AndroidHealthClinic

Dumbbell vs Barbell Benchpress vraagje

Bader

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
85kg
Beste DB'ers.

Mijn naam is Bader ben 16 jaar net geslaagd en ga ''Film Producer'' studeren :).
Ben van 108 kilo naar 75 kilo afgevallen en weeg nu stabiel 80kg.

Ik maak deze om te vragen over dumbbells en barbells benchpresses , als ik barbells doe ( met goede vorm ) gaat alle druk naar mijn schouders ipv naar mijn borst , de fitniss coachen weten het ook niet. maar met dumbbells voel ik alles heel goed juist. is het erg/goed/verstandig voor mij om dit met dumbbells te doen?

Graag bedankt

Bader

Afwisselen tussen barbell en dumbbells zoals de meesten doen.

Ik raad je aan eerst met zeer lichte dumbbells deze oefening, de beweging en dergelijke goed onder de knie te krijgen. Daarna kan je eens aan de barbell gaan denken. ALs je nooit eerder getraind hebt, laat je dan door iemand begeleiden want er zijn veel valkuilen. SUcces

ik train enkel met dumbbells, werkt prima.

jah , ik ben train al 6 maanden hoor begon eerst met 14 kg dumbbells doe nu 26kg's , mijn vraag is ook zijn dumbbells wel effectief?

Dumbbells zijn zeker effectief! Of ze meer, of minder effectief zijn dan een barbell blijft een discussiepunt.

Zelf vind ik het heerlijk om eerst te bench pressen, en daarna lekker je spieren bijna uit elkaar voelen scheuren met incline dumbbell presses :)

Dumbbells zijn zeker effectief! Of ze meer, of minder effectief zijn dan een barbell blijft een discussiepunt.

Zelf vind ik het heerlijk om eerst te bench pressen, en daarna lekker je spieren bijna uit elkaar voelen scheuren met incline dumbbell presses :)

dit

• Topic Starter Topic Starter

dus ik kan gewoon als alternatief op de barbell lekker dumbbellen :) , dat vinden mijn shouders ook fijn namelijk ;D?

Even snelle vraag, vinden jullie de flat db press ook niet veel gemakkelijker dan flat barbell bp? Ik doe met flat db press nu 2x26kg en met flat barbell bp heb ik veel moeite met 60kg ;/

Even snelle vraag, vinden jullie de flat db press ook niet veel gemakkelijker dan flat barbell bp? Ik doe met flat db press nu 2x26kg en met flat barbell bp heb ik veel moeite met 60kg ;/
Qua gewicht zal de som van de dumbbells inderdaad snel hoog liggen. Check je techniek van je bench, waarschijnlijk toch nog niet helemaal goed. Daraom vinden veel mensen dumbbells ook beter/leuker.

Q

lol ik heb echt precies hetzelfde. Al een keer een topic over gemaakt, waarin werd gezegd dat dit bijna niet kan en dat mijn dumbbell press wel verkeerd uitgevoerd zal zijn (weet 99% zeker van niet).

Maak super veel progressie op dumbbell press, maar op een of andere manier heb ik erg veel moeite met benchpress.

lol ik heb echt precies hetzelfde. Al een keer een topic over gemaakt, waarin werd gezegd dat dit bijna niet kan en dat mijn dumbbell press wel verkeerd uitgevoerd zal zijn (weet 99% zeker van niet).

Maak super veel progressie op dumbbell press, maar op een of andere manier heb ik erg veel moeite met benchpress.

Misschien lopen je schouders achter?

Mijn er varing tussen die 2 is dat ik met dumbbell press geen resultaat zag en niets voelde dus ik doe nu de flat barbell bp en de schuine barbell bp zie nu veel meer resultaat en voel nu ook dat ik ze getraint heb

Ben pas overgeschakeld van van barbells naar dumbbells,, vind het met halters wel lekker trainen, ook hoef ik daardoor niet te wachten op de benchpress die bezet is enzovoort;..

Voor alles geldt: afwisseling. Dus ook dumbbells en barbells. Je geeft je spieren een andere prikkel doordat je meer moet stabiliseren, meer dan met barbell. Daar komt bij dat veel mensen snel vanuit de schouders/armen drukken in plaats van de borst met de barbell.

Q

Congrats trouwens met het behalen en behouden van je gewicht! Mag ook wel gezegd worden.

Inderdaad wat gezegd wordt wissel goed af tussen dumbbells en barbells. Train bijvoorbeeld 4 weken met dumbbells en dan 4 weken met barbells. Je zou ook nog kunnen overwegen om ze beide in je schema te zetten.

Het kan zijn dat je je schouders meer voelt met barbell, omdat je armen redelijk op slot zitten hierdoor, waar je bij dumbbell toch meer bewegingsvrijheid hebt.

Nogmaals let er op het gaat niet om het gewicht maar om de uitvoering. Krachtig omhoog drukken en rustig terug laten zakken. Zorg er ook voor dat de stand helemaal op je borst komt, in geval van dumbbells moet je de stang tussen de dumbbells in denken. Hierdoor heb je een maximale oprekking van je spier en heeft uiteindelijk ook het meeste effect.

Qua gewicht zal de som van de dumbbells inderdaad snel hoog liggen. Check je techniek van je bench, waarschijnlijk toch nog niet helemaal goed. Daraom vinden veel mensen dumbbells ook beter/leuker.

Q

BS, mijn bench techniek is uitermate excellenté. Toch bedankt voor je nuttige advies.

BS, mijn bench techniek is uitermate excellenté. Toch bedankt voor je nuttige advies.
Hmm, dan eis ik dat je de volgende keer 65kg gaat drukken. Ik heb namelijk hetzelfde gehad, 't is grotendeels psychologisch. Na twee weken op 60kg te blijven steken was ik het zat en gooide er 5kg bij, 3x8 ging eitje. Muscle to mind :D.

Q

Ik weet natuurlijk niet hoe je uitvoering van de dumbbell press is, maar een mogelijke oorzaak van je hoge dumbbell press in verhouding met barbell kan zijn dat je stangen bij db press toch niet helemaal op borsthoogte komen. Bij db press lijk je snel diep te gaan (vind ik), terwijl het mogelijk is dat de stang zelf nog niet op borsthoogte is.

Bij barbell is het nu eenmaal makkelijker om te controleren dat je wel diep genoeg gaat ;).

Terug
Naar boven