XXL Nutrition

Deze Excel sheet berekent je benodigde voedingsstoffen!! (V1.1)

Johnny83

Cool Novice
Waardering
0
:D jaja er is alweer een nieuwe versie...

Ik denk dat ik nu alles heb aangepast naar een ieders wens,

nieuw/verbeterd in 1.1:
-Arbeidstoeslag variabel
-Energieverbruik training variabel
-Mogelijkheid tot het zelf invullen van percentages v/d verdeling
-K. cal per maaltijd
-Uitleg

Hier is de link, om het te downloaden home.quicknet.nl/qn/prive/jp.de.greeuw/BB-forum/Eetschema_maken_v1.1_-byJohnny83.xls

V 1.0:
Ik heb een Excel-sheet gemaakt, wat je veel moeite kan besparen met het uitrekenen van diverse gegevens die nodig zijn voor het maken van een voedingsschema...
Je vult in:
-Gewicht
-Vetpercentage
-Aantal maaltijden per trainingsdag
-Aantal maaltijden per rustdag
-Of je aan wilt komen, of af wilt vallen

Dan wordt automatisch berekent:

-Grondstofwisseling (BM)
-benodigde K. cal om hetzelfde gewicht te houden
-benodigde K. cal om aan te komen
-benodigde K. cal om af te vallen
-Verdeling van de K. cal
-En tenslotte verdeling daar weer van over het aantal maaltijden....

Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit je moet alleen proberen geen percentages te gebruiken. Nu raad je me 335 gram eiwit aan, vind ik een beetje veel :D

Zou beter zijn als je bijv de formlule 2 x lichaamsgewicht = eiwitbehoefte gebruikt.

• Topic Starter Topic Starter
de formlule 2 x lichaamsgewicht = eiwitbehoefte ga ik niet gebruiken, want ik heb het nu juist zo gemaakt dat je invloed kunt uitoefenen op de verdeling...
Als jij vindt dat je eiwitten te veel zijn,
dan verander je dat toch linksonder in beeld met behulp van de percentages...?
Standaard staat ie op 30%, dan maak je er bijv. 20% van en verhoog je de koolhydraten met 10 %,

of koolhydraten en vet 5% verhogen (zodat je weer op 100% uitkomt)...

;)

Hele dikke :thumbs: ...Echt handig dit voor het berekenen zodat je relax je schema in elkaar kunt steken...

STICKEY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:rolleyes:

groet,
caine

Ps @ Johnny83...met afvallen bedoel je cutten neem ik aan toch??

Laatst bewerkt:
Hartstikke top, maar hoe om je aan 50 arbeidstoeslag en trainingstoeslag enzo? Zijn dat vaste waardes?

pak hem ook ff mee :)
thanx

Je hebt de afgelopen 24 uur te veel Karma gegeven, probeer het later nog eens....
dat komt dus nog :)

Nau hier hebben we nog eens iets aan! Very nice!

Heb toch mijn twijfels.

Ik heb alles laag gehouden en zou op een rustdag aan 400 KH komen en op een trainingsdag 450 KH.

Nu zit ik op +- 200 KH, als ik daar boven ga zou ik zo vet worden als maar kan zijn. 320Gr. proteinen vind ik ook wat van het goeie teveel. Moet nu al wringen om aan 200 te komen.

Ik vraag me trouwens af hoe ik mijn koolhydraten altijd zo laag moet houden en toch genoeg eten. Dat is alle dagen een ware strijd om daar rond te blijven :D :):)

ik krijg m niet meer gedownload ???

• Topic Starter Topic Starter
olav zei:
Heb toch mijn twijfels.

Ik heb alles laag gehouden en zou op een rustdag aan 400 KH komen en op een trainingsdag 450 KH.

Nu zit ik op +- 200 KH, als ik daar boven ga zou ik zo vet worden als maar kan zijn. 320Gr. proteinen vind ik ook wat van het goeie teveel. Moet nu al wringen om aan 200 te komen.

Ik vraag me trouwens af hoe ik mijn koolhydraten altijd zo laag moet houden en toch genoeg eten. Dat is alle dagen een ware strijd om daar rond te blijven :D :):)

Ik heb de berekening van dit forum.....het volgende bericht:
Zorg dat je een goede verhouding in koolhydraten eiwitten en vetten hebt, een goeie basislijn is 50% koolhydraten, 30% eiwitten, en 20% vet.

ff snel : laat je vet percentage (BF) meten en bereken met het gewicht aan kilos en je bruto lichaamsgewicht, wat het VETVRIJE lichaams gewicht zal zijn, de vetvrije massa ofwel VVM.

de grondstofwisseling (GS) verbruikt 24 kc (calorien) per dag per kilo VVM.
omdat je natuurlijk ook nog energie nodig hebt om je eten te verbranden tel je er 10% bij, dit is de specifiek dynamische werking (SDW). Aangenomen dat je elke week toch wel 3x per week intensief sport word je grondstofwisseling nog eens met 10% verhoogt, dit is de sporttoeslag (ST)

Daar bovenop komt nog het aantal calorieën dat je verbruikt met je dagelijkse doen en laten, de arbeidstoeslag (AT) :
kantoorwerk : 30%
lichte arbeid : 40 %
matige arbeid : 50%
zware arbeid : 60/70%

En daar boven op komt nog de energie die je verbruikt bij bodybuilding training en dit zal weer rond de 20% liggen.
Let op, al deze percentages zijn nog steeds percentages van de GS.

Voorbeeld : Man 80kg 15% vet = 80 : 100 = 0.8 x 15 = 12 (VM) 12 kilo is dus de vetmassa, 80 - 12 = 68 kg (VVM) de vetvrije massa van deze persoon is dus 68 kg.

De berekening is als volgt :

68 (kilo) x 24 (kc) = 1632kc, dit is de stofwisseling tijdens de slaap, nu de rest erbij, ik rond het voor het gemak nu een beetje af.

GS 1630
SDW 10% 163
ST 10% 163
AT 70% 1140
(matige arbeid = 50% + 20% door het trainen maakt 70% totaal AT)
------------------------------
EB 3097

De energie behoefte komt dus in dit voorbeeld uit op pakweg 3100 kc per dag. Wil je aankomen ? doe er 10 tot 20% bij, wil je afvallen ? doe er 10 tot 20% vanaf

Let op, op dagen dat je niet traint laat je die 20% extra voor training natuurlijk weg.

Je hebt nu de totale behoefte, aangezien ik geen zin heb om uit te leggen hoe je die moet gaan verdelen verwijs ik naar de volgende site voor uitleg over de calorie verdeling ---> http://www.finalflex.com/lichaamstype1.htm

Ik weet niet of het daar bij staat dus zeg ik het hier vast :

Koolhydraten leveren 4kc per gram
Eiwit 4kc per gram
Vet 9kc per gram

voor de stappers : alcohol levert 7kc per gram

Naja dat was wel weer een lang verhaal, good luck dr mee voor who ever dit gaat gebruiken

Dus als de berekeningen daarin niet kloppen, dan kloppen ze ook niet in de sheet....
Maar ik wil jullie er ook nog aan herinneren, dat het een BASIS is, van waar uit je kunt gaan werken...
Er zijn verschillende soorten lichaamstypes, en bij iedereen werkt het net even anders....

Laatst bewerkt:
Thanks, toch weer een mooie aanvulling in mijn arsenaal!

Misschien is het handiger om die toeslagen van arbeid e.d. te gebruiken in bijv. 1,55 (3-5 dagen sporten)ed... Dat kom ik iig vaker tegen op het board dan wat jij hier gebruikt..

Anyway, mooi gedaan!

dat ga ik eens uitproberen:p

Terug
Naar boven