XXL Nutrition

Ebay - kapot product, terugzenden kost meer, wat nu?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gewoon totale vergoeding eisen of anders neg feedback en paypal dreigen. Je mag boos klinken maar wel altijd vriendelijk blijven. Zou me verbazen als het dan niet in jouw voordeel uitdraait.

Zelf ook een paar keer gehad dat ik een niet helemaal kloppend product had ontvangen of kapot.
Standaard chinese praktijk om te beginnen met een absurd laag refund bedrag.
Blijf je een beetje doorvragen word het al meer.
Gewoon beginnen met, ik koop een product dat niet klopt volgens de beschrijving en wat kapot is. Wil het wel terugsturen, maar dan betaal je zelf maar de verzendkosten omdat het kapot is en niet volgens beschrijving en dat kost veel geld, meer dan het product waard is. Dus kies maar, volle refund en ik hou het kapotte product of je refund me maar en betaald ook vooraf mijn verzendkosten. Als je hier niet mee akkoord gaat voel ik me genoodzaakt om een paypal claim in te dienen en zal ik negatieve feedback geven.

Negatieve feedback + paypal claims zijn killing voor hun ebay store, en zeker voor dit soort bedragen betalen ze het dan liever terug. Het werkt niet bij iedereen en soms als het product wel werkt maar niet helemaal aan de beschrijving voldoet krijg je ze niet verder dan 50% geld terug, maar in dit geval denk ik dat je er wel een full refund uit kan slepen.

• Topic Starter Topic Starter
Zelf ook een paar keer gehad dat ik een niet helemaal kloppend product had ontvangen of kapot.
Standaard chinese praktijk om te beginnen met een absurd laag refund bedrag.
Blijf je een beetje doorvragen word het al meer.
Gewoon beginnen met, ik koop een product dat niet klopt volgens de beschrijving en wat kapot is. Wil het wel terugsturen, maar dan betaal je zelf maar de verzendkosten omdat het kapot is en niet volgens beschrijving en dat kost veel geld, meer dan het product waard is. Dus kies maar, volle refund en ik hou het kapotte product of je refund me maar en betaald ook vooraf mijn verzendkosten. Als je hier niet mee akkoord gaat voel ik me genoodzaakt om een paypal claim in te dienen en zal ik negatieve feedback geven.

Negatieve feedback + paypal claims zijn killing voor hun ebay store, en zeker voor dit soort bedragen betalen ze het dan liever terug. Het werkt niet bij iedereen en soms als het product wel werkt maar niet helemaal aan de beschrijving voldoet krijg je ze niet verder dan 50% geld terug, maar in dit geval denk ik dat je er wel een full refund uit kan slepen.

Dat heb ik hem ook gemaild. Morgen verwacht ik een reactie. Ben benieuwd...
Als hij niet akkoord gaat, dan dien ik een claim in en geef ik hem negatieve feedback. Dit laatste heb ik niet gezegd, omdat dit als dreiging gezien kan worden en kan eventueel in mijn nadeel werken bij de claim.
Pas als ik een reactie krijg, dan zeg ik het, of niet, maar het is logisch dat ik daarna verdere stappen ga nemen, namelijk een claim aan zijn broek.

De verkoper zit op het randje van 'power seller'. Heeft een feedback van 98.6% en als het onder de 98,5% gaat, dan is hij geen power seller meer als ik het goed heb. Oftewel, de status weg en geen ebay voordelen meer...
Maar ja, heb 't wel vaker gemerkt, dat 98% of 99% goede feedback nog steeds niet hoog is. +- 99,5% en meer, die zijn betrouwbaar, daaronder is het al tricky...

Laatst bewerkt:
Dat heb ik hem ook gemaild. Morgen verwacht ik een reactie. Ben benieuwd...
Als hij niet akkoord gaat, dan dien ik een claim in en geef ik hem negatieve feedback. Dit laatste heb ik niet gezegd, omdat dit als dreiging gezien kan worden en kan eventueel in mijn nadeel werken bij de claim.
Pas als ik een reactie krijg, dan zeg ik het, of niet, maar het is logisch dat ik daarna verdere stappen ga nemen, namelijk een claim aan zijn broek.

De verkoper zit op het randje van 'power seller'. Heeft een feedback van 98.6% en als het onder de 98,5% gaat, dan is hij geen power seller meer als ik het goed heb. Oftewel, de status weg en geen ebay voordelen meer...
Maar ja, heb 't wel vaker gemerkt, dat 98% of 99% goede feedback nog steeds niet hoog is. +- 99,5% en meer, die zijn betrouwbaar, daaronder is het al tricky...

Voor de paypal claim zal het denk ik niet echt in je nadeel werken, als hij met paypal claim weigert kan je het dus alsnog wel even proberen. Sommige zijn gevoeliger voor ebay feedback dan paypal. Bij paypal kunnen ze nog in zijn voordeel beslissen. Negatieve feedback heeft hij verder geen invloed op en gaat ten koste van zijn status inderdaad.

Heb zo net deze reactie terug gehad, de oplichter:

We have 3 solution now
1) we sell new one to you at lower price USD 12
2) we refund you partial money USD 4 as the compensate,you take it to the repair store to fix
3) you send it back to us,we resend new to you or refund you full.

Which one do you choose? waiting for your reply.

Optie 1 : wil ik liever niet, kost mij 9,30 euro extra en voor hetzelfde geldt doet de weegschaal het weer niet... ben ik helemaal veel geld kwijt. De verkopen is ook een kl***zak / oplichter dus die vertrouw ik niet.
Optie 2 : 3 euro refund is niks als ik het in Nederland laat maken. Alleen de verzending en/of reiskosten gaat me al 3 euro kosten, en het laten maken kost me hoogst waarschijnlijk meer dan de weegschaal zelf.
Wil het wel doen, maar op zijn kosten. En dat wordt een dure grap...
Optie 3 : kortom, dit is helemaal geen optie, omdat het mij 18 a 24 euro kost om het terug te laten zenden.

Het probleem is, gaat Paypal bij een claim mij gelijk geven? Normaal gesproken moet je het product terugzenden voordat je pas je refund krijgt, en de terugzending kosten ben je kwijt. Echter, de verzendkosten zijn zo hoog (1,5x a 2x meer dan product) dat het logisch is dat ik het niet ga terugzenden.
Zou ik dan toch me refund krijgen? Je zou toch haast denken van wel?

Wat ik nog tegen hem kan zeggen, is dat ik het in Nederland wil laten maken, echter op zijn kosten. Maar dat de kosten hoogst waarschijnlijk duurder zijn dat de weegschaal zelf. Uurloon is hier immers veel hoger. Vind het onzin om (bijna alles) uit mijn zak te laten betalen.
Als hij niet akkoord gaat, dien ik een claim in en geef ik hem negatieve feedback?
De bovenstaande alinea heb ik hem gemaild.

Puur voor het geld lig ik er niet zo wakker ben, het is een vrij klein bedrag, echter is het niet mijn fout en dan moet ik er maar voor opdraaien. Daar houd ik niet van.

Laatst bewerkt:
Hij bied een oplossing voor het probleem, alleen is het natuurlijk totaal geen goede oplossing voor jou.
Maar de kans bestaat dus dat paypal gewoon in zijn voordeel oordeelt omdat hij het "probeert op te lossen"

Ik zou gaan voor:
Why are you trying to scam me out of my money? You deliver a defect product and not according to the specifications listed on ebay.
Your solutions are not satisfying. I am not willing to pay extra for maybe another defect product that does not match the description. Repair costs will exceed the price of the item and sending the item back will also exceed the item price and I am not going to pay for that.

Since you are not willing to solve this problem in a reasonable matter I see no other option than to send in a paypal claim and give negative feedback on ebay.

As a last solution I offer you the chance to give me half a refund. In that case I will leave neutral feedback.
If you still decide to give me a full refund a 5 star positive rating will be given.

En dan maar kijken wat dat brengt.
Paypal claim heb je geen zekerheid mee en hou je misschien helemaal niks over.
Half geld is altijd nog beter dan niks en mogelijk is hij gevoeliger voor zijn ebay feedback.
Met een bericht in soortgelijke strekking is het mij tot nu toe altijd wel gelukt om wat decents te regelen met de verkoper. En als die echt weigerd gewoon de claim indienen en maar afwachten wat ze oordelen.

Bedankt voor je post. Had mijn reactie al verstuurd, was op zich goed maar die van jou net wat beter. Nu is het: alles of niets... want 3 euro refund (25%) van 12 euro is wel erg bezopen en dat pik ik niet. Maar ik verwacht dat ie zegt, doe maar, doe die claim...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je post. Had mijn reactie al verstuurd, was op zich goed maar die van jou net wat beter. Nu is het: alles of niets... want 3 euro refund (25%) van 12 euro is wel erg bezopen en dat pik ik niet. Maar ik verwacht dat ie zegt, doe maar, doe die claim...

Ik zou nog niet eens genoegen nemen met 8 of 9 euro, hij levert mij een defect product dus hij of regelt een werkend product voor me of refund mijn hele aankoopbedrag.

En als hij wilt dat ik het hem opstuur, dan is dat prima, maar dan zijn dat kosten waar hij voor op moet draaien niet ik.

Het is wat je zegt, het is geen geld kwestie, het is een principe kwestie, die chinezen flikken dit vaker.

ik heb het even voor je nagezocht..

in dit geval heb jij een product gekocht van een leverancier uit China. laten we gemakshalve stellen dat het aangeschafte product niet aan de gestelde voorwaarden voldoet en daarnaast ook nog eens defect is.
buiten het feit om dat je natuurlijk aan je water aanvoelt dat dit abject is, zit je met een ander probleem: het Nederlands recht (boek 7 BW) is niet van toepassing.
het betreft hier namelijk een internationale koop op afstand. deze koopovereenkomst is aangegaan tussen de particulier(jij dus) en de leverancier (organisatie/ particulier?)
op deze casus zou het Weens koopverdrag van toepassing kunnen zijn. let wel: KUNNEN zijn. het is namelijk afhankelijk van het feit of het geleverde product uit China danwel Taiwan afkomstig is. (China meent dat Taiwan ook China is, zucht..) Taiwan is geen verdragsluitende partij China wel.
komt het product daadwerkelijk uit China en heb je het gekocht van een organisatie niet zijnde een particulier, dan is het Weens verdrag hierop van toepassing.

oke, LM, cut the crap, wat zegt het weens verdrag over deze casus?
het zegt:
Artikel 35 -
1) De verkoper dient zaken af te leveren waarvan de hoeveelheid, de kwaliteit en de omschrijving voldoen aan de in de overeenkomst gestelde eisen en die zijn verpakt op de in de overeenkomst vereiste wijze.

2) Tenzij partijen anders zijn overeengekomen, beantwoorden de zaken slechts dan aan de overeenkomst, indien zij :

a) geschikt zijn voor de doeleinden waarvoor zaken van dezelfde omschrijving gewoonlijk zouden worden gebruikt;

b) geschikt zijn voor een bijzonder doel dat uitdrukkelijk of stilzwijgend aan de verkoper ter kennis is gebracht op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, tenzij uit de omstandigheden blijkt dat de koper niet vertrouwde of redelijkerwijs niet mocht vertrouwen op de vakbekwaamheid en het oordeel van de verkoper;

...

oke fraai, nu weet ik dus dat de partij niet naar behoren heeft geleverd. wat nu?
Artikel 45 -
1) Indien de verkoper tekort schiet in de nakoming van een krachtens de overeenkomst of dit Verdrag op hem rustende verplichting, kan de koper :

a) de in de artikelen 46 tot en met 52 vervatte rechten uitoefenen;

b) schadevergoeding eisen, zoals voorzien in de artikelen 74 tot en met 77.

2) De koper verliest door uitoefening van andere rechten niet zijn eventuele recht op schadevergoeding.

...

Artikel 46 - 1) De koper kan nakoming door de verkoper van zijn verplichtingen eisen, tenzij de koper een recht heeft uitgeoefend dat onverenigbaar is met deze eis.

2) Indien de zaken niet beantwoorden aan de overeenkomst, kan de koper slechts aflevering van vervangende zaken eisen, indien de afwijking van het overeengekomene een wezenlijke tekortkoming vormt en een verzoek om vervangende zaken wordt gedaan hetzij in combinatie met een ingevolge artikel 39 gedane kennisgeving, hetzij binnen een redelijke termijn daarna.

Artikel 49 - 1) De koper kan de overeenkomst ontbonden verklaren :

a) indien de tekortkoming in de nakoming door de verkoper van de krachtens de overeenkomst of dit Verdrag op hem rustende verplichtingen een wezenlijke tekortkoming vormt; of

dus: vragen om een nieuwe weegschaal of de overeenkomst ontbinden.dit laatste houdt in dat jij je geld terug krijgt en de wegschaal op moet sturen. de verkoper dient daarbij te betalen voor de verzendkosten. het was immers de fout van de verkoper dat het product niet in orde was. (doel van ontbinding is dat je beide weer dezelfde status hebt als voor de overeenkomst.)

het wordt nog mooier:
Artikel 84 - 1) Indien de verkoper gehouden is de prijs terug te betalen moet hij hierover tevens rente betalen vanaf het tijdstip waarop de prijs werd betaald.
wat zou ik doen?
een mooie mail opstellen en zeggen dat je volgens het Weens Koopverdrag (CISG, in het Engels. geen idee wat het in het Chinees is) de bovengenoemde rechten hebt.

succes!

Bedankt voor alle reacties iedereen.
Ben uiteindelijk akkoord gegaan van een 'refund' van $5 van de totale prijs van $16 (dus 31%). Waarom? Ik had geen schijn van kans bij een claim. De regels zijn duidelijk: bij een refund moet ik het product terugzenden op mijn kosten. Heb heel het internet gezocht naar gevallen waar de verzendkosten (veel) meer is dan het product, en al die mensen moesten toch het product terugzenden om een refund te krijgen. Anders zit je met lege handen... kortom, dan heb ik in ieder geval nog wat terug en scheelt mij ook nog tijd en frustratie.

Al zou ik het in Nederland laten maken en op zijn kosten willen doen, dan had ik bewijs moeten hebben van minimaal een paar bedrijven en de kosten daarvan, maar dan nog: kost mij veel tijd, en wie gaat nou een schaal van 12,30 euro repareren als je al weet dat de reparatie meer kost dan het product, en als ze het wel kunnen repareren... En welk bedrijf repareert zoiets? En waarschijnlijk nemen ze het niet eens aan. Daarnaast, kan Paypal hooguit de kosten verhalen van het oorspronkelijke totale bedrag, dus max. 12,30. Kortom, dat schiet niet op.

Dit is geen leermoment voor mij geweest, omdat ik nooit apparaten uit China zou kopen, behalve deze omdat het toevallig goedkoop is en in Nederland moeilijk tot niet te krijgen is. Behalve dat er ook aan de 'seller' kant oplichters tussen zitten. Daar is deze een duidelijk voorbeeld van.

Conclusie: koop nooit en te nimmer apparaten uit China, omdat zij makkelijk een product naar je toe kunnen sturen en wetende dat jij dit nooit terug gaat zenden omdat de kosten daarvan veel meer is dan de product zelf. Als koper heb je geen poot om op te staan en je geld is weg.

http://youtu.be/YlfV1Q2eSkE?t=2m57s :p

Laatst bewerkt:

Soortgelijke topics

Terug
Naar boven