Fitness Seller

Een beginner met vragen!

FredPlacemet

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m87
Massa
93kg
Vetpercentage
42%
Beste,

Afgelopen week heb ik me een beetje zitten verdiepen in het bodybuilden. Ik snap het meeste er van en ben ook nog bezig met het lezen van het boek `Burn the fat, Feed the muscle`.

Hier lees je veel over nutrition en ik snap het meeste er ook wel van, ze zeggen ook veel logische dingen. Echter zit ik met nog wat vraagjes, hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.

Ik wil namelijk beginnen met de workout Stronglifts 5x5 wat de volgende oefeningen inhoud: Squat, Benchpress, BarbelRow en Deadlift. Echter ben ik van plan om dit in mijn eigen huis te doen, aangezien ik een sportschool vaak niet fijn vind aangezien het altijd zo druk is en moet wachten tot ik mijn spullen kan gebruiken.

Ik had een lijstje gevonden welke spullen je allemaal nodig zou hebben voor Stronglifts 5x5, echter schrik ik soms wel van de prijzen.

Ik zou volgens hun het volgende nodig hebben..

Power Rack
• Body-craft F430
Barbell
• Rogue power bar
Bench
• Rogue utility bench
Plates
• Standard iron plates
• 8x20kg, 4x10kg, 4x5kg, 4x2.5kg, 4x1.25kg, 4x0.5kg
Fractional plates
• Iron woody (pound version)
Belt
• Inzer belt forever belt - 10mm single prong
Other
• Weight tree
• Spring clips – standard ones
• 3 layers of plywood – old stuff from parents
• One rubber mat for Deadlifts and Barbell Rows
• Resistance bands (professional pack Ironwoody)
• Chalk – plain regular chalk from local store
• Various kettlebells up to 32kg in weight

Daarnaast ben ik nog bezig met het maken van mijn voedingsschema die wil ik later hier dan posten.

Hier komen nog wat meer vraagjes
  1. Kun je tijdens het cutten ook de Stronglifts 5x5 doen of moet je dan puur cardio doen?
  2. de afgelopen 2 dagen heb ik elke dag 5 eieren op, ik heb nog niet mijn voedingsschema op orde en dacht dat dit al een goed begin was.
  3. Waar kan ik het beste de oefeningen vinden om zo te kijken hoe de techniek moet? Heb al op youtube gezocht maar je zag daar alleen zonder gewichten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet.

"Squat, Benchpress, BarbelRow en Deadlift", je vergeet de overhead press (maakt niet uit hoor).

1 Je moet juist ook op kracht / massa trainen anders verlies je (bestaande ?) spiermassa.
2 Dit is geen vraag maar een opmerking (lees de sticky's)
3 Op You Tube staat genoeg, maar hoezo de beste oefeningen (?) je hebt er maar 5 nodig voor 5x5
____________________________________________________________________________________________

Troll ?

---------- Toegevoegd om 11:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:42 ----------

Zijn dit idd je stats ?

• Topic Starter Topic Starter
"Squat, Benchpress, BarbelRow en Deadlift", je vergeet de overhead press (maakt niet uit hoor).

1 Je moet juist ook op kracht / massa trainen anders verlies je (bestaande ?) spiermassa.
2 Dit is geen vraag maar een opmerking (lees de sticky's)
3 Op You Tube staat genoeg, maar hoezo de beste oefeningen (?) je hebt er maar 5 nodig voor 5x5
____________________________________________________________________________________________

Troll ?

---------- Toegevoegd om 11:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:42 ----------

Zijn dit idd je stats ?

Dit zijn mijn echte stats, ik ben het afgelopen jaar veel aangekomen omdat mijn ouders in een scheiding lagen en ik niet goed in mijn vel zat.

Ik heb de 2e vraag miss wat verkeerd geschreven, ik bedoel er mee te zeggen. Is het goed als je alleen eieren en kip pakt aangezien ik dat lekker vind en dus goed kan volhouden.

En ik heb de stronglifts 5x5 gedownload (is een excel bestand). Daar staat Oh Press, ik denk dat ze daarmee bedoelen de Overhead press die jij aangeeft.

En ik ben de laatste paar dagen gaan beseffen dat ik op een dieptepunt zit, ik denk dat ik dat even nodig had om te beseffen wat ik in principe mijn lichaam aan doe.

Indien je me niet gelooft wil ik best een foto maken van de weegschaal die automatisch ook de bodyfat % berekent.

Dit is absoluut geen troll, ik probeer enkel informatie te winnen zodat ik weet hoe ik het beste kan aanpakken. Daarom wil ik ook mijn voedingsschema maken zodra ik Burn the fat, feed the muscle uit heb.

Edit: Is natuurlijk nooit een excuus om zoveel aan te komen, het is eenmaal gebeurd en ik kan er niks aan veranderen. Ik kijk nu liever naar de toekomst.

Laatst bewerkt:
Je kan best goedkoop uit in eerste instantie. Ik weet niet waarom je specifiek materieel van dit of dat merk zou moeten aanschaffen. Effe uit mijn hoofd wat ik aan de eerste versie van mijn home gym heb uitgegeven:

1. Half rack 160 euro
2. goedkope stang 70 euro (13kg)
3. schijven, ik geloof 1.8 euro per kilo x 100 (180 euro)
4. flat bench 60 euro geloof ik
wat je kan doen voor matten is de wat goedkopere van 1.1cm kopen, dan krijg je iets van 6 matten voor 40-50 euro, en twee rubbere deurmatten voor 2 x 3 euro om op te deadliften (geen deadlift platform vervanging, dus wel gecontrolleerd neerzetten). En de gewichten had ik gewoon rondliggen op die matten, weight tree met weinig gewicht is niet heel erg nodig.

En dan ga je over tijd 'updaten'. Eerst meer schijven waarschijnlijk, dan een duurdere, betere stang, extra spul (resistance bands misschien, maar dat soort dingen zal je als beginner niet zo snel nodig hebben), dan betere half rack bijvoorbeeld. En een belt hoeft zeker nog niet als beginner. Voordeel is je kan meteen aan de slag met relatief kleine initiële investering, nadeel is, je bent iets duurder uit aangezien je eerst goedkoper koopt en dat gaat vervangen met duurder.

====
weegschaal berekend lichaamsvetpercentage niet accuraat, maar als "42%" geloofwaardig klinkt en dat gewicht zal dat op dit punt niet zo belangrijk zijn.

"alleen eieren en kip" neem aan toch ook wel wat anders? Je kan dat elke dag eten. Als de basis van je voeding klopt, de macro-voedingswaarden, dat is het belangrijkst. Maar het is ook weer niet het enigste wat belangrijk is. Dus ik zou om de eieren en kip heen goed variëren.

Je kan best goedkoop uit in eerste instantie. Ik weet niet waarom je specifiek materieel van dit of dat merk zou moeten aanschaffen. Effe uit mijn hoofd wat ik aan de eerste versie van mijn home gym heb uitgegeven:

1. Half rack 160 euro
2. goedkope stang 70 euro (13kg)
3. schijven, ik geloof 1.8 euro per kilo x 100 (180 euro)
4. flat bench 60 euro geloof ik
wat je kan doen voor matten is de wat goedkopere van 1.1cm kopen, dan krijg je iets van 6 matten voor 40-50 euro, en twee rubbere deurmatten voor 2 x 3 euro om op te deadliften (geen deadlift platform vervanging, dus wel gecontrolleerd neerzetten). En de gewichten had ik gewoon rondliggen op die matten, weight tree met weinig gewicht is niet heel erg nodig.

En dan ga je over tijd 'updaten'. Eerst meer schijven waarschijnlijk, dan een duurdere, betere stang, extra spul (resistance bands misschien, maar dat soort dingen zal je als beginner niet zo snel nodig hebben), dan betere half rack bijvoorbeeld. En een belt hoeft zeker nog niet als beginner. Voordeel is je kan meteen aan de slag met relatief kleine initiële investering, nadeel is, je bent iets duurder uit aangezien je eerst goedkoper koopt en dat gaat vervangen met duurder.

====
weegschaal berekend lichaamsvetpercentage niet accuraat, maar als "42%" geloofwaardig klinkt en dat gewicht zal dat op dit punt niet zo belangrijk zijn.

"alleen eieren en kip" neem aan toch ook wel wat anders? Je kan dat elke dag eten. Als de basis van je voeding klopt, de macro-voedingswaarden, dat is het belangrijkst. Maar het is ook weer niet het enigste wat belangrijk is. Dus ik zou om de eieren en kip heen goed variëren.

Dankjewel voor je reactie, ik denk dat het ook een optie is om spullen op te zoeken die ik kan gebruiken. Dit is al een handig lijstje waarmee ik aan de slag kan gaan.

Ja, ik ben nog bezig aan het kijken voor de voeding die ik neem.. Het lijkt me idd ook niet ideaal om elke dag eieren en kip te eten, echter vind ik het best wel moeilijk om mijn eigen voedingspatroon samen te stellen. Hier moet ik nog even goed naar kijken.

Hmm, misschien moet ik dan toch naar een andere manier kijken om mijn eigen lichaamsvet percentage te meten. Ik zal er eens voor gaan googlen ;)

Laatst bewerkt:
Je kunt heel veel geld besparen door gewoon naar een gym te gaan. Een thuisgym is leuk, maar wie moet jou de correcte uitvoering leren? Want zo te lezen ben je niet een expert.

No offense.

Dit zijn mijn echte stats, ik ben het afgelopen jaar veel aangekomen omdat mijn ouders in een scheiding lagen en ik niet goed in mijn vel zat.

Ik heb de 2e vraag miss wat verkeerd geschreven, ik bedoel er mee te zeggen. Is het goed als je alleen eieren en kip pakt aangezien ik dat lekker vind en dus goed kan volhouden.

En ik heb de stronglifts 5x5 gedownload (is een excel bestand). Daar staat Oh Press, ik denk dat ze daarmee bedoelen de Overhead press die jij aangeeft.

En ik ben de laatste paar dagen gaan beseffen dat ik op een dieptepunt zit, ik denk dat ik dat even nodig had om te beseffen wat ik in principe mijn lichaam aan doe.

Indien je me niet gelooft wil ik best een foto maken van de weegschaal die automatisch ook de bodyfat % berekent.

Dit is absoluut geen troll, ik probeer enkel informatie te winnen zodat ik weet hoe ik het beste kan aanpakken. Daarom wil ik ook mijn voedingsschema maken zodra ik Burn the fat, feed the muscle uit heb.

Edit: Is natuurlijk nooit een excuus om zoveel aan te komen, het is eenmaal gebeurd en ik kan er niks aan veranderen. Ik kijk nu liever naar de toekomst.

Excuses dan, ik geloof je.

Zie de reacties van 5x5 en Niemandweet.
Dit zijn zinvolle reacties. Eerst juiste techniek aanleren anders vraag je om blessures + als het technisch eenmaal goed doet dan is dat de basis voor je verdere trainingsloopbaan.

Met eten zou ik inderdaad wel wat variëren, melk, tonijn, vis, kwark, noten etc.
Denk ook aan genoeg gezonde vetten. Maar enfin, in de sticky's staat veel info waar je veel van kan leren.

Spullen zou ik tzt gewoon via marktplaats aanschaffen. Heb ik ook gedaan (ik doe ook 5x5 met wat optionele oefeningen erbij).
Bankje, barbell, schijven, squatrack, pull up stang, dumbells is ook wel handig.
Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

Maar nogmaals start eerst even een aantal maandjes in de sportschool.
_______________________________________________________________________________________

Goed dat je tot inzicht gekomen bent, goed dat je gaat sporten.

In een jaar tijd kun je een aardige transformatie ondergaan hoor, als je je maar inzet.
Rustig aan beginnen / opbouwen natuurlijk.

Er is hier genoeg expertise, wie graag een helpende hand toesteken.

Succes !

Met die stats zou ik het eerste jaar elke dag 1u gaan wandelen en vooral op je voeding letten.
Als je toevallig wandelt naar een sportpark waar je ook wat oefeningen met lichaamsgewicht kunt doen (bodyweight squats, push ups, ... dan is dat mooi meegenomen.
Als je dat kunt volhouden, dan kun je verder investeren in materiaal.

Excuses dan, ik geloof je.

Zie de reacties van 5x5 en Niemandweet.
Dit zijn zinvolle reacties. Eerst juiste techniek aanleren anders vraag je om blessures + als het technisch eenmaal goed doet dan is dat de basis voor je verdere trainingsloopbaan.

Met eten zou ik inderdaad wel wat variëren, melk, tonijn, vis, kwark, noten etc.
Denk ook aan genoeg gezonde vetten. Maar enfin, in de sticky's staat veel info waar je veel van kan leren.

Spullen zou ik tzt gewoon via marktplaats aanschaffen. Heb ik ook gedaan (ik doe ook 5x5 met wat optionele oefeningen erbij).
Bankje, barbell, schijven, squatrack, pull up stang, dumbells is ook wel handig.
Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten.

Maar nogmaals start eerst even een aantal maandjes in de sportschool.
_______________________________________________________________________________________

Goed dat je tot inzicht gekomen bent, goed dat je gaat sporten.

In een jaar tijd kun je een aardige transformatie ondergaan hoor, als je je maar inzet.
Rustig aan beginnen / opbouwen natuurlijk.

Er is hier genoeg expertise, wie graag een helpende hand toesteken.

Succes !

Heel erg bedankt, misschien is het inderdaad beter om toch eerst naar de sportschool te gaan om de techniek te leren.

Daarnaast ga ik zeker aan de slag om te kijken naar mijn voedingschema en hier meer variatie in te brengen. Zodra ik hem af heb zal ik hem posten en misschien hebben jullie dan wel tips voor mij :D

Ik heb tot nu toe al veel aan jullie tips gehad en ben daar zeer dankbaar voor. Ik ga proberen een voedingsschema in elkaar te zetten echter zit ik met de vraag. Ik heb net mijn basaal metabolisme uitgerekend( via het stickje Dit stickje) en het kan aan mij liggen maar het ziet er best wel veel uit.

Het is namelijk 2619 kcal zonder enige inspanning, moet ik op de trainingsdagen die dan maandag,woensdag en vrijdag zijn extra kcal bij rekenen en hoe doe ik dat want ik zou niet weten hoeveel kcal die oefeningen zullen verbranden.

En hoe diep moet ik cutten? Moet ik 500 kcal onder mijn benodigdheden of 200 kcal? Want ik heb gelezen dat te diep onder je dagelijkse energiebehoefte te zitten ook niet goed is.

www.calorielijst.nl › Calculators

Als je deze link pakt dan kun je ook je activiteitenniveau invoeren.
Dan komt er automatisch een berekening uitrollen, let wel dit is een indicatie.

2619 kcal zonder inspanning kan best kloppen hoor met jou stats.
200 Kcal zet geen zoden aan de dijk, 500 kcal zou ik met jou stats minimaal pakken.

Flink erbij sporten, probeer niet te cheaten, dat vergt wel discipline.
Maar ja, je zult er ook de vruchten van plukken.

---------- Toegevoegd om 13:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:35 ----------

Cheaten met kcal inname bedoel ik.

www.calorielijst.nl › Calculators

Als je deze link pakt dan kun je ook je activiteitenniveau invoeren.
Dan komt er automatisch een berekening uitrollen, let wel dit is een indicatie.

2619 kcal zonder inspanning kan best kloppen hoor met jou stats.
200 Kcal zet geen zoden aan de dijk, 500 kcal zou ik met jou stats minimaal pakken.

Flink erbij sporten, probeer niet te cheaten, dat vergt wel discipline.
Maar ja, je zult er ook de vruchten van plukken.

---------- Toegevoegd om 13:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:35 ----------

Cheaten met kcal inname bedoel ik.

Ik weet zeker dat ik het vol kan houden, ik sport zowiezo al 2x in de week met voetbal. Heb denk in 13 jaar tijd hooguit 5 trainingen gemist. Voeding wordt een moeilijker probleem maar ik zeg altijd, als je iets wil moet je er voor gaan en ik denk dat ik dat ook tegen me zelf moet kunnen zeggen.

Heb al even gekeken en heb een sportschool bij mij in de buurt gevonden.

Het is ook belangrijk eerst uit te vogelen of dit echt je passie is. Anders gooi je veel geld weg door een thuisgym aan te schaffen.

Terug
Naar boven