Fitness Seller

Stelling Dumbbell press beter voor hypertrophy dan barbell press?

Peiling Peiling Dumbell press beter voor hypertrophy dan barbell press?

• Totaal stemmers
    86
  • Peiling gesloten .
Ik denk dat het probleem eerder bij andere mensen ligt dat ze niet genoeg met dumbbells trainen...
Ik heb een periode gehad dat ik borst alleen maar met dumbbells trainde.

naja de aard van de dumbbell press maakt deze bij default gewoon lastiger/zwaarder dan een benchpress.

buiten dat trainen een hoop mensen idd te weinig met dumbbells(inc myself atm hehe)

Bij barbell press helpen je triceps veel meer mee, dus zou je meer moeten kunnen drukken.

In tegendeel.

Bij de BP is er sprake van een gesloten kring (romp/armen/stang) waardoor de triceps beweging (in dit geval elleboog extensie) geïnitieerd wordt door de pec en schouder waardoor er alleen het laatste stuk accent plaatst vind,

Bij de DP is er geen gesloten kring en werkt de triceps de volledige bewegingbaan zelfstandig.

In tegendeel.

Bij de BP is er sprake van een gesloten kring (romp/armen/stang) waardoor de triceps beweging (in dit geval elleboog extensie) geïnitieerd wordt door de pec en schouder waardoor er alleen het laatste stuk accent plaatst vind,

Bij de DP is er geen gesloten kring en werkt de triceps de volledige bewegingbaan zelfstandig.
Zou je bij heel goede stabilisatie dan juist bij DP meer moeten kunnen drukken? :)

Nee.

Zoals ik boven ook stel, je romp/armen/stang maken een gesloten kring waardoor de gebruikte spieren elkaar aanvullen (totaal effect groter dan de som der delen)

Als deze resultaten kloppen, dan 'ja'

Pectoralis major (grote borstspier):

* Decline dumbbell bench press - 93
* Decline bench press (Olympic bar) - 89

Ik wil ook db press met bb press af gaan wisselen, alleen vind ik het moment van zitten naar liggen met dbells erg zwaar en voel ik in mn polsen.
Hoe doen jullie dat?

gelijk als ik achterover ga heb ik de dumbbells al tegen mijn borst daar steunen ze op.

dumbbells op je bovenbenen zetten als je zit. En als je gaat liggen de dumbbells richting je borst brengen zodat ze daarop kunnen rusten

ok thanks ga ik eens proberen :)

Persoonlijk vind ik dumbbellpress beter..maar afwisseling is ''The Key"..

de verhoudingen liggen inderdaad tever uit elkaar maar kan moeilijk een aantal zware dumbbells aanschaffen en in een kruiwagen 4 x per week meenemen naar de gym dus vandaar dat ik het momenteel op die manier moet doen als mijn jaar abbonement afloopt stap ik over naar een zwaardere gym

Als deze resultaten kloppen, dan 'ja'

Pectoralis major (grote borstspier):

* Decline dumbbell bench press - 93
* Decline bench press (Olympic bar) - 89

Maar dan kamp je met het feit dat je met een barbell veel meer gewicht kunt pakken(althans de meeste) om die 4% verschil te compenseren.

Dus relatief gezien ligt het anders.

Zijn die cijfers percentages ?

Maar dan kamp je met het feit dat je met een barbell veel meer gewicht kunt pakken(althans de meeste) om die 4% verschil te compenseren.

Dus relatief gezien ligt het anders.
Ik snap je niet helemaal. Het gaat er bij deze tests toch om welke oefening de meeste activiteit in de spier teweeg brengt.

Ik snap je niet helemaal. Het gaat er bij deze tests toch om welke oefening de meeste activiteit in de spier teweeg brengt.

Ja klopt, de activatie bij db ligt hoger maar de meeste pressen meer met een barbell en meer kilos betekend dat de spier harder moet werken

De vraag wat voor meer hypertrofie zorgt is moeilijk te bentwoorden want dat kun je niet in wetenschappelijke termen uitdrukken omdat dat per persoon vverschilt.

Persoonlijke verschillen spelen een rol, maar andere variabelen zijn toch wel zinnig om te onderzoeken. Het is zinvol om te weten dat type II vezels een ander aanpak vergt dan Type I vezels.

Terug
Naar boven