die in colruyt en dergelijke bij snoepwaren ligt?? oO

eerst lezen dan vragen :cool:

Monosachariden:
De monosachariden of enkelvoudige suikers, die niet door hydrolyse met verdunde zuren kunnen worden gesplitst in eenvoudiger verbindingen, zijn meerwaardige alcoholen, die tevens een aldehyd- of een ketonfunctie bezitten, resp. aangeduid als aldosen en ketosen. Op grond van het aantal koolstofatomen waaruit het molecule bestaat, worden de monosachariden tevens onderverdeeld in triosen (3), tetrosen (4), pentosen (5) en hexosen (6). De meeste monosachariden zijn hexosen; hiertoe behoren bekende suikers als glucose (een aldohexose ; glucose (v. Gr. glukus = zoet), ook druivensuiker of dextrose genoemd, een monosacharide met brutoformule C6H12O6 ) en fructose (een ketohexose ; fructose, ook levulose (v. Lat. laevus = links) of vruchtensuiker, een enkelvoudige suiker met de samenstelling C6H12O6 .

heb ik van horen zeggen :p

Maar wat is nu de conclusie van het verhaal? Wel of geen banaan na het trainen?

Ik meng zelf altijd 100 gram dextrose met een halve liter water en dit drink ik tijdens de training op.

Wel als je 2 bananen neemt? Of zelfs dan niet? Ik weet niet welke hoeveelheid genoeg is?

Ik zou zeggen 0,4 gram per vet vrije massa

Voor duurtrainigen iets meer...0,8 gram per vet vrije massa.

Met duursport trek je je glycogeen verder naar beneden. Als ik me niet vergis.

Je hebt dit nodig omdat de suikers helpen om de cortisol productie te verminderen en de cortisol piek sneller te verhelpen na de training. Glycogeen levels moeten weer aangevuld worden...

en ik ben er zeker van dat iemand je zou kunnen uitleggen waarom...maar het helpt ook bij de opname van eitwitten.

Het sleutel woord is snel....je hebt snel suikers nodig.

Als je dan naar een banaan kijkt zitter er onwijs veel waardevolle voedingsstoffen en micronutrients in...maar...

Een banaan bevat 23% suikers. Ik meen me te herinneren dat 15-20% glucose daarvan is; 10-15% fructose en de rest is sucrose.

Theoretisch:

Als je een normale banaan ongeveer 100 gram weegt dan is 23 gram daarvan suikers. Van die 23 gram is dan ongeveer 4-6 gram dextrose die direct beschikbaar is. Dat is genoeg voor iemand met een lichaamsgewicht van 10 kg. Je zou dus voor iemand van 70 kg 7 bananen nodig hebben om onmiddelijk de juiste hoeveelheid glucose binnen te krijgen.

Is niet altijd even verstandig...zeker niet als je met een schepje of twee uit een zak je schakie kan verrijken...spaart een hoop wegproppen...en is een stuk minder duur.

Laatst bewerkt:
In banaan zit ook nog sucrose dat eerst verwerkt moet worden
In banaan zit niet genoeg snelle suikers.

en ook nog fructose... ;)

overigens...hoe rijper de banaan hoe hoger de glycemie index van een banaan. In rijpere bananen is zetmeel al in meerdere mate omgezet naar glucose.

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat dextrose een groot insuline respons geeft. Anabool dus, integenstelling tot alle cortisol die vrijkomt tijdens het trainen, wat katabool is.

Ergo: beter dextrose dan een banaan gelijk na het trainen.

Sucrose = fructose + glucose

Ja...het is een disaccharide...bestaande uit twee monosaccharides.

Maar anders dan de beide monosaccharides wordt sucrose in de dunne darm gesynthetiseerd. Voordat het daar komt is het al een tijde verder na consumptie.

Fructose en Glucose kunnen zo wat overal in het lichaam worden opgenomen.
Hierdoor is het sneller waar het moet zijn na consumptie.

Ik doe één banaan + 250 ml. melk. Beide bevatten suikers. Krijg ik zo wel voldoende binnen? Daarnaast neem ik ook nog één ei-eiwit.

Mijn lichaam reageert namelijk niet helemaal lekker op dextrose en ik zoek een goed alternatief..

Ik doe één banaan + 250 ml. melk. Beide bevatten suikers. Krijg ik zo wel voldoende binnen? Daarnaast neem ik ook nog één ei-eiwit.

Mijn lichaam reageert namelijk niet helemaal lekker op dextrose en ik zoek een goed alternatief..
waarom niet op dextrose?
volgens mij is maltodextrin een alternatief als je voor insulinepiek gaat.

Ja...het is een disaccharide...bestaande uit twee monosaccharides.

Maar anders dan de beide monosaccharides wordt sucrose in de dunne darm gesynthetiseerd (Huh? synthese van sucrose in de dunne darm...?). Voordat het daar komt is het al een tijde verder na consumptie.

Fructose en Glucose kunnen zo wat overal in het lichaam worden opgenomen. (leg aub uit, wat bedoel je met overal in je lichaam?)
Hierdoor is het sneller waar het moet zijn na consumptie.

Just asking

Geeft niet.

Succrose wordt afgebroken in de dunnedarm in glucose en fructose. Dat porces gebeurd alleen in de dunne darm en pas daar worden dus de monosacchariden opgenomen door de darm wand en getransporteerd naar de juiste plekken.

Glucose en fructose als monosacchariden kunnen overal in het lichaam afgegeven worden aan het lichaamstransport systeem. Ze hoeven dus niet eerst naar de darmen.

[Link niet meer beschikbaar] is dit goede dextrose om te nemen ? zoja hoeveel en wanneer?

ik koop mn dextrose in een zak , van zonnatura,hebben jullie dat merk in belgie niet?

Neem voor de training een glas sinasappelsap met creatine,na de training nog een glas ,ook weer creatine , twee scheppen dex.en een banaan.

Geeft niet.

Succrose wordt afgebroken in de dunnedarm in glucose en fructose. Dat porces gebeurd alleen in de dunne darm en pas daar worden dus de monosacchariden opgenomen door de darm wand en getransporteerd naar de juiste plekken.
Ah ok, je sprak ervoor van synthese, da's namelijk iets anders dan afbraak. Vandaar dat ik niet kon volgen.

Glucose en fructose als monosacchariden kunnen overal in het lichaam afgegeven worden aan het lichaamstransport systeem. Ze hoeven dus niet eerst naar de darmen.Dus in je maag/slokdarm? Ik snap die 'overal' niet goed.

Merci

idd verkeerde woordkeus.

Voordat eten wordt opgenomen moet het worden verwerkt door het spijsverteringskanaal. Dat spijsverteringskanaal begint in de mond. Hier worden enzymen toegevoegd in het speeksel die vertering op gang zetten, daarna vervolgt het de weg zo als in de link. Op allerlei locaties kunnen voedingstoffen uit het veodsel worden gehaald en afgegeven worden aan de rest van het lichaam.

Voor succrose vindt de bewerking pas plaats in de dunne darm. Dus als je succrose eet dan moet het eerst naar de dunne darm voordat het kan worden verwerkt en worden gesplitst in glucose en fructose. Die twee kunnen daarna beide door het lichaam worden opgenomen. In dit geval worden ze in de dunne darm of zelfs in de dikke darm opgenomen omdat ze daar eigenlijk pas zijn ontstaan na afbreken van succrose.

Als je puur glucose of fructose eet kan dat nagenoeg direct nadat het je lichaam binnenkomt worden opgenomen en verwerkt. In mono-vorm hoeven ze dus niet eerst naar de dunne darm. Dus in mono vorm kunnen ze al in de mond, in de slokdarm, in je maag, twaalfvingerige darm, in de dunnne darm en in de dikkedarm worden opgenomen...al naar gelang het lichaam vind waar het opgenomen moet worden.

Dat wil dus zeggen dat in pure vorm glucose en fructose vele malen sneller kunnen worden opgenomen en gebruikt dan als je succrose eet. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat een maaltijd in je darmen komt...maaar daar gaat wel een tijdje (uren) overheen....voor een rnomale maaltijd ongeveer drie uur...vet eten langer en vloeistoffen korter (allemaal afhankelijk van verschillende factoren).

Van begin tot eind duurt het ongeveer een dag (afhankelijk van allemaal factoren) .

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven