AndroidHealthClinic

E/K/V verhoudingen - waarom?

guydroog

Novice
Waardering
4
Lengte
1m80
Massa
87kg
Vetpercentage
10%
Waarom wordt hier nog steeds massaal een bepaalde e/k/v verhouding aangeraden?

Ik lees elke keer de posts van beginners over hun voedingsschema en velen starten gewoon met 250-300+ gram eiwit per dag.

Dat is gewoon absurd. Tenzij ze gelijk kuren heeft zo veel eiwit, zeker in een bulk, geen toegevoegde waarde en is het onnodig duur en smakeloos.

Tijd dat er een degelijke stickie komt die ervoor zorgt dat men een hoeveelheid eiwit eet op basis van hun lichaamsgewicht. Een minimum aantal gram vet leert berekenen voor de algehele gezondheid en naar wens en op basis van lifestyle aan te vullen met carbs.

Het idee van een bepaalde verhouding aan moeten houden is ouderwets op zijn best.

Omdat al die noobs geloven in broscience

Waarom wordt hier nog steeds massaal een bepaalde e/k/v verhouding aangeraden?

Ik lees elke keer de posts van beginners over hun voedingsschema en velen starten gewoon met 250-300+ gram eiwit per dag.

Dat is gewoon absurd. Tenzij ze gelijk kuren heeft zo veel eiwit, zeker in een bulk, geen toegevoegde waarde en is het onnodig duur en smakeloos.

smaakloos ? really ?

• Topic Starter Topic Starter

Eens, wellicht wat gegeneraliseerd en ongenuanceerd maar veel van die lui eten dan alleen maar droge kipfilet of bakken met kwark. De meeste mensen die ik ken eten liever spaghetti met tomatensaus of andere smaakvolle koolhydraatbronnen dan kip, kwark of tonijn uit blik.

Ik zeg niet dat het slecht is, maar als het om succes op lange termijn gaat is 300+ gram eiwit per dag voor een beginner: a) onnodig, b) moeilijk vol te houden, c) duur.

Het idee dat zo veel eiwit nodig, of zelfs gunstig is (voor naturals), is ook gefabriceerd door fitnessmagazines uit de jaren 80.

---------- Post toegevoegd Mon 26 Nov 2012 om 12:09 ----------

Goed topic inderdaad.

Ben het met guydroog eens. Ik ken genoeg grote gasten die goed gainen op +-2 gram per kilo lichaamsgewicht. Veel meer dan dat heb je m.i. ook niet nodig tenzij je aan de AAS zit of een genetic freak bent, maar dat gaat voor de meeste niet op. :)

En praten we dan over dierlijke eiwitten of plantaardige eiwitten? Ik kan me voorstellen dat veel voedingsschema's ook de plantaardige eiwitten opgeteld worden bij het totaal (wat logisch is), maar de biologische waarde ligt vaak een stukje lager en de structuur is niet compleet. Ik denk dat het wat genuanceerder ligt dan uitsluitend te denken in grammen. Als je bijvoorbeeld veel havermout, noten en bonen eet, krijg je een hoop plantaardige eiwitten binnen die meetellen voor het totaal. Echter is de biologische waarde minder en mis je essentiele aminozuren (misschien wel met bepaalde combinaties). Ik ben toch van mening dat je bij iedere maaltijd ook je dierlijke eiwitbron moet nemen om deze aan te vullen (het liefste iedere maaltijd een verschillende dierlijke eiwitbron). Ook al wil dat zeggen dat je dagtotaal in eiwitten wat hoger uitkomt dan 2 gr/kg. De ene eiwitbron is de andere niet.

Nog meer mensen met meer info hierover?

Eens, wellicht wat gegeneraliseerd en ongenuanceerd maar veel van die lui eten dan alleen maar droge kipfilet of bakken met kwark. De meeste mensen die ik ken eten liever spaghetti met tomatensaus of andere smaakvolle koolhydraatbronnen dan kip, kwark of tonijn uit blik.

Dat is een heeeel andere discussie. Naast dat smaakloos clean is ;) denk ik ook dat het iets te maken heeft met een poging tot hardcore zijn... smaak is de gateway tot junk tenslotte.........

Ben het ook met de topicstarter eens. Ook over de kwaliteit van de stickies.... ruimte voor verbetering!

En wat wazzup zegt, sommigen willen vooral erg hardcore doen, nooit eens smaak of variatie... allemaal overblijfselen uit de jaren 80.
Gekookte kabeljouw en droge rijst ftw!!!

Heb het al eerder op het forum gepost, maar hier gaat ie nog een keer:
In humans, the glucogenic (able to be converted into glucose) amino acids are:

Glycine

Serine

Valine

Histidine

Arginine

Cysteine

Proline

Alanine

Glutamate

Glutamine

Aspartate

Asparagine

Methionine

Amino acids that are both glucogenic and ketogenic (able to be converted into ketone bodies):

Isoleucine

Threonine

Phenylalanine

Tyrosine

Tryptophan

Only leucine and lysine are not glucogenic.

100 grams of protein will be converted into approximately 57 grams of glucose because the conversion process isn't very efficient, this is why most of the studies that compare high protein and high carbohydrate diets end up showing greater fat loss with the high protein diet. Let me explain, most people assume that protein contains 4 calories per gram (which it does when burnt in a calorimeter) but our bodies are not calorimeters, we can't use all of the energy in a gram of protein. Protein can't be burned directly, instead it must be converted into glucose first and this conversion has a 57% efficiency rate.

What this means is that for every 100 calories of protein (25 grams) your body will only be able to actually make use of 57 of these calories, so instead of saying that protein provides 4 calories per gram it's more accurate to say that it provides approximately 2.3 calories per gram.

Now let's take a look at what they do in these studies, they might compare a diet containing 1000 calories from protein (250 grams) and 400 calories from carbohydrate (100 grams) to a diet containing 400 calories from protein (100 grams) and 1000 calories from carbohydrate (250 grams).

On paper it would appear as though both diets total 1400 calories (excluding calories from fat which is irrelevant), however in the real world the amount of calories your body can actually make use of from each diet is different, your body can only make use of 57% of the calories in protein.

- 1000 calories from protein (250 grams) + 400 calories from carbohydrate (100 grams) = 570 calories from protein, 400 from carbohydrate = 970 calories total.

- 400 calories from protein (100 grams) + 1000 calories from carbohydrate (250 grams) = 228 calories from protein, 1000 from carbohydrate = 1228 calories total.

There's a 258 calorie difference between the two diets even though both appear to provide 1400 calories on paper.

Protein does not provide 4 calories per gram (which is what you get when you burn a gram of protein in a calorimeter), it provides approximately 2.3 calories per gram because your body isn't able to burn protein directly but must instead convert it into glucose with a 57% efficiency rate.

This isn't considering the thermic effect of food, that's an entirely different discussion. Processing protein is more energy costly than processing carbohydrate, even after protein has been processed it still can only convert to glucose at a 57% efficiency rate so the TEF is not related to the 57% conversion rate.

There was a base 258 calorie difference between the high protein and low protein diets in my example, once we also factor in the TEF the actual net calorie difference between the two diets widens even further, not only does the high protein diet provide less calories overall, it also requires more calories to process the additional protein.

I should probably mention that the actual conversion process itself requires energy, so not only will protein only be converted into glucose with 57% efficiency but you'll also burn calories during the conversion process.

By the time you factor in the 57% conversion rate, the thermic effect of food, and the energy cost of the conversion process itself it becomes clear that protein is an extremely inefficient/poor source of calories, it's little wonder that people lose more fat on high protein diets, for every 1000 calories of protein they eat they're only providing their bodies with perhaps 300 net calories after all is said and done.

Gluconeogenesis usually only occurs when you eat excess protein or not enough carbohydrate, if you require 80 grams of protein to maintain your body and you only eat 80 grams of protein there won't be much gluconeogenesis taking place. If however you were to eat 160 grams of protein your body would convert the excess 80 grams into 45.6 grams of glucose via gluconeogenesis.

Low carbohydrate diets can increase your protein requirements, if you don't eat enough carbohydrate your body will convert protein into glucose, if you don't eat enough protein your body will start breaking down your muscles/organs to provide the amino acids it needs to produce glucose.

So yeah I was doing some number crunching in my head last night in regards to gluconeogenesis and my estimate of net 300 calories from 100 calories of protein (250 grams) I gave earlier is off the mark. The real calculation is:

- 1000 calories (250 grams) of protein ingested
- 570 calories worth of glucose produced during gluconeogenesis

So out of 1000 calories we now only have 570 useable calories, but it gets worse:
- 300 calories burned during digestion (the TEF of protein is around 30%)
- 190 calories burned during the conversion process itself (the cost of gluconeogenesis is 33% of the energy content of the produced glucose)

So after starting with 1000 calories from protein we're left with a whopping 80 calories. Eating 250 grams of protein (1000 calories) yields 80 useable net calories. Now here's something pretty cool, those 490 calories burned during digestion and the conversion process come from fat calories, what this means is that 490 calories of fat are burned to produce 570 calories of glucose.

Eating 250 grams of protein causes your body to burn 490 fat calories in order to produce 570 glucose calories (80 calorie net gain). I'm sure you can start to understand now just how powerful high protein diets are for fat loss.

Tussen de 1,65 en 1,80 gr/kg zit je hoog genoeg. Voornamelijk eieren (cholesterol uit eieren doet je kracht enorm verhogen), zuivel en vet vlees. Ik eet 's ochtends 6 eieren, gedurende de dag 2 liter volle melk en 's avonds vet vlees (medium gebakken).

Mijn vuistregel: tussen de 1,65 en 1,80 gr/kg eiwit, lichaamsgewicht +25% gelijk aan aantal grammen vetten (dus 80 kg gewicht = 100 gr vetten), de rest opvullen met langzame carbs (volkoren brood, pasta, rijst). Vetten bestaan uit ongeveer 6 gram visolie, de vetten van vlees, eieren en zuivel, het overige aangevuld door walnoten.

Het aantal kcal uit eiwitten tel ik niet mee in mijn voedingsschema, aangezien die maar 0,32 kcal netto per gram leveren (zie spoiler).

Ik gain al jaren op McDonalds. ****verhoudingen

eens met topicstarter, verhoudingen moeten juist zijn en niet zo absurd hoog!

Oxx, zoveel eieren is zeer slecht voor je, want eieren werken cholesterolverhogend en dat wil je echt niet. Een hoog cholesterol veroorzaakt dichtslibbem van de aderen

Oxx, zoveel eieren is zeer slecht voor je, want eieren werken cholesterolverhogend en dat wil je echt niet. Een hoog cholesterol veroorzaakt dichtslibbem van de aderen

Cholesterol verbrand je met sporten.

Laatst bewerkt:
Weer die k*t eieren....................

Ik denk dat je "cholesterol" als "cholesterol" kent en niet als HDL en LDL. Zoek maar even op. En zoek ook maar op gezondheidsstudies met betrekking tot eieren en HDL. Eieren bevatten veel HDL en verlagen LDL, daarom heel gezond.

goed topic, mij werden ook die verhoudingen geadviseerd toen ik vroeg naar mijn voedingsschema. Ga nu gewoon een aantal verschillende voedingsschema's opstellen waarbij ik 500 kcal "speelruimte" heb.

Terug
Naar boven