- Waardering
- 2.963
Iets te makkelijk gedacht, Wilders heeft de gave om ook stemmers naar zich toe te trekken die wel nadenken en uit ongenoegen met de huidige politiek stemmen op een partij als de PVV. Of ze daarbij oog hebben voor de xenofobe kanten van de PVV valt lastig in te schatten, maar het zal zeker niet bij iedere stemmer een rol spelen.
Dat gedoe over het 'ongenoegen'. In 2001 waren het de puinhopen van paars en 9 jaar later is het nog steeds ellende, terwijl mensen te lui zijn om serieus na te denken over de politiek en hun oordeel vellen op idols-achtige debatten en belachelijke stellingen in een stemwijzer. Bovendien vind ik een proteststem een blanco stem. Een proteststem op Wilders is zo stom, hij plaatst zich als een goed populist buiten de gevestigde orde (zogenaamd) en daarom stemmen mensen op hem, terwijl hij 5 jaar terug nog bij de VVD zat. Soms is dit bijna komisch te noemen, tot je weer bedenkt dat het wel over het openbaar bestuur gaat.
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik snap dat mensen op Wilders stemmen, er zijn er genoeg in mijn kennissenkring die dit doen. Dit zijn echter mensen met of een niet al te hoge intelligentie (waaruit de meerderheid van de bevolking uit bestaat) of mensen met dorpse onderbuik gevoelens, a la Volendam.
En ga nou niet zeggen dat Volendammers op Wilders stemmen alleen omdat ie tegen Europa is en goed voor hun visvangst.
@HardcoreNL Ik heb tweemaal een hoorcollege van Kai van der Linden mogen volgen, die overigens nogal bekend is geworden door het voorval op GeensT, maar als je hoorde wat de strategie van Verdonk was en hoe dat in elkaar zit dan kan je echt niet op zo een populistische partij.
En ja Wilders heeft het uiteindelijk slimmer aangepakt, maar hun strategie stoelt op hetzelfde.
Oh en ik snap nu wel je toon een beetje, toen ik in 6VWO zat dacht ik ook dat ik elite was.
Laatst bewerkt: