Ik weet niet of ik Dragon's Age zou kopen als ik het nog een keer kon beslissen zo na deze week spelen.
Ik vind het een behoorlijk saai verhaal met ontzettend veel gelul na iedere mayor battle. Hoeft niet altijd vervelend te zijn maar aangezien het verhaal nogal standaard en dus saai is gaat het ook nogal vervelen om bij ieder dorpje of whatever voor gelegenheid 15 man te moeten interviewen en complete boekwerken aan te moeten horen, je mist er geen reet aan als je alles doorklikt en later in samengevatte vorm terug leest in je logboek. Zelfs zonder dat logboek weet je precies waar het over gaat omdat het gewono heel veel blahblah terwijl het uiteindelijk WEER om een of andere duistere corrupte kracht gaat die de beschaafde wereld bedreigd en dat jij als held mag oplossen waarbij je langs allerlei plaatsen komt en telkens een stukje ontmaskerd van het kwaad, lekker origineel.
Verder niet zo erg zou je denken, meeste rpg's hebben geen bijstere originele plot maar ook het spel op zich, misschien had ik geen mage moeten nemen maar ik maak alles hardstikke dood met mijn vuurballen of whatever voor spells ik selecteer. Je levelt vrij snel waardoor je telkens nieuwe spells en andere skills mag selecteren maar het maakt geen reet uit welke je kiest ze zijn allemaal heel sterk en je spamt die shit gewoon op je targets tot iedereen dood is, komt weinig taktiek bij kijken. Mischien dat het als warrior ofzo wat spannender is maar wat ik gelezen heb en ervaar met mijn warrior teamleden is dat ook niet echt het geval. Zo heb ik een of andere zeik ridder bij me die ik gewoon een aantal special 2 handed kill shit skills laat levelen en hij slaat alles hardstikke verrot zolang ik er maar op let om 'm af en toe een healthpotion te laten drinken, totaal geen tactics voor nodig. Spel zou moeilijk zijn in normal mode maar ik blaas dus overal doorheen, misschien dat ie op hard wat spannender is maar ik betwijfel het. Het ziet er allemaal ontzettend groots en episch uit maar ik vind het uiteindeljik maar een arcade spelletje, een lichte rpg verpakt in een hoop blah blah blah.
Wat ik wel leuk vind is de interactie tussen jou en je teamleden, je kan echt met ze praten en dat is vrij uitgebreid, na zo'n gesprek krijg je direct een bericht of ze je aardiger of minder aardig zijn gaan vinden, je kan ze ook kadootjes geven om dat te beinvloeden. Uiteindelijk voegt dit weinig toe tot nu toe maar ik herinner me uit bijvoorbeeld Neverwinter Nights 2 dat je dan op het laatst bij de eindbaas te maken krijgt met al je party leden die dan op basis van je relatie met hen ervoor gaan kiezen om voor jou te vechten of over te stappen, wellicht dat er hier ook zoiets is. Verder vind ik het ook leuk dat je wat betreft text keuze als elf zijnde lekker sarcastisch naar mensen toe kan zijn, elven zijn in dit verhaal de 'n*gers' van het universum, werden vroeger als slaven gebruikt door de mensen waardoor je een leuke sarcastische mensenhater kan zijn, is op zich wel geinig. Waarom je dan verder een stem moet uitkiezen van je mannetje is mij overigens een raadsel. Ik had een arrogante kl***zak van een elf gemaakt maar niets van wat je selecteert in je conversaties wordt ooit uitgesproken, alles heeft full speech, behalve je eigen character :bizar:. Het enige wat je eigen poppetje zegt zijn wat korte zinnen tijdens gevechten, van die zinnen die je na een kwartier spelen uit je hoofd kent en lieverniet meer wilt horen. Het komt bij mij allemaal nogal over dat ze dit spel gerushed hebben, totaal niet afgewerkt. Gewoon op de markt fl*kkeren want iedereen wil 'm hebben dus whatever, dat idee.
Verder nog dingen als dat er gewoon totaal geen interessante dingen te looten zijn, je vind allemaal standaard shit die soms net iets meer damage doen en zit vrij weinig variatie in. Niet net als in Baldur's gate dat je ineens een zwaard vind die tegen je praat of dat brute wapen die superdodelijk is maar ook tegelijk ervoor zorgt dat je zelf vervloekt ben, dat soort shit ben ik nog niet tegengekomen. De beste items waar je enigszins wat aan hebt koop je gewoon bij een merchant. Je kan allerlei shit craften als gif en weet ik veel wat voor bij effecten maar het is totaal niet nodig omdat je gewoon je mannen de opdracht geeft om alles verrot te maken en dan komt het ook goed. Nog zoiets is dat je geen reet hebt aan de rogue klasse en pijl en boog shit is totaal underpowered. Rogues zijn voor 1 ding goed en dat is om sloten te kraken, verder heeft het totaal geen zin om een rogue mee te nemen want stealth en shit heb je helemaal niet nodig, disarming van traps ook niet want ook al vind je traps, de rest van je team loopt toch altijd door en krijgt altijd te laat verwerkt dat ze moeten stoppen omdat ze voor een trap staan plus de traps doen nooit genoeg schade om je er ook maar een klein beetje zorgen over te maken.. Nu zou het best handig zijn dus om een rogue mee te nemen om in ieder geval op slot zittende kisten te openen als het niet zo was dat er letterlijk nooit iets interessants te vinden is in dat soort kisten, alsof de makers zoiets hadden van "ja wat als je dan GEEN rogue bij je heb, dan moet je geen belangrijke shit daarom missen"... resultaat = rogue totaal niet nodig omdat je dan dus beter een mage of warrior extra kan gebruiken om nog meer dps te doen. Je kan wat backstabben en dat doet best wat damage maar dan moet je dus heel veel moeite doen om je rogue achter iemand te krijgen terwijl je ook gewoon keihard frontaal kan rossen met allerlei warrior types en mega machtige tovenaars.
Ik vind 't ****ing boring, ongeinspireerde shit van een developer die er om bekend staat goede games te maken, kan ook aan mij liggen want ik zie zat positieve reviews maar er zijn ook een aantal minder entousiaste recenties te vinden en dat is wel tekenend aangezien een echt goede rpg 9 van de 10 keer echt overal 9's en 10'en scoort. Ohja, de graphics zijn ook gaar, landschap enzo maar dat boeit mij niet zoveel in dit soort games.
60 euro hiervoor is echt veel te veel, zou 'm kopen als die in de koopjesbak ligt en gewoon wachten op Mass Effect 2.
6/10, alleen voor de echte liefhebbers die iedere fantasy verhaal tussen goed en kwaad cool vinden en nogal droog zitten op een epische rpg met veel bullshitstories en oeverloze sidequests.
Weet je wat echt een goede rpg is als het gaat om epische battles waarbij je echt moet nadenken wat je je partyleden laat doen? Naast het voor de hand liggende Baldur's gate uiteraard maar dat weet iedereen al is Greyhawk: Temple of Elemental Evil. Is heel veel mis aan, en heeft een net zo voorspelbare plot over een of andere duistere kracht vanuit een ondergrondse kerker ergens in een stadje dat onderzocht moet worden maar de gevechten laten je echt nadenken over de skills en special moves die je selecteert. Je moet 'm alleen wel volledig patchen en allerlei fan gemaakte patches eroverheen gooien want het spel is origineel zo buggy als ****. Ik noem dit spel omdat het net zo gaar en voorspelbaar is maar toch de moeite waard omdat de battles de moeite waard zijn en iedere class een bepaalde nut heeft, van cleric tot rogue aan toe, om maar iets te noemen dat DA - origins mist.
---------- Toegevoegd om 17:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:07 ----------
Eh even een kopie/paste van een reactie op een email van mijn broer op de vraag of het de moeite waard is om te kopen